Toch nog een eten vraag

Nog even in opvolging van mijn vorige topic over eten… Minke eet nog steeds (bijna)niets meer 's avonds. Ik ben blij dat ik hier veel lees over kindjes met hetzelfde, maar ja vind het toch wel vervelend. Alleen al omdat je je best doet iets lekkers voor haar te maken
Nou wil ik twee dingen voorleggen

• ik kreeg als tip van een andere mama op werk een beetje appelmoes te mengen door haar eten. Haar dochtertje at meteen weer bijna alles… verwen ik haar daarmee of is het gewoon slim?
  • ik geef Minke nu wel gewoon een toetje ( bakje volle yoghurt) omdat ik denk ( maar is dat ook zo?) dat ze te klein is om te “straffen” door haar geen toetje te geven als ze niet (veel) eet. Lijkt mij meer iets vanaf een jaar of 1,5-2.
    Hoor graag jullie meningen, alvast heel erg bedankt!!

groetjes

Lilypie
Lilypie

Ik zou eten niet lekkerder gaan maken met appelmoes. Ze moeten het leren eten zoals het is. Straks wil ze niks meer eten als er geen appelmoes doorheen zit.

Een neef van mij was in de baby- en peutertijd zo moeilijk met eten dat mijn tante elke hapje boterham in de suiker doopte, ongeacht wat er op de boterham zat. Want dan at-ie tenminste! Brrrrrrrrrrr! Heel verkeerd om dat te doen.

Dus ik zou persoonlijk niet gecharmeerd zijn van die appelmoestruc want dan denkt Minke dat ze alsnog gewonnen heeft om lekkerder eten te krijgen.

Wij hebben nooit toetje gegeven als ze slecht of helemaal niet aten. Zo jong als ze zijn, ze hebben het echt wel door hoor! Hier kunnen ze een toetje verdienen. Bordje leeg, veel toetje, bordje half leeg, beetje toetje, vrijwel niks gegeten betekent geen toetje.

Dus we gebruiken het toetje niet om te straffen als ze slecht eten, we gebruiken het als stimulans om goed te eten.

Groetekes, Sje

Mijn dochter is ook een lastige eter al vanaf het begin dat ze met de pot mee eet
graag wil ze bloemkool, broccoli, worteltjes en sperciebonen.
altans daar is van bekend dat ze dat lekker vind
maar dat wil bij haar niet zeggen dat ze het ook opeet soms is ze zo vreselijk eigenwijs dat ook dat blijft staan
iets anders dan dat wordt al helemaal niet aangeraakt!
nu is ze net 2 dus… ook de leeftijd
toetjes krijgt ze wel persoonlijk ben ik gewoon blij als iets op gaat…
ook krijgt zij van zonnatura een pakje sappa dit sap van 100 gram groente en 100 gram fruit dus beregezond en dat lust ze altijd en dat doet mijn moederhart een beetje goed!

miriam

Ik zou er persoonlijk geen appelmoes door gaan doen. Hoe jong ze ook zijn, ze hebben je echt wel door hoor. Voor je het weet heb je een vierjarige dochter die alles alleen nog maar met appelmoes wil hebben.

Ik heb nu nog makkelijk praten, want Tim eet echt alles wat je hem voorzet. Maar goed dat kan natuurlijk in de toekomst nog veranderen. Mocht het zo zijn dat Tim een keer heel slecht eet dan zijn wij ook van plan om hem geen toetje te geven.
Tenzij er natuurlijk een goede reden voor is, bijv. ziek zijn maar dat lijkt me logisch.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Zucht tja ik heb inderdaad geen zin in een zelf gekweekte appelmoes-verslaving… wat is dat toch opeens he… eerst zo goed eten en opeens zo mega kieskeurig! Maar goed, we houden vol dank voor jullie ideeen!
groetjes

Lilypie
Lilypie

Rond het jaar gaan ze allemaal moeilijk doen met eten. En niet omdat ze geen trek hebben, gewoon om te kijken waar de grenzen van papa en mama liggen.
En als het over een poos met eten weer goed gaat, gaat ze moeilijk doen met slapen of met luier verschonen. Ze blijven grenzen verkennen en kijken hoever ze kunnen gaan.

Nu heet dat nog sprongetjes, straks heet het peuterpuberteit!

Groetekes, Sje

Hoi,

Ik zou haar geen yoghurt geven dan geef je je haar zin. Die denkt dan mmoi als ik niets eet wat mij vreemd is en niet lekker lijkt krijg ik toch nog iets lekkers. Ze is zekker niet te klein om haar op die manier te straffen. Ze eet genoeg overdag om het echt niet slecht te hebben. Ik zou haar gewoon standaard d’r avond eten geven en dan is het gewoon klaar voor de dag of ze het wel of niet eet.

groetjes

lon106

Het een cursus peuter in zicht gevolgd, erg interessant!

