Twee keer schrik vandaag

Hoi meiden,

Vandaag twee keer schrik voor mama…eerst zit moppie lekker op mijn schoot rechtop op een ligaatje te knabbelen en opeens kijkt ze mij verschrikt aan. Haar ogen worden nog groter en ik zie er paniek in opwellen. Heel eng gezicht. Ze wordt rood en slikt heel moeilijk iets door. Dan gaat ze huilen. Goed teken altijd want dan krijgt ze nog lucht gelukkig. Toen gauw met mijn vinger in haar mond en de liga van haar verhemeltje en huigje afgeplukt. Ze moest er gewoon van huilen, zo zielig. Dan was schrikken zeg. Ik bleef heel koel toen het gebeurde en dacht alleen ok wat doe ik nu? Ik heb geleerd met vinger in mond, kloppen op rug en als heel erg op d’r kop houden en kloppen. Nog meer tips?? Daarna voelde ik de adrenaline pas…

En daarna ging ze lekker naar bedje toe. Ik probeer wel eens even mee te gaan naar boven om een beetje bij te tanken maar gek genoeg gaat is ze dan nou net niet moe genoeg Dit keer ook dus ik liet haar maar even rommelen en kletsen. Na een tijdje ga ik dan kijken, leg haar weer recht want inmiddels verhuist ze het hele bed door, doe haar muziekje nog een keer aan en dan gaat ze, meestal, lekker slapen. Kom ik die kamer binnen ligt ze op haar buik! Nou ja! Weer op haar rug gelegd. Na 10 minuten was het stil, even kijken, was ze in slaap gevallen…op haar buik! Nou goed laat dan maar, het zal nu niet zo’n kwaad meer kunnen. Helaas blafte de hond en was ze meteen weer wakker, op haar buikje slaapt ze dan dus niet meer verder.

Rare meid mama zo laten schrikken vandaag!
groetjes,
Wendy

Hoi Wendy
Altijd schrikken als dee kleintjes zich verslikken hè! Hier ook al een paar keer mijn hart vast moeten houden. Kheb geen tips verder, heb hier toen precies hetzelfde gedaan als jij! (en daarna flink huilen van de schrik)
Toen ik het daarna aan een vriendin vertelde zei zij dat je juist NIET op de rug mag kloppen omdat je dan de kans hebt dat je het stukje de luchtpijp in kan schieten. Kweet niet of iemand weet of dat juist is??
Enne lekker toch op de buik slapen! Als je moppie dr hoofdje goed omhoog kan houden kan je ze idd gerust op dr buikje laten slapen!
Groetjes Nancy

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/5VmOp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 19 Jun 2010 17:39:13

Da’s goed schrikken inderdaad.

Met vinger de mond zelf leeghalen mag wel, vinger in de keel om daar iets los te halen mag absoluut niet omdat je het stukje dan ook vaster kunt drukken. Nooit zelf dingen ergens uit proberen te peuteren met wat dan ook, dus ook bijv kralen in neus en/of oor ofzo, altijd laten zitten en richting dokter. Hoewel je bij kraal in de neus bij een ouder kindje ook met snuiten de boel los kunt zien te krijgen.

Kind op z’n kop houden en op de rug kloppen mag ook niet volgens de EHBO-richtlijnen omdat dit kans geeft op rug- en/of nekletsel. Dus ook niet doen.

Als er iets vast zit in het keeltje, baby op de buik op je onderarm leggen, benen aan weerszijden van je elleboog en je hand onder het kinnetje. Hoofdje moet lager liggen dan de billetjes.

Met de muis van je hand (overgang van pols naar hand) tussen de schouderbladen tikken. Als het goed is komt het stukje wat vastzit dan los. En anders nog een paar keer tikken tot het wel loskomt.

Andere tip: stimuleren om te hoesten, dan hoest het kindje het stukje vaak ook los.

Tip: als je nog geen cursus EHBO bij kinderongevallen hebt gedaan, ga die dan doen als je de kans krijgt. Echt heel leerzaam en scheelt je een hoop paniek.

Groetekes, Sje

Das echt schrikken ja!,
Over dat buikslapen zou ik me inderdaad geen zorgen maken, maar als die kleintjes zich zo verslikken is echt schrikken.
En die tip van Sje is een hele goeie.
@Sje: waar kun je die cursussen volgen? Ik heb wel een aantal EHBO-cursussen gevolgd voor volwassenen maar is vast anders voor die kleintjes

Als ze iets ouder zijn en ze verslikken zich in een chipje of het zit vast geeft ze wat onbijtkoek. Dit gaat om het vaste gedeelte zitten en dan zakt het door het gewicht naar beneden. Dit hebben wij geleerd op de snelheids EHBO cursus op het kdv. Overigens als een kindje zich heel erg verslikt en het krijgt binnen een paar uur hele hooge koorts dan altijd meteen de ha bellen en zeggen dat ze zich verslikt hebben want dan kunnen ze een longonsteking gekregen hebben. Hoe dat precies zat ben ik vergeten maar niet dat dat kan.

Groetjes,

Michèle

@ Sje, ik heb net de houding even geoefend, nog best lastig! Zeker als je nerveus bent. Ontbijtkoek die onthoud ik! En misschien hebben jullie gelijk en is zo’n online cursus niet zo’n gek idee! Dank!
groetjes,
Wendy

Je mag, als je het lastig vindt om je kindje op de arm te houden ook het volgende doen:

Ga zitten en leg je kindje op je bovenbeen. Hoofdje net voorbij de knie en benen aan weerszijden van je bovenbeen. Ook weer zorgen dat het hoofdje lager is dan de billetjes.

En dan die truc tussen de schouderbladen.

Als je een online-cursus gaat doen, zorg dan dat het een cursus is waar 1 praktijkbijeenkomst bij zit. Je moet bepaalde dingen namelijk in het echt oefenen om precies te voelen hoe je die handelingen het beste kunt doen. Zo oefen je dat verslikken bijv. met een EHBO-babypop die een propje achter in de keel heeft. Doe je de handeling tussen de schouderbladen niet goed, dan komt dat propje er niet uit. Dus mooie test of je het goed doet.

Dus altijd in elk geval met praktijkles erbij!

Groetekes, Sje

Ik herken dit verhaal helemaal! Zo eng… Zie mijn topic voor t eerst brood/koekjes geven. Bijna zelfde verhaal.
En ook mijn dochtertje begint opeens op haar buik te slapen en zowel horizontaal, vericaal, diagonaal en ondersteboven in haar bedje te draaien. Heb het dekentje eruit gehaald en een lekkere slaapzak aan gedaan. Hoef ik me igg geen zorgen te maken dat ze eronder komt en ipv in haar liga in haar lakentjes stikt!

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 19 Jun 2010 22:57:51

Oh bah zeg als je ineens door je kleintje verschrikt word aan gekeken omdat ze zich verslikt. Gelukkig ging ze snel huilen en was het leed geleden. Maar bij jou ging de adrenaline nog wel even door je lijf denk ik.

@Ineke, check even de website van de thuiszorg bij jullie in de buurt. Vaak worden via de thuiszorg van die cursussen gegeven.

Verder kun je ook je ziektekostenverzekering bellen waar je zo’n cursus kunt volgen. Grote kans namelijk dat een gedeelte van het cursusgeld teruggekregen kan worden via je ziektekostenverzekering omdat het een cursus is die ziektekosten kan verminderen.

Groetekes, Sje