Tips laatste fles eraf baby 6 maanden

Hallo!

Al een paar maanden lees ik enthousiast op deze site allerlei herkenbare situaties en vragen van andere “nieuwe” mama’s . Zelf ben ik de trotse moeder van Minke, nu net 6 maanden.
graag wil ik wat advies “opmaat” ondanks de vele columns die er al over dit onderwerp zijn; Minke is al sinds de geboorte een eetgraag dametje en ze zit nu ook nog steeds op 5 flessen ( van 200 cc). Ze eet in de ochtend een klein fruithapje en zo rond een uur of vijf nu ( een half potje ) groenten. Ze krijgt nu om 18.15 een fles ( later lukt ons niet omdat ze vanaf half zes al jengelt en pas stopt na deze fles, hihi) en dan nog een om 2200 uur. Dan slaaptze door tot 06.30 uur.
Haar eetschema is als volgt:

06.30- 06-45 fles 200 cc
09.00- 09.30 fruithapje
11.00-11.30 fles
15.00 fles
17.00 groentehapje ( gaat steeds beter)
18.15- 18.30 fles
2200 fles

Ik vind het erg lastig om de laatste fles af te bouwen ( lees: ik durf het niet zo goed )want ik ben bang dat ze dan niet de hele nacht “redt”. CB zegt dat we het nu toch wel moeten afbouwen, andere mama’s zeggen weer “geven zolang ze hem leegdrinkt”… Fles van 18.30 uur rekken is erg lastig…
Ik denk nu: zal ik haar de laatste fles “in 2-en” geven, dus 18.15 uur 100 cc en dan bv 2100 nog 100 cc. Hoe hebben andere mama’s dit gedaan?

Het is soms echt zo zoeken wat nou wijsheid is. Ze drinkt om 2200 nog wel de hele fles leeg, betekent dit dat ze hem “nodig” heeft of niet? Ze weegt bijna 8.5 kilo ( ! haha hollands welvaren)

Heel erg bedankt vast!

groetjes Astrid

Gewijzigd door - Linette1 op 15 Dec 2008 10:34:47

Je kunt altijd terug in je berichtje om de tekst nog te wijzigen. Zie het knoppenbalkje boven het berichtje. Daar zit een edit-knop bij. Indrukken en je komt weer in je originele bericht.

Groetekes, Sje

Dank je Sje

Hoi.

Wij geven ons Aaron (bijna 5 1/2 maand) rond 6/half 7 een fles van 180cc.
Daarna gaat hij naar bed rond 7 uur en maak ik hem wakker tussen 9 -half 10 (als hij zelf niet eerder komt) en dan krijgt hij nu 120cc ben aan het afbouwen).
Ik merk dat hij 11 uur over die fles kan doen want hij wordt smorgens tussen 7 en half 9 wakker (spoookt snachts wel een paar keer en blijft soms even wakker).
Dan geef ik hem een fles van 200 met 2 schepjes nutrix.
Ik geef hem NOOIT voor 7 uur een fles!
We hebben eens geprobeerd de laatste fles eraf te doen…gewoon laten doors;llapen maar toen werd hij om 4 uur wakker en gaf ik hem om half 5 een fles midden in de nacht (is nu een week geleden ongeveer)…dus dat doe ik niet meer!

Succes.

Danielle

Gewijzigd door - danielle en aaron op 15 Dec 2008 10:43:11

Hoi Linette,

Herkenbare situatie hoor. Hier een kereltje van zes maanden en 1 week die ook nog vijf voedingen krijgt. En ook nog haast volgens hetzelfde schema als jouw dochter (incl. fruit en groente, gaat hier ook steeds beter).

Erik drinkt ook nog steeds de laatste fles om 22.00 uur leeg, maar of dat betekent dat hij hem nog nodig heeft? Ik twijfel soms. Maar als ik dan merk dat hij 's ochtends half zeven net red en dan écht een fles wil, dan denk ik dus dat hij hem nog nodig heeft. Op het cb besproken en daar deden ze er heel relaxed over: “een kind t/m zes maanden ‘mag’ die laatste fles gewoon nog hebben en misschien dat je over een paar maanden denkt dat 'ie eraf kan.” Oftewel: een beetje naar eigen inzicht. Ik begin er nu nog niet aan in ieder geval, want ik wil eerst dat hij voldoende groente eet 's avonds en evt. nog een klein flesje als toetje of yoghurt ofzo. Ik heb het idee dat als dat goed loopt, hij meer verzadigd is bij het naar bed gaan en dan sneller zonder die laatste fles kan dan nu.

Erik krijgt de een-na-laatste fles ook rond 18.00 uur hoor, hij redt het gewoon niet langer. Is dan ook doodmoe, dus na de fles naar bed en slapen tot 22.00 uur (laatste fles).

Ik laat het dus nog even zo. Misschien dat als Minke goed aan de groente zit afbouwen een optie is?

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Dank voor jullie reacties, ik ben blij dat ik niet de enige ben die niet keurig al een 4 flessen -schema heeft… denk steeds hoe krijgen die andere mama’s dat voor elkaar
Maar ik vraag me wel af hoe ik er nou vanaf kom! Als ze om 18.30 ( dit lukt net) de fles krijgt redt ze dat dan tot een uur of 6.30 de volgende dag qua voeding, het lijkt me zo lang voor zo’n hummel. Of moet dat prima kunnen?
Ik lees namelijk allemaal schema’s van 4 flessen op 6 maanden om 7,11,16 en 20 uur. Hier wil ik ook graag naartoe, maar ze is nu nog zo aan het piepen ( begint elke dag uur of 17.00 ) en dit gaat door tot ze haar fles opheeft ( ook als ze groenten op heeft dus echt honger kan het niet zijn dan denk ik…).
Daarna is ze weer vrolijk en speelt tot een uur of zeven, is dan moe gaat met knuistjes in ogen wrijven en dan dus lekker naar bed.
Weten jullie of een baby het kan "redden"zonder voeding van 18.30 tot de volgende ochtend of is dat echt te lang?
Danielle, hoe ga jij het nu verder aanpakken? Gewoon geven zo lang hij drinkt of ga je minderen oid?

groetjes!

hoi…

Nee. ik blijf hem voorlopig geven totdat Aaron een heel potje groenten gaat eten.
Dat halve potje groenten (die kleine van 4 maanden)vervangt nog niet zijn fles.
Ik heb nu zelf zoiets van: ik heb het geprobeerd 2x om de fles niet te geven…2x mislukt, dus hij wil hem nog hebben.
Hij krijgt sinds 3 dagen overigens een liga met olvarit drank erdoorheen.
Superheerlijk vind hij dat…en het vult zijn buikje.
Misschien is dat iets om bij jullie te proberen!
Het ziet er niet smakelijk uit, maar hij is er niet vanaf te slaan en huilt als het op is!

succes…ennu…die fles geven zolang ze hem wil is mijn mening…als ze er verder de nacht goed doorgaat vind ik dat half uurtje dat je er mee bezig bent wel waard.

danielle

Hoi nog een keer,

Jij schrijft : de fles in 2-en geven, 100 om 18.15 en 100 om 21.00 maar dat is eigenlijk ook geen optie want ze slaapt op dat moment ook dus je moet haar dan ook weer wakker maken en ze blijft zo toch de laatste fles behouden!

Dat wilde ik nog even zeggen (bemoeial ben ik he! haha)

Groetjes Danielle

Hoi,

Nou ik denk ook dat ik maar even wacht tot Minke een heel potje opeet en wellicht nog een toetje ( beetje yoghurt). Het gaat de goede kant op met haar avondeten want ze eet steeds meer dus wie weet hoe snel dat al is !

groetjes Astrid ( sorry voor de naamverwarring, Linette is mijn tweede naam maar Astrid was al in gebruik!)

Ik zit een beetje op hetzelfde punt. Mijn dochter Fenna is volgende week 6 mnd en ze krijgt nu nog 5 flessen schema is nu als volgt

07.30-08.00 uur 1 fles 180 cc
09.45 uur fruithapje, half potje gaat altijd op
11.45 uur 1 fles 180 cc
13.15 uur liga (halve, lekker om op te sabbelen!)
15.45 uur 1 fles 180 cc
17.30 uur half potje avond eten gaat altijd op
19.00 uur 1 fles 180 cc
22.30 uur fles 180 cc

Nu ik met de feestdagen vrij ben ga ik de avond fles ineens weg laten vallen en de flessen terugbrengen naar 150 CC (behalve de fles om 19.00 uur blijft 180 cc goede nachtrust) en dan hoop ik dat ze na een paar dagen vanzelf meer vastere voeding gaat eten overdag zodat ze de hele nacht hierop kan teren. Ik ben ook bang dat ze in het begin wel vroeg wakker zal worden. Dat is best lastig want ze slaapt altijd door en meestal wel tot 07.30 uur en soms langer. Maar ik zou wel graag van die avond voeding af willen, ook omdat ik denk dat 5 flessen + vaste voeding echt teveel gaat worden. Misschien dat ik de ochtend fles dan ook al ga vervangen voor een papje.

