Tongriempje

Hoi allemaal,

Mijn zoontje van dik anderhalf zegt nog heel erg weinig en bovendien heeft veel zelfbedachte woorden: een auto is een kaka. Vanwege zijn medische geschiedenis (Pierre Robin sequentie, kaakoperatie, 2 hartoperaties en een gehemeltesluiting) hebben wij o.a een logopediste aan huis. Zij gaf aan dat zijn tongriem misschien wat te kort was, wat hem zou kunnen beperken in het goed kunnen zeggen van klanken. Hij kan nauwelijks zijn tong uitsteken bijvoorbeeld. Heeft iemand hiermee ervaring en ook met resultaten na het doorsnijden van een tongriempje?

Nee helaas,
Wij hebben na de geboorte van Jade wel getwijfeld om haar tongriempje door te laten snijden. We kregen haar bijna niet aan de borst en wij hadden het vermoeden dat dat daardoor kwam. Maar het is uiteindelijk toch gelukt zonder door te laten snijden…

1½ jr is ook niet extreem laat om te beginnen met praten (kindje van vrienden is 3 en praat nog niet, allerlei onderzoeken gehad waar niets uit kwam, en moeten het weer de tijd geven). Met Jade merk ik wel dat ze elke keer in sprongen meer praat.
Denk er goed overna, wil je het laten doen, het is een kleine ingreep… baat het niet schaad het niet…(is wat wij toen te horen kregen).

Succes Frauk

Hey hey

Met anderhalf zou ik me ook idd nog niet druk maken, ondanks z’n voorgeschiedenis. Want ook kindjes zonder medische geschiedenis praten nog niet je-van-het met 1,5jr. Jens ook hoor, een vogel was bijv. een “sh-sh”. Hij zei: poes, papa, da-da (dag) en opa. Met 1,5jr leerde hij ook mama zeggen en oma pas met 2jr hahaha (daar heb ik zo om gelachen - geen beter vermaak dan leedvermaak: beide oma’s zeiden het hem iedere keer voor zonder resultaat hihi). Met ong. 20mnd maakte hij een mega sprong in de spraakontwikkeling en 4mnd later weer. En sinds hij naar de psz is, is het helemaal feest; het houdt zelfs niet meer op, dat gekakel LOL.
Een vriendinnetje van hem zat pas tegen haar derde verjaardag op hetzelfde niveau als wat Jens met 2,5 zat, en dan zelfs met logopedie en speciale klasjes op de psz waar er extra aandacht aan werd gegeven… Dus ja…

Ik zou zeggen… geef 'm nog MINIMAAL een half jaar de tijd voor er aan allerlei bellen worden getrokken.

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Gewijzigd door - Marlala op 26 Oct 2009 14:09:23