Tip voor oudere broer of zus

Volgens mij zijn er momenteel best wat zwangere onder ons die al 1 of meerdere kindjes hebben…

Wat ik heel erg leuk vond om te doen was, een kraammand maken voor Jurian (was toen onze kleine kwam 2 jaar). Hij kreeg dan elke dag een klein kadootje zodat hij ook even een moment de belangstelling kreeg van papa en mama. We gaven dit smorgens voor de zuster er was. En heel grappig speelde hij daar dan een hele poos mee als hij even geen aandacht kreeg. Tuurlijk waren het maar kleinigheidjes maar was gewoon super leuk en gezellig…

Dus dacht misschien tip voor Goudvisje oa? Het is soms toch al zo lastig om je aandacht te verdelen de eerste week. Je kan het natuurlijk ook de week na de kraamtijd doen?

Haha leuk idee Maar wat voor cadeautjes dan? Want dan hebben ze op een gegeven moment toch een hele berg speelgoed?
Sylvie is dan 1,5 jaar.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Hoeft niet perse speelgoed te zijn.
Bijv. ondergoed/pyjama/shampoo van cars oid/haarspeldjes
Maar Jurian kreeg wel wat speelgoed zoals bijv puzzel / autootjes klein voor op speelkleed/ kleurboek…

Alles rond de 5 euro…

Op zich best een leuk idee, ik ga tegen die tijd denk ik maar even langs de action

Op zich een leuk idee, maar wij hebben het niet gedaan. Vond het niet nodig dat hij ook kadootjes kreeg, omdat hij misschien wat minder aandacht zou krijgen. En ten tweede krijgen ze vaak al genoeg van het kraambezoek wat langs komt. Maar goed dat is natuurlijk persoonlijk.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Eens met Sandra!
Onze dochter was al tevreden als ze betrokken werd bij het hele nieuwe geboren! Liep weg met de kraamhulp, die haar tot en met verwende met aandacht! Geen kado’s nodig gehad!
En niks te kort gekomen! Juist wat aandacht betreft niet, want daar hielden we de eerste weken extra rekening mee!
Manderijn

Gewijzigd door - Manderijn op 21 Jul 2011 21:47:57

Ik had ook zo’n mand gemaakt voor onze oudste die 16 maanden was toen onze jongste kwam, maar…niet met de bedoeling om haar elke dag een cadeautje te geven. Ze zou al zat verwend worden.

We hadden die mand meer achter de hand voor moeilijke dagen waarop ze zou beseffen dat ze aandacht moest delen. Vaak brengt kraambezoek een kleinigheidje mee voor een ouder broertje of zusje of het oudere broertje of zusje vindt het al heel erg leuk om het cadeautje voor de baby mee uit te pakken.

Dus die mand stond gewoon uit het zicht boven op de kast in de babykamer.

Ik had niet eens echt cadeautjes maar bijv. doosjes rozijntjes ingepakt, peuterkoekjes, haarspeldjes, etc.

Er zaten iets van 10 kleinigheidjes in en ik geloof dat die mand uiteindelijk 2 of 3 keer “nodig” is geweest. De rest heb ik weer zelf uitgepakt en terug in de kast gelegd.

Groetekes, Sje

Gelukkig was dat hier ook niet nodig. Was dan inderdaad wel een leuk idee geweest trouwens. Ons meissie mocht overal mee meehelpen. Heeft het bedje opgemaakt en knuffels erin gedaan, kleertjes in de kast en noem maar op. Vond ze maar wat interessant. Toen haar broertje werd geboren kreeg ze wel een kado omdat ze nu "een grote zus “was geworden”. Ze tutte de hele dag met dr broertje, liep overal mee achter dr broertje aan, huilde zelf zowat als Jessin dan eens huilde enz enz. Met name ook de kraamhulp die we hadden ( beide keren dezelfde ) was geweldig met haar en met het leren omgaan met dr broertje. Ze mocht de kraamhulp overal mee helpen waar het om dr broertje ging. Ik mocht zelfs dr haartjes niet eens meer doen. Ik kreeg er destijds ook geen staartjes meer in hoor, maar de kraamhulp wel hahaha. Wat we ook veel deden was lekker op het grote bed of beneden op een grote deken even tutten met z`n 3 of 4. Nooit heeft de kleine meid er moeite mee gehad, ze vond het alleen maar super.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Tsja dat is ook wel weer waar haha
Ik denk dat Sylvie er ook echt geen moeite mee gaat krijgen en dat ze het allemaal prachtig gaat vinden.
Zo is ze wel. Dat ze gaat omtutten met dr zusje en met alles mee wil helpen. We betrekken haar nu al overal bij en zijn ook zeker van plan dat straks ook te doen

