Nou wil ik jullie toch ff wat vragen, hoor.
Ik weet dat alle peuters ALLES gaan uitproberen (vooral hun moeder,hahaha!). Stephan is er ook al een tijdje mee bezig maar nu wordt het toch wel erg “hopeloos”.
Hij zit overal aan waar hij dus niet aan mag zitten (en dat weet hij).
Ik weet dat dit super-normaal is, hoor.
Maar wat doen/deden jullie daar nou precies mee?
Het makkelijkste is natuurlijk om bijv. het waxinelichtje dat op tafel staat weg te halen. Scheelt een hoop: “NEE Stephan”.
Maar aan de andere kant vind ik dat ik het gewoon moet laten staan omdat hij anders NOOIT leert dat er ook dingen zijn waar hij niet aan mag komen. Dat hij nou eenmaal niet alles mag en dat hij ook weleens moet luisteren. Maar ik heb een nogal “volhouderig exemplaar” en op het laatst vind ik het gewoon niet leuk meer, voor ons allebei, dat ik steeds maar “NEE” moet zeggen (in het begin geniet hij er trouwens echt ontzettend van om mij uit te dagen! Kleine dondersteen!).
Maar goed: hoe lang gaan jullie ermee door? Zetten jullie ook dingen weg of laten jullie het gewoon staan omdat ze het nou eenmaal moeten leren? Hebben jullie tips?
Wat ik hem nu trouwens “aan het leren” ben is dat als hij heel erg lang doorgaat en ik hem al erg vaak gewaarschuwd heb dat ik dan zeg: “Stephan gaat nu naar mamma luisteren en anders gaat Stephan in de (kinder-) stoel” Dat doe ik dan ook. Hij huilt dan even en ik leg nog eens aan hem uit dat hij niet lief is geweest omdat mamma Nee had gezegd. Na een minuut of 5 haal ik hem dan weer uit zijn stoel (en gaat hij weer gewoon verder waar hij mee bezig was, zucht…hahahahaha).
Nou, sorry voor mijn lange bericht maar ik was nu toch wel érg benieuwd hoe andere mamma’s dat met hun eigenwijze kroost doen.
Ik hoor het wel!
Liefs, Bianca