Tot nu toe het uiterste

Ik vraag me af of het spugen ook echt iets is wat bij peuter puberen hoort, heb dit zelf nog nooit gehoord of gelezen. Ik bedoel; hoe komt het kind er aan?

Een half uur op zijn kamertje zonder speelgoed vind ik nogal wat voor zo’n klein mannetje, los van of het helpt of niet. Als dit op een leeftijd van nog geen 3 jaar de manier is om tot hem door te dringen dan vraag ik me toch af of er niet meer aan de hand is.

Ik weet wel dat je kinderen niet kunt, mag vergelijken maar het contrast tussen bv rico en fabienne is groot. Fabienne heeft zelden straf nodig, het zeggen is voldoende om het gedrag om te buigen. Blijft het gedrag na een waarschuwing dan zet ik haar 2 minuten op de gang en echt … de brandweer is er niets bij! Dit gebeurd hooguit 2x per maand … af en toe een driftbui, boos als iets niet lukt of ze haar zin niet krijgt … dat vind ik peuter puberen. Dan kun je er nog temperament aan toevoegen waardoor het bij een ander kind wat heftiger is maar denkend aan 30 minuten op zijn kamer … het voelt voor mij toch wat afwijkend gedrag.

Lees ik @asje haar verhaal dan denk ik; jemig wat heftig en heb ik wellicht gewoon een erg makkelijk kind.

Misschien zit er nog verschil in meisjes/jongens ??

@Esther2017

Dat brengen ze mee van de psz, hier in ieder geval en die kindjes zien het vaak weer van een ouder broertje of zusje.
Heb er hel snel korte metten meegemaakt. En indd bijten krabben of slaan heeft Dylano nog nooit gedaan ff afkloppen

Wacht maar tot ze 4 is en naar de basischool gaat waar ze dan allemaal mee thuis komen

Liefs Michelle

@Esther, ik denk inderdaad dat jij een heel makkelijk meisje hebt
Moet zeggen dat mijn dochter ook wel makkelijk is hoor, alleen als ze moe is is het een draak en helpt er niks. Maar op bed leggen of even in de buggy met knuffeldoekje helpt dan altijd en is ze daarna weer lief.

Zoonlief was een stuk pittiger, zeker in de peutertijd… maar achteraf kwam dat natuurlijk ook door zijn autisme en adhd.
En denk dat jongetjes over het algemeen toch wel wat sneller driftig zijn dan meisjes. (en die zijn dan weer wat kattiger… of valt dat bij de andere meisjes wel mee? )

@MamavanRico, ik denk ook wel eens als je over de moeilijkheden met Rico schrijft dat er meer aan de hand kan zijn. Hebben we het al eens eerder over gehad he? Helaas weet ik ook uit ervaring dat het nu toch nog weinig zin heeft om achter onderzoeken aan te gaan.
Maar het komt misschien ook door je schrijfstijl. Jij hebt als titel gekozen: “Nu tot het voor ons uiterste gedreven”… dus als je dat dan leest, dan klinkt het dus behoorlijk heftig en dat je echt niet meer weet wat je ermee moet. En als je dan elke driftbui op het forum meld (als het jou helpt, laat je dan niet tegenhouden hoor, gewoon doen!) dan lijkt het al snel veel heftiger voor de lezers, als dat het voor jou voelt.

En tja… die dingen die Rico soms heeft, herken ik wel van mijn zoontje. Maar das natuurlijk een vertekend beeld, want ik heb geen idee wat nou gewoon karakter is, wat (destijds) peuterpuberteit en wat onder zijn handicaps valt?!
Tenslotte is ie ook gewoon peuterpuber geweest met alle gevolgen van dien.

Overigens hoef je er ook niet altijd wat van te merken. Hier hebben we soms periodes dat ik aan zijn diagnoses twijfel… dat het zo goed gaat en hij juist ontzettend lief en rustig en behulpzaam is! Dat ik dan denk: “zou het dan tóch gewoon een vervelende fase zijn geweest???”
… Om dan vervolgens even later weer even met mn neus op de feiten gedrukt.

