Time out? Ook nadelen!

Toevallig stuitte ik net op een artikel dat ik graag met jullie wil delen.
Is nogal een lap tekst, maar absoluut de moeite waard om te lezen.

Omdat geïnteresseerde ouders en opvoeders zich bewust zijn geworden van de gevaren van lichamelijke straf, is “time-out” (a) een populaire opvoedingsmethode geworden. Kinderen die zich hebben misdragen moeten rustig in een stoel zitten of worden naar hun kamer gestuurd om tot rust te komen en na te denken over hun gedrag. Na een tijdje mogen ze weer terugkomen in de groep of in het gezin op voorwaarde dat ze zich “netjes” gedragen. De aanbevolen tijdsduur is meestal 1 minuut per leeftijdsjaar, en kinderen die de stoel of kamer te vroeg verlaten, worden teruggestuurd om alsnog de volle tijd uit te zitten. Sommige boeken raden aan om daarnaast volledige stilte op te leggen, en wordt die stilte verbroken, dan start de tijd opnieuw. In ieder geval wordt de ouders een snel en gemakkelijk resultaat beloofd.

“Time-out” komt oorspronkelijk voort uit het behaviorisme, gebaseerd op het werk van de psycholoog B.F. Skinner. Zijn theorie over “operante conditionering” (b) beweert dat kinderen zich op een bepaalde manier zullen gedragen als ze hiervoor beloond worden (“positieve bevestiging”) en ongewenst gedrag kan worden verminderd door beloning te onthouden of pijn te doen (beide opvoedingsmethoden worden “bestraffen” genoemd). Skinner zelf was van mening dat elke vorm van straf onjuist was om het gedrag van kinderen de baas te zijn.1. Maar toch, terwijl een pak slaag steeds minder gebruikt wordt in de Verenigde Staten, is het onthouden van liefde en aandacht een acceptabele manier van ’de baas zijn’ geworden.

Nader bekeken

Het gebruik van “time-out” lijkt minder kwetsend dan een tik geven, slaan of schreeuwen, omdat er geen lichamelijk of verbaal geweld gebruikt wordt. Daarom wordt het gezien als een zekere mate van vooruitgang in ons continue streven naar een betere wereld voor onze kinderen. Volgens veel opvoeders en psychologen is “time-out” echter niet zo onschuldig als het lijkt en is het bovendien een emotioneel schadelijke methode om kinderen op te voeden. Sterker nog, de “National Association for the Education of Young Children” heeft “time-out” toegevoegd op de lijst van schadelijke opvoedingsmethoden, samen met lichamelijke straf, bekritiseren, beschuldigen en vernederen.2

Goed beschouwd is ‘time-out’ een autoritaire benadering en kan als zodanig alleen werken bij kinderen die geleerd wordt de macht en autoriteit van de volwassenen te accepteren. Kinderen die zich volgens deze regels hebben leren te gedragen, weten dat de gevolgen van ongehoorzaamheid erger zijn dan het opvolgen van bevelen. Kinderen die niet in een autoritaire omgeving zijn opgegroeid, zullen waarschijnlijk weigeren om op een stoel of in een andere kamer te blijven zitten.

Hoe leert een kind de gevolgen van ongehoorzaamheid? Voorstanders van “time-out” adviseren ouders om alle privileges te ontzeggen zoals TV, speelgoed, muziek, enzovoorts, totdat het kind alle regels nakomt. Er is altijd de dreiging van verlies of meer straf. In sommige families kan er zelfs een onuitgesproken dreiging van geweld zijn. Hoewel de methode onschuldig genoeg lijkt, is er toch een geschiedenis van een straffende autoritaire benadering nodig om kinderen te leren volgzaam genoeg te worden om te gehoorzamen.

Voorstanders zijn van mening dat “time-out” geen vorm van straf is. Ze gebruiken termen als “consequent zijn”, “bezinningstijd” of “rustpauze” om de benadering wat vriendelijker te laten klinken. De term “time-out” heeft zelf ook een prettige associatie met een sportteam dat een welverdiende rust neemt. Helaas kan deze niet-dreigende manier van praten ouders misleiden en het idee geven dat het een onschadelijke benadering is.

Vanuit het gezichtspunt van een kind wordt ‘time-out’ zeker ervaren als een straf. Wie wil er nou worden afgezonderd van de groep en totaal genegeerd worden? Het is zeer waarschijnlijk dat kinderen deze manier van afgezonderd worden zien als in de steek worden gelaten en verlies van liefde. En hoewel ouders vaak voorzichtig zijn door hun liefde te benadrukken en onderscheid maken tussen kind en wangedrag (“Ik hou van je, maar nu moet je voor 5 minuten naar je kamer omdat wat je deed, echt niet mag”) komen hun daden sterker over dan hun woorden.

Kinderen jonger dan zeven jaar hebben simpelweg nog niet het vermogen om woorden op dezelfde wijze te verwerken als volwassenen dat doen3. Concrete ervaring en waarneming van de werkelijkheid hebben een sterkere invloed dan taal. Geïsoleerd en genegeerd worden wordt geïnterpreteerd als “Niemand wil nu bij me zijn. Daarom moet ik wel slecht en niet geliefd zijn”, en geen enkel liefdevol woordje, hoe goed bedoeld ook, kan dit gevoel van afgewezen worden te niet doen.

Niets is meer beangstigend voor een kind dat onthouding van liefde. En met die angst verschijnt ook onzekerheid, angst, verwarring, woede, wrok en een lage eigenwaarde. “Time-out” kan ook verlegenheid en vernedering veroorzaken, vooral in aanwezigheid van andere kinderen. In de belevingswereld van een kind is “time-out” niets anders dan straf.

Pijnlijke gevoelens is één aspect; de informatie die “time-out” geeft over menselijke relaties is een tweede. Welke boodschap geven we onze kinderen als we laten zien dat liefde en aandacht handelswaar zijn die uitgedeeld of onthouden kunnen worden om macht over de ander te willen hebben? Is dit een conflictoplossende vaardigheid die nuttig voor ze kan zijn? Hoe zal het hun vermogen tot contact met vrienden beïnvloeden, en later met een partner of collega’s? Zou het niet beter zijn om kinderen nuttige vaardigheden te leren om conflicten op te lossen, in plaats van de boodschap uitzenden dat conflicten alleen op te lossen zijn door de communicatie te verbreken?

Hoewel de problemen met ‘time-out’ voor het grootste deel onzichtbaar zijn, is één aspect overduidelijk: op een zekere dag werkt het niet meer. Voorstanders van deze benadering geven toe dat het alleen werkt tot ongeveer negen jaar. Kunt u zich voorstellen dat u uw tiener, die wellicht groter is dan u, vertelt in een stoel te zitten, terwijl u hem negeert? Tieners die enig gevoel van eigenwaarde hebben, zullen lachen om zo’n bevel. De puber-versie van ‘time-out’ is tieners grondregels leren door hen te verbieden in het weekend of ’s avonds uit te gaan. Maar deze methode leidt alleen tot wrok, weerstand en bedrog.

Hoe dan ook, van elke methode die gebaseerd is op macht en autoritair optreden moet uiteindelijk worden afgestapt, eenvoudigweg omdat ouders hun macht verliezen4. Ouders van tieners komen volledig nieuwe problemen tegen wanneer hun goedwerkende controlemethoden uiteindelijk ineffectief blijken te zijn. Aan de andere kant kunnen ouders die van het begin af aan niet-autoritaire methoden gebruiken zowel de machtsstrijd voorkomen, als de opvoedingsproblemen die zo vaak bij de puberteit horen.

Verborgen gevolgen

Het gebruik van “time-out” leidt tot talloze problemen. Ten eerste, als we kinderen die huilen en razen in “time-out” opleggen, krijgen ze de boodschap mee dat we ze niet bij ons heen willen hebben als ze van streek zijn. Er van overtuigd dat we toch niet luisteren, zullen ze