Daar zeggen ze:

hou het leuk aan tafel, willen ze niet eten, dan niet, maak er geen strijd van, ze komen toch niks te kort want dan gaan ze wel eten. Maar geef ze wat de pot schaft!!
Toetje, zij zeggen dat dat los staat van het eten. Als ze 2 zijn kennen ze het begrip “consequentie” nog niet. Ze weten na het eten komt toetje, maar ze snappen niet dat als ze het eten niet opeten daar geen toetje als consequentie aan hangt. (de hersenen missen die “chemische” link nog die dat besef brengt.

Sommige geven ipv een toetje met smaak dan liever kale yoghurt. Wij hebben het toetje haar nooit ontnomen (jade is 1,5 jaar), ze krijgt kale biogarde.

Je moet doen wat voor jou gevoel werkt, ze voelen precies aan hoe jij je voelt dus als je twijfelt… dan gaan ze je pas echt uitproberen!

Succes, groetjes

Frauk

[img]http://b2.lilypie.com/BDdNp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

Nou dan zaten er toch wonderbaarlijke chemische stofjes in de hersenen van onze peuters want die snapten maar al te goed dat niet eten betekende dat ze geen toetje kregen.

Groetekes, Sje

Mijn gevoel:
Toetje atlijd geven. Wat kan dat nu voor kwaad. Ze moeten wel wat binnen krijgen. En ik geloof ook zeker dat ze niet door hebben dat als ze niet eten en je zegt … dan ook geen toetje dat ze daar iets mee kunnen. Nee hoor… mijn gevoel zegt dat ik (als Jurian slecht zou eten) ik van hem verlang dat hij minimaal 5 happen eten naar binnen werkt (evt met harde hand ,) en dan mag hij gewoon een toetje (kale yoghurt want ga hem dan geen danoontje geven).

Appelmoes krijgt Jurian soms ook door eten. Dit omdat het dan erg droog is… enne dat heeft meneer kei goed door hoor. Soms fop ik hem en doe dan pot er boven houden… maar er komt niks uit. En … meneer doet zijn mond dan wijd open… hahaha … (hoezo gemeen)

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Oh wat ben jij een gemene mama! Ik was ook zo hoor! Hahaha!

We hebben eigenlijk nooit een strijd van eten gemaakt maar als ik in de babytijd vond dat ze toch wat moesten eten, hield ik de speen voor. Ging dat mondje wagenwijd open, want speen is lekker! En dan stopte ik er snel een volle lepel groentehap in! Dat lukt overigens maar een paar happen na elkaar hoor want ze gingen steeds bozer naar me kijken als ik dat trucje uithaalde!

Wat een gemene mama was ik toen!

Groetekes, Sje

Als Merel vindt dat ze geen zin heeft in haar warme hap, wissel ik vaak een hap groente af met een klein hap je yoghurt. Dan krijg ik meestal haar bord met groente wel leeg. Ook neem ik soms een paar hapjes van haar groente. Dat vind ze niet zo geweldig en dan gaat ze zelf weer eten.

Groetjes Natasja

Lilypie

Hoi hoi,

Gelukkig heb ik dat “avond eten probleem” niet met (Jony 20 maanden). Nooit gehad (even afkloppen)
Maar misschien een tip ruim uur van te voren niks geven drinken/eten.
Ook geen drinken bij het eten misschien? Van het koude eten krimpt je maag zeggen ze dacht ik.

Succes

Cora

Hoi,

Ik ben het niet eens met wat ze op die cursus zeggen. Ik heb het zelf in de praktijk gezien. Mijn dochter wist donders goed op een gegeven moment niet gegeten of nauwelijks dan geen toetje. Kaal of niet. En dat was echt al vanaf die leeftijd hoor.

Ik denk dat de meningen er verschillend zijn. En trouwens Minke eet overdag supergoed dus echt iets missen doet ze dan niet hoor. En daarbij op die leeftijd zitten ze ook in de uitprobeerfase he dus kan ook goed dat zijn.

groetjes

lon106

Ik ben het inderdaad ook niet een met wat ze op die cursus zeggen. Zeker als kindjes al vanaf de babytijd niet beter weten dan dat ze geen toetje krijgen wanneer ze niet of nauwelijks eten, dan hebben ze echt wel besef van het begrip consequentie. Althans zo is net als bij Lon, mijn ervaring.

Onze meiden waren er dus ook ruim voor hun tweede jaar echt wel van bewust hoe ze een toetje konden verdienen en zo is het ons vele keren gelukt om ervoor te zorgen dat ze in elk geval iets aten 's avonds.

Groetekes, Sje