Uitje en slapen

hallo Allemaal!

Ik heb nog een vraag met betrekking op uitjes en slapen.
In het begin kunnen beebs overal mee naar toe en slapen overal (die van mij niet, maar over het algemeen doen ze het wel) Rond de 6 maanden slapen ze vaak maar 2x op een dag en dat s’morgens van 9.30 tot 12.00 en 14.00- 16.00 (is richtlijn)
maar ik vroeg me af hoe jullie dat doen als je weg moet? Of even gezellig een middagje wil winkelen? Het zijn net van die tijden dat je zelf ook even bij iemand op de kofie wil.
Nemen jullie ze dan gewoon mee in de buggy?

Daarnaast hoe doe je dat met de voeding? Ik ben zelf de hele dag aan het voeden (zo voelt het) En om 16.00 krijgt ze groente dus als je dan even weg wilt dan zit je alweer met die groente hap…

Klinkt alsof ik het een beetje somber in zie. Maar heb het er best voor over om constant thuis te zijn maar wil ook wel eens lekker eventjes weg al is het maar een dag in de week.

Hoe doen jullie dat?

X Marja

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Hallo,

Ik had zo’n ritme met mijn kleine meid dat ik nog wel heel veel kon. Onze meid kreeg om 7.30 de eerste voeding.
9.00-10.00 op bed
10.00 koekje.
van 10.00 tot 12.00 kon ik dan te shoppen of te koffiedinken
12.00 voeding
12.3o tot 14.30 slapen
15.00 fruit
15.00 tot 17.00 shop, of koffiedinktijd
17.30 warm eten

Ik ging nooit weg als mijn kleine meid moest slapen. Ik vind het persoonlijk niks dat je kleintje in de buggy moet slapen omdat mama weg wil.
Als ik echt een dagje weg wil is papa thuis en anders zoek ik oppas.
Maar daar is iedereen verschillend in natuurlijk.

Gr

Lilypie Second Birthday tickers

Heej Pjukje! Hoe oud was jou meisje toen je dit schema deed? Het lijkt me ook wel wat! Heb hem direct even opgeschreven
Ik ben zelf ook van het ritme en hou er ook niet van een moe meisje mee op sleep touw te nemen maar zag mezelf al wel hele dagen thuis zitten en daar wordt je ook niet vrolijk van… haha ja 1 dag moet ik werken dus dan heb ik mijn uitje
Ik hoop dat ik haar straks in dit ritme kan krijgen!

X

Hoi map,
Het ligt ook een beetje aan de leeftijd van je kleintje. Mijn moppie is nu bijna 7 maanden en gemiddeld tussen de slaapjes zo’n twee uur wakker. Dat is mooi qua op stap en soms rek ik het dan tot 3 uur als ze wat verder weg gaan. Ze slaapt max uurtjes ook als ik haar langer wakker houd of eerder naar bed doe dus dat maakt niet uit. Hoe lang is jouw moppie wakker tussen de slaapjes door? En ik weet niet of je fles of borst geeft? Maar tot 1 jaar is bijvoeding nog steeds BIJvoeding hoor. Ik sla rustig een keertje een groente of fruithapje over. Zeker nu ze nog zo jong is. Je bent net begonnen toch? Beetje flexibel hoor, een flexibele mama geeft een flexibel kindje zeggen ze Ik torn alleen niet aan haar slaapjes, die heeft ze echt hard nodig en die bepalen echt haar ritme. Wel of niet een keer een hapje maakt hier niets uit.
Succes!
groetjes,
Wendy

He hoi,

Nee er is weinig aan dat je niks kan. Ik vind kinderen mooi en super,(hoop ooit een tweede te krijgen). Maar ik wil niet alles opzeggen voor mijn kleine uk. Klinkt misschien heel raar, weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Maar goed. Ik/wij zijn toen gaan kijken hoe ik het schema van onze meid zo kon aanpassen zodat ik zoveel mogelijk “vrije” tijd over hield.
Met 6 maanden zat ik in dit schema.
7.30 voeding
8.30 wassen of in bad
9.00-10.00 op bed
10.00 koekje en diksap/roosvice
1015-12.00 shop, koffiedrinktijd
12.00 1/2 boterham en flessie
12.15 a 12.30 tot 14.30 slapen
15.00 fruit en diksap/roosvice
15.15 tot 17.00 shop, koffiedrinktijd
tussen 17.00 en 17.30 warm eten
19.00 a 19.30 flessie en op bed

