Uitleg gevraagd: brutaal en grote mond

Mijn kanjer is nogal errrrrug oost-indisch doof de laatste paar maanden en sinds kort heeft ie ook weleens een grote mond/is hij brutaal.
Dus ik zat voor de zoveelste keer te vertellen dat ik het écht niet leuk vind als hij zo brutaal doet etc.
Toen vroeg ik: weet je eigenlijk wel wat mamma precies bedoeld met brutaal? En met een grote mond?
Jahaaaa, een grote mond is dat je hard praat mam.

Oei…

Ik heb dus ff een duidelijke uitleg nodig: wàt is precies brutaal.
Wàt is precies een grote mond?

Tuurlijk weet ik het zelf wel
Maar leg het eens duidelijk uit aan een jochie van net 5 jaar.
Ik kwam er ff niet zo heel goed uit.
Heb wel een voorbeeldje genoemd, maar misschien weet iemand van jullie een goede manier om het uit te leggen?
Wie denkt er even met mij mee?

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Gewijzigd door - Bieb op 22 Aug 2006 09:47:30

nou bieb ik heb er hier ook een .me haren staan soms recht over eind.ja brutaal grote mond .dat het niet netjes .en ook niet lief .en ook scheldwoorden en dat het je dan pijn doet .waar je dan verdrietig van word .ja weet ook niet waar om ze het doen heb tanja ook wel gevraagt .het is gewoon aandacht denk ik .alleen de verkeerde .hoop dat het maar een fase is want pppppffffff.

groetjes marielle mama van
10-10-01

Ik leg het altijd uit dat je dan dingen zegt die niet netjes, niet aardig of gemeen zijn.

Ja, maar Steef wil dan altijd weten waarom…
Dus waarom is dat dan niet lief en waarom is dat dan gemeen en waarom…(hellup )
Nou kan ik wel gewoon zeggen: “omdat IK het zeg” maar dat vind ik in dit geval niet leuk.
Kijk, als hij door blijft zeuren over waarom hij naar bed moet en niet later mag en hij blijft doorgaan (na uitleg van mij) dan is het op een gegeven moment wél: “omdat ik het zeg”
Maar dit, over dat brutaal zijn, wil ik hem gewoon graag duidelijk uit kunnen leggen

Niet brutaal zijn omdat dat gewoon niet aardig is, daar wordt een ander nl heel verdrietig of heel boos van.

Nou ga ik heel lastig doen hoor maar dat is vertellen waarom het niet mag.
En dat weet ie op zich wel.
Maar ik wilde graag kunnen uitleggen wat “brutaal zijn” nou precies IS.
En wat “een grote mond hebben” precies betekend…

Nou ja, laat maar hahahahaha!
Wij weten ook wat het is dus hij zal het dan vanzelf ook wel weten (twijfel ik niet aan)

wat zegt het woordenboek ? hahahahaha

Hahaha, ik wilde het net gaan opzoeken in het online woordenboek

bru·taal (bn.)
1 zonder respect voor iets of iem. => astrant, familiair, frank, impertinent, onbeschaamd, onbescheiden, vrijpostig
2 meer dan vrijmoedig

Whahahaha, daar snapt ie natuurlijk nog niks van
Kan ik het woord “respect” weer gaan opzoeken (had ik ook al proberen uit te leggen namelijk )

Nee hoor, ik geef het op met dat woordenboek.
Pffff, kan ik alleen maar méér gaan uitleggen

Ik vind het wel best zo

hiihihih moet wel lachen hoor,steef is dus iemand die vraagt door tot ergenis aan toe bij wijze van hihiih

ik zal dan ook zeggen ja daarom en nu klaar hihiih

dylan deed ook eens iets ik zei dylan dat mag niet is niet netjes dat is brutaal,oohhhh waarom dan,nou daarom en nu mond houden hiih

maar lijk me idd lastig,sterkte met het vinden van het uitleggen waarom het niet mag brutaal zijn

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

o erg bieb .ik doe het zelfde als bianca4 .zo is het en niet anders .klaar.anders wordt je helemaal gek er van . en mama s weten toch niet alles .alleen juffie s .hihihihih

groetjes marielle mama van
10-10-01

Ik denk, als je gewoon blijft benoemen welke dingen onder brutaal en grote mond vallen (volgens mij is dat trouwens zowat hetzelfde), dus elke keer op attenderen (en natuurlijk die kleine brutale mop corrigeren!), dat ze dan op een gegeven moment vanzelf wel aan gaan voelen wat brutaal is en wat niet.

Ik weet niet of het echt nodig is om precies uit te leggen wat brutaal betekent.

Gelukkig is het mij nog nooit letterlijk gevraagd en neemt de grote kleine dame nog blind aan dat iets brutaal is, want ik zou ook niet direct weten hoe ik het uit zou moeten leggen hoor. Mijn ervaring met soortgelijke dingen is wel dat me wonder boven wonder op zulke met-je-rug-tegen-de-muur-momenten de meest briljante uitleggen te binnen schieten. Dus tot nu toe ben ik nog goed weggekomen met het beantwoorden van moeilijke vragen.

Groetekes, Sje

quote:
Mijn ervaring met soortgelijke dingen is wel dat me wonder boven wonder op zulke met-je-rug-tegen-de-muur-momenten de meest briljante uitleggen te binnen schieten. Dus tot nu toe ben ik nog goed weggekomen met het beantwoorden van moeilijke vragen.

Groetekes, Sje

Oke, Sjeeeeeeeee wat is brutaal ?

Roffel de roffel de roffel…
De spanning stijgt…
Tadadadaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Hier komt Sje met het juiste antwoord!
Gaat ze door voor de wasmachine??

(sorry, beetje melig geloof ik )

Ja hahaha ik wacht op het “met-je-rug-tegen-de-muur-momentje”. Effe wachten nog.

bru·taal (bn.)
1 zonder respect voor iets of iem. => astrant, familiair, frank, impertinent, onbeschaamd, onbescheiden, vrijpostig
2 meer dan vrijmoedig

bru·taal·tje (het ~, ~s)
1 [inf.] Astrid

bru·taal·weg (bw.)
1 op brutale wijze, zonder respect => botweg, lompweg, plompweg

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Aug 2006 21:16:34

was·ma·chi·ne (de ~ (v.))
1 machine waarmee men de was automatisch kan doen => wasautomaat
2 apparaat voor het wassen van bv. groenten

Heb ik nr. 1 of nr. 2 gewonnen?

Groetekes, Sje

Ik denk dat het goed is een kind veel al niet alles te willen uitleggen.
Bianca heel goed dat je er over nadenkt.
Soms weet je het niet en soms komt het niet uit en soms heb je geen tijd.
Een kind kan straks veel beter handelen als hij weet waarom.
Maar makkelijk is het niet altijd.

Ik had net een ramp op het consultatie bureau, echt enorm huilen en schreeuwen. Dit is nu al de derde keer en we komen nooit ergens aan toe.
Om gek van te worden. Is het een driftbui?
Zelf herken in niets van deze actie in andere situaties, heel gek.

Groetjes Liesbeth