Wat onfatsoenlijk van jou visite Bakmama!
Natuurlijk komen ze om de nieuwe baby te kijken, maar hier werd de oudste echt niet gepasseerd! Juist niet. Niks anders dan lof, van familievisite, maar ook vriendenvisite, die het feilloos oppakten!
Enne… Arme schaapjes? Wij zijn ook groot geworden zonder! Heb me nooit een arm schaapje gevoeld Vind soms wel dat er snel ‘gegrepen’ word naar het materialistische spul met zulke dingen! Onze dochter kreeg het grootste kado, waar niks tegen op kon, een allereigenst klein broertje! En dat is tot op de dag van vandaag de eerste die ze ‘bezoekt’ als ze wakker is, en de laatste 's avonds die gedag word gezegd

Manderijn

@Bakmama: Jeetje dat is wel heel erg lullig zeg!
Maar dat zie ik hier ECHT niet gebeuren hoor. Mijn ouders en schoonouders zijn zooooooo gek met Sylvie en dat zal door de komst van de 2e heus niet ineens anders zijn. En als ze op kraamvisite komen kunnen ze toch niet met zn allen tegelijk de nieuwe wereldbewoner vasthouden dus 1 zal heus Sylvie ook op schoot nemen
En ik ben het wel met manderijn eens dat het vroeger ook niet zo ging en dat het allergrootste cadeau voor Sylvie inderdaad haar zusje zal zijn
Sowieso heb ik een heel leuk intake gesprek gehad met de kraamzorg (wel via de telefoon maar goed ) en die zeiden ook dat zij het ook heel belangrijk vinden dat de oudste ook genoeg aandacht krijgt en overal bij betrokken word. Dus ook aan de kraamverzorgster zal het zeker niet liggen

Wij hadden voor Luka een autootje gekocht, gewoon een klein dingetje van de action en die bij Jenthe in de wieg gelegd. Toen hij 's middags voor het eerst kwam kijken heeft hij eerst heerlijk bij mij gezeten op bed wat hij geweldig vond. Toen zei mijn man dat er een verrassing was en hebben we Jenthe laten zien in het wiegje. Hij vond haar een beetje vreemd, maar zag toen het autootje en toen was ook goed. Toen hij wegging kreeg ze een kusje.

Verder hebben we hem overal bij betrokken en zijn we af en toe alleen met hem gaan spelen op zijn kamer zoals we altijd deden. En we hebben zijn ritme zoveel mogelijk aangehouden, zodat er niet teveel veranderde in een keer.
En daarbij hadden we ook een super kraamhulp, waar hij ook mee wegliep!

Al met al is het ons erg meegevallen en heeft hij qua aandacht niet in hoeven leveren hoor, ik lig nu ook nog met hem op de grond te spelen en Jenthe staat ernaast in het wippertje. Die krijgt van haar grote broer ook af en toe een auto toegestopt!

@hannah; via welk kraambureau krijg je hulp?
Ik had het via de kraamvogel, en kon dus invullen wat ik verwachte van mijn kraamhulp!
Iemand speciaal voor moeder & kind
Of iemand speciaal voor ouder kind, (en natuurlijk ook de nieuwe baby)

Ik heb dus de tweede toen ingevuld, met de baby red ik me wel was mijn gedachte toen, en dat vond ik dus ook echt zo!
De kraamhulp maakte alles klaar voor de baby, maar ik deed alles! |Flesjes maakte ze, ik gaf ze! Badje liet ze vol lopen, maar ik deed hem in bad!
En voor de rest? Heerlijk om mutten met onze dochter! Die zat 's ochtend echt op haar te wachten, en moest dan ook wel even wennen dat ze niet meer kwam!

