Trekken aan haren en sieraden


#1

Dag dames,

Ik heb een lieve dochter van 4 jaar, ze vind samen spelen heerlijk. Maar begint steeds vaker aan mijn haren te trekken,

Ik heb al meerdere malen geprobeerd haar duidelijk te maken dat dit ‘auw’ doet en dus niet mag. Niks helpt helaas nog…

Nu begon ze gisteren dus ook aan mijn oorbellen en armbanden te trekken… hoe kan ik duidelijk maken dat dit echt niet kan?

X


#2

Ik wil hier nog weleens het koekje-eigen-deeg-principe hanteren en dan is het snel afgelopen met die gekke grappen.

Wel aankondigen. Dus eerstvolgende keer dat ze aan jouw haren trekt, leg je duidelijk uit dat dat pijn doet en dat je niet wilt dat ze aan je haren trekt. Daarna zeggen dat jij elke keer dat ze aan jouw haren trekt, aan de hare gaat trekken. Dan heb je haar in elk geval de kans gegeven om op tijd te stoppen met haren trekken.

Dus vanaf dat moment: trekt zij aan jouw haar, dan jij aan haar haren. Moet je natuurlijk ook weer niet te belachelijk hard doen ofzo, maar gewoon om even te laten merken hoe vervelend het is als er aan je haren getrokken wordt.

Verder zou je evt. een stickertjessysteem in kunnen voeren. En dan zijn er 2 mogelijkheden: stickertje voor elke keer dat ze aan je haren of sieraden trekt en bij een bepaald aantal stickertjes haar favoriete speelgoed inleveren voor een bepaald aantal dagen.

Of juist andersom: stickertje plakken voor elke dag dat ze van je haren en sieraden afgebleven is en dan belonen met een extra lekker toetje ofzo.

Er wordt altijd gezegd dat je meer bereikt met belonen dan met straffen maar ik vind dat soms een twijfelgeval. Zoals in jouw situatie. Ze is 4 jaar dus ze heeft de leeftijd dat haar duidelijk gemaakt kan worden dat ze onacceptabel gedrag vertoont. En toch blijft ze doorgaan met dat onacceptabele gedrag. Als je dan gaat belonen als ze een paar dagen dat onacceptabele gedrag niet vertoond heeft, dan heeft ze dus met negatief gedrag iets positiefs bereikt.

Ik zou persoonlijk dus neigen naar stickertjes laten plakken voor elke keer dat ze de fout in gaat en dan bij een bepaald aantal stickertjes een sanctie er tegenover stellen. Maar dat is dus heel persoonlijk of je juist de positieve of negatieve versie van zo’n stickertjessysteem kiest.

Groetekes, Sje


#3

Super bedankt voor je reactie!

Het stickersysteem lijkt me ideaal! Ik ga er vandaag werk van maken. Ik denk persoonlijk dat je met straffen meer bereikt omdat je kind dan ziet wat niet mag. Ik ga het zien!

Hou je op de hoogte!

Liefs

X


#4

Ben benieuwd hoe het gaat lopen! Succes!

Groetekes, Sje


#5

Ik heb gister een stickerwand gemaakt, merk wel dat ze telkens wil weten wat het precies inhoud en hoe het in zijn werk gaat. Volgens mij heeft ze er geen idee van.

Ik baal als een stekker, ze heeft gister aan mijn Mesenso armband getrokken die ik een paar dagen ervoor van had besteld op , deze website was net een paar dagen online had ik van mijn moeder vernomen.

Dus toen werd ik woedend, en heb ik me wel proberen in te houden maar heb wel gezegd dat haar speelgoed waar ze het meest mee speelt per direct ingeleverd moet worden. Dus die heb ik ingenomen.

Achteraf vond ik dat een slappe actie van mezelf, had gewoon het stickersysteem moeten toepassen… maar baalde zo van mijn armband. Was zo trots dat ik een trotse eigenaar ervan was.

Denk je dat ze het als ‘leuk’ gaat zien een sticker plakken, als ze fout is geweest? Ik ben zelf ook meer van het straffen, maar volgens mij vind ze die stickers heel interessant.

X

X


#6

Ik vermoed niet dat ze het leuk gaat vinden om die stickers te plakken want bij een bepaald aantal stickers staat er gewoon een sanctie op. En met zo’n sanctie zal ze niet blij zijn. Dus het leuke is snel van die stickers af.

Als je denkt dat ze die stickers juist heel leuk vindt, dan zou ik het stickersysteem omdraaien: elke keer een sticker plakken als ze een dag niet aan je haren/sieraden getrokken heeft. Dat motiveert haar dan blijkbaar beter.

Wil je overigens de website uit je bericht halen? Dat valt onder reclame en dat is niet toegestaan zonder toestemming van de webmaster.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 05 Mar 2014 11:41:37


#7

Ik denk inderdaad dat ik het om moet draaien, want ze vind stickers plakken heel leuk

Oh sorry dat wist ik niet! Maar zie al dat het verwijderd is

X