Toch een vraag over avondeten

Hoi dames,

Vanaf wanneer krijgen kleintjes de fase dat ze minder gaan eten? Hier zou het dan gaan over avondeten. Het zit namelijk zo; mijn zoontje kreeg altijd potjes eten van olvarit zowel groente als fruit. Reden is wij van gekruid houden en dat mogen ze pas vanaf een jaar, ook vanwege zijn darmen hij reageerde heel snel op iets anders en ik vind koken verschrikkelijk dus potjes zijn makkelijker maar goed ieder zijn ding…met zijn darmen gaat het helemaal goed en sinds dat hij een jaar is zijn we ook begonnen met de pot mee eten…nu komt het na 5 hapjes vindt hij het genoeg. Ook de potjes van 12 maanden gaan nog niet voor de helft op…maar potje van 8 maanden wel. Vers fruit ook niet zo ja druiven.

Zou het gewoon wennen zijn aan de andere smaken en dus blijven volhouden? Of begint de fase nu al? als ik hem met de pot mee laten eten en na paar hapjes is het over zouden jullie dan wat anders aanbieden dus dan een potje van 8 mnd of nee dan gewoon een toetje?

Alvast bedankt!

Groetjes Danielle

Rond het jaar doen ze zo ongeveer allemaal moeilijk.

Dus ik zou gewoon blijven volhouden. Die 5 hapjes is al meer dan wat mijn meiden gemiddeld 's avonds eten. Die zijn inmiddels 7 en 8 en ontwikkelen zich prima. Dus blijkbaar krijgen ze door de dag heen op andere manieren genoeg voedingsstoffen waar ze wat aan hebben.

Groetekes, Sje

ik denk dat je kindje ook moet wennen aan andere structuren. Je geeft aan dat hij potjes van 8 maanden fijner vindt dan die van 12 maanden. Het voedsel in die van 8 maanden is veel fijner gepureerd dan die van 12 maanden. Ik denk dat je het gewoon dus moet blijven aanbieden.
succes!
groetjes,
Wendy

Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…

Oké dank je…dus die van jou sje eten nu minder dan die van mij begrijp ik…zo is dat zolang ze goed ontwikkelen en groeien niks aan de hand en overdag gaat het eten er prima in dus daar heeft hij dan genoeg aan.

Groetjes

Ja, ze eten hier heel belabberd. Maar we maken er geen strijd van. Ze krijgen dan gewoon geen toetje, niks lekkers 's avonds en de volgende ochtend krijgen ze ook geen dubbel ontbijt. Anders leren ze nooit om hun avondeten gewoon op te eten.

Met de oudste hebben we sinds kort mogelijk wel een doorbraakje. Die begint nou eindelijk te snappen dat je alles wat op je bord ligt niet op moet splitsen zodat je 1 hap rode paprika, 1 hap gehakt, 1 hap courgette etc. in je mond stopt. We hebben al tig keer gezegd dat ze niet moeten graven, gewoon happen moeten maken en dat juist alle smaken bij elkaar het lekker maken.

Nou, onze 8-jarige blondine begint wakker te worden…

Het is zelfs zo “erg” dat ik voortaan bij recepten die ze wel vrij goed eten en waarvan ze zeggen “oh, valt eigenlijk wel mee!” hun naam in het receptenschrift laat schrijven. Als ik het recept dan in de toekomst nog eens maak en ze hebben de neiging om moeilijk te gaan doen, dan schuif ik ze die handtekeningen onder hun neus en hebben ze niks meer te zeuren.

Tja, je moet wat op een bepaald moment! Haha!

Groetekes, Sje

herkenbaar hoor. Hier ook zo’n fase gehad rond die leeftijd. Toen ging het weer een hele tijd goed en nu, met bijna 2 en half is het ook weer afgelopen. Idd geen zorgen om maken, maar ik zou als ik jou was op zo’n jonge leeftijd toch nog erg oppassen met kruiden en pittig eten. ook met zout erg voorzichtig zijn. Is niet zo goed voor de niertjes zeggen ze hier op het bureau en kindjes vinden het ook gewoon niet zo lekker nog.

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

@moppiesmama; ja 8 mnd eet hij wel op in no time trouwens dus mijn gedachte ging daar ook al naar uit dat vanaf 12 mnd en ons eten grover van structuur is en anders van smaak…net als overgang naar brood toen heeft ook even geduurd hier. Misschien ook wel luiheid van hem want hij lust het wel nl. En hij is wel van de makkelijke

@sje…pff ik zou daar wel gek van worden denk ik maar ik weet ook dat ieder kind dat gaat doen eten weigeren en dat het belangrijkste is negeren en geen strijd van maken. Dit willen wij dus ook absoluut niet gaan doen maar lijkt me soms wel lastig. En ja niet eten ook geen toetje!!! Ik vind het wel goed bedacht van je trouwens met dat receptenboekje. Ga ik onthouden voor het geval dat

Ik blijf het gewoon aanbieden want het is ook nog zo dat mocht het qua tijd niet uitkomen, ik werk tot half 6 dus wij eten dan tegen 18.15/18.30 uur (manlief kookt dan gelukkig) en dat hij een potje heeft gehad en wij daarna dan gaan eten dat hij vaak nog wel paar hapjes eet van mijn bord. Want zien eten doet eten hier

Maar omdat we hier nu met de overstap zijn begonnen moet ik dan wel of niet anders aanbieden of nu al mee gaan beginnen van niet? Over het toetje zal ik nu nog maar niet moeilijk over doen.