Manderijn

Hier onlangs ook een tweede lieverd erbij gekregen. Onze oudste dochter heeft heel goed gereageerd op haar zusje. We hebben het er van te voren ook heel veel met haar over gehad dus ze keek er echt naar uit. Ik heb ook geen kraammand met kadootjes voor haar gemaakt en maar goed ook want ze is enorm verwend door de kraamvisite. Wel heeft papa haar 1 kadootje gegeven uit naam van haar zusje toen ze geboren was, vond ze heel leuk! Toen er op een gegeven moment weer “gewone” visite kwam verwachtte madame trouwens nog wel een kadootje, we hebben dus maar snel duidelijk gemaakt dat dat nu over is haha.
De oudste is ook geen moment jaloers geweest, we hebben haar overal bij betrokken en vanaf het begin is vooral papa ook soms wat met haar alleen gaan doen, zwemmen, speeltuin oid. Toen ik weer op de been was heb ik haar ook af en toe meegenomen want 1 op 1 aandacht van mama is ook nodig natuurlijk.
Kortom het is gewoon genieten van de 2 dames!

@Bakmama: Ah dat is dan nog wel begrijpelijk Maar wij hebben niet zo veel vrienden Dus dat scheelt dan weer haha

Goed idee, mini-boy?
Ga ik voor mijn kindjes zeker doen!!
Bedankt.

Groetjes Kristine

Die mand vind ik een goed idee! Maar een mand voor papa is ook niet verkeerd (lekker luchtje, tijdschrift, zoutjes e.d. - want papa worden is ook niet niks )

Even een vraagje.
Is er verschil tussen jongetjes en meisjes hoe ze op een nieuw broertje/zusje reageren? Meisjes zijn (volgens mij) van nature al wat zorgzamer en willen maar al te graag helpen met (ver)zorgen. Ik kan me voorstellen dat dat bij jongetjes anders is/kan zijn?

Over het algemeen zou je denken dat meisjes zorgzamer zijn. Hier is Tim in ieder geval ontzettend zorgzaam voor zijn kleine broertje Gaat hem uit zichzelf aaien, kusjes en knuffels geven etc. En als Daan huilt roept hij mama ga Daan is huilen hij is wakker. Hij is gelukkig helemaal weg van zijn broertje. Haha nog wel roep ik dan altijd maar, totdat hij wat ouder is en ik politie agentje mag spelen

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hier ook een hele zorgzame (OK… soms op een wat onhandige, ruwe manier ) grote broer!
Hij baalt er dan ook flink van dat zijn zusje nu een echt peutertje wordt, die alles zelf wil doen… Als baby vond hij haar veel leuker Hahaha!
Hij wil nog steeds alles voor haar doen, en van haar overnemen. Alleen wordt dat van zusjelief dus niet meer geaccepteerd, en dan gaat ze gillen…

Heb ik ook gedaan zo’n mand. Rens vond het helemaal super. Ik had de mand overigens gevuld met buitenspeelgoed (stoepkrijt,bellenblaas,schepjes ed)wat hij sowieso wel had gekregen voor de zomer.
Voor alle zwangere mama’s met een peuter heb ik nog wel een tip. Laat nooit je peuter kadootjes voor de baby uitpakken. Voorkomt een hoop trammelant. vond hier de visite vaak leuk om het Rens uit te laten pakken want die is al zo groot dat hij dat wel kan voor z’n zusje. Ze vergeten alleen dat een jongetje van 2 een nijntje rammelaar stiekem ook nog wel heel leuk vind. En ze snappen het niet dat het kado niet voor hun bedoeld is.

Groetjes Ramona

[img]http://lb1m.lilypie.com/TikiPic.php/WMdZJqM.jpg" width=“91” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/WMdZp2.png" width