Hoi Mariëlle,
Bij ons zit er 16 maanden tussen de 2 dametjes.
De oudste is bij ongeveer 14-15 maanden verhuisd naar haar nieuwe kamer. We hebben haar daar zoveel mogelijk bij betrokken, bijvoorbeeld toen ik daar aan het schilderen was enzo, zodat ze al wat kon wennen aan de nieuwe ruimte.
Ze is niet naar een groot bed gegaan, daar vonden we haar nog wat te jong voor. We hebben voor die korte tijd echter ook niet nog een ledikantje gekocht, maar we hebben tijdelijk een ledikantje geleend.
Toen ze bijna 2 was is ze wel naar een groot bed verhuisd, met een bedrekje aan de zijkant.
Duowagen is geen overbodige luxe. Een klein stukje redt de oudste nog wel, maar als je eens wat langer weggaat (dierentuin ofzo) dan is het toch wel heel vermoeiend want dan wil de oudste op ene gegeven moment gedragen worden en dat is voor de ouders weer extra vermoeiend. Wij hebben dus een tandemwagen aangeschaft en dat ding heeft echt z’n geld al opgebracht. Prima wagen, superhandig en er is dus inderdaad al gebleken dat we het niet gered hadden met alleen de gewone kinderwagen en een meerijdplankje. Dus mijn advies zou zijn: ja, aanschaffen die tandemwagen!
Mocht je dat inderdaad gaan doen, dan heb ik nog wel wat tips voor je waar je op moet letten. Onzin om het wiel uit te vinden als iemand anders dat hele uitzoektraject al heeft gehad.
Joël is over een tijdje best oud genoeg om te snappen dat er een baby in mama’s buik zit. Dus het is geen gek idee om hem een aantal maanden voor de bevalling bij je buik te betrekken en bijvoorbeeld een leuk cadeautje voor de baby uit te laten zoeken. Zorg ook dat de baby een cadeautje voor Joël bij zich heeft na de bevalling. Jaloerse momenten zullen er echt toch wel komen, maar bij de eerste ontmoeting in de drukke kraamtijd waarin Joël toch soms het gevoel heeft verloren te lopen in zijn eigen huis, kan het geen kwaad om de eerste jaloezie tegen te gaan en dat gaat prima met die cadeautjestruc.
Haal tegen die tijd ook boekjes in de bieb over een broertje of zusje erbij krijgen. Van Nijntje is er “Kleine pluis”. Erg leuk simpel boekje waarin Nijntje een broertje of zusje krijgt.
En het boek “Het geheim van het kleurenkoetje” is ook erg leuk! Heb ik aan verschillende zwangere vriendinnen gegeven in het afgelopen jaar en al hun peuters waren er dol op! Heb het gekocht voor 2,50 bij boekhandel De Slegte.
Als ik nog meer tips voor je heb, meld ik me hier.
Groetekes, Sje