Tiramisu tijdens de zwangerschap?

Wij gingen zaterdagavond uit eten met familie en kregen daarbij standaard tiramisu als nagerecht. Nu waren er een aantal gezinsleden alert en die gaven dus aan dat ik dat niet mag hebben. Ook m’n schoonzus is zwanger en zij dacht ook dat het niet mocht. Ik had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd! We hebben een ander dessert mogen kiezen van de kaart, dus verder geen probleem, maar weten jullie of je het nu wel of niet mag hebben tijdens de zwangerschap??
Groetjes, Mariëlle en Joël

In sommige tiramisu’s zittenrauwe eieren, dat kan op zich geen kwaad bij niet zwangeren, maar bij jou dus wel.
Er zit salmonella in eieren en das een bacterie, bij gezonde mensen is dat niet zo erg, maar bij mensen met een zwak gestel niet zo goed.

Liefs Wendy

Volgens mij gaat het niet per se om eventuele rauwe eieren in tiramisu (in alle recepten van tiramisu die ik gemaakt heb, ben ik overigens nog nooit rauwe eieren tegengekomen), maar in de biscuitbodem zit likeur verwerkt. Dus je familie zal de alcohol wel bedoeld hebben die je niet mag hebben tijdens de zwangerschap.

Overigens mag je warme gerechten waarin bijvoorbeeld een scheut wijn is verwerkt wel gewoon eten. De smaak van de wijn zit wel in het gerecht maar de alcohol is er door het verwarmen uit. Dus dat is niet schadelijk tijdens de zwangerschap.

Groetekes, Sje

Bedankt voor jullie reactie.
Sje, de ober heeft navraag gedaan bij de kok. Er bleek in dit geval geen alcohol in te zitten, maar wel rauwe eieren. Dat zou dus niet mogen, volgens de fam. Maar goed jij maakt het dus precies andersom. Klinkt ook lekker.
Groetjes, Mariëlle en Joël

Is ook lekker, met koffielikeur of amaretto…hmmmmmmmmmmmmmmm!

Groetekes, Sje

Een beetje alcehol mag je zeker wel hebben, maar wel een beetje ( 1 glaasje wijn kan geen kwaad zover ik weet ) op zo`n avond. Wat inderdaad wel kwaad zou kunnen, zijn zeker de rauwe eieren, deze KUNNEN salmonella bevatten en aangezien dit dan rauw is, kan dat zeker kwaad. Let daarom op alles met rauwe eieren. Sommige restaurants maken ook de chocolademousse met rauwe eieren zoals wij toen ook deden. In elk restaurant weten ze dat rauwe eieren voor zwangere dames niet mag omdat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik werkte zelf in een restaurant toen ik zwanger was van Evianne, in de keuken. Ik mocht niet te veel lever ( te veel vitamine d dacht ik dat de reden was) geen rauwe eieren en zowiezo geen rauwmelkse produkten. Mocht je nu onverhoopt wel iets hebben gehad van dit alles, wil dat niet meteen zeggen dat er iets aan de hand is trouwens, deze producten hebben gewoon meer risico.

Lever ging om teveel aan Vitamine A geloof ik. Vandaar dat ook bepaalde dagcrèmes en bobylotions afgeraden worden. Veel crèmes hebben namelijk een extra aan vitamine A als ingrediënt. En dat wordt door zwangere dames nogal eens over het hoofd gezien dat ze zo ook een teveel aan vitamine A kunnen krijgen.

Je mag een hoeveelheid van ongeveer 10 gram paté of smeerleverworst per dag als ik het me goed herinner. (Niet om als crème te smeren natuurlijk, maar om op je brood te eten. Hihi!).

Groetekes, Sje

Zo dan dat wist ik niet Sje van die cremes dat is de eerste keer dat ik dat hoor.
Het is me wat als je zwanger bent, je moet overal op letten. Vind dat best eng.
Soms wordt ik wakker en droomde ik dat ik aan de bier zit. Op dat moment is het zo echt dat ik me rot schrik en denk : oh stomme muts hoe kun je dat nu doen !!!
En dan inneens wordt ik goed wakker en realiseer ik me dat het in mijn droom gebeurd is en niet in het echt.

Ik weet je moet er niet al te krampachtig mee omgaan maar dat gebeurd soms toch wel een beetje. Laatsts bestelde ik een tosti en was ik inneens bang om op te eten omdat het weleens boerenkaas kon zijn wat erop zat.

Dus ik herken het wel hoor Marielle dat je achteraf kan piekeren over hetgeen je gegeten hebt en over wat nou wel en niet mag tijdens je zwangerschap.

Groetjes van Miranda ( mama van Joyce )

Helemaal gelijk Sje, vitamine A moet dat zijn. Ik met me duffe koppie ook.

Geeft niet hoor Asje, verder is er weinig dufs aan je koppie! dus je hoeft er niet wakker van te liggen Hihi!

Groetekes, Sje