Tips leeftijdsverschil < 2 jr.?

Wie heeft er tips voor mij. Ik ben zwanger van de tweede en er zal ongeveer een jaar en 8 maanden tussen onze twee kinderen zitten.

Wanneer ‘verhuisde’ jullie oudste naar een andere kamer?
Kreeg de oudste ook al een groot bed?
Moet ik nu een duowagen aanschaffen of kunnen ze op die leeftijd wel op zo’n plankje ‘meerijden’ ofzo?

We hebben hier natuurlijk wel ideeen over, maar ik hoor graag hoe anderen dit hebben aangepakt. En ook andere tips hoor ik graag!

Groetjes, Mariëlle en Joël

Lilypie Tweede Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Hoi,

Er zit 2 jaar 3 maanden verschil tussen mijn twee en ik heb toendertijd zo’n ‘buggboard’ aangeschaft - ik dacht echt dat onze meid dat wel kon. Ging ook heel goed voor kortere afstanden, maar als we wat verder weg gingen of een dagje uit dacht ik af en toe wel dat we misschien toch maar een duowagen aan hadden moeten schaffen. Zeker als ze dan 's middags ineens moe worden en willen slapen…!

Verder lag Izzy al in een groot bed toen ze 18 maanden was, maar ik weet van vrienden dat veel mensen de wisseling maken rond de 2e verjaardag.

Andere kamer probleem hebben we nooit gehad omdat beide kinders vanaf de eerste dag in hun eigen kamertjes hebben geslapen.

Dit is hoe wij het gedaan hebben, maar doe wat voor jullie goed voelt. Ook voor Joël natuurlijk want het is voor hem natuurlijk net zo spannend als voor jullie!!

Groetjes van Yvonne,
‘Mummy’ van Izzy en Ethan

Lilypie 6th to 18th Ticker

Lilypie 3rd Birthday Ticker" border=0>

Hoi Mariëlle,

Bij ons zit er 16 maanden tussen de 2 dametjes.

De oudste is bij ongeveer 14-15 maanden verhuisd naar haar nieuwe kamer. We hebben haar daar zoveel mogelijk bij betrokken, bijvoorbeeld toen ik daar aan het schilderen was enzo, zodat ze al wat kon wennen aan de nieuwe ruimte.

Ze is niet naar een groot bed gegaan, daar vonden we haar nog wat te jong voor. We hebben voor die korte tijd echter ook niet nog een ledikantje gekocht, maar we hebben tijdelijk een ledikantje geleend.

Toen ze bijna 2 was is ze wel naar een groot bed verhuisd, met een bedrekje aan de zijkant.

Duowagen is geen overbodige luxe. Een klein stukje redt de oudste nog wel, maar als je eens wat langer weggaat (dierentuin ofzo) dan is het toch wel heel vermoeiend want dan wil de oudste op ene gegeven moment gedragen worden en dat is voor de ouders weer extra vermoeiend. Wij hebben dus een tandemwagen aangeschaft en dat ding heeft echt z’n geld al opgebracht. Prima wagen, superhandig en er is dus inderdaad al gebleken dat we het niet gered hadden met alleen de gewone kinderwagen en een meerijdplankje. Dus mijn advies zou zijn: ja, aanschaffen die tandemwagen!

Mocht je dat inderdaad gaan doen, dan heb ik nog wel wat tips voor je waar je op moet letten. Onzin om het wiel uit te vinden als iemand anders dat hele uitzoektraject al heeft gehad.

Joël is over een tijdje best oud genoeg om te snappen dat er een baby in mama’s buik zit. Dus het is geen gek idee om hem een aantal maanden voor de bevalling bij je buik te betrekken en bijvoorbeeld een leuk cadeautje voor de baby uit te laten zoeken. Zorg ook dat de baby een cadeautje voor Joël bij zich heeft na de bevalling. Jaloerse momenten zullen er echt toch wel komen, maar bij de eerste ontmoeting in de drukke kraamtijd waarin Joël toch soms het gevoel heeft verloren te lopen in zijn eigen huis, kan het geen kwaad om de eerste jaloezie tegen te gaan en dat gaat prima met die cadeautjestruc.

Haal tegen die tijd ook boekjes in de bieb over een broertje of zusje erbij krijgen. Van Nijntje is er “Kleine pluis”. Erg leuk simpel boekje waarin Nijntje een broertje of zusje krijgt.

