Tweede kind erbij

Hoi allemaal,
Wij zijn aan het denken aan een tweede kind. Ik heb het gister met mijn vriend erover gehad. Hij zei dat hij er over wil nadenken. Ik had gister een zwangerschapstest gedaan omdat ik de laatste week misselijk en duizelig was geweest. Ik heb nu nog de mirenaspiraal nog dus eigenlijk kon ik ook niet zwanger zijn maar toch dacht ik effe testen…De test gaf aan dat ik niet zwanger was. Ik was toch wel teleurgesteld ondanks ik toch eigenlijk wel wist dat ik niet zwanger kan raken. Ik heb nu zoiets van als we rond deze tijd beginnen dan liggen de leeftijden niet zover uitelkaar en ik zit nu toch nog met mijn kindje in de luiers. Hij zit een beetje tegen de slapeloze drukke nachten op en het eerste jaar vol zorgen. Ik gezegd dat zoeen jaar ook net als met Nina zo voorbij is. Wat zijn volgens jullie de ervaringen en redenen een tweede kind erbij?Is het echt zo druk of gaat het makkelijker? Ik hoor graag jullie ervaringen.groetjes chantal

Chantal

Ik heb niet eens diep nagedacht over een 2e kindje. Ik heb altijd al gezegd dat ik het niet bij een kind wilde laten. Dus die beslissing was makkelijk.

Gezien mijn leeftijd wilden we echter niet te lang wachten met een tweede dus toen de oudste 7 maanden was, was ik zwanger van de 2e. Zit 16 maanden tussen de dametjes.

Het is even wat drukker maar ik vond het eigenlijk wel meevallen. Komt waarschijnlijk omdat ik me op het ergste had voorbereid qua drukte. En omdat ik me erop voorbereid had dat de 2e ook zo’n wakkere baby zou zijn als de 1e, en dat was niet zo. De 2e was een slaapkop, dus dat scheelde ook in drukte en zorg.

Ik zou het zo weer precies hetzelfde overdoen. Heerlijk dat kleine leeftijdsverschil en zeker als ik zie hoe blij die meiden met elkaar zijn. Super om 2 kindjes (of meer) te hebben. Ze spelen leuk samen, leren van elkaar, zorgen voor elkaar. Nou hebben wij het daar gelukkig mee getroffen want er zijn zat gezinnen waar de kinderen het minder goed met elkaar kunnen vinden (dat krijgen wij misschien in de toekomst ook nog, in de puberteit ofzo).

Voordeel van 2 kindjes is ook dat ze elkaar bezig houden. Bij 1 kindje ben je al sneller geneigd (en vaak vraagt het kindje daar zelf ook om) om er veel mee te spelen. Is ook wel leuk natuurlijk maar niet altijd praktisch. Dus op den duur wordt het hebben van 2 kindjes steeds makkelijker omdat ze met elkaar spelen. Geeft jou als moeder net wat meer lucht en de kinderen worden er echt niet slechter van als ze meer met elkaar spelen van met jou.

Groetekes, Sje

hoi Chantal

Tussen die meiden van mij zit 7 jaar.

Nadat Dewi geboren was voelde ik me zo rot de eerste 2 jaar dat ik blij was dat ik mezelf nog overeind kon houden, het was echt overleven voor mij. Na deze 2 jaar ben ik pas echt gaan genieten van haar maar ik durfde een 2de niet aan.

Toch bleef het wel een beetje knagen wel of geen 2de en omdat ik ook wat ouder werd hebben we de knoop toch doorgehakt. Gelukkig gaat het allemaal goed nu en ben ik er achtergekomen dat ik gewoon niet zo van dat baby gedoe hou. geef mij maar een eigenwijze peuter en daar gaan we al aardig naar toe met nanik

Ik vind het een prima leeftijdverschil. Dewi kan al zoveel dingen alleen doen en is helemaal gek van haar zusje en Nanik is ook idolaat van haar grote zus.

Kortom er zitten voor en nadelen aan maar als jullie het allebei willen dan zal het allemaal best goed komen en drukker zal het heus wel worden maar ook gezelliger en leuker.

Groet
Bianca

Bij mij is het net als het was bij Sje.

Ik ben op dit moment in verwachting van een tweede (ben nu 8maanden zwanger) terwijl mijn zoon iets meer dan 14 maanden is. Ik heb mij zowat erop voorbereid dat het drukker kan worden. Mijn eerste zoon was ook een heel wakker kind. En ik bereid me er gewoon voor dat de tweede dat ook zal zijn.

Ik heb helaas nog geen ervaring zoals Sje hehehe maar dat komt gauw hihihihi

Groetekes!

Ik ben benieuwd hoe jij dat kleine leeftijdsverschil gaat ervaren Christina. Hou ons op de hoogte he?!

Groetekes, Sje

Hoi allemaal,
Het heeft dus erg veel voordelen zoals ik lees. Speelkameraatje kan Nina denk ik wel gebruiken want alleen is ook maar alleen. Merk dat ze echt behoefte heeft om kinderen om haar heen te hebben dan leeft ze helemaal op. Tussen mijn zus en ik zit 5 jaar leeftijdsverschil daardoor had zij altijd andere intresses door leeftijdsverschil dan ik. Heb ook totaal geen band mijn zus daardoor(denk ik). Daarom was ik rond deze tijd aan het denken om een tweede erbij juist vanwege dat leeftijds verschil. Ik hoop alleen dat ik de drukte aankan weet niet of ik dat kan. Ik heb soms al mijn handen vol aan Nina. Het lijkt mij ook moeilijk de aandacht te verdelen. Wat moet je bijvoorbeeld doen als beide huilen? Je kan niet op twee plekken tegelijk zijn? Ben ik nu moeilijker aan het denken dan het werkelijk is?Wat als de een de ander wakker houd?Merk toch dat ik er toch nog niet helemaal over uit ben. …groetjes chantal

Chantal

Meissie, je bent moeilijker aan het denken dan het in werkelijkheid is. Als er 2 huilen ga je eerst naar degene die je het hardst nodig heeft.

Ligt de baby te huilen van de honger en huilt Nina omdat ze net haar hoofdje gestoten heeft, dan krijgt Nina de eerste aandacht. Dat duurt maar hooguit een paar minuten en voor de baby maken die paar minuten niet uit.
Dat soort dingen wijst voor zich.

Of de een de ander ooit gaat wakker houden is nog maar de vraag, dus daar zou ik me ook nog niet druk over maken. Vaak slapen die kleine moppen door het feestelijkste vuurwerk en het hardste onweer heen. En aan de geluiden van een ander kindje in huis wennen ze zo snel dat ze daar ook niet altijd van wakker worden. Onze meiden hebben elkaar nooit wakker gehouden bijvoorbeeld. (De oudste heeft zelfs met haar 16 maanden dwars door de bevalling van de jongste heen geslapen!).

Dus denk niet te praktisch na over wat je allemaal tegen kunt komen. Er waren vroeger mensen die 11 kinderen hadden. Dat is ook allemaal goedgekomen (hoewel in die situaties de oudsten vaak mee hielpen met het verzorgen van de jongsten), en er zijn tig ouders die 2 kinderen hebben en dat loopt ook (uitzonderingen daargelaten) allemaal goed dus waarom zou jij het niet kunnen?

En zou zich een extreme situatie voordoen waarbij je je niet in tweeën kunt splitsen (allebei de kindjes waterpokken of wat dan ook) dan is er vast iemand die je een dagje of een paar uurtjes wil komen helpen.

Dus wat een volgend kindje betreft: ga op je gevoel af en denk niet na over praktische dingen als “Ja maar wat nou als ze allebei huilen”. Als jij dolgraag een nieuwe kleine mop erbij wilt, als je man dat ook wil en als je zeker weet dat Nina het helemaal super zou vinden om een broertje of zusje te hebben, dan stop je vanavond nog met de pil.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 06 Aug 2008 15:16:54

Ik zal je zeker op de hoogte houden Sje

Groetekes!

Ben ik mee eens Marielle, de overgang van 0 naar 1 was ingrijpender dan van 1 naar 2.

Groetekes, Sje

Hoi,
Wij zijn nu nog met zijn drietjes, maar ooit gaan wij ook proberen een tweede kindje te krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd beren op de weg zie, en me druk ga maken om zaken die er nu nog niet eens toe doen. Maar wat ik om mij heen hoor is dat je er echt in meegroeit en het meestal gewoon vanzelf gaat. En inderdaad hoor ik ook dat de overgang van 1 naar 2 minder ingrijpend is dan van 0 naar 1. Wij denken er ook al over na, maar willen eerst ons huis verbouwen (dakkapel en nieuwe kozijnen) voordat we verder gaan dit i.v.m de ruimte.

Groetjes Verna

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Hoi allemaal,
We hebben toch besloten om nog effe te wachten ondanks het wel een mooi leeftijdsverschil zou zijn. Nina is tegewoordig echt ontzettend druk we hebben op dit moment de handen vol aan haar met haar peuterpuberteit.pfff Weet daarom niet of ik een tweede kan trekken op dit moment. Misschien is het nu toch nog niet de timing ervoor, omdat we toch nog te veel twijfelen kunnen we beter wachten totdat we er echt voor de 1000% achter staan en de twijfel weg is. Zeker laat ik jullie weten wanneer het zo ver is natuurlijk. Nogmaals bedankt voor de reacties. groetjes chantal

Chantal

Je zal het zelf vast ook wel bedacht hebben, maar hou je er rekening mee dat je in eerste instantie nog maar zwanger moet zien te raken en het dan nog eens 9 maanden duurt voordat je tweede kindje er daadwerkelijk is. Je kunt van te voren dus nooit weten in welke fase Nina dan zit, maar je moet vooral je gevoel volgen en als je gevoel zegt dat je nog even moet wachten, dan lekker wachten. En lekker genieten van alle dingen die je met Nina allemaal gaat meemaken.

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Dat is zeker waar Verna. Denken bij nader inzien toch nog effe te wachten.groetjes chantal

Chantal