Tussendoortje

Hallo allemaal,

Ik lees dat verschillende van jullie veel soorten tussendoortjes geven die niet zo alledaags zijn (brie, peperkoek etc.). Ben ik nog steeds van de standaard tussendoortjes, maar onze dochter begint de dingen volgens mij moe te worden. Dus ik wil ook wel eens wat anders proberen. Als jullie komkommer of peperkoek geven, is dat dan in kleine stukjes want ik neem aan dat die komkommer niet gepureerd wordt?

2e vraag wat geven jullie als broodbeleg, want die jam, stroop en smeerkaas is ze onderhand ook moe. Geven jullie ook vlees- kaasbeleg of alleen nog smeerbaar spul.

Groetjes Jeuly

Het is hier en het op het kdv meestal smeerkaas/leverpastij, laastst had hij op het kdv ook appelstroop gehad en bij mijn moeder krijgt hij altijd jam.

Meestal geef ik hem weleens een stukje uit het handje naast het brood, van het beleg wat ik op mijn brood doe, zoals een klein stukje kaas of worst ed. Maar wel zo klein dat als hij naar binnenschiet als hij eraan op het sabbelen is hij er niet zomaar in stikt Vorig weekend zijn we trouwens de hele hapjes schaal bij mijn opa en oma langs geweest, van kaas tot droge worst ^^. Een lepeltje kwarktaart vond hij toch te meisjesachtig maar de bodem het koek zeg maar heeft hij wel opgegeten.

Je kan van alles op brood doen hoor, behalve pindakaas ivm mogelijke allergische reactie. En ik zou uitkijken met te veel zoet spul al, maar boterhamworst, kaas, etc. kan je allemaal gewoon proberen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi Jeuly,

Op brood idd appelstroop maar zou ik persoonlijk niet iedere dag doen i.v.m. ijzer wat erin zit. Je kunt ook een salade op de boterham doen: ham-prei salade, komkommersalade, tonijnsalade of zelf tonijnsalade maken… etc. gewoon uitproberen wat jouw kleintje lekker vind.

Ik ben van mening dat als ze (vanaf een bepaalde leeftijd dus niet met 4 maanden al) veel verschillende en wat complexere smaken proeven ze wellicht in de toekomst een brede smaak ontwikkelen. Misschien scheelt het omdat ik zelf echt alles lust en lekker vind!

p.s. komkommer niet pureren gewoon in het handje geven peuzelen ze in hun eigen tempo wel op, paprika vinden ze ook lekker, tomaat ook en is allemaal zo gezond. Je kunt ook banaan, perzik, nectarine wat zachter fruit (in het handje) geven als tussendoortje.

Succes! Groetjes, Ghislaine.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ik wilde hier net zelf een topic over openen. Ik vraag me dit namelijk ook af. Hoe geef je zo’n stukje tomaat of komkommer. Geef je een plakje en dan zelf de kleine op laten eten. Of maak je er stukjes van en dat je dan een stukje in de mond geeft?

Ik doe eigenlijk vooral smeerkaas en jam dat vind ze het lekkerst. Ook wel eens smeer leverworst of stroop maar dan eet ze minder lekker. Dus we zouden al eens gewoon kaas en een plakje worst kunnen proberen. Valt dat er dan niet af als je het brood in stukje snijd.

Ontbijtkoek geef ik maar heel af en toe, als ze last heeft van harde ontlasting. Ik geef het dan met boter in kleine stukjes, net als brood eigenlijk. Niet meer dan 1 dun plakje natuurlijk, maar werkt meestal super goed! Ik merk ook dat mijn dochtertje sommige tussendoortjes beu begint te worden. Ze wil ook graag dingen uit het handje eten, bijvoorbeeld een banaan. Maar dan probeert ze die hele banaan zowat in een keer naar binnen te proppen en ben ik bang dat ze erin stikt. Daarom pureer ik het nogsteeds… zeggen jullie niet doen?