Maar goeie periodes zijn er dus ook (en steeds meer, steeds langer lijkt het nu!) en daar geniet ik dus enorm van. Denk nog wel meer als iemand met een kindje die niks mankeert. Gewoon omdat daar niet zoveel verschil zit in karakter, veel gelijkmatiger en daardoor dus al snel gewoon gevonden wordt als het goed gaat.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Gewijzigd door - Suzsje op 16 Sep 2011 22:14:05

@suzje … Jaaaaaah Fabienne kan best kattig doen! Valt me idd op bij meisjes dat die zo pinnig kunnen zijn en ja daar hoort die van mij nu ook bij. Af en toe zeg ik dan ook; sorry hoor Ook dat neeheeeee, zellufffff doen, gaaaa weg …
tssssss, pfffff … bijdehandje af en toe.

Hahaha en wat dacht je van “Uh uh, mag niet! Denkterom he, van mij!” En nu zeg ze steeds als ze er bijv. niet langs van: “Achteruit!” Ok… ik snap ook wel dat “Mag ik er even langs alsjeblieft” nog een beetje moeilijk is voor haar, maar op die toon hoeft het nou ook weer niet

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Esther@ ik denk ook dat je het echt getroffen hebt met zo’n zoet kindje. Hier ( twee meisjes…) ook dagelijks wel een driftbui ( of meer) en Neeltje is nu ( wordt in december 2) werkelijk ZO opstandig dat ik haar wel achter het behang kan plakken zo nu en dan . Dus mijn dochters zijn het bewijs van dat-het-NIET-vooral-jongetjes-zijn die zo doen. hihi
Ik denk echt dat het karakter en temperament erg kan verschillen per kind en dat daarom opvoeden soms ook zo lastig is, je moet altijd uitvinden wat werkt in jouw situatie, bij jouw kind, op dat moment. En ja, Rico is volgens mij een pittig ventje die weet wat hij wil, en soms dus ook grenzen opzoekt. Het komt me bekend voor ( niet dit specifieke geval, maar wel dat opzoeken van grenzen).
groetjes!

@Suzje … ah ja die toon en vergeet het volume knopje niet. Regelmatig zeg ik dat mama niet doof is … of het van de trap gaan, Fabienne eerst (punt) en als ik eerst ga omdat het soms zo traaaaaaag gaat dan is ze luider als de brandweer sirene.

@Linette … zonder iemands ogen uit te steken ben ik gezegend met zo’n rustig kind, met alle respect voor de moeders die een wat meer temperamentvol, ondernemend kind hebben. Wat ook leuk kan zijn … die van mij is meer een moederskindje, zal niet weglopen terwijl ik vaak denk; ga toch eens even zelf spelen buiten bv, lekker in de tuin, op je trampoline springen maar mamma moet altijd mee. Ook nu ze 3 jaar is. En ja dat doet mamma niet altijd omdat ik vind dat ze zelf lekker mag ontdekken. Hoe zeer ik dit ook motiveer, ze is altijd bij mama, wil mij altijd graag helpen, is een knuffeltje, zachtaardig en vaak verlegen.
Zo vreselijk opstandig … meid wat een engelen geduld moet je hebben. Ik hoor een vriendin weleens zeggen dat ze een rondje buiten om het huis loopt!!! Dat haar ventje werkelijk het bloed onder haar nagels vandaan haalt …

