Minke is de laatste tijd ontzettend eigenwijs ( nou ja dat is ze altijd al maar de laatste tijd lijkt het erger), de hele dag over alles lijk ik wel “discussies"te hebben. En ze is pas 3…!!
Het begint al met aankleden, ze wil perse alleen maar roze en jurken aan. Natuurlijk bepalen wij wat ze aantrekt, maar ik laat haar dan kiezen uit mijn keuzes, snappen jullie ? Ook omdat ik niet om 0700 uur al een huis vol drama wil hebben… Ik wil haar best laten “meebeslissen"over kleine dingen, als dat kan. Verder is het de hele dag door met alles een “strijd”; welke jas ze aan moet ( “nee die! nee toch die!” etc) welke schoenen, welk boekje voorlezen, etc etc. wat ze doet is continu “terugkomen” op de keuze die ze dan van mij mag maken. net zo lang tot ik boos word lijkt wel.
Bijvoorbeeld vanmorgen gaan we naar de creche, en ik zeg “wil je je spijkerjasje of je bodywarmer aan?”. En dan kiest ze de spijkerjas, vervolgens staan we bij de auto en dan is het “Ik wil mijn bodywarmer aan!”. Nou is deze mama natuurlijk niet helenmaal gek… dus dan zeg ik “Nee Minke, nu hou je dit aan. Morgen weer je spijkerjasje”. Nou dan is het dus gillen, huilen, alsof er ik weet niet wat aan de hand is. En dit is dus steeds, met ALLES! Al weken. Ik word er helemaal gek van, ik merk dat ik ook minder geduld heb met haar dan met Neeltje ( hoor mezelf regelmatig geirriteerd zuchten als Minke weer treuzelt , dramt of of zeurt) en daar baal ik dan van. Ik doe mijn best om een geduldige en positieve en consequente moeder te zijn, maar soms denk ik echt” HOU ! NOU! EENS! OP!!”… en ik weet het, ze test ons nu mega uit, dus we moeten rustig en consequent blijven, maar ik vind het soms zo moeilijk. Ik wil niet zo’n altijd geirriteerde moeder zijn… snap je? herkent iemand dit? Ook dat je jezelf soms ongeduldig vind…? Heeft iemand tips voor meer geduld of een andere tip, graag.
groetjes!