Je kan natuurlijk ook s;morgens fruit geven. Het is maar waar je kindje het meeste zin in heeft. En wat jou het beste uitkomt.
Wel gaf ik haar iets eerder warm eten dan dat we zelf eten. Meestal krijgt zij 17.15 warm eten. Dan blijft ze wel aan tafel zitten, want wij eten om half 6.
Dan leert ze wel aan tafel zitten, maar door haar iets eerder eten te geven kan je zelf rustig zelf eten.

Ondertussen is onze meid 13,5 maand en eet nu zelf haar toetje als wij aan de warme maaltijd zitten.

Succes, hoop dat je er iets mee kan. Geniet van je kleine wondertje en vandaag van het prcahtige weer.

Liefs

quote:
Maar tot 1 jaar is bijvoeding nog steeds BIJvoeding hoor. Ik sla rustig een keertje een groente of fruithapje over. Zeker nu ze nog zo jong is. Je bent net begonnen toch? Beetje flexibel hoor, een flexibele mama geeft een flexibel kindje zeggen ze

Hoi Wendy,
Onze meid was echt geen flesdrinker. Dus toen werd de “bijvoeding” hoofdvoeding. Toch blijf ik van mening dat als ze s’avonds goed warm eten er geen flessie meer bij hoeft. Ik ben dus ook al vroeg met de fles van toen 16.00 gestopt.

En flexibel…ummmm ook een dicussiepunt. Doordat wij altijd een strak schema heb gehad met mijn meisje. Wist ik precies wanneer ze moest eten en wanneer ze moest slapen. Het plannen van afspraken is dan een stuk makkelijker. En door dat strakke schema heb ik nu een super makkelijk kind. Krijgt op tijd haar eten en drinken en slaap.
Gelukkig is iedereen verschillend en doet het verschillend. Vind het mooi om te lezen hoe andere mama’s er tegen over staan

Hele fijne zondag.

@ Wendy: Ik geef flesvoeding en ik wist niet dat de groente en fruit een bij hapjes waren tot 1 jaar dacht dat het vanaf 6 maanden echt nodig was… ik voel me nu al eens schuldig als ik 16.00 de groente niet op red (terwijl ik wel weet dat het bij voeding is) Doe je dan ipv 16.00 groente een flesje??
Inderdaad iets flexibeler zijn… daar schort het nog al eens aan bij mij… ben vanaf het begin al zo streng in het ritme dat ik er zelfs soms gek van wordt
Leonie slaapt nu nog heel veel en is vanf de voeding een uurtje wakker en gaat dan op bed. Soms ga ik om 13.00 tot 16.00 wel eens de hort op met haar en dan gaat ze om 16.30 op bed tot 17.30 maar dat kan zo meteen niet meer want dan moet ze haar middag slaapje doen omdat ze dan wat minder lang slaapt. Nu slaapt ze nog de hele morgen en gun ik me s’middags een uitje.

@ Pjukje: Super bedankt voor je mooie schema! En dat met die avond eten begreep ik ook al niet zo goed… mee eten aan tafel haha ik dacht al wanneer mag ik dan beginnen met eten? Ik begin steeds meer te begrijpen hoe jullie langere moeders dat doen!
Ik begrijp ook je vrijetijds wens… je bestaat zelf ook nog! En dat niet alleen maar voor je beeb is het ook goed om met andere mensen dan alleen haar/ zijn moeke de hele dag te zien!
Wij gaan zo lekker wandelen! Het zonnetje in!

Jullie ook een fijne dag!

X marja

Heej pjuk! Ik las trouwens dat je met 6 maanden al op 2 voedingen zat! Is dat ook goed dan? Krijgen ze dan voldoende vitaminen binnen of moet ze dan ook nog wat extra’s slikken om het te kort op te vullen?
Ik kan misschien zo wel op 3 voedingen gaan zitten maar wanneer mag dat officieel? Ze krijgt nu 4 voedingen 7.00=180/ 12.00=180/16.00=180 en 18.30=210
Om 16.00 eet ze al veel groente maar doe er nog een fles achteraan omdat ze anders op 3 voedingen komt. Ze drinkt trouwens dan maar rond de 100cc.

