Toch nog een groentevraag

Ik heb toch nog even een groentevraagje. Sinds gisteren zijn we begonnen met het geven van groente. Fruit gaat inmiddels (zijn 2 wkn geleden begonnen) heel goed, dus mochten we van de KA beginnen na 2 wkn met groente.

Worteltjes was een succes.

Maar nu mijn vraag:
als mijn man en ik doperwten eten, eten we die gewoon uit een potje, dus niet vers of zo. Als ik onze zoon deze doperwten wil geven, moet ik ze dan eerst opwarmen en dan pureren, of kan ik ze gewoon pureren en dan in de magnetron opwarmen? Hetzelfde met worteltjes. Die eten wij zelf ook niet vers, maar uit een potje.
Ik heb het idee namelijk dat je ze alleen warm maakt, en dat ze in het potje al gaar zijn.

Kan iemand mij tips geven?
En hoe doen jullie dat met erwten?

Alvast bedankt!

Onze dochter is verzot op erwtjes. Ik koop altijd een doos of zak diepvrieserwtjes. Neem hieruit de benodigde hoeveelheid en kook dit dan samen met een aardappeltje. (kan ook zonder aardappel) Daarna in de staafmixer en vervolgens even in een zeef met de achterkant van een lepel de velletjes eruit strijken. Erg lekker!

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/sIVLp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Trouwens diepvries broccolie, sperzieboontjes, bloemkool zijn ook erg fijn!

Groetjes Jolanda

Gewijzigd door - jeuly op 08 Aug 2010 18:38:40

Mij is altijd geleerd nooit groente uit pot te geven.
Hier zit nl veels te veel zout in voor een baby.
Dus of vers kopen, of als het niet anders kan, diepvries.
Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

Hier tot hij 1 as ook geen pot of blikgroent indd zit daar vrij veel zout in. Dan kun je beter een potje babyvoeding kopen of indd vers of uit de diepvries.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

ik geef ook nooit pot of blik. Heb wel snijboontjes in de diepvries liggen voor nog eens te maken, maar koop eigenlijk alles vers.

Maar is het sowieso niet handiger om alles voor 1 of 2 weken ineens te maken dan iedere avond vers?? Dat doe ik en vind ik veel fijner. Ik koop gewoon 3 of 4 soorten groente, vlees en aardappels. Kook het allemaal (of grill het vlees) en dan doe ik de groenten met het vlees in de blender en prak de aardappels erdoorheen, sticker met wat erin zit en datum erop en de vriezer in. Zo heb ik nu 20 bakjes liggen ofzo. Ik leg het de dag ervoor uit en dan hoef ik ook niet te stressen met avondeten.

22-12-2009 colin geboren

Ja, doe ik ook.
Alleen spinazie heb ik in deelblokjes pak in de vriezer liggen. Dat maak ik ook maar eens in de week.
En als je bakjes vervelend vindt (ik wel, heb maar een klein vriezertje) dan doe ik het eten als het eenmaal bevroren is, zo uit het bakje wippen en in een plastic zakje.
Ow, en framboos heb ik laatst diepvries gehaald, scheelde heel veel in geld en tijd.

Wij zijn pas vers eten gaan geven toen hij 1 was geweest, dit mbt zout.
voor die tijd kreeg hij gewoon potjes en soms nu nog hoor als we b.v. echt iets pittigs eten

Ik heb inderdaad helemaal niet aan het zout en de conserveermiddelen gedacht, stom zeg
Morgen ga ik direct naar de winkel om verse inkopen te doen. En een paar potjes kopen voor de noodgevallen!
dank voor jullie snelle reacties!

ik vind eten klaarmaken en in de diepvries bewaren eigenlijk hetzelfde als vers. Wij eten eigenlijk nooit aardappelen groenten en vlees en we eten altijd laat, dus is hier geen optie om tegelijk te koken. Zou ook niet weten hoe ik dan moet kunnen eten.
Ik geef ook wel af en toe een potje als ik vergeten ben eten uit te leggen of als we niet thuis zijn.

22-12-2009 colin geboren

Nog een heel stomme vraag, maar als ik groente kook en invries, mag ik het daarna wel weer opwarmen of gaan er dan heel veel voedingsstoffen verloren? (zal wel moeten, maar ben toch benieuwd)

gewoon even in de magnetron zetten

22-12-2009 colin geboren

@mamavancolin: even wachten volgens mij snap ik het niet; eten jullie nooit aardappels nooit groente en nooit vlees? of wat bedoel je nu eigenlijk? wat eet je dan wel?

ik heb het eigenlijk nog nooit ingevroren, heb ook pas sinds vorige week een diepvriesvakje ^^, maar die zit nu ookal aardig vol met een voorraadje vlees voor 2 wkn, ijsklontjes en waterijsjes ^^ nu het weer nog

ik kookte altijd voor twee dagen hier… hoewel ik dan zelf soms moet eindigen met brood ofzo maar goed. Ik haalde groente rond de 600 gram dan is het 200 voor dim en 400 voor mij voor twee dagen dat maakte ik dan en natuurlijk een bende aardappelen erbij wat vlees en dan afwegen, pureren, dan een bakje in de koelkast en een bakje voor hem om te eten, werkte hier altijd prima, totdat ik soms de tijd was vergeten en hij al huilde voor het eten gaar was.

