Zucht. Hoe moet het nou? De een zegt: gewoon van de een op de andere dag geen luier meer aandoen, terwijl de ander zegt dat dat juist niet werkt. De een zegt dat je moet werken met een stickersysteem, de ander van niet. Ik weet het niet meer!
Ik was Eva maandag gaan ophalen op het kdv en ik had het met haar leidster over zindelijkheid. Eva heeft zondag 1x op een potje geplast, we hadden dat bij haar badje gezet. En ja, het was geel, dus geen water uit het badje. Ik vroeg aan de leidster of ze daar ook naar de wc ging en dat deed ze. Maar er kwam dan niks. Ze zei dat forceren geen zin heeft en dat het beter is om stapsgewijs te trainen. Dus eerst, zoals we nu doen, af en toe het potje pakken (op vaste tijden) en haar er gewoon op te laten zitten. Ze zei dat kinderen, als ze er aan toe zijn, zelf aangeven wat ze willen. Daar zit wel wat in.
Maar…hier komen opeens al veel kindjes van Eva’s leeftijd die ‘opeens’ zindelijk lijken te zijn. Ik heb gewoon niet heel veel tijd om er constant mee bezig te zijn. Ik bedoel, ik heb een boekje van Gina Ford en die heeft het erover dat je zelfs bezoek af moet zeggen, zodat je constant met die training bezig kunt zijn. Zij adviseert dus om eerst een week potje-zetten te doen en om de luier dan af te laten. En te houden. Dus OOK geen luier aan naar de winkel, omdat dat verwarrend is. Ik heb wat ik zeg met Max erbij en een baan geen tijd om achter Eef aan te zeulen. Dus dat lijkt mij niks…
Maar nu ben ik bang dat ik te weinig doe? En dat zij achterblijft bij de anderen? Ze zegt pas ‘poep’ als het te laat is en plassen geeft ze helemaal niet aan. Het is nog tijd genoeg natuurlijk, maar toch…ik word helemaal verward door wat nu ‘het beste werkt’ en wat niet? Moet ik het een beetje op z’n beloop laten of er echt actief mee aan de slag gaan? En dan bedoel ik méér dan dat ik nu doe (af en toe op het potje zetten, stimuleren dat ze zegt wanneer ze heeft geplast/gepoept, meenemen naar de wc, op de wc zetten)? Het CB zegt er ook NIKS over, daar heb ik dus niks aan. Twijfel alom!
Groetjes Rainbow, trotse mama