Hoe zit het trouwens met babythee? Mag ik er een scheutje gewone melk door heen doen? Of geven jullie gewone doorzichtige thee?

X

3 voedingen zat ik op 7.30, 12.00 en 19.00.
In het hele begin dat ik net met groente was begonnen kreeg ze idd nog om 16.00 een flessie. Maar toen ze eenmaal goed at, heb ik die eraf gehaald. En het “vaste” eten ging vele malen beter dan de fles. Dus ze at al heel snel elke avond een potje voor 6mnd.
Als ik jou was zou ik stoppen om er nog een flesje achter aan te geven van een 100cc. Als ze een heel potje warm eten krijgt. Of vers natuurlijk dan vind ik het niet nodig om dan ook nog melk te drinken.

Babythee weet ik niet, heb ik nooit aangeboden. Komt mis wel omdat ik zelf geen theedrinker ben.

Weet niet waar je woont?? Maar is het bij jullie ook zo heet. Ben even binnen gaan zitten. Pffff.
Hahah, het is ook nooit goed he

Ik weet al waar je woont. Ook in Friesland. Ik ook, woon vlak bij Heerenveen.
Succes in de hitte

Liefs

He Marja,

Ik geef borstvoeding en voed op verzoek dus als ik geen groentehapje geef komt ze gewoon eerder voor een slokje. En omdat ik de bv graag goed wil houden geef ik altijd naast een groente of fruithapje ook nog de borst. Ze eet nu ongeveer 3 ijsblokjes vaste voeding (ik maak het zelf en vries het in in van die ijsblokjeshouders). Ik zou gewoon als ik geen groente of fruithapje zou kunnen geven wat meer flesvoeding geven. Volgens mij moet je het niet té nauw nemen. Ik ben zelf zo blij dat ik geen flessen geef want ik zou helemaal horendol worden hoeveel flessen mag ik nou precies wanneer geven, krijgen ze niet te veel etc.
Mijn moppie slaapt ook veel hoor. Tenminste mijn zus zei altijd ligt ze nou alweer in bed?? Maar sinds kort als ik haar na een uurtje terug doe (ze slaapt nl. maar max. een uurtje) bleef ze een uur wakker liggen zingen in bed, dus sindsdien hou ik haar zo’n 1,5 a 2 uur wakker. Kijk maar naar je moppie, je ziet vanzelf wanneer ze langer wakker kan blijven!
succes!
groetjes,
Wendy

Hey Pjuk! Aha dus de 4e fles kan ook wel weg! Idd hier wordt alles ook in 1 hap opgeslobbert maar ook fles gaat er altijd goed in! Vooral sperciebonen gaan super whaha!
Ben ook geen thee drinker (koffieleut) maar vind het een goed alternatief voor gewoon water en diksap… zitten geen calorieeën in (hihi als je er babythee van maakt natuurlijk wel)
Streng ritme ben ik trouwens ook voor hoor… zit idd al met de 2e baby in mijn hoofd en hoe ik dat nou even zal aanpakken… maar even 1 ding tegelijk whaha de zwangerschap viel me ook al zo tegen dus maar even rustig aan Maar het kriebelt wel hoor

Ja ook hier is het lekker warm… ben niet zo van de zon en plakkerige kleding.
Dus zit zomers meer binnen dan buiten Erg hè?

Nou Heerenveen, Drogeham zal even bij lyste Leonietsje kijken Zit midden in een zogenaamde sprong ( mooi woord voor als beebs even een dagje jengelen)

Dikke tût

Ik mag wel graag over de zon. Voor mij was ik toen in een mooie periode zwanger. Ik ben juli zwanger geraakt…dus net na de zomer. En voor de zomer was de kleine geboren. Dus ik kon volop genieten van het mooie weer.
Maar zoals vandaag. Pfff, we hadden hier helemaal geen wind. Nou dan ist hot.