@Suzsje: een echte driftbui heb ik hier 3 x beschreven geloof ik, ik persoonlijk vind dat dus niet vaak zeker niet als je leest over kids die dagelijks driftbuien hebben. En ja eerlijk is eerlijk, dit gedrag is voor ONS het uiterste gedreven (dat staat er ook he in de titel…en dan bedoel ik dus dat het nog nooit zo ver is gegaan als met dit. maar pas de tekst wel even aan.) aangezien hij hiervoor echt op zijn kamer moest zonder speelgoed omdat ie maar door en doorging idd met grenzen opzoeken. ik wil mn titel wel aanpassen maar wat ik al eerder zei; rico bijt niet, krabt niet, schopt niet. het enigste wat hij doet is spugen. en die 3 driftbuien die hij in anderhalf jaar heeft gehad? nah… vind dat niet extreem ofzo. maar de keren dat hij het had wel erg pittig.
en ja idd de andere dingen waar wij over gesproken hebben dat klopt, dat weet ik nog, maar dat had niets met driftbuien ta maken maar met zijn motiek en concentratie. Net als bij Dylano van Miremady kwam OOK rico zo thuis uit de PSZ daarom baal ik er ook zo van!

@Linette: idd hij is tijdens het doordrukken van zijn willetje best pittig, maar geeft ook gauw op als ik het gedrag negeer. dat is dan WEL weer fijn
Nog steeds zijn wij aan het opletten wat er aan de hand kan zijn als hij dit gedrag laat zien. en elke keer weer merken we dat het is als hij moe is. en dat is hij dus nu al een behoorlijke tijd. deze week was het spugen dus zo erg geworden maar OOK zijn vermoeidheid. Rico is best druk en heeft echt energie teveel… maar nu sliep hij laatst 2 keer in de middag, en vandaag b.v. lag hij ook weer de halve dag op de bank, was niet vooruit te branden.
zo gaat het ene kind dan jengelen tijdens het moe zijn… en ja tuurlijk doet meneertje dat ook wel maar dat valt best mee, hij heeft dus wat anders gevonden maargoed het zal wel weer een fase zijn. zolang ik laat zien dat het me niets doet is voor hem op den duur de lol eraf. mits hij niet naar vreemde mensen spuugt want dat kan en dat wil ik niet negeren.

Gewijzigd door - MamavanRico op 16 Sep 2011 22:23:34

Ik sluit me bij Suzsje aan. Vandaar ook mijn reactie over een medium. Ik lees vaak verhalen en dan denk ik van zo zo dat is best heftig allemaal maar gelukkig valt het mee.

@Pranger: ik weet niet wat bij Marijn precies het probleem allemaal was?
tja en verder ik weet niet of bepaalde dingen erfelijk bepaald zijn… ik heb zelf als kind veel ziekenhuis en dokter gezien, ik had altijd eczeem, luchtweg problemen noem maar op, ik heb zelf ook als kind bij een logopedist gelopen eigenlijk alles wat ik als kind had heeft hij ook. Maarja ik kan daar ook bar weinig aan doen dat hij dat ook nu heeft? Vind het zelf kei sneu voor het ventje dat hij zoveel ziek is (en zeker is geweest, het ging in de vakantie beter, tot ie weer naar school ging, dan vangt ie weer alles op)

Marijn durfde niet te slapen, hij was bang dat wij weggingen. En zijn gedrag was/is anders dan de meeste gewone kinderen. Heb altijd al het idee gehad dat er iets met het was.
Bewijzen kun je het nooit maar Marijn is een high sensitive kind. Om dit te verduidelijken kun je beter ff googlen.
Omdat we wel vaker tegen elkaar gezegd hebben dat Rico en Marijn veel op elkaar lijken qua gedrag, had ik zoiets van mss is een medium iets voor jullie omdat hij ons echt heeft kunnen helpen met het duidelijk krijgen van wat/wie/hoe Marijn is denkt ed.
Ik merk nu al veel verandering in zijn gedrag omdat we nu anders met het omgaan en hij zich nu begrepen voelt. Wij zijn er nog lang niet maar het begin is er.