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Fijn al die tips en ideeen. Onze dochter wil inderdaad de laatste tijd veel zelf in het handje houden dus dat gepureer vindt ze maar niets meer. Maar ik ben dan ook weer bang dat ze er in stikt. Vandaag had ik een groente potje met macaroni nou daar zaten echt hele stukken macaroni in en dat ging goed. Dus ik ga de dingen toch maar eens in het handje geven. En die salades wat een goeie, daar zou ik nou nooit opgekomen zijn.

Even nog over die wordt en kaas, zelfde vraag als murielisblij. Gaat dat gewoon als plakje op de boterham?

groetjes Jeuly

@jeuly: apart hè, dat potje met macaroni. Ik schrok toen ik het zag en dacht, dat kan ie noooit. Maar makkelijk zat!

@mama1980: een banaan kun je makkelijk prakken. Dan is het toch wat grover, maar nog geen hele stukken tegelijk. Hier werkt het heel goed!
Het CB zei laatst dat ze nu wel toe zijn aan een nieuwe uitdaging qua voeding. Dus niet meer zoveel pureren, maar juist prakken. Zo ook met een aardappel enzo. Ik ben benieuwd!

Eierkoek (stukje) als tussendoortje valt hier uitstekend in de smaak!

Ja prakken is idd een goed idee. ga ik eens proberen.
Wat betreft die salades, daar ben ik nou niet zo’n voorstander van eerlijk gezegd. Zitten die niet vol mayonaise???

mama1980

Hoi mama1980,
je kunt ook zelf salade maken voor je eigen boterham en die van je kleintje dan bepaal je zelf wat je erin doet. Maar ik ben niet zo flauw met voeding, mayonaise (met mate) is niet erg ongezond, dan zou ik ook geen jam op de boterham doen want daar zit veeel suiker in en ga zo maar door… zo`n salade is bedoeld als afwisseling niet iedere dag natuurlijk want het gaat er toch om dat onze schatjes ‘gevarieerd’ eten?!

Jeuly,
boterham gewoon boter en plakje ham of kaas erop. 2 sneetjes zodat het beleg aan de binnenkant zit en de knoeiboel nog enigsinds onder controle te houden is haha.
Joaquin had ook af en toe de neiging om tussendoortjes in één keer in de mond te proppen, ik liet hem dat gewoon doen ik bleef er altijd bij zitten.
De laatste tijd geef ik steeds wat grotere dingen in de hand en pakt hij heel netjes kleine hapjes met zn tandjes hihi zo grappig! Zal waarschijnlijk toch niet lekker zijn zon volgepropte mond!

Ik zou niet zo gauw meer dingen prakken, heb dat eerlijk gezegd ook nooit echt gedaan, behalve helemaal in het begin maar met de staafmixer (je weet wel als je net met vaste voeding begint) nu als hij met de pot mee eet; gebakken aardappeltjes, groentjes, vleesjes zelf pakken en bijvoorbeeld gerechten met puree ofzo en toetje met lepel.

De kleine moet toch ook wel een beetje kunnen oefenen met ‘selluf’ eten, toch?! Succes en veel plezier met uitproberen

Groetjes! Ghis.

@ Ghis-hartje-joaquin, iedereen moet dat idd voor zich weten, maar ik geef mijn kleine echt nog geen mayonaise. Ook geen jam idd. Zij krijgt alleen nog maar smeerkaas,pate of geprakt fruit/groentebeleg. op haar brood. Iets wat ze niet kennen kunnen ze ook niet missen en ik vind persoonlijk dat ook een beetje mayo wel kwaad kan op die leeftijd. Enige wat ze wel eens krijgt waar suiker of iets in zit is perperkoek (bij verstopping) of een babykoekje of danoontje. En als ik dat hier in Belgie op het bureau vertel gaan ze al stijgeren haha! Hier zijn ze tot het jaar nl nogal strikt. Maar goed, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden

mama1980

mama1980; haha oh jee zijn ze zo streng in Belgie?! Nou ja ieder zijn ding. Het zijn maar suggesties en men kan er mee doen wat men wil… Groetjes! xx