Toch maar ff waarschuwen voor pufjes ivm tanden

Afgelopen woensdag ben ik met mijn dochter (5 jaar) naar de tandarts geweest. En wat ben ik geschrokken. Maar liefst 3 gaatjes!! Ja inderdaad 3.

Nu met de tandarts gesproken, wat hier nu de oorzaak van zou kunnen zijn.
Snoepen doet mijn dochter heus wel, maar niet de hele dag door. 2 keer per dag poetst ze haar tanden en ik of manlief na. Dus ik voelde me ontzettend rot.

Maar na een gesprekje te hebben gehad ligt de oorzaak zeer waarschijnlijk bij de pufjes. Deze gebruikt ze vanaf dat 4 maanden is. Nu niet meer heel frequent alleen als ze nog verkouden is, maar toch dat is altijd wel een goede week. In de bijsluiter staat dat je je mond goed moet spoelen, maar er staat nergens dat je beter voor het tanden poetsen een pufje kan nemen ivm de schade die het aan de tanden kan brengen.

Dus voor de moeders die pufjes gebruiken aub doe het voor het tandenpoetsen ipv erna want dat scheelt een hoop tandartsleed voor de jaren erna!!

Aankomende woensdag worden alle 3 de gaatjes geboord en gevuld en dat met 5 jaar!!!

Gewijzigd door - babzie6 op 22 Aug 2011 21:44:11

Gewijzigd door - babzie6 op 22 Aug 2011 21:45:03

Wat sneu zeg, goed dat je het hier even neerzet. Ik hoop dat ze geen trauma krijgt voor de tandarts, sterkte alvast voor morgen!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ooh, jee, dat wist ik niet. Onze zoon gebruikt nu ook al een half jaar pufjes, Ventolin en Qvar. Die eerste is nu even afgebouwd, maar die laatste krijgt hij 's ochtends en 's avonds. Ik poets bij hem nog maar 1 keer per dag en toevallig wel na het pufje. Ik doe altijd eerst het pufje, dan drinken (inderdaad dat staat wèl in de bijsluiter en zegt de HA ook) en dan tanden poetsen. Maar dat is meer toeval dan bewust eigenlijk, het tandenpoetsen na het pufje.
Heel veel succes bij de tandarts en ik houd het zeker in de gaten bij onze zoon!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Bedankt voor de tip.
Dion gebruik ook ventolin en Qvar. Ik poets zijn tanden 's morgens voordat we
naar beneden gaan maar ik ga nu dus maar eerst eten pufjes en dan poetsen. 's avonds krijgt hij sowieso voor het tandenpoetsen zijn pufjes.

Hopen dat het boren meevalt.

Bedankt voor de tip! Senne gebruikt Ventolin maar altijd na het tanden poetsen!

Nu gebruiken we het even niet maar in de winter zeker wel.
Ga er zeker op letten komende winter (als ze het nodig is)

Dank je wel…

Groetjes van Sascha en Senne

Lilypie Third Birthday tickers

ohjee… Dat is heftig! dankjewel voor de Tip, Rico gebruikt Ventolin, en ik Ventolin, Pulmicort en Seretide… vandaar dat ik zo’n slecht gebit heb pff!

klopt, hier ook qvar en foradil,kinderarts gaf aan dat je het het beste voor een eetmoment kan geven zodat er nog gedronken en gegeten word en natuurlijk eind van de dag goed de tanden poetsen. Dus hier altijd voor het ontbijt en avondeten en bij zonodig s’nachts laten we hem altijd zijn mond spoelen

Nou dames,

Ze heeft de behandeling ondergaan. Resultaat 5 vullingen waarvan 2 noodvullingen zijn omdat ze fistels had. Dus nu zit er medicijnen in en volgende week mag ze nogmaals 2 keer over een verdoving om daarna de definitieve vulling in haar mond te zetten.

De andere gaatjes zaten precies tussen de twee kiezen zodat beide kiezen geboord moesten worden. Maar dapper als ze is heeft ze natuurlijk gehuild toen de verdoving werd gezet en daarna toen ze geboord moest worden ook even tegengesparteld en geschreeuwd, maar toen we eenmaal begonnen waren was dat over.

Ben super trots op haar en vanaf nu voor het tandenpoetsen de pufjes.

Wat heeft jullie meisje het goed gedaan zeg!! hopelijk gaat het volgende keer ook weer zo goed.

Ik ben tandartsassistente en wij zeggen altijd tegen mensen die pufjes gebruiken dat ze na het pufje genomen te hebben ze met water moeten spoelen en een paar slokjes drinken.
Sommige mensen weten dat al omdat het in de bijsluiter staat.
Van de pufjes krijg je een droge mond en dus tijdelijk minder speeksel, speeksel zorgt voor een bufferlaagje om je tanden/kiezen en slijmvliezen, als je mond droog is door de pufjes duurt het een tijdje voordat het speeksel weer optimaal is en in die tijd loop je meer kans op het krijgen van cariës of schimmels in de mond en of keelholte.
Dus met water spoelen en een slokje drinken neem je al 80% weg van de medicijnen die in de mond en keel achter blijven.
De medicijnen zijn in de longen opgenomen en in de mond en keel hoeven ze hun werk niet te doen dus spoelen!
Liever niet direct poetsen want dat geeft weer kans op tanderosie.

Bewaer, fijn dat jullie kinderarts goed advies heeft gegeven, iets eten is natuurlijk ook goed en wat je zegt anders spoelen met water.

Gewijzigd door - vlokje03 op 25 Aug 2011 21:25:37

jee wat heftig lijkt me dat je kleine mopje zo in de tandarts stoel.
maar je zei dat ze schreeuwde toen ze begonnen. maar hoe krijgen ze een kind dat volledig over dr toeren is dan stil want boren met een kind wat van links naar rechts gaat bij wijze van is toch niet te doen zonder een wond te maken in de mond? ja ik zeg niet dat ze zo reageerde maar ik zou denken dat rico dat wel zou doen pfoeh…knap hoe ze het deed hoor!

Nou we hielden haar wel met z’n vieren vast en ze mocht op me liggen en ik kon haar armen vasthouden, Mijn man had haar benen vast, de assistente hield haar hoofd vast en de stofzuiger en de tandarts deed z’n werk,

Toen ze merkte dat het geen pijn deed begon ze te ontspannen en liet ze het gebeuren en had ze zoiets van oke, Dit moet gebeuren. Als ik haar nu vraag of ze volgende week weer naar de tandarts gaan zegt ze oh ja hoor, is echt niet eng! Is papa bang voor de tandarts, whaha ik niet hoor.

Gelukkig heeft ze dus geen trauma aan over gehouden