Moeheid bleek een grote boosdoener voor ons mannekes driftbuien destijds ( was hij 2,5 geloof ik). Maar daarbij wist hij domweg niet hoe hij zich moest uiten, voelde zich boos en hopsa mijn ventje veranderde in een manzilla! Ik zeg ook niet dat het tijd is voor therapie of allemaal diepgravende dingen, maar dat je wellicht kan kijken waarom hij meent dit zo te moeten doen.
Heel toevallig hingen wij een spiegel op boven een kastje. Vanuit de eettafel kon hij zichzelf erin zien. Langzaam ging hij stiekum snoeten trekken, waaronder ook hele boze. " oe wat kijk je boos" was hierop mijn reactie " iedereen ziet zo dat je heeeeeeel boos bent" . Dit bleek een eye- opener voor hem. Als hummel had hij amper mimiek op zijn snoet. Peuter speelzaal bv wist niet of hij iets leuk vond of niet want hij zei domweg niks en aan zijn snoet was het niet te zien. Een mega binnenvettertje dus, die ik echt moet leren om zich te uiten en boos te zijn zonder zo’ n drama. Whahahaa stond toen eens te tanken hier, kwam er een juf van hem ook net tanken, roept hij uit het raampje " heeeeeeeee juf J…" juf lacht en zegt " he hij kan inderdaad praten " hahaha.

Inmiddels gaat hij als hij boos is heel boos, met armen over elkaar op de bank zitten mokken, als hij het gevoel heeft dat hem groot onrecht word aangedaan wil hij nog wel eens echt woest worden, maar niet meer zo erg als toen. Hij smijt nu een kussen van de bank om zich erna alsnog pissig op de bank te laten ploffen. Tja een groot gevoel voor onrecht heeft hij wel, dat vind ik geen verkeerde eigenschap zolang hij het maar netjes uit. Inmiddels is hij 6 en ben ik op dit moment heel erg bezig om hem zover te krijgen dat hij het met praten ook op kan lossen. Want in deze maatschappij is binnenvetten geen handige eigenschap.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 17 Sep 2011 08:10:21

Ik heb niet alles gelezen alleen de eerste paar antwoorden.

Ik herken het van Aaron als we bij zijn neefje bij het voetballen zijn gaan kijken.
Daar spugen de jongens op het veld contineu.
Dan doet hij dat die dag ook (wel alleen buiten) want dan denkt hij “dat is leuk / of dat hoort zo” daarna is het weer over.
Maar altijd die dag als we van het voetballen komen.

Denk niet dat het apart ie trouwens wat Rico doet, ieder kind doet weer wat anders.

Tis wel vervelend als je gezicht beklad wordt dus ik zou er idd wel strak met omgaan want dit mag je niet tolereren.

Succes mamavanrico!

Gr, Danielle

Gewijzigd door - danielle en aaron op 17 Sep 2011 16:53:15

thnx iedereen,

@Asje: klinkt ook behoorlijk heftig ja jee, maar wat je zegt ook hier: als ie moe is. en dat is hij nogal de laatste tijd.
het negeren werkt nu eigenlijk het beste.
zal een voorbeeld geven van het wel en het niet negeren.

Rico krijgt zijn zin niet of wordt boos om wat voor reden dan ook, hij spuugt, ik zeg: Rico je mag niet spugen dat is vies, ruim het maar op" dan blijft hij expres doorspugen.

voorbeeld 2; zelfde reden van het spugen. hij spuugt 1 keer, ik reageer niet en praat over iets anders. dan houdt hij METEEN op dus blijft het bij 1 keer! oke soms doet hij het dan een paar uur later of een middag later nog een keer maar dan doe ik het hetzelfde en dat lijkt gewoon prima te werken.
MAAR als ie het bij vreemde mensen doet. dan herhaal ik voorbeeld 1 en zeg dat die meneer of mevrouw heel boos kan worden, en dat hij sorry moet zeggen en zeggen dat hij het niet meer zal doen… dat werkt dus in het openbaar het beste…

nu er maar vanuit gaan dat dit een fase is en het ook vanzelf gekomen is dus ook vanzelf weer weggaat zonder er TE veel aandacht aan te besteden…