Plus dat ik soms heb dat als ik zijn eten klaarheb er haast niets tot niets van de groente voor mij is overgebleven, aangezien je ook een gedeelte moet weggooien met het schillen, schoonmaken, dan gok je al op wat meer grammen haal je 800 of 1000 bij bepaalde groenten met veel afval en dan heb je nog een beetje over, maar goed als mijn kleine man maar groeit ^^

@Boukje dat later in een diepvrieszakje overdoen als het bevroren is vind ik wel een goede tip! Zat me al aftevragen aangezien ik ook graag aan het begin van de week alles wil gaan maken (vooral ivm studie straks), hoe ik al die bakjes toch kwijt moet, maar dat moet zo prima gaan nu nog even bakjes halen. Kan ik zelf ook weer genieten van mijn studentenvoedsel, macaroni ed.

@Mooie_Zoon2010 of er voedingsstoffen verloren gaan met invriezen die kans bestaat, maar als je het heel lang kookt totdat het super zacht is wat met die kleintjes ideaal is dan gaat er ook heel veel verloren Als je voedingsstoffen erin wilt houden moet je het haast stomen, maar of het dan eetbaar is voor hun… heb het nog nooit uitgeprobeerd. Ik heb ook weleens blikgroente gegeven, totdat inderdaad mijn moeder me attendeerde op het zoutgehalte erin. In mijn principe was het dat ik blikgroente at omdat ik dacht dat het goedkoper was, maar dat valt best tegen, een blikje worteltjes waar je aan een persoon net genoeg hebt kan je bijna een kilo verse wortelen van kopen ^^, gewoon de folders in de gaten houden of naar de markt, heb weleens gehoord dat ze tegen het eind van de dag de groente ed goedkoper weg doen. Het enige nadeel is dat je alles dan moet schoonmaken, schillen of punten ed. en daar gaat zoveel werk inzitten en hier soms zelfs pleisters ^^, maar aan de andere kant je geeft ze wel iets gezonds.

Doperwten mengde ik dan gewoon door de warme aardappelen heen en dan evt nog beetje bijwarmen in de magnetron :blush: weet niet of dat de bedoeling is maar heb ook het idee dat het al gaar is.

@Jaantje, vervelend, ik ken het. Ook ik krijg het echt niet gedaan om elke dag voor haar te koken.
Kost me veel te veel geld, en te veel tijd. Daarom kook ik voor een paar dagen, Hoef ik niets weg te gooien.
En ik heb een vriezertje gekocht. In mijn ingebouwde koelkast zit helemaal geen vriesvakje, brood ging dus altijd verloren hier.
Dus voor 160 euro via internet een nieuwe vrieskast gekocht. Niet heel groot, maar wel 3 lades en A++. Ben er heel blij mee.

nee, wij eten echt zelden aardappels, groenten vlees. Eten eigenlijk altijd buitenlands. Italiaans, ovenschotels, mexicaans. Misschien een keer per 3 weken Hollandse pot. Ik eet het af en toe bij mijn moeder…

22-12-2009 colin geboren

Leuk om te lezen Sind we kinderen hebben is het hier thuis zowat 6 dagen per week aardappels-groenten-vlees, of pasta ) En een dag eten wij als de kindjes in bed liggen ( op zondag dan koken we om beurten heel uitgebreid voor elkaar met een lekker wijntje, voor de nodige romantiek )
Minke is niet zo dol op dat gekruide dus tja… wij hier meestal om zes uur achter de piepers!
Overigens eet Neeltje ook meestal potjes olvarit. Of ik pureer wat wij eten als dat voor haar al kan. Potjes speciaal voor babies zijn prima vind ik, maar ik zou inderdaad oppassen met ander “voorverpakt” eten ivm zout.
groetjes

net weer even wat pasta in elkaar geflanst met als resultaat 8 bakjes! Nu heb ik voorlopig genoeg variatie in de vriezer.

22-12-2009 colin geboren

Inderdaad grappig om te lezen hoe iedereen het doet. Ik heb nog een poar potjes staan, dus die laat ik maar voor wat ze zijn (en voor noodgevallen). Morgen naar de markt een lading groente halen en dan maar koken en invriezen.
Voor mijn gevoel zitten er in verse groenten (ondanks dat ze lang worden gekookt, worden ingevroren en weer opgewarmd) nog altijd meer voedingsstoffen dan in potjes. Dus zelf ook maar weer op de gezonde toer!!!
Onze zoon eet nu alleen nog groente, en omdat dat tussen de flessen valt, eet hij nog niet gelijk met ons. Maar dat geeft niet, daarom is invriezen zo handig nu nog even!!!

Hoi
misschien nog een idee
ik kook de groente nooit, maar stoom ze.
Heb ooit een grote stamppot pan gekregen, en een half jaar geleden bij de Blokker een stoommandje gekocht en alles wordt gestoomd.
Ook voor mezelf, dan blijven alle vitamines bewaard.
O, en het duurt echt niet lang. 10 Minuten en bloemkool en brocolli zijn zacht.

Groente uit pot is inderdaad niet zo goed om te geven. Persoonlijk vind ik het ook erg vies en eten wij sowieso al altijd vers. Ik ben wel heel erg en haal ook nooit een bami of macaroni pakket en snij zelfs die groente nog zelf.

Maar wat ik je nog wel als tip mee wilde geven wat wij ook gedaan hebben in het begin als ze nog niet zo veel eten. De groente invriezen in ijsblokhouders. Dan kan je per keer 1 of meer blokjes laten ontdooien en hem dat geven. Dat vond ik erg makkelijk zo in het begin.