Twijfel over zindelijkheidstraining

Waarschijnlijk is dit al het honderdste topic hierover maar plaats hem toch maar.
Ik twijfel een beetje over zindelijkheidstraning. Rens wil de laatste dagen steeds naar de wc. Hij zegt ook dat hij moet plassen. Maar hij doet helemaal niets.
Ja gisteravond moest hij ook en heb hem op de wc gezet en 5 tellen later stond hij naast de wc te plassen.
Rens word in december pas 2 jaar.
Ik vraag me af of hij er echt wel aan toe is, het zou handig zijn maar wil hem ook niet pushen.
En zo ja, hoe pak je dat aan dan?

groetjes Ramona

Tja ik heb het zo gedaan, weet niet of het" goed" is hoor, maar goed ze is al wel een tijdje zindelijk. Als ik in NL zou wonen zou ik misschien voor de zomer gaan, om zinderlijk te worden, maar hier is het eigenlijk altijd redelijk weer dus; vanaf dat J geen luier aanwil; ongeveer bij 20 maanden, heb ikhaar in een onderbroekje gehesen. De eerste week, veel ongelukjes maar ging eigenlijk steeds beter, bij haar was het zeker niet van de ene op de andere dag zindelijk, mag je denk ik ook niet verwachten van een kindje onder 2. Maar goed, 2 maanden later was ze op 1 ongelukje per dag na zindelijk, en dit voornamelijk als ze het; druk had! Ik deed ook op vaste tijdstippen etc! op de pot of toilet zetten, Daarna was ze ook snel 's nachts zindelijk, Ze is nu 2 jaar 8 maanden, we hebben eigenlijk geen ongelukjes meer overdag, en af en toe (1 keer per week) 's nachts (ik laat haar nog 1 keer plassen rond 10 uur als ik zelf naar bed ga, maar een luier trekt ze toch uit(zelfs toen ze ziek was), dus ja wat is wijsheid??? Ik weet het niet hoor, ik heb heel sterk mijn gevoel gevolgd! Nooit gepushed, maar toch wel aangemoedigd, want heb er natuurlijk wel onderbroekjes aangedaan ipv luiers! Succes iig, ik weet dat het een moeilijke keuze is

Bo zegt ook heel vaak dat hij moet poepen en plassen> En met poepen heeft hij het eigenlijk wel redelijk vaak juist (niet altijd hoor) maar ik ben meestal te laat. Hij zegt tegen woordig ook dat hij moet plassen, poepen, plassen zegt hij dan. Tja, ik zet hem dan op de wc/potje en dan doet hij niks. En 10 minuten later wel in de luier of op de grond. Ik heb dus het idee dat ondanks dat ze het aangeven, ze er nog wat jong voor zijn. Ze beginnen nu misschien net te voelen dat ze “wat” doen in hun broek, dat moeten ze eerst door hebben, daarna komt het besef dat ze dat ook op het potje/wc kunnen doen.
Ik wacht er nog even mee, want ik heb het gevoel dat als ik er elke keer op in ga, hij niks doet, gefrustreerd raakt, etc. Met andere woorden, hij is er nog niet klaar voor.

liefs woezel

Ik sluit me aan bij Woezel.
Probeer niets te forceren. Wij zijn er vroeg mee begonnen omdat ons mannetje er zelf mee kwam. Hij begon met 15 maanden bewust onder de douche te plassen en voor de deur op de douchemat te poepen (bah!). Toen zijn wij dus bij hem het potje aan gaan bieden, op vaste momenten. Hij deed echt niet altijd iets, maar na een maandje had hij het door en deed hij op die vaste momenten in ieder geval wel iets (maar tussendoor ook nog genoeg in zijn luier). Met anderhalf jaar was hij poepzindelijk (hij kon het ophouden tot hij op het potje werd gezet maar kon nog niet zelf zeggen dat hij moest poepen). Met zijn tweede jaar was hij plas zindelijk en kon hij het ook zelf aangeven met woorden. Heel af en toe had hij nog een ongelukje, net als Jada als hij te druk was. (en nu nog als hij met koud water de aardappels wast: mama, mag ik een schone broek aan?)

Het komt vanzelf, bij de één is het in een week geregeld, bij de ander duurt het maanden. Maar het begin is er wel! Hij voelt al wel dat hij iets moet doen maar heeft nog niet de volledige controle over hoe hij het moet doen.

Heb je iets aan dit verhaal? Als hij er op wilt zitten en hij vindt het niet erg als hij niets doet, zou ik hem gewoon op de wc zetten (ook al plast hij er daarna naast ). Ennuh, foutjes negeren (vooral NIET boos worden ) en goedjes positief belonen met veeeeeeeeeeel complimentjes!

Denk inderdaad dat ik voorlopig maar even doorga zo als het nu gaat. Als hij op de wc wil zet ik hem er gewoon op maar voor de rest ook niet. Boos ben ik nooit geweest op hem als hij niets doet(ook niet ernaast) want ik vind het zelf nog wel een beetje vroeg om er nu al mee bezig te zijn. Ben er tot nu toe vrij relaxt mee omgegaan en dat gaat prima zo. Rens lijkt het niet te interresseren dat hij niets doet/dat het nog niet lukt dus dat is geen probleem.
Wilde alleen even jullie mening hierover omdat ik begreep als je hier te geforceerd mee bezig bent dat je ze echt bang kunt maken voor de wc met alle gevolgen van dien. Het zou handig zijn als hij zindelijk zou zijn maar hij mag er van mij nog best een jaar over doen hoor.
Denk dat ik wel van die trainingsbroekjes voor hem ga kopen gewoon om hem wat te helpen doordat hij dan beter voelt wat hij aan het doen is.

Bedankt voor de tips iig.

groetjes Ramona

Hylke is nu pas een paar maanden bezig met zindelijkheidstraining.
En het wil nog niet heel erg opschieten.
's Morgens en 's avonds gaat hij netjes op de wc (of het potje)
en dan komt er een flinke plas.
Maar de rest van de dag moet je er echt elk uur achteraan dat hij
naar de wc moet.
Meestal zegt hij dan “Nee, nog niet. Zometeen plasje doen.”

Als je dan wacht tot hij het aangeeft is het:
“Ik wil een schone broek.” Net te laat dus.
Nou is zijn broek dan wel een heel klein beetje nat,
en komt er vervolgens op de wc wel nog meer,
maar toch… Tijdens het spelen voelt hij het toch niet goed genoeg aankomen.

M.

@Marsel, ik zie dat Hylke pas geleden jarig is geweest. Nog gefeliciteerd!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

quote:
@Marsel, ik zie dat Hylke pas geleden jarig is geweest. Nog gefeliciteerd!

Groetjes,
M

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/kf9xp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Afgelopen vrijdag

Dank je wel.

M.