En die die sprongen. Ik moet zeggen ik maakte meestal gebruik van die sprongen om mijn/ haar ritme aan te passen en ook qua voedingen. Meestal als we in een sprong zaten dan zorgde ik er voor dat er een fles afging. Deze dagen zijn ze toch anders. Dus dan kon ik ook wel spelen met de voedingen

Lytse Leonie, mooie naam overigs. Die fan us jit Marrit

Fijne avond

Heey hallo,

wat betreft die uitstapjes en slaapjes. Ik probeer ook zoveel mogelijk aan het ritme te houden maar ja, soms wel eens lastig. Als we echt langer wegmoeten, zoals familiefeest morgen, neem ik campingbedje mee. Niet dat mijn klein mannetje nu overal direct slaapt, maar ga het wel proberen. Ik doe dat dan wel 1 slaapje. Dus niet dat hij alle slaapjes in een vreemd huis/bed moet doen. Mijn zoontje morgen precies 6 mnd hoera! En nu ook op 3 flessen. Ik geef 's ochtends bambix pap (lepelen), dan krijgt hij in de ochtend en middag nog een fles. Ik geef ook nog steeds fles na groente, alhoewel mijn zoontje een heel potje leeg eet, gaat er ook nog bijna een hele fles in! 's Avonds voor het slapen nog een papfles. en hupsakee in bed! Volgens mij gebeurt er veel rond deze leeftijd van 6 mnd, ben ook af en toe aan het vogelen!

Grs!

Léony

tja met je eerste kan dit, de tweede word al wat moeilijker en de derde moest gewoon mee in het ritme van halen en brengen naar school.De vierde zal dat ook moeten, kan echt niet anders, in de kinderwagen of bggy later kan dat allemaal prima. je wordt er zelf ook makkelijker in hoor!
Nou moet ik ook zeggen dat ik nergens ooit moeilijk over heb gedaan, allemaal sliepen ze overal prima
behalve de derde die had echt geen behoefte aan middagslaapjes vanaf 1.5 jaar ongeveer

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

@ mama van moppie: Ik heb BV gegeven: lees je eigen topic van BV dat niet wil lukken… daar staat mijn verhaal bij.
Lekker handig soms die BV maar aan de andere kant is de fles ook wel lekker geven en ik vind het minder tijdrovend… Voor de rest is er veel meer voordeel aan BV dan fles.

Ons Leonie zit nu midden in een sprong! Ze is officieel nu 6 maanden.
We hebben nog nooit last gehad van een sprong maar deze is echt voelbaar! Is de 6 maanden sprong ook de ergste? Ze heeft vandaag maar 2 uurtjes geslapen terwijl ze normaal 5 uurtjes wakker is overdag dus elke keer een uur wakker incl. voeding. Pfff nu weet ik waar iedereen het over heeft met die sprongen… nou moet zeggen ze vallen niet mee!
Hier ook altijd mensen die zeggen: waarom ligt die beeb constant op bed

@ Pjukje: Zoals hier boven idd ze heeft een sprong en ik ga me nu lekker houden aan jou ritme zodat ze er aan kan wennen! Komt omdat ze nu zo lang wakker zijn dus kan mooi eventjes!
bedankt voor je compliment over haar naam… Marrit is ek een mooie namme! Maar zoals we in de wâlden zeggen: Dos een verekkte mooie namme bern! hihi beetje boerser

@ Leony: Ja daar moeten wij nu ook aangeloven dat camping bedje! Heb je trouwens een ander matras er in? Of gewoon eentje die bij het bedje hoort?
Idd aan ritme houden maar ik heb het ook wel eens niet gedaan en ze ging er niet dood aan alleen moesten we de volgende dag extra ons best doen om weer wat op de regel te komen: Voor wat hoort wat
Gezellige dag alvast morgen en nou maar hopen dat de familie je mannetje wat rust gunt

@ Kimmetje: hihi ja je hebt dan geen keus meer… ik wil er maar 2 denk ik en die hoop ik wat sneller op elkaar te krijgen zodat we nog niet met school gaan zitten!
Kan me voorstellen dat je dan veel gemakkelijker moet worden… ligt ook aan het type kindje dat je krijgt.
Die van ons is alleen maar ellende geweest in het begin en nu met het ritme doet ze het heel goed dus dan dat maar vol houden omdat ze anders niet te genieten is. Hopelijk wordt de volgende iets gemakkelijker…

Xus Marja

heeej pjuk ik had nog een vraagje!

uhhh hoe zal ik het even uitleggen:

Vandaag heb ik dit rooster gevolgd:

7.00 180 +pap

10.00 fruithap+ thee

12.00 fles 180cc

15.00 fles 180cc

17.00 groente

18.30 fles 210cc

Nu zit ik dus met een probleem tussen 15.00 en 18.30
Ze krijgt daar alle voedingen kort op elkaar en die van 15.00 zou ik kunnen schrappen maar dan zit ze wel snel op 3 flessen, ze is nog maar net gewend aan 4 flessen. Ook houd ze het vaak niet vol tot 16.00 wachten ivm slapen enzo.
Die groente van 17.00 ging er dus ook niet helemaal in (potje van 125gr) De fles van 18.30 gaat er altijd als een trein in dus kwam ook deze keer helemaal op (verbaaaasd)
Ik weet ook zeker dat ze het om 15.00 niet trekt tot 17.00 met een koekje en sap ook omdat ze nog niet echt veel sap drinkt en koekje is alleen maar gepruts.
Die van 18.30 is echt niet te verschuiven… ze zou nog liever hem om 18.00 krijgen ze is zoooo moe altijd… en slaapt direct als ze op bed ligt (ook tijdens de sprong)

Ik hoop dat je nog een passend antwoord weet te vinden…

Xus Marja

Hee hoi,

Je zou je kleine uk tussen de middag een halve boterham kunnen geven. Met een beetje boter. Dan zou ik om 3 uur een koekje geven een klein flesje met melk. Geen 180 maar een 120 of zo. Iets minder dus.
Als Leonie over een paar weken tussen de middag een hele boterham krijgt en een flessie dan zou ik echt stoppen met de 15.00 fles.
Maar tot die tijd lekker s’middags om 15.00 nog een flessie. Want je hebt er niks aan dat je kindje vanaf 15.00 tot 17.00 huilt en piept omdat ze honger heeft.

En dat je Leonie om 18.30 al de fles geeft, geeft toch niks. Leonie wil dan graag de nacht in. Marrit een kleine adhd er die heeft na het warm eten nog energie voor 10.

Ik denk dat Leonie het straks ook wel gaat aangeven hoor dat ze genoeg eten krijgt. Ze gaat misschien straks wel lopen kloten met de 15.00 fles. Dan is dat ook een teken om of minder te geven of te stoppen.

Hele fijne avond…ik ga de after sun zoeken. Mijn armen zijn mooi rood

Heey Marja,

hier nu de dag erop zitten. Ik had er als een berg tegenop gezien. Al dat gesleep, campingbedje, maxicosi, kinderwagen, wippertje, blablabla. Echt helemaal niet vermoeiend zo’n dag!!! haha. Maar gelukkig heeft mijn kleine man het goed gedaan. Hij heeft zelfs anderhalf uur geslapen in het campingbedje. Ik gebruik geen extra matras. Gewoon het matrasje wat erin ligt. Is wel niet zo comfortabel maar daar heeft hij dus geen last van. Hij was wel heeeel erg moe van al de mensen de hele dag om zich heen. Nu ligt hij dan ook te slapen en hij zal dadelijk niet blij zijn als ik hem wakker moet maken voor de papfles… Maar ja, anders hebben we vannacht een probleem, geen keus he! Wij hebben nu een paar keer geprobeerd met het campingbedje, en op zich lukt het wel. En moet zeggen, het is op zich ook wel handig als je kleine op deze manier kan slapen. En hebben we natuurlijk ook iets meer vrijheid op zo’n dag. We doen dit natuurlijk niet ieder weekend, maar zo af en toe, is het toch handig als je kleintje leert om hier ook in te slapen. Maar ja, de eerste keer was hier ook een drama. Maar oefening baart kunst! Nou, weer een heel verhaal… Fijne avond nog.

Léony

Léony

Hey wat fijn zeg dat alles zo goed verliep! Kan me voorstellen dat hij moe was van al die familie hihi
Ik moet dus ook maar beginnen met het campingbedje van stal te halen! vandaag leonie nog 1x mee genomen in de kinderwagenbak… moest je al die mensen eens zien kijken toen ik er een giga beeb uit haalde (viel dat even tegen)

Hoop dat jullie wat mooi weer hebben getroffen!

Liefs, Marja