Bedankt voor de reacties.

Groetjes

@mama1980; ja daar passen we dan mee op idd. Of het wordt niet meegekookt of in mindere mate of hij krijgt dan wat anders. Ligt eraan wat er op het menu staat. Ben ook nog voorzichtig vanwege zijn darmen ondanks dat het nu prima gaat

Groetjes

quote:
Ik vind het wel goed bedacht van je trouwens met dat receptenboekje. Ga ik onthouden voor het geval dat

Ik heb de dametjes hier nu gezegd “Ik ben benieuwd van wie van jullie twee ik als eerste 10 handtekeningen in mijn receptenschrift heb”.

En of dat stimuleert!!! Haha!

Groetekes, Sje

@Sje; ja dat werkt he!! Wordt nu een wedstrijd tussen de dames

Groetjes

Gewijzigd door - Jesper08 op 13 Mar 2012 11:10:07

Ja precies, en als ze via zo’n wedstrijd beter leren eten, vind ik het prima hoor. Ik kijk wel uit natuurlijk waar ik wedstrijdjes van maak, want bij sommige opvoedkundige zaken kunnen wedstrijdjes juist averechts werken, maar met deze “eetwedstrijd” is niks mis.

Het is gewoon een soort beloningssysteem. Alleen dan niet richting kinderen maar richting mama! Dat mag ook weleens!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Mar 2012 12:04:13

@Sje: Wat kook jij zoal voor je kids dan als er een recepten boek aan te pas komt? Eten jullie nooit gewoon gekookte aardappels met vlees en groente? Of gebakken aardappels, rosti rondjes of aardappelkroketjes?
Hier zijn we namelijk juist helemaaal niet van de aparte gerechten maar eten bijna altijd aardappels Soms pasta, pizza of patat maar eigenlijk erg weinig

Groetjes

Ja hoor we eten hier ook vaak zat aardappelen, groenten en vlees. Maar ik haal ook recepten uit bijv. de allerhande enzo van ovenschotels, rijstgerechten, pastagerechten en eenpansgerechten. Als ik maar 1 recept uit een hele allerhande interessant vind, ga ik niet de hele allerhande bewaren. Heb ik straks een hele stapel allerhandes liggen voor misschien maar 10 recepten. Zonde van de ruimte.

Dan knip ik die recepten dus uit en plak ze in een schrift. Dus het klinkt heel spannend, zo’n receptenschrift, maar het stelt niks koninklijks voor hoor.

Ik probeer wel graag nieuwe dingen uit (elke week wel een nieuw recept) maar daar zitten altijd zo ongeveer alleen maar dingen in die de meiden gewoon lusten.

Maak ik aardappelen, broccoli en gehaktballen, dan eten ze het gewoon. Verwerk ik die 3 ingrediënten in een ovenschotel, dan moeten ze het ineens niet meer omdat het er zogenaamd anders uitziet!

Nou, schiet mij maar lek hoor, maar daar ga ik geen rekening mee houden!

Als ze nou echt een bepaalde smaak niet lusten (bijv. kerrie) dan maak ik zo’n gerecht niet, maar als ze champignons niet lusten en de rest van het gerecht wel, dan tjoep ik er gewoon champignons in en dan leggen ze die maar op de rand van het bord. Ik ga niet champignonloos door het leven omdat onze meiden die dingen niet lusten. En elke avond apart koken voor de dames doe ik al helemaal niet! Zeker omdat ik weet dat ze alleen maar denken dat ze bepaalde dingen niet lusten.

Je merkt snel genoeg of kinderen iets echt niet lusten, want dan gaan ze kokhalzen. Maar ze hebben hier net zo makkelijk het lef om iets wat ze nog nooit geproefd hebben, zogenaamd niet te lusten. Daar trapt deze mama niet in: eerst proeven en dan mag je je oordeel geven!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Mar 2012 14:08:46

quote:
@Sje: of aardappelkroketjes?

Nee, eten we nooit, want we hebben geen frituurpan.

Groetekes, Sje

@Sje, wij zijn ook van het uitproberen met gerechten en willen onze kleine hier, op latere leeftijd, dus ook aanleren eerst proeven dan oordelen. Nu laten we hem al alles proeven, maar alles gaat er ook nog in.

Even een update; Het is dus achteraf niet zo dat hij het niet luste of moest wennen…MAARRRR…meneertje wil het zelf doen, althans zelf doen, samen met papa of mama. Erbij betrokken zijn dus. Ik geef het eerst nog zelf na een paar hapjes wil meneertje het idd niet meer, dus dan zet ik het bordje voor hem, doe het lepeltje in zijn handje, pak die vast en dan samen opscheppen en in zijn mondje Dit lukt ook niet elke avond maar dan zet ik ook het bordje voor hem neer, geef hem een lepelte en ik een lepel in de hand waarmee ik hem eten kan geven. Jullie begrijpen op deze manier wordt het wel 1 klieder boel Hij zit dan natuurlijk met het lepeltje in zijn eten te “roeren”, of eigenlijk slaan

Wat worden ze toch snel groot zeg!!

Groetjes Daniëlle