Toch weer aan de pufjes ed

Drie week geleden zijn we bij de KA geweest met Dion. Hij had bronchitus achtige verschijnselen maar na een 5 maand weinig tot geen klachten te hebben gehad mochten we stoppen met de singulair (ontstekingsremmer). Vorige week maandag begon Dion weer te piepen en te hoesten en hij had soms verhoging/koorts. Heb de KA gebeld omdat ik terug moest komen als de klachten terug kwamen. Hier konden we vandaag pas terecht of het moest al echt spoed zijn maar dat was het niet. Ze adviseerde me wel om bij de HA langs te gaan. Dinsdags kon ik niet meer bij de dokter terecht woensdag wel. De ha hoorde wel iets maar het was niet schrikbarend. Als het erger werd kon ik weer komen. Donderdag werd het erger dus gebeld en we konden 's middags nog terecht. Nu hoorde ze wel wat en moesten met pufjes gaan beginnen sabutamol. De volgende dag wilde ze ons weer zien om te kijken hoe het ging omdat het weekend er aan zat te komen. Vrijdags was het al weer wat beterder dus helemaal goed en wel door gaan met pufjes.
Het weekend ging Dion toch meer piepen en lichte verhoging. Af en toe iets kortademig. Oh ja en vanaf het begin slaapt hij ook meer en is sneller moe.
Vanmiddag moesten we bij de ka zijn. Hij hoorde een duidelijk dat het niet goed was. Dion heeft krijgt nu overdag om 3 a 4 uur en pufje sabutamol en 's nachts mag er niet meer dan 6 a 7 uur tussen zitten, 2 x een pufje met ontstekingsremmer en elke dag een zakje singulair. Dus we zijn weer terug bij af en hebben er meer bij dan we ooit zijn begonnen. Balen balen. Het ging zo goed. Hij had weinig klachten dus had dit niet verwacht. Volgende week donderdag moeten we weer voor controle. Hopen dat hij opgeknapt.

Wat sneu. Lijkt me zo erg, ademhalingsproblemen. Sterkte en ik hoop dat het snel weer beter gaat!

Groetjes,
M

Ach gos, wat sneu voor Dion.

Ik hoop dat het snel wat beter gaat! Wij hebben dat in de winter ook vaak gehad met Senne en ik kreeg het er vaak zelf ook benauwd van.

Wat hoorde de KA dan? Echt een brom of iets anders?

Groetjes van Sascha en Senne

Balen. Succes en veel beterschap.

Bedankt voor jullie reacties.
@Sascha en Senne
De KA hoorde gepiep en gerochel. Je hoort het zelfs zonder stethoscoop.
Het hoesten benauwd me altijd, heb het idee dat hij er soms in blijft maar dat is meer mijn idee dan dat het zo is. Als moeders zijnde kan ik moeilijk dat niet horen.
Gelukkig is hij wel goed te pas. Zijn amandelen zijn nu ook wat opgezet dus die ook maar even in de gaten houden. DIt heeft hij ook al vaker gehad maar ze zijn gelukkig nooit ontstoken geweest.

Wat voor medicatie heeft Senne dan? Ook voor bronchitus?

Beterschap! Hoop dat de medicijnen snel aanslaan.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wat vervelen voor jullie.

Onze oudste dochter heeft dezelfde klachten, dus kan me goed voorstellen wat dit met jullie doet. Ook erg frustrerend dat je al het idee hebt dat het de verkeerde kant op gaat, maar dat het dan vaak toch eerst nog erger moet worden.

Wij hebben inmiddels gelukkig de afspraak dat we dag- en nacht gelijk naar de kinderarts kunnen bellen. Een stuk miner gedoe, maar het blijft natuurlijk erg vervelend allemaal.

Knapt hij nu al weer wat op?

Sterkte!

