Tips graag... slapen

het is niet leuk als je zelf geen avond kan hebben of rustig met zn 2 op de bank kan zitten omdat je kindje zo huilt en wakker blijft ondanks hij heeeeeeel erg slaap heb in zn oogjes wrijft en aan het gapen is of dat hij niet meer kan ophouden. Wij hebben het al vanaf dat hij 6 maanden is en legden hem in de kinderwagen in de huiskamer en dat vond hij goed nou ja in zoverre dat hij het accepteerde dat hij niet naar zn bed moest. wij hebben een lichtje gekocht toen hij 8 maanden was maar hij wou niet boven in bed in slaap vallen hoor. gillen krijsen we weten/wisten het ook niet meer. steeds later in slaap vallen.
Hebben hem afgelopen week in bed genomen tot hij sliep en daarn aovergetilt naar zn bedje dat doet hij wel maar het is niet DE oplossing dus sinds VANDAAG hebben we wat nieuws… en vandaag werkte het. ipv om 8 uur naar boven te gaan om 7 uur voorbereiden(luier doen, flesje met drinken geven, knuffelen) was hij redelijk rustig en viel in slaap maar toen we hem naar boven wouden doen werd hij wakker en krijsen gillen gewoon op bed gelegt en laten huilen erg moelijk heel moelijk maar welja na 10 min hoorde we hem al niet meer en hij viel nog voor 8 uur!!! dat is erg lang geleden die tijden in slaap en nu slaapt hij nog ik ben benieuwd

Gewijzigd door - Asje op 12 Feb 2010 13:01:13

Heb je elke avond een routine?
Als je alle avonden hetzelfde doet rond hetzelfde tijdstip dan weten ze op den duur waar hun aan te verwachten.
Ik rek er ongeveer een 40 tal minuten voor uit.
Alle dagen!
Een badje kan hen kalmeren voor een goede nachtrust, ook warme melk of samen in een boekje kijken.
Heeft hij een tutje of knuffeltje?
Sommige kinderen zien naar bed gaan echt als een scheiding aan tussen ouder en kind, en dan zou zoiets wel kunnen helpen.

Heel erg dat hij niet goed wil slapen ook al is hij moe.
En ze zo horen huilen is vreselijk, maar hem eruit halen werkt enkel averechts (tenzij hij ziek is).

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips en dat het snel weer beter gaat.
En dat jullie terug gezellig samen op de sofa kunnen

Groeten
Tanja

Lilypie Second Birthday tickers

Zal ik eens heel hard zijn… jullie zijn zelf de oorzaak van zijn gedrag. Hij weet met zijn 8 maanden echt wel dat hij als papa en mama radeloos worden hij bij jullie in bed mag komen slapen… En wat is er leuker dan bij papa en mama zijn? Hard hé …

Maar je bent op de goede weg… hou vol. Maar neem hem niet meer bij jullie in bed… of zet geen wagen in de huiskamer… hij moet het zelf leren. Zal toeval zijn dat het vandaag gelijk zo goed gaat (hoop anders voor jullie) maar… als het morgen niet zo goed gaat… volhouden… volhouden… jullie zijn de winnaars en niet hij…

Inderdaad, eerder op bed doen, en een rustig avondritueel dat elke keer terugkomt, helpt echt.

M.

hier geen problemen(nog) met naar bed gaan maar heb gehoord dat babies rustig en loom worden als je ze in de avond in bad doet…
en ik ben het wel met mini boy eens…met 8 maanden hebben ze echt wel vanalles door en lijkt het wel eens of ze er een spelletje van maken, hè als ik huil komt mama,hè als ik s`avonds huil en blijf krijsen krijg ik aandacht…
ik zou hem eerder op bed leggen en als hij na een aantal minuten nog niet stil is buiten zijn kamerdeur laten horen dat je er nog ben en iets tegen hem zeggen…
somige babies hebben een periode waarbij het lijkt alsof ze verlatings-angst hebben,zolang ze bij je zijn niets aan de hand maar ben je uit zicht en horen ze je niet meer is het foute boel…
succes!!

Heel herkenbaar vind ik dit. Waarschijnlijk is hij om 8 uur gewoon al veel te moe en overprikkeld. Probeer deze vaste routine aan te houden. Na een tijdje slaapt hij waarschijnlijk zonder te gaan huilen. Laat hem thuis altijd in z’n eigen bed slapen. En als hij wakker is/word troost hem dan op z’n eigen kamer zonder al teveel gedoe. Kijk ook eens naar je dagindeling met hem, teveel uitjes/visite kunnen ze ook erg onrustig van worden.

Toen rens 8 maanden was was dit zijn schema

7.30 brood en bv
8.30 slapen
10.00 fruit en roosvicee
11.30 brood en bv
12.00 slapen
15.00 roosvicee en een koekje
17.00 warm eten en een schaaltje joghurt
18.30 slapen
20.00 bv en daarna gelijk weer slapen(deze voeding ging er bij ons met 9 maanden af.
hou het bedritueel rustig en doe steeds alles in dezelfde volgorde. Zing bv steeds hetzelfde liedje voor het slapen gaan, of zeg elke dag dezelfde knuffels in z,n kamertje welterusten. Dat is vertrouwt voor hem en zo weet hij dat het tijd is om te gaan slapen. Ook kan hij veel steun hebben aan een knuffeldoekje ofzoiets.
Het is echt niet erg als hij huilt voor het slapen gaan. Je kunt hem gerust 20 minuten laten liggen voordat je gaat kijken, als je zeker weet dat er niets anders is natuurlijk. Je zal zien dat het over een aantal weken veel gemakkelijker gaat.
Idd is dit gedrag waarschijnlijk jullie eigen schuld, maar je krijgt er nou eenmaal geen handleiding bij. En zo’n eerste kindje is soms best lastig. Je moet zelf ook nog alles leren en je probeert natuurlijk altijd het beste te doen voor je kindje.
Heeft helemaal geen zin om je hierover schuldig te voelen het hoort er allemaal bij. Probeer alleen vanaf nu wat consequenter te zijn dan voelt hij zich veel veiliger en zal het waaarschijnlijk allemaal veel beter gaan. En dan word het ook veel leuker allemaal. Nogmaals geef hem niet teveel aandacht als hij niet wil gaan slapen, daar raakt hij alleen maar van overprikkeld en word het nog lastiger om te gaan slapen. geef het gewoon even tijd over een week of drie zal hij waarschijnlijk helemaal lekker in z,n ritme zitten wat dat betreft.
oh ja ik ging altijd iets in het huishouden doen als mijn zoontje zo huilde dan hou je het beter vol om niet te gelijk te gaan kijken als hij zo huilt.
En ik zette dan altijd de kookwekker op 20 minuten en sprak met mezelf af dat ik echt pas naar hem toeging als die afging. voor je gevoel duurt het altijd een eeuwigheid als ze zo huilen maar als je het zo probeert zul je zien dat het waarschijnlijk best wel meevalt.

Veel succes hiermee en ik hoop dat hij vanaf nu gewoon lekker slaapt.

groetjes Ramona

nou ik heb ook iedere avond een hele wakkere baby heb haar maar in de huiskamer in de kinderwagen staan om haar in slaap te krijgen ze slaapt dan maar heel kort maar ik heb dat liever dan dat mijn andere drie kids niet kunnen slapen van het huilren van hun zusje ik denk maar zo er zal toch wel een tijd komen dat ze het wel oppikt om in haar bedje te gaan slapen ook ik heb het geprobeert om haar te laten huilen maar het werkt ook echt miet en het is niet mijn eerste zo zie je maar ieder kind is anders succes !

Hoi,

In de huiskamer in de kinderwagen is niet goed vind ik.
Zo zal je kindje niet slapen.
Er staat vast tv aan of je bent aan het kletsen met je man.
Een kindje hoort s avonds gewoon in zijn bedje te slapen.
En zoals er al meer schrijven een vast schema.
Elke dag gelijk, zo zal je kindje weten wanneer het echt tijd is om te slapen.
Wat wij deden op de leeftijd van van 8 mnd is:

Om 17.00 uur warm eten.
18.00 kwark met fruit erdoor.
18.15 in bad (om de dag met Natusan baby bath= rustgevend)
Daarna met de Natusan lotion een massage geven.
ong. 18.30 boven op de slaapkamer boekje voorlezen en dan daarna
slapen.
De kinderen sliepen als roosjes en hoorden we niet meer.

Als je dit zo elke avond doet raakt je kindje er aan gewend.
Je kindje mag trouwens ook best even huilen hoor. Mag gerust een half uur/drie kwartier.
Zal vanzelf minder worden en op een gegeven moment stopt het huilen en zal je kindje elke avond zonder morren op bed gaan.

Groetjes Lisan.

ben het er mee eens dat het niet de bedoeling is dat je kindje in de woonkamer moet slaap vatten. Dat hoort hij/zij in zijn/haar eigen bedje te doen. Dit klinkt misschien ook hard, maar vaak zijn ouders zelf zo onrustig en dat maakt je kindje ook onrustig. Mijn zoontje is pas 10 weken oud maar heb de 2e week al gezegd dat hij naar zijn eigen kamer moet. Hoe langer hij in mijn kamer zou slapen hoe sneller ik eraan zou wennen, laat staan dat je hem verwendt. Niemand in mijn familie begrijpt mij hahaha ze vinden het te vroeg dat hij nu al in een eigen kamer moet slapen. Wat is daar zo raar aan! Het werkt wel! Sindsdien valt hij lekker al kletsend in slaap en huilt vanaf week 8 ook niet meer voordat hij in slaap valt. Het is even volhouden maar uiteindelijk went hij daar ook aan. Heerlijk vind ik dat na het voeden spelen en verschonen en dan lekker in bed met elke dag hetzelfde slaapliedje. Raad eens? Hij valt direct in slaap na een tijdje tegen zichzelf gekletst te hebben en ik kan lekker op de bank liggen en genieten van de tijd samen met mijn man die ik eerder gemist heb. Het ligt toch echt aan jezelf hoor als ouder, ik denk dat elk kind hetzelfde is qua ritme(die heeft gewoon behoefte aan jouw begeleiding) maar dat elk ouder niet hetzelfde is. Jij bent de baas dus laat die tanden zien en raak je zelfvertrouwen nooit kwijt! Gewoon volhouden heb er ook 8 weken over moeten doen maar het eindresultaat mag er wezen!

Sterkte!

De gouden tip die ik ooit hier eens op ikkeben heb gelezen, is het volgende. Ik heb het al een aantal keren opgeschreven, bij ons werkt het super!!!

Het is erg belangrijk dat je elke avond hetzelfde ritueel doet. Wij hebben hier altijd: de pyjama aan, flesje, even boeren, lekker kroelen, naar boven, in bedje leggen, avondgebedje zingen, dieren mobieltje boven het bed opdraaien, muziekje aan, aai over de bol, welterusten zeggen en weglopen.

Bij Anna en Nora doen we hetzelfde en ze worden er erg rustig van en ze weten waar ze aan toe zijn.

Maar dan nu de gouden tip…

Als je kindje na 15 minuten nog huilt ga je even naar boven. In zijn kamertje naar hem toe lopen, even een aai over de bol, echt LETTERLIJK een aai over de bol en weer weg. Niets zeggen en hem er zeer zeker niet uit halen!! Ook niet dat hij lekker moet gaan slapen, maar gewoon weglopen! Ik weet het, dat is best moeilijk, want hij zal nóg harder huilen als je de deur dicht doen. Wel volhouden! Gewoon weglopen.
Hij huilt zeker weten moord en brand, maar weglopen en na 10 minuten weer hetzelfde doen. Dus aai over de bol, niets zeggen en hem er niet uit halen! Weer weglopen, het huilen zal weer harder gaan, maar het is minder dan toen je de eerste keer wegliep.
Als hij dan na 5 minuten nog huilt, weer een even naar hem toe en weer weglopen.

Wij hebben de laatse 5 minuten niet eens nodig gehad, ze waren alle twee stil na 15 en 10 minuten. Helemaal super!

Dit moet je waarschijnlijk een aantal dagen volhouden, maar ik ben er van overtuigt dat hij echt rustig zal slapen. Je moet echt volhouden!!!

Het moeilijkste is om weg te lopen, maar je moet jezelf maar voorhouden dat het in jullie aller voordeel is!

Een heel verhaal, maar het is te proberen niet?

@TatlictatlaQ, (en andere moeders)

Ik heb de kinderen nooit op de kamer laten slapen.
We hebben er gewoon geen ruimte voor. Ik kan aan de zijkant mijn bed in/uitstappen maar geen plaats voor wiegje ofzo.
Ik heb ook geen wiegje gehad, gelijk in het ledikantje laten slapen.
Met de 1ste eigenlijk geen problemen gehad. Ging niet huilen, wilde alleen niet vroeg slapen. (en overdag ook amper)
De 2de huilde wel in bed, maar lieten we rustig een poosje huilen.
Wij gingen er niet steeds heen zoals Judith schrijft (zoals aai over de bol enz),
maar ik liet altijd de deur op een kier en ging boven wat rommelen. Bijv. even de badkamer schoonmaken die naast haar kamertje is en zong dan wat.
Zo hoorde ze mijn stem en werd ze rustig van, en sliep vrijwel direct.
Dan deed ik de deur zachtjes dicht en liep naar beneden.

Groetjes Lisan.

helemaal mee eens, das zeker de beste tip die ik ook ooit gekregen heb Judith!
wat een verademing zeg. ik heb de eerste 8 weken zeker geen roze wolk gezien plus daar komt bij dat mijn kleine de 6e week was opgenomen in het ziekenhuis vanwege het overmatig huilen. in het ziekenhuis deden ze precies hetzelfde als ik thuis, maar waar ging het nou mis?? daar zullen we never nooit achterkomen, maar ik weet wel dat de roze wolk sinds 2 weken hier wel is gekomen. ik heb vandaag een grote verandering aangebracht op onze zolder, had er gewoon zin in beetje geschoven met meubels en wat sfeerlichtjes aangebrand. Heerlijk eindelijk rust in de tent! Nu denk ik, het was het moeite waard om die RRR te behouden en niet op te geven. Het vergt veel energie en je denkt dat er nooit een eind aan komt, maar uiteindelijk gaat het allemaal vanzelf. De ene kind pakt het sneller op als de andere, mijne deed er kennelijk iets langer over en natuurlijk zie ik de andere problemen zoals reflux, kiss-syndroom niet over het hoofd. Ik geloof er heilig in dat die dingen vanzelf of met behulp wel overgaan, maar slaapproblemen moet je toch zelf proberen op te lossen.

Nogmaals jij bent de baas en geef je gewoon niet over! Probeer steeds hetzelfde te doen, elke dag hetzelfde geeft je kind ook vertrouwen. Weten jullie dat ik vandaag voor het eerst met hem naar beneden (de woonkamer waar de box staat) ben gegaan? ik mocht het eerder niet proberen omdat hij teveel prikkels kreeg! Hij gaf vanzelf aan dat hij slaap kreeg na een hele eind gekletst te hebben, gelijk naar bed dan maar. Even afwachten of deze verandering geen slechte gevolgen heeft? Oh nee hoor hij ligt weer heerlijk te slapen Eerder een paar weken had ik het ook geprobeerd, leuk vond hij dat, hier wil ik wel blijven hoor hahahaha wilde achteraf absoluut niet meer slapen het had me een hele nacht gekost om hem rustig te krijgen.

Geloof het of niet, RRR is de magic word! Alles wat er daarnaast toegepast wordt, is een extra maar lang niet de oplossing zelf!

Succes en sterkte allemaal en Marleen hoop dat je wat aan onze verhalen en tips hebt, ik hoop echt dat jij hier binnenkort ook over kunt praten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het na 8 weken al zat was, kan me voorstellen dat je na 8 maanden er echt doorheen bent. Maar geef het niet op! Hou vol!