Trucje om Ventolin te puffen?

Deze vraag is voor de mamaś met kindjes die (weleens) Ventolin hebben (gehad). Max heeft het erg benauwd op het moment, dus hij heeft van de ha Ventolin gekregen. Hij piept en rochelt, heel zielig. We hebben er een hele plastic toeter bij gehad, die we voor zijn mond en neus moeten houden. Duidelijk. Maar Max haat dat ding nu al en duwt het steeds weg. Net huilde hij heel erg toen ik dat maskertje op zette, maar hij inhaleerde dus wel goed! Hebben jullie een trucje waarmee ik Max makkelijker kan laten ademen met dat maskertje? Ik wil wel zeker weten dat hij de pufjjes inademt. Nu is het steeds maskertje op, wegduwen, ademen, wegduwen…een beetje een gedoe. Ik hoor alle tips graag!

Groetjes Rainbow

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2m.lilypie.com/xsl3p1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb4m.lilypie.com/Pa2lp1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Rainbow op 16 Jan 2012 13:55:08

esmeralda heb dit ook gehad en deze was toen pas 4 maanden oud toen ze er al aan moest geloven.
hier ook flinke strijd geweest, en vaak met ze tweeen dit moeten doen 1 es vast houden ander de toeter goed vast houden.
als ze huilen word het zeer zeker goed ingenomen maar elke keer over de rooie is ook niet leuk.

toen esmeralda een pufje nodig had had ik eerst mama( zogenaamt) een pufje toen haar knuffel een pufje en ja toen haar.
1 week was het nog drama maar steed die ritueel en toen begond ze het leuk te vinden die pufjes, en op laats pakte ze het al zelf.

Wat vervelend dat hij het niet zo makkelijk toestaat. Maar net als wat je zelf ook al aangeeft, het is wel goed als ze huilen want dan inhaleren ze het beste. Daan heeft een paar maanden geleden Ventolin gehad. De eerste 2 keer moest hij ook heel erg huilen. Niet wegduwen ofzo, maar alleen huilen. Daarna vond hij het prima ging het zonder huilen. Hihi alhowel ik toen wel zoiets had van ga nu maar huilen dan inhaleer je beter. Maar goed echt tips heb ik helaas niet voor je. Het enige is de armpjes vasthouden en dan het masker opzetten. Maar makkelijk zal dat niet zijn als je alleen bent.

Sterkte!

Groetjes,
Sandra

Hoe oud is Max?
(Ik zie je ticker nl niet…)

A.yden kreeg toen hij nog net geen 4 weken was Ventolin.
Ook 1 groot drama en het werkte niet eens omdat hij RS bleek te hebben.
Daarom vraag ik ook hoe oud Max is, dat je dat goed in de gaten houd.
A.yden had het daardoor ook erg benauwd en heeft dus aan de zuurstof gelegen.

Voor meidenkleding (vanaf 62) en jongenskleding (vanaf 56) http://verkopers.marktplaats.nl/3924486

Max is bijna 16 maanden. De ha gaf dit, maar als het niet beter gaat, zou je inderdaad bv aan RS kunnen denken. Ze dacht niet dat hij dat heeft, maar ik moet wel vrijdag terug. Wat zielig dat A.yden al zo snel moest puffen zeg! Max is bang van het maskertje, maar ik heb het daarstraks toch maar geprobeerd. Het is wel onduidelijk hoe vaak je het moet geven, want op de doos staat 1-2x en in de verpakking 4-6x.

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Mijn zoontje heeft ook een tijdje zo’n ding moeten gebruiken.
Ik ‘kocht’ hem om!

Ik zette iets lekker op tafel, pakte mijn zoontje op schoot en zei dan:

Kom even samen tot 10 tellen en dan kunnen we lekker het koekje opeten.

En deed dat masker dan op en dan telde ik tot 10 en als ik bij 10 was mocht er eraf en dan aten we het lekkers.

1ste keer was het nog huilen maar daarna was hij meer bezig met het lekkers!

Sterkte!

Kan je het niet “voordoen” bij je oudste dochter, dat jullie er een leuk spelletje van maken. Danielle heeft ook zo’n soort pufje gehad 2x als ik het goed heb.
De eerste keer was ze een paar maanden en toch was het ook een gevecht.
De laatste keer, toen was ze wel wat ouder als Max, deden mijn man en ik het voor en dan vonden we dan leuk en zo vond Danielle het ook minder erg. Ook hielden we ze rechtop en niet liggend.
Misschien heb je iets aan deze tips
Succes met de medicijnen. En beterschap

Groetjes Corina

Justin moest dit vanaf 4 maanden oud gebruiken
En ook hier was dat een ramp
Ik zetten vaak de tv even aan zodat hij even afgeleid werd dat werkte super
Justin is inmiddels 6 jaar en doet het nu helemaal zelf

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

Mijn dochter heeft hetzelfde, het beste wat je kunt doen (volgens onze huisarts) is de kleine op je schoot nemen met zn rug tegen je aan, allebei zijn armen vastklemmen tussen jou armen (dus langs jou lichaam) en met je ene hand zn gezichtje vasthouden en met de andere het apparaat op zijn gezichtje zetten.
Mocht dit er al staan, sorry, ik heb niet alle reacties gelezen ;s
En huilen is inderdaad niet erg, dan inhaleren ze beter!
Ik doe het altijd eerst even voor bij mijn dochter, en laat haar altijd even spelen met dat “grote” ding. succes!