Groetjes, Kirsten

@Kammi102
Dus jullie weten jammer genoeg ook wat het is. Heb net nog naar de doktersdienst gebeld. Zat de bijsluiter van de QVAR (ontstekingsremmer) te lezen en las niets over kinderen beneden de 5 jaar alleen ouder. Dus wilde weten of Dion dit wel mocht gebruiken. De assistente vroeg wie me dit had voorgeschreven (KA) en of ik het bij de apotheek had gehaald ja dus. Ze zei als hij dit niet mocht hebben ze bij de apotheek een melding hadden gekregen in de computer dat hij dit niet mocht gebruiken. Dus we zijn weer gerust gesteld.
Het gaat wel al iets beterder gelukkig.
Welke medicatie hebben jullie allemaal? Wel een veilig idee dat je de KA altijd kunt bellen.

Fijn dat het weer wat beter gaat.

Lieke krijgt 2X daags 2 pufje airomir (= een luchtwegverwijder met hele fijne deeltjes) en 2X daags 1 pufje Qvar. Dit krijgt ze al vanaf dat ze 1,5 is dus je hoeft je over de Qvar echt geen zorgen te maken. Wanneer ze weer benauwd wordt verhogen we het tot om de 3 uur puffen. Helaas is dit vaak niet voldoende en belanden we an vaak alsnog in het ziekenhuis. Ze is al zeker 8 keer opgenomen.
Dan monitoren ze m.n. haar hartslag en krijgt ze veel puffen achtereen. Meestal is ze er dan doorheen en mag ze de dag erop weer naar huis.

We mogen nu thuis ook een aantal puffen achter elkaar geven wanneer ze weer een aanval krijgt en dat na een half uur weer. Vind dat wel heftig. Gelukkig is het zover nog niet gekomen want wonder boven wonder heeft ze al 8 weken geen aanval gehad!

Groetjes, Kirsten

Jeetje dan heeft ze het wel heftig zeg. Helemaal de opnames lijken me voor een kind geen pretje om dan nog maar over de aanvallen te zwijgen.
Dion is nagenoeg niet benauwd tenminste niet dat ik echt aan hem kan merken wel wat kortademiger en hij is nu sneller moe.
Na de QVAR moeten we Dion zijn mond goed spoelen maar je een kind van bijna 2 kun je dat niet uitleggen dus hij krijgt gewoon een beker drinken denk je dat dat voldoende is om zijn mond goed te spoelen? Straks heeft hij ook nog een schimmelinfectie in zijn mond.

Dat is genoeg hoor, zo doen wij het ook. De longverpleegkundige raadde ons ook aan om haar mond nog even met een doekje af te nemen. Moet wel eerlijk zeggen dat dat er hier vaak bij in schiet.

Lieke is dan vooral ook erg kortademig en begint uieindelijk te neusvleugelen. We hebben haar maar een paar keer horen piepen. Blijft altijd lastig in te schatten.

Heel vervelend voor haar. Ze voelt zich dan zo naar, is dan echt in paniek. Lijkt me ook verschikkelijk, het gevoel krijgen dat je stikt.

Maar gelukkig gaat het nu goed. Ze fleurt helemaal op. Zit echt veel beter in haar vel. Is heel vrolijk en maakt weer veel meer contact met andere kinderen en mensen.

Super dat het nu goed gaat met haar en dat ze weer contact maakt met andere kinderen. Deze periode van het jaar is natuurlijk ook goed voor hun.

Dan ga ik zijn mond ook nog maar schoonmaken na het pufje. Zal Dion wel fijn vinden

Bedenk me net wij eigenlijk altijd de tanden poetsen na die tijd.
Schijnt ook voldoende te zijn om spruw te voorkomen.

Oke. Dus als we een keer vergeten Dion drinken te geven 's avonds is het geen probleem als we gaan tandenpoetsen.
Dank je voor je reacties.
Dion zie je herstellen. Hij kijkt beterder uit zijn ogen en is minder snel moe. Hij zit nog wel behoorlijk vol.