Als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik dat graag!
Groetjes Edda

Ik heb met 6 maanden precies de laatste fles ineens niet meer gegeven.
Dit met veel angst inderdaad, omdat hij net goed begon te slapen.
Maar het was gelukkig in 1 keer een succes.
Niet geen afbouwen, gewoon niet meer gegeven.
Ook hij dronk hem helemaal leeg altijd (moest hem wel wakker maken)

Doe wat voor jou goed voelt, en soms moet je gewoon even uitproberen.
Succes!

Wij zijn met 3 maanden en 2 weken al over gegaan op vier flessen. Ik kreeg als tip om 210 flessen te maken met 7 schepjes.
Iris haar schema is nu zo:
8.00 uur fles 210 (deze gaat niet leeg)
10.00 uur fruit
12.00 uur fles 210
14.00 uur (na het slapen) beetje water voor de dorst
16.00 uur fles 210
18.00 uur groente
20.00 uur fles 210 met 2 el rijstebloem
20.30 uru naar bed en dan slaapt ze door tot de volgende morgen.

Op het moment dat ze meer groente eet dan kunnen de flessen weer naar 180 denk ik… maar zo ver zijn we nog niet!

Succes

hoi hoi,

Mijn zoontje is 4 maanden en ik heb het schema het zelfde als mamariska.
dit is ideaal! mijn tip is kijk naar je kind, anders geef je de vier flessen meer bijv.220 en de laatste steeds kleiner maken (80 cc) zo is het bij ons gegaan dan valt hij vanzelf weg.(schepje bambix er in redden ze de nacht wel) en ind. het fruit en groente opbouwen overdag.gewoon lekker proberen wat jou gevoel zegt.
Jesse slaapt altijd door s,nachts maar de laatste tijd was hij ineens wakker(niks veranderd in schema) gewoon even knuffelen en dan weer terug in bed en nu slaapt hij weer heerlijk door.Wat ik hier mee wil zeggen is als ze snachts wakker worden hoeft het geen honger of luier te zijn laat het gewoon donker even knuffelen dan is het vaak goed voelen ze zich veilig.Overdag mag hij gewoon benedenn zijn als hij wakker is.

Succes!!

gr marcia

Misschien een heel rare vraag, maar ik lees bij veel mama’s: groente/fruit/liga/brood en dat allemaal bij kindjes onder de 6 mnd, Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd. Ik weet niet anders dan dat het het beste is voor babietjes onder de 6 mnd. om alleen maar melk te drinken.
Vanaf 6 mnd langzaam aan fruit en groente erbij of pap en dan pas vanaf 7 mnd brood.
Madelief, inmiddels ruim 2 jaar, heeft tot haar eerste jaar een 5de fles gehad en pas vanaf 6 mnd vast voedsel.
Verschilt dan van CB tot CB, of ben ik erg ouderwets?
Wie weet hoe het zit?

Groetjes,
Anne-Marie

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">

Omdat gepromoot wordt dat borstvoeding tot 6 maanden het beste is voor je kindje, zeggen ze dus ook dat bijvoeding tot 6 maanden BIJvoeding is, dus dat ze uit moedermelk alles uit halen wat ze nodig hebben en verder niets nodig hebben.

Maar sommige kindjes hebben al eerder behoefte aan extra voeding en dan mag je bij 4 maanden beginnen met voorzichtig fruit en groente introduceren. Ons CB deed daar niet moeilijk over. Wij gaven overigens flesvoeding vanaf dat Erik 1 maand oud was.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ze zeggen ook vaak ivm allergieen te wachten tot 6 maanden, maar als ze daar geen last van hebben, adviseert ons cb ook gewoon om met 4 maanden te beginnen met groente en fruit en vanaf 6 maanden brood. Toetje vanaf 9 maanden.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

oh ik wist niet dat wanneer je geen last val allergien hebt, je al eerder met bijvoeden kunt beginnen.
Onze oudste was allergisch voor katten (helaas moesten we de poezen wegdoen
ook kreeg ze altijd knalrode vlekken op haar gezicht wanneer iets waarin koemelk zat haar huid raakte, zelfs bij Nibbits… Waarschijnlijk adviseren ze daarom om bij onze jongste dochter ook te wachten.

Dankjewel!!!

[img]http://newtickers.bump-and-beyond.com/10/1056/105642.png">