Tuitbeker of beker met rietje, wat is beter?

Ze zeggen dat drinken uit een gewone beker nu goed is om te doen, dat dat beter is voor de spraakontwikkeling. Ben wel wat aan het oefenen met Jasper (is nu ruim 10 maanden), maar hij drinkt hooguit één slokje en gaat dan veel knoeien door in het drinken bellen te blazen Ik laat dat maar even voor wat het is, hij zal het op een dag wel leren/willen.

Nou vraag ik me af of er nog veel verschil is tussen een tuitbeker en een beker met rietje. Is het ene beter dan het andere of maakt het niet veel uit? Is de techniek zo’n beetje hetzelfde, of is het ene toch beter voor de spraakontwikkeling of tandjes dan het andere? Wat is jullie idee hierover?
Drinken uit het rietje begint hij een beetje door te krijgen…een voordeel is dat hij de beker niet hoog hoeft te houden. Hij kan wel uit een tuitbeker drinken, maar als de inhoud minder wordt, houdt hij de beker nog niet hoog genoeg…ik duw dan zijn armen wat omhoog bij de elleboog.

Dus waar drinkt jullie kindje uit, uit een tuit of een rietje en wat is volgens jullie beter, of maakt het niet zo veel uit?

Volgens mij is rietje beter dan tuitbeker (alleen al voor de tandjes en om eventueel toekomstig slissen tegen te gaan), maar ik zou toch blijven proberen om uit een gewone beker te laten drinken. Dat blijft het allerbeste.

Groetekes, Sje

Anna drinkt uit een gewone beker, maar doet dat nog niet zelf. Ze drinkt al heel goed uit een beker!

wij gebruiken ook de beker van nuby met rietje.
lieke had het meteen door. de nuby beker neem ik mee als weg gaan. overdag drinkt ze uit een gewone beker ook pas sinds kort.
Lieke vondt de beker leuker als het drinken.
Misschien een tip. Klinkt misschien gek maar ik had een plastic beker in bad gegeven en vulde deze met kraanwater en dat was natuurlijk dolle pret want dan is het leuk om uit de beker te drinken. En zo heeft ze het stilletjes geleerd en kan ze gewoon knoeien.

Drinken uit een beker is natuurlijk altijd beter.

groetjes Gytha

Ik had destijds transparante plastic bekertjes gekocht bij de Ikea. Dan hoef je je nek niet zo te verdraaien om te zien wat je doet als je helpt met drinken. En je hebt ook speciale oefenbekers van Difrax.

Zie hier:
http://assortment.difrax.com/nl/cups.jx
Even helemaal naar onderen scrollen. Die bekers met die asymetrische bovenkant. Art.nr. 703.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 09 Jul 2008 21:43:05

Ik blijf oefenen met de gewone beker, ondanks dat hij er raar mee gaat doen. Toen ik eerst begin met oefenen ging het beter, hij dronk er redelijk uit. Maar sinds kort gaat hij er voornamelijk in blazen, dus dat schiet niet op. Weet dat een beker het beste is.

Het in bad laten oefenen met een gewone beker had ik al eens ergens gelezen, alleen moet Jasper nog niet veel van water hebben, hij vindt het (nog) niet lekker. En ja, kan moeilijk diksap in bad geven, hi,hi!

Ik heb al een oefenbeker van difrax, die is inderdaad wel handig. Soms houd hij de beker zelf vast (ik hou m’n handen er ook bij), maar ook dan gaat hij vaak blazen in de beker. Ach, het komt wel, ik blijf gewoon oefenen en tot die tijd doe ik denk ik maar de rietjesbeker.

je kunt het ook even laten rusten.
en over een paar weken nog eens proberen dat heb ik ook gedaan.
Lieke deed het in begin ook goed en daarna was het veel leuker om mee te spelen.
Heb het toen even laten rusten en nu nvindt ze het leuk.

hahaha ja in bad diksap waahhhhh je kunt het natuurlijk proberen in bed met kraanwater, lieke begon met de beker te spelen en dronk ineens zelf.
misschien wil hij spelender wijs wel kraanwater.

succes gytha

Hallo,

Ik ben met Matthijs ook aan het oefenen met de beker maar hij giet steeds alles over zijn gezicht omdat hij zijn hoofd te ver naar achter kanteld.
Nu heb ik van de logopediste een speciale drinkbeker (handycup) gekregen die is net als de oefenbeker van difrax schuin afgesneden maar heeft ook handvaten. Hierdoor kunnen ze beter doseren.
Ben sinds eergister hiermee begonnen en het werkt echt onwijs goed!!

Via deze link kan je hem bekijken en bestellen of via google handycup intikken
http://www.hulpplus.nl/N_frame.html?http://www.hulpplus.nl/N_art_248.html

Misschien heb je er wat aan!

Gr. Willemijn

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Hoi,

Het ligt vast aan jongetjes… Mijn zoontje kan alleen uit een gewone beker drinken als hij in de kinderstoel zit. Anders gaat hij ermee lopen, of knoeien (ook een van zijn favourite hobby’s.
Jongetjes zijn erg op onderzoek uit en proberen alles uit. Martin houdt gerust een volle beker op zijn kop om te kijken hoe de onderkant eruit ziet…
Ook is bewezen dat de ontwikkeling van de motoriek van jongens trager verloopt dan van meisjes.
Dus al met al duurt het vaak wat langer voordat jongens uit een gewone beker drinken.

jantje

Hylke drinkt zelf uit de tuitbeker (Avant tuitopzet op de kleine fles,
en van die handvatten er aan).
Daarin krijgt hij diksap.

De grote fles met melk gaat wel met de speen, Maar ook die kan
hij goed hanteren als hij zelf bij ons ligt/zit.

Met een rietje vorige week geprobeerd, maar dat was
zo’n dikke riet, dus dat ging niet.
Uit de difrax-beker krijgt hij nu eerst alleen water.

En als wij vers sap ofzo hebben mag hij wel een slokje uit het glas drinken.
Goed opletten, want dat is maar zo een knoeiboel

Het drinken uit een beker en uit een rietje is allebei goed voor de ontwikkeling van de mondmotoriek. Uiteindelijk zal je kindje uit een beker moeten gaan drinken, maar om te oefenen is een rietje ook prima.

Een handig idee is misschien om hem in bad te laten oefenen met een bekertje, is leuk en scheelt een hoop geklieder.