Tussendoortjes

Vaak lees ik over liga’s, rijstewafels en soepstengels.
Zoals in mijn topic over Sarah die het benauwd kreeg.
Tot nu toe ben ik blij met het feit dat Sarah geen van het hierboven krijgt, niet dat ik tegen ben, maar ze vraagt er niet om, heeft geen honger tussen het eten door, dus dan laat ik het.
Geven jullie allemaal tussendoortjes, moet het? Is het ergens goed voor (kauwtechniek?)
Sarah krijgt op een dag:
-pap
-boterham (met smeerkaas, smeerworst, stroop of fruitmoes), aansluitend nog een klein flesje (90/3)
-Fruithap (ongeveer 2 stuks)
-Avond eten (“met de pot mee”)
-klein beetje yoghurt (soms)
-en dan nog de laatste fles voor het slapen (180/6)
Volgens mij voldoende, toch?
Soms krijgt ze nog wat diksap tussendoor, maar niet veel.

Verder groeit ze goed, is vrolijk, poept en plast goed, dus daar hoef ik het niet om te doen.
Kortom, MOETEN ze wennen aan iets hards als een liga?

Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

Niks moet, tussendooretjes zijn een extra’tje. Ik had een heel hongerig kind, ik heb het CB gesmeekt om haar met bijna 4 maanden al rijstepap te mogen geven en ik gaf haar wel liga’s omdat ze echt trek had. Maar als Sarah het hier goed op doet dan lekker zo laten hoor.

Groetjes,

Michèle

ik geef hem voornamelijk liga omdat hij er zo lekker van kan genieten ^^ en het helpt voor de tandjes iniedergeval als hij er erg last van had en ik gaf hem een liga was hij weer even zoet, een liga stopte hij eerst wel in zijn mond maar andere bijtspullen niet en ook wel een beetje om de dag door te komen, maar heb hem ook weleens laten wezen en dat was ook geen probleem. Tussendoortjes zijn niet verplicht maar sommige kindertjes hebben het nodig andere niet. + dat het leuk is vind ik dat als je zelf een koekje eet om drie uur ofzo je kindje lekker met je meesmikkelt op zijn/haar koekje

Hier ook maar heel af en toe. Zeker niet dagelijks. Meestal past het gewoon niet in haar ritme, te dicht op het eten of ze slaapt etc etc. En ze vraagt er idd ook niet om. Zolang je maar voldoende andere dingen aanbied waarbij ze kan leren eten ( o.a fruit, groente etc) dan hoeft het ook niet. Zo is het mij igg verteld bij CB

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Wij zijn op advies van het CB met 7 maanden begonnen met een tussendoortje als soepstengel, rijstwafeltje of liga. En dan liet ik Tim dit zelf eten, want dat was wel de bedoeling. Het is goed voor de motoriek om zelf iets te leren eten werd mij verteld. Verder houd het de darmen goed op gang. Tim krijgt s’ochtends fruit en anders is het wel een erg lange ruk van een boterham tussen de middag naar het avondeten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Boukje het schijnt inderdaad ook goed te zijn voor hun mondmotoriek heb ik begrepen ( en dat is uiteindelijk belangrijk voor de spraakontwikkeling) . Neeltje vindt liga’s en soepstengels heerlijk en verslikt zich ook heel vaak… ik vind dat niet meer zo vervelend als toen met Minke want het hoort er echt bij. Ze "leren"zo goed te kauwen en te eten. Ik snap dat je heel erg geschrokken bent pas maar je hebt het heel goed opgelost en gehandeld dus ik zou het toch maar eens gaan proberen, ze heeft er wel de leeftijd voor en ze moeten het toch echt zelf leren… gewoon erbij blijven zodat je altijd kan ingrijpen als ze zich weer verslikt. Neeltjes schema is nu

0645 fles ( wil namelijk geen pap dat lust ze niet)
10.00 fruit
11.00 fles
12.00 boterhammetje
15.00 fles en liga of soepstengel
1730 avondeten
1900 fles

groetjes

Toen Luka 9 maanden was wilde om 10- 11 uur meestal nooit een tussendoortje, en nog steeds niet. Wel drinken! Hij was, en is, gek op verdunde appelsap of verdunde sinaasappelsap! Daar kreeg hij dan 100 ml van om 10-11 uur en om 16.30 uur.
Hij kreeg die leeftijd wel altijd om 15.00 uur een fruithap, en dan ging er ook een heel potje in hoor! Heerlijk vond hij dat!
Als jij denkt dat Sarah het niet nodig heeft en ze groeit verder goed zie ik geen probleem hoor! Zodra ze meer gaat doen, zoals optrekken en zo word het vanzelf meer.
Da’s mijn ervaring met Luka, die eet nu als een bouwvakker!

ik geef ook bijna nooit iets tussendoor. Heeft hij niet nodig. Alleen als het avondeten wat later wordt dan krijgt hij een yoghurtje. OP de creche geven ze hem wel altijd een liga, maar die denken bij ieder piepje dat het honger is.
Gisteren was ik op een verjaardag en toen zei iemand die hem op schoot had en taart kreeg, hij mag dat zeker wel?! uhhh nee, wat denk je zelf?

22-12-2009 colin geboren

@ mamavancolin: Leuk he, die mensen die gaan bepalen wat je kind wel en niet mag eten. maar deze vroeg het in ieder geval nog!
Mijn opa en oma willen Luka steeds maar koffie geven, want ‘dat vind hij lekker’. Ten eerste: hoe weet je dat hij het lekker vind? Dat hebben ze dus geprobeerd zonder te vragen!
Ten tweede: ik vind het niet nodig dat hij koffie krijgt, hij is pas 1!
Ten derde: cafeïne is al niet helemaal gezond voor volwassene, laat staan voor kinderen!

Oja, IK KEN HET.
Vader van Sarah zegt ook altijd dat ze het leuk vindt…
Dan denk ik, hoe weet je dat.
Houdt hij haar een patatje voor, of een stuk vlees, of wat hij dan ook aan het eten is. Duwt hij tegen dr mond en dan snel in zijn mond.
Tja dan moet ze wel eens lachen. Maar ik vind het niet leuk. Dat vind ik baby pesten. Eerst eten aanbieden, maar omdat het niet mag weer weg doen (ik heb hem zover dat hij niet alles meer echt in d’r mond steekt)
Maar als hij dan zegt dat ze het leuk of lekker vind, zeg ik, houd haar een drol vol en ze lacht nog…
pfffff, begrijpelijk dat het over is tussen ons…?

Lilypie First Birthday tickers

De liga’s stap 2 zijn toch onlangs uit het schap gehaald heb ik op teletekst gelezen omdat ze niet goed en snel genoeg zouden smelten in de mond waardoor het stik gevaar te hoog zou zijn!?
mijn kids zijn die tijd ontgroeid maar ik deed altijd de liga in melk dopen en dan laten eten verder vroegen ze er toen ook niet om das nu wel anders hahaha

before you judge me, try hard to love me