En het boek “Het geheim van het kleurenkoetje” is ook erg leuk! Heb ik aan verschillende zwangere vriendinnen gegeven in het afgelopen jaar en al hun peuters waren er dol op! Heb het gekocht voor 2,50 bij boekhandel De Slegte.

Als ik nog meer tips voor je heb, meld ik me hier.

Groetekes, Sje

Bedankt voor jullie reacties!
Sje, ik ben benieuwd naar jouw tips over de wagens.
Ik denk dat wij ook een wagen moeten waarin de kids achter elkaar zitten, naast elkaar past niet in onze auto.
Waar hebben jullie zoal op gelet bij de aanschaf?

Ik kan me nog niet voorstellen dat Joel er straks al iets van snapt, maar die boekjes lijken me inderdaad wel nuttig! Ik zal eens op zoek gaan. Bedankt!

We hebben een meegroeibed aangeschaft van Ikea, maar ik denk niet dat hij daar direct ingaat. De baby eerst een poosje in de wieg, zodat Joel in z’n eigen bed kan blijven. Het is toch afwachten wanneer ze aan een groter bed toe zijn, lijkt me.

Groetjes, Mariëlle en Joël

Lilypie Tweede Ticker

Wij hebben Kasper (Eva en Kasper schelen 17 maanden) eerst in een wiegje gehad, en toen Kasper in Eva’s ledikant en Eva in een peuterbedje, dat ging heel goed!

En hier dus geen duowagen, en heb m ook echt niet nodig gehad, Eva heeft snel alles zelf gelopen en had in t begin een buggyboard bij mn bugaboo (dus bugboard eigenlijk he lol) Maar Eva liep liever alles zelf en dat ging ook goed!

Groetjes, Els

Hier is het heel goed gegaan, Evianne was 2 jaar en 2 maanden toen onze Jessin kwam kijken. Ik heb dr heel veel met me buik laten knuffelen, met name gezellig met zn 2 in bad. Verder natuurlijk boekjes, wat het hier goed deed was "Huppel krijgt een zusje ". Evianne verhuisde halverwege mijn zwangerschap al naar een groot bed, eerst een paar spijltjes uit het spijlenbedje zodat ze merkte dat ze zelf in en uit kon en daarna in een groot bed want ik was bang als ik dat zo kort voor de bevalling pas zou doen, dat ze het idee zou hebben dat ze eruit moest omdat de baby erin moest. Verder heb ik dr bij alles betrokken, mee naar de verloskundige, samen kleertjes wassen, wiegje opmaken enz enz. Ze was dan ook helemaal niet verbaasd dat Jessin er ineens was. We hadden een hele grote ijsbeer voor dr gekocht wat ze van Jessin kado had gekregen na zijn geboorte. O en wat ook goed hielp en erg leuk was om te doen, was aan (haast) iedereen met een baby die we tegenkwamen ( op straat, winkel etc ) vragen of we even mochten kijken omdat Evianne er ook een zusje of broertje bij kreeg. Maar sommige dingen kun je beter nog eventjes mee wachten, want het wachten duurt voor zon kleintje nog lang en daarbij is ie zelf nog klein.

Gewijzigd door - Asje op 19 Sep 2006 12:57:05

Wat dat lezen van die boekjes betreft, Joël zal het verhaaltje van een baby die uit de buik komt niet direct linken met jouw zwangerschap, maar vergis je niet wat die kleine moppen al opslaan in hun geheugen. Dus zodra jouw buik ook echt te zien is, en je vertelt van tijd tot tijd dat er een baby in zit, zal hij wel degelijk de link met het verhaaltje in het boekje leggen. Je zult er versteld van staan wat ze er, zo jong als ze zijn, al van oppikken. Zo komt de baby in elk geval nooit helemaal onverwacht, en daar gaat het eigenlijk om. En zeker zo’n simpel boekje als Nijntje fietst er op die leeftijd altijd in.

Wat die tandemwagen betreft, is het niet handiger, om het overzichtelijk te houden dat je een nieuw topic start met de titel Tandemwagen of Duowagen, waarin je alle tips bij elkaar verzamelt? Er zullen zat anderen zijn die ook nog handige tips voor je hebben? En op die manier hebben ook andere leden die mogelijk een tandemwagen aan willen schaffen alle info bij elkaar staan.

Anders laat maar weten, dan zet ik gewoon in dit topic mijn verhaaltje neer.

Groetekes, Sje

Ja goed idee doe ik!

Lilypie Tweede Ticker