Toeslag kinderopvang

Zo, ik ga nu eens proberen om mijn vraag zo duidelijk mogelijk te omschrijven

Zoals ik eerder weleens gezegd heb, is mijn schoonzusje zwanger, en dit betekend dat zij ook opvang nodig heeft. Aangezien onze dagen waarschijnlijk niet samen vallen, betekend het dat ik een gat heb in mijn oppas voor Seth.
Nu ben ik aan het kijken naar andere mogelijkheden.
Ik studeer dus fulltime, en zou nu opvang nodig hebben voor 2 dagen. (het gesprek met de werkgever van mijn schoonzus moet nog plaatsvinden, maar ik voorzie problemen, vandaar dat ik het vast aan het onderzoeken ben.)

Nu was ik aan het kijken naar een gastouder, omdat die wat lexibeler zijn met tijden. We zouden dan ook toeslagen krijgen van de belastingdienst en ik krijg natuurlijk studiefinanciering.
Máár, nu had de site van de belastingdienst het ook over een toeslag van de gemeente of UWV. Ik kon er verder weinig over vinden op internet, en wist niet goed hoe ik er verder naar moest zoeken.
Vandaar dat ik het hier even vraag.
Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Toeslag van de kinderopvang?
Want als je een (gedeeltelijke) bijstandsuitkering krijgt dan kan de gemeente beslissen dat zij het resterende gedeelte van de kinderopvang betalen.
Of bedoelde je iets anders?

Lilypie First Birthday tickers

Ik bedoel, als ik fulltime studeer.
Mijn vriend heeft wel gewoon een inkomen.

We zouden dan geld krijgen van de belastingdienst, maar dat dekt niet het hele bedrag. En er stond inderdaad iets over dat de gemeente ook iets kon betalen als je studeert. Maar ik weet niet of dat voor mij geldt, omdat ik een werkende vriend heb.

Liefs, Anne

Poe hee, dat weet ik niet
Ik schrik me trouwens wel een ongeluk, ik wist niet dat je MOET werken van de belastingdienst om kinderopvangtoeslag te krijgen.
En als je dan niet werkt, je een bijdrage van de gemeente moet krijgen om toch nog een gedeelte toeslag te krijgen.
Ik ga er meteen achteraan morgen, hopelijk betaalt mijn gemeente wel (doen ze blijkbaar ook niet allemaal), anders gaat heel de opleiding niet door.
Ik hoop nog te kunnen slapen vanavond.

je kan ook je vriend laten navragen of zijn werkgever mee betaald. het is niet verplicht maar er zijn er wel een hop die het doen. helaas die van mij niet en mijn vriend en ik werken helaas bij dezelfde werkgever (op een andere lokatie)

Als je studeert, heb je inderdaad een aanvulling nodig van de gemeente. Je valt dat onder de doelgroep. Dat je partner werkt, is niet voldoende om in aanmerking te komen voor de toeslag. Jij moet ook voldoen aan de voorwaarden. Aangezien jij student bent, heb je een aanvullende toeslag van de gemeente nodig. Ik zal het later wat duidelijker uitleggen, want heb nu weinig tijd.

Groetjes Natasja

@kringeldingetje: Dankje! Ik wacht er met smart op
Want ik vond het op internet zo onduidelijk!
En de vraag is natuurlijk of je dat ook krijgt van de gemeente, als je studiefinanciering krijgt.

Liefs, Anne

Heb het lijstje er even bij gepakt. het hang af van het inkomen wat je eigen bijdrage is. Maar als jou vriend gewoon verdient dan word dat toch gewoon als inkomen gezien en dan jou studiefinanciering daar bij op geteld. je kan ook eens informeren bij een gastouder bedrijf die weten er ook wel veel vanaf. Wij betalen 5.25 euro voor de gastouder en krijgen dus een ruim gedeelte terug. Ze gaat ongeveer 17 uur per week naar de gast ouder en we betalen zelf denk ik zo’n 75 / 80 euro zelf in de maand.

gezamenlijk belastbaar inkomen / ouderbijdrage voor 1 kind
van / tot
0 tot 17.832 0.48 euro
17.833 tot 19.019 / 0.50 euro
19.020 tot 20.206 / 0.54 euro
20.207 tot 21.393 / 0.56 euro
21.394 tot 22.580 / 0.59 euro
35.077 tot 36.353 / 0.91 euro
38.908 tot 40.183 / 1.00 euro
45.408 tot 48.077 / 1.18 euro
48.078 tot 50.746 / 1.26 euro

Even een kleine greep uit de lijst.

Gewijzigd door - murielisblij op 27 Jul 2010 11:29:03

Héél ingewikkeld allemaal. Ik snap helemaal niks van dit soort dingen! Mij lijkt wel, dat iedereen op een bepaalde manier recht heeft op een toeslag. Anders zouden mama’s die wel een kindje hebben, maar nog studeren, nooit hogerop kunnen komen omdat het dan niet te betalen is? Dat zou vreemd zijn toch, zeker omdat zij aan hun toekomst werken?

Die hele toeslagen-zooi vind ik toch al erg vreemd. Wij hebben straks twee kindjes op het kdv en dat is een enorme kostenpost. Het loont zich nog wel dat ik ook werk, maar met drie kindjes (wat wij niet willen overigens) zou dat niet meer het geval zal vrees ik. Mijn vriend heeft een flinke loonsverhoging gehad. Fijn natuurlijk, maar…dat betekent meteen weer dat de belastingdienst klaar staat om ons nóg meer eigen bijdrage te laten betalen aan het kdv. Zo heft het één het ander weer op!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ja, wij houden het bij 2! Natuurlijk, drie kindjes kosten wéér meer geld volgens mij, maar bij mij speelt leeftijd meer een rol. Ik ben 36 en als ik dan 2 kindjes mag hebben die gezond zijn, ben ik heel gelukkig! Ik vind het ook druk genoeg hoor, haha. Ik blijf lekker 20 uur werken en die combi bevalt ons prima. Met drie kindjes zou ik denk ik (moeten) stoppen, want bijna voor niks werken doe je ook niet toch? Ok, mijn werk is leuk, maar het is toch fijn als je er nog íets aan overhoudt! De regels in NL zijn soms maar raar. Eerst willen ze dat vrouwen ook gaan werken, dan gaan ze dat doen en vervolgens wordt de opvang zó duur, dat het voor veel vrouwen niet meer loont en er steeds meer (terecht) thuis blijven bij de kindjes. Waarom eerst dan stimuleren? Ik snap wel dat je dan lekker thuis blijft hoor, is natuurlijk ook heel gezellig en eigenlijk, vind ik, nog drukker dan werken buitenshuis!

Oké, ik hoop dat ik nu wat duidelijker ga zijn. Het blijft een lastige materie en ik ben er al weer ff uit…

Om in aanmerking te komen voor de KOT (kinderopvangtoeslag) moet je tot een doelgroep behoren. Als je werkt of zelfstandig ondernemer bent, heb je automatisch recht op de KOT. Als je niet werkt, kun je wel recht hebben. Het deel wat vroeger door de werkgever vergoed werd, moet dan wel worden overgenomen door het UWV of de gemeente. Omdat jij student bent, heb je recht op een toeslag. Maar je moet dan wel een bijdrage bij de gemeente aanvragen en ook krijgen. Krijg je die niet, dan heb je geen recht op KOT. Je moet dus eerst een tegemoetkoming bij de gemeente aanvragen en dan kun je een aanvraag KOT indienen. De tegemoetkoming van de gemeente zal normaal gesproken 1/6 deel van de kosten voor de kinderopvang bedragen. Als het goed is, hebben ze je bij je gemeente ook wel meer informatie hierover (sociale zaken).

Vroeger was het zo dat werkgevers ook een bijdrage konden leveren aan de kosten voor de kinderopvang. Dit was 1/6e deel per partner. In totaal zou dan gemiddeld 1/3e door de Belastingdienst worden vergoed, 1/3e door de werkgever en 1/3e door de ouders/verzorgers zelf. Dit is wel inkomensafhankelijk. Als je een laag inkomen hebt, krijg je meer terug en als je een hoog inkomen hebt, minder. Omdat veel werkgevers niet bijdroegen en je dan maar weer een gedeelte van dat 1/3e van de werkgever terugkreeg van de Belastingdienst, heeft de BD deze bijdrage overgenomen en is er een bepaalde werkgeverspremie voor iedereen verhoogd.

Als je voor twee kinderen opvang nodig hebt, krijg je een hoger percentage vergoed voor het tweede kind dat naar de opvang gaat. Onder het tweede of derde enz. kind wordt verstaan het kind met de minste opvanguren of minste kosten. Zijn die per kind gelijk, dan wordt het jongste kind als tweede kind gezien.

Hieronder nog twee linken. De eerste gaat specifiek over de vergoeding van de gemeente en in de tweede staat op pagina 60 + 61 wat je per kind vergoed krijgt als basistoeslag van de BD (hier zit niet het werkgeversdeel bij wat ook door de BD wordt vergoed)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/kosten-kinderopvang#toeslag-via-uwv-of-gemeente

http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/toeslagwijzer_2010_tg3521z01ed.pdf

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel.

Groetjes Natasja

@Natasja, dank je! Ik vind het allemaal zo ingewikkeld! Ik ga eens zoeken op je links. Fijn dat je het hebt opgeschreven!

Bedankt voor je uitgebreidde informatie!
Ik ga even het gesprek afwachten van mijn schoonzus met werkgever. En mocht het zo zijn dat we er niet uit gaan komen met oppas, ga ik zeker kijken naar de gastouderopvang.

Denk namelijk dat we best een hoop terug kunnen krijgen, alleen niet alles, dus het gaat wel duurder worden dan.

Liefs, Anne

quote:
Denk namelijk dat we best een hoop terug kunnen krijgen, alleen niet alles, dus het gaat wel duurder worden dan.

Liefs, Anne

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/N69Cp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Duurder wordt het swieso want de vergoeding van de Belastingdienst wordt met ingang van 2001 lager. Dit ivm de bezuinigingen. Dit was een tijdje terug in het nieuws.

Groetjes Natasja

Oké, dat had ik nog niet gehoord!
Is ook wel handig om te weten, aangezien het toch pas om 2011 gaat. Als we het nodig hebben.

Liefs, Anne

Had ik idd ook gehoord, als je hier iemand voor wilt bedanken, het is Rouvoets idee. Heeft hij als demissionair minister er snel even door gedrukt.
20 euro per maand minder.
Groetjes, Boukje

quote:
Hoe zit dan dan met 2 kinderen Muriel?

Voor de onderste komt het voor het 2e kind op een ouderbijdrage van 0.52 cent.
Deze lijst is inderdaad van 2010.

quote:
quote:
Hoe zit dan dan met 2 kinderen Muriel?

Voor de onderste komt het voor het 2e kind op een ouderbijdrage van 0.52 cent.
Deze lijst is inderdaad van 2010.

Maar wat betaal je dan als bruto-uurtarief? Wij verdienen volgens mij iets meer dan de laatste regel uit jouw lijst en dat zou betekenen dat ik ongeveer € 40 per maand zou moeten betalen, netto. Wij betalen ruim € 60 netto. Ons bruto-uurtarief is € 6,25 (dat is ook het maximum-uurtarief wat je van de BD vergoed krijgt).

Groetjes Natasja

Dat is bij ons 5,25