Gelukkig heeft Max de Ventolin tijdelijk (als het goed is), omdat hij het heel benauwd heeft. Ik heb hem al met dat ding laten spelen en Eva heeft het voorgedaan (ik ook), maar als het voor zijn neus gaat is het een ramp! Huilen en met zijn beentjes trappelen. Ik heb het nu 2x gedaan en ik zie amper of dat pufje binnen komt. Ik vind het heel moeilijk om te geven. Bij een tablet weet je dat het weg is, nu zie je niks en moet je er maar op gokken dat het goe is gegaan. Ik denk dat kindjes er wel aan gewend raken als het echt nodig is voor astma. Ik hoop dat Max dat niet heeft (is nog geen aanwijzing voor) en hij de puffer over een tijdje niet meer nodig heeft.

Bedankt voor alle goede tips, daar heb ik echt wat aan! Vind het zo zielig als ik hem zo hoor ronken en als zijn borstje zo erg op en neer gaat om te ademen.

Groetjes Rainbow

Onze zoon heeft het ook al bijna een jaar. In het begin was dat ook drama (en hij moest ook nog een ander pufje er achteraan), maar nu gaat het goed. Ik zeg altijd dat het beertje (dat op de inhaler staat), woezel en pip, de teletubbies, K3 enz ook moeten puffen en dan zing ik 1-2-3-4 hoedje van papier. Totdat het liedje af is en dan heef thij wel 10 keer ingeademd. Ik zet hem wel in de kinderstoel voor de tv, wellicht dat dat nog helpt?

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

Jasper heeft ook lang ventolin gebruikt, eerst met een enorme toeter in een blauwe opberghoes. Niet te doen met dat grote ding. De kinderarts vond ook dat we meteen een andere moesten hebben, zij zei dat die grote toeters niet geschikt waren voor kleine kinderen en zij dan eigenlijk te weinig van het medicijn binnen kregen. We kregen van haar een kleine inhalator, (AeroChamber plus Aer-Bear) met een beertje erop. Echt veel handiger.

In het begin verzette Jasper zich ook hevig, maar juist door het huilen en het enorme inhaleren wat ze na elke huilkreet doen, komt het medicijn heel goed in de longetjes. Tuurlijk is het wel zielig, dat vond ik natuurlijk zelf ook wel, maar als ik maar voor ogen hield dat het dan juist goed in zn longen kwam dan kon ik het wel doorzetten. Uiteindelijk wende Jasper eraan en was het lang niet meer zo’n strijd. We zongen vaak een liedje en als het liedje dan afgelopen was had Jasper lang genoeg door de toeter geademd (en was ie meteen een beetje afgeleid)
Wij gebruikten overigens nog een andere puf erbij (Qvar) alleen ventolin zou niet voldoende resultaat geven, en met de andere puf konden we voorkomen dat jasper steeds opnieuw luchtweginfecties kreeg.

Als je het idee hebt dat het niet werkt, misschien eens vragen om een verwijzing naar de kinderarts?

Succes,
hoop dat Max snel minder benauwd is!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

@Carolien: wij hebben ook de Qvar erbij, anders zou Siem ook steeds benauwd zijn en infecties hebben.

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

Vannacht heeft Max heel rustig door de toeter geademd. Hij was half duf, maar werd wakker van het hoesten. Hij liet het heel goed toe. Maar helaas was dat voorbij toen hij weer helder was en toen ging hij 3x door het lint. Ik moest het daarnet alleen doen omdat papa weg was en hij huilde zo erg. Met zijn beentjes trappelen en alles. Ik werd er zelf helemaal verdrietig van! Hij moet toch al heel vaak schoongemaakt worden met zijn snotneus en dat zijn allemaal dingen die hij akelig vindt. Ik heb de ha gebeld vannochtend, maar volgens haar moeten we dit doorzetten. Het is ook zo n enorm ding in een blauwe hoes inderdaad, gewoon niet te doen. Bah. Bij opa op schoot lukte het wel een keer, maar daarna dus weer niet. Ik vind dat het slecht met hem gaat, ook met koorts erbij en dan steeds dat hoesten en piepen. En dan hebben wij net een nieuwe dokter die dan zegt dat we pas vrijdag terug moeten komen en dit echt even moeten proberen omdat het goed is voor Max. Ik heb zo mijn twjfels en gooi dat ding het liefst weg. Maar ik wil ook dat Max minder benauwd wordt, dus ja, toch even doorgaan dan. Het is zo zielig! Hij is zoooo in paniek en maakt zich zo druk, dat hij bijna gaat overgeven. En hij knapt niet eens goed op!

Groetjes Rainbow

Jeetje, wat vervelend om te lezen zeg.
Als hij echt niet opknapt en je je zorgen maakt zou ik gewoon de HAP bellen.
Wij zijn op donderdagavond bij de HAP geweest en vrijdagochtend ging ik naar mijn eigen huisarts en die stuurde ons meteen door.

Nu is A.yden wel veel jonger natuurlijk maar tot een jaar of 3 willen ze hier de kindjes meestal diezelfde dag nog zien.

Beterschap voor je ventje.

Voor meidenkleding (vanaf 62) en jongenskleding (vanaf 56) http://verkopers.marktplaats.nl/3924486

Hoeveel pufs moet je in die grote toeter doen?
Wij moesten in de kleine in elk geval 2x puffen, met een korte tussenpauze van zo’n 5 ademhalingen.

En met koorts erbij, meid das echt niet normaal hoor… ik vrees dat ventolin daar echt niet voldoende voor gaat werken. Hou m maar goed in de gaten en als jij het niet vertrouwt gewoon weer aan de bel trekken!

Ik weet een beetje uit je andere verhalen dat Max al heel wat heeft moeten doorstaan (en jij dus ook…) dus ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jullie met hem niet naar een kinderarts verwezen worden, logisch dat je hier helemaal wanhopig van wordt. Heeft hij al van begin af aan luchtwegklachten, of is dit nieuw?

Toen Jasper nog heel erg tegenstribbelde, nam ik hem in een soort houtgreep,
ken je de ‘houtgreep’ wanneer een ha in de oortjes van je kind wil kijken?
Kind opzij op je schoot nemen, beentjes tussen jouw benen.
1 arm achter hem langs, waardoor hij zeg maar in je elleboogholte komt te zitten, en in de hand van diezelfde arm de toeter over zn neus/mond houden, waarbij je met je wijsvinger en duim het kapje tegen zn huid drukt en zeg met je handpalm onder zn kinnetje waardoor je dat ook wat fixeerd. (hoop dat je me nog snapt want ik heb geen idee hoe ik het anders moet uitleggen!) met je ander hand kan je dan het pufje bedienen.

Natuurlijk eerst wel even uitleggen wat je precies gaat doen, en dat mama hem toch even stevig vast blijft houden ookal vinden max en mama dat helemaal niet leuk… Zodra het klaar is meteen heel enthousiast belonen, zeggen dat ie het super goed heeft gedaan, of b.v. een sticker laten plakken. (ook als ie tegenstribbelde, gewoon omdat ie het weer heeft doorstaan!)

Wel heel zielig, ik weet het, maar je weet ook dat het moet gebeuren om zn benauwdheid weg te krijgen!

Sterkte meid,
hoop echt dat het gauw wat beter met hem mag gaan.

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 17 Jan 2012 21:27:52

Klopt, Max heeft al heel wat te verduren gehad: val in de wc met zijn geboorte, pijnlijke nekwervels (veel huilen), de helm, exzeem en nu weer dit…het is steeds wachten op iets nieuws! Terwijl hij op zich gewoon gezond is, al klinkt dat uit mijn mond misschien raar als ik zo zeg wat hij allemaal heeft gehad. Maar dat eczeem kan uitmonden in bv astma zeiden ze destijds in het zkh. En mijn moeder heeft bronchitus en ik heb ook eczeem en soms wat ademhalingsgerelateerde klachten…zit wel in de familie dus.

Net weer een drama en dat met 1 puf. Compleetdoor het lint. Ik denk dat ik dat ding gewoon niet meer gebruik, het heeft zo echt geen nut! Hij krijgt niks binnen van de Ventolin, dat spul vervliegt gewoon zodra die kap af gaat (en dat doet Max dus accuut).

Max heeft wel koorts, drinkt best ok maar plast nauwelijks. Hij had ook geen zin in eten, maar speelde op zich wel. Ik hou hem morgen wel thuis van het kdv, want anders moet ik hem toch weer ophalen. Hij is gewoon nit ok en thuis is het dan het rustigst voor hem. Hij zt nu op de leuning van de bank trouwens… Weer wakker geworden van het hoesten…Hij is wel druk nu, ik hoop wel dat hij straks gaat slapn, want na dagen word ik wel wat simpel van het verplegen, pillen toedienen en snotpinnen afdoen. Maar ja, het rotst is het voor Maxje zelf!

Groetjes Rainbow

Op zich blijft de Ventolin nog wel even in de voorzetkamer “hangen” dus het is niet meteen weg (tenminste dat zei de astma verpleegkundige in het ziekenhuis tegen mij).

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

Veel beterschap met Max. Hopelijk gaat het snel beter met hem.

Balen zeg dat Max niet lekker is. Ik zou het ook heel goed in de gaten houden, dat er geen infectie of zo bij komt kijken. En anders zeker weer naar de huisarts en desnoods een verwijzing naar de kinderarts vragen. Sterkte ermee!

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers