Tips bakken cake(jes)


#1

Ik ben op zoek naar tips om goed cake en cupcakejes te kunnen bakken in onze oven.
Helaas hebben wij destijds een combi gekocht, waardoor je met een draaiende plaat zit. Heeft iemand ervaring hoe je de oven dan het beste kunt gebruiken?
Er zit een stand hetelucht oven en boven-/ onderwarmte op.

Het is altijd iets, dan zijn ze ingezakt, dan is de buitenste ring redelijk en de binnenste niet…pfff…

Graag hoor ik hoe jullie goed cake(jes) bakken!

Groetjes mama Ja



#2

Moet die plaat per se draaien? Zodra je er iets op zet waardoor hij niet kan draaien dan zou dat toch geen punt moeten zijn? Althans zo is mijn ervaring met combi-oven-magnetrons.

Ik zet ze hier altijd op boven/onderwarmte, in de middelste richel een half uur op 165 graden.

Dan komen ze mooi gelijkmatig op en zodra ze uit de oven zijn (de cupcakevormpjes doe ik in een muffinvorm zodat ze niet uitzakken) leg ik er 5 minuten een glazen snijplank op om ze wat platter te maken zodat het versieren met rolfondant of marsepein beter gaat.

Na 5 minuten plaat eraf en de cakejes uit de muffinvorm halen. Je hebt dan mooie gare ronde cakejes met platte bovenkant die prima te versieren zijn.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Aug 2012 16:51:16


#3

Wij hebben ook een combi magnetron met onderop een draaiende plaat. Maar wij hebben er ook een ijzeren plaat in die je halverwege hangt. Daar zet ik de cupcakes altijd op en niet onderop op het draaiende gedeelte.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#4

Oké, ik ga het nog eens proberen…
@sandra, hoe stel jij je oven in?

Groetjes mama Ja



#5

Ik doe meestal 25 minuten op 150 graden. Maar dat is als ik ze zelf maak van zelfrijzend bakmeel ofzo. Soms gebruik ik de kant en klare mixen, waar je alleen wat melk en volgens mij ei bij moet doen. En dan kijk ik op de verpakking hoe lang ze erin moeten. Al klopt dat ook niet altijd, want soms als ik ze op de aangewezen tijd zet dan zien ze er nog erg licht uit. Dus dan doe ik er op gevoel nog wat tijd bij. Moet het niet te hard zeggen, maar hier zijn ze eigenlijk nog nooit mislukt.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers