Oké, ik hoop dat ik nu wat duidelijker ga zijn. Het blijft een lastige materie en ik ben er al weer ff uit…
Om in aanmerking te komen voor de KOT (kinderopvangtoeslag) moet je tot een doelgroep behoren. Als je werkt of zelfstandig ondernemer bent, heb je automatisch recht op de KOT. Als je niet werkt, kun je wel recht hebben. Het deel wat vroeger door de werkgever vergoed werd, moet dan wel worden overgenomen door het UWV of de gemeente. Omdat jij student bent, heb je recht op een toeslag. Maar je moet dan wel een bijdrage bij de gemeente aanvragen en ook krijgen. Krijg je die niet, dan heb je geen recht op KOT. Je moet dus eerst een tegemoetkoming bij de gemeente aanvragen en dan kun je een aanvraag KOT indienen. De tegemoetkoming van de gemeente zal normaal gesproken 1/6 deel van de kosten voor de kinderopvang bedragen. Als het goed is, hebben ze je bij je gemeente ook wel meer informatie hierover (sociale zaken).
Vroeger was het zo dat werkgevers ook een bijdrage konden leveren aan de kosten voor de kinderopvang. Dit was 1/6e deel per partner. In totaal zou dan gemiddeld 1/3e door de Belastingdienst worden vergoed, 1/3e door de werkgever en 1/3e door de ouders/verzorgers zelf. Dit is wel inkomensafhankelijk. Als je een laag inkomen hebt, krijg je meer terug en als je een hoog inkomen hebt, minder. Omdat veel werkgevers niet bijdroegen en je dan maar weer een gedeelte van dat 1/3e van de werkgever terugkreeg van de Belastingdienst, heeft de BD deze bijdrage overgenomen en is er een bepaalde werkgeverspremie voor iedereen verhoogd.
Als je voor twee kinderen opvang nodig hebt, krijg je een hoger percentage vergoed voor het tweede kind dat naar de opvang gaat. Onder het tweede of derde enz. kind wordt verstaan het kind met de minste opvanguren of minste kosten. Zijn die per kind gelijk, dan wordt het jongste kind als tweede kind gezien.
Hieronder nog twee linken. De eerste gaat specifiek over de vergoeding van de gemeente en in de tweede staat op pagina 60 + 61 wat je per kind vergoed krijgt als basistoeslag van de BD (hier zit niet het werkgeversdeel bij wat ook door de BD wordt vergoed)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/kosten-kinderopvang#toeslag-via-uwv-of-gemeente
http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/toeslagwijzer_2010_tg3521z01ed.pdf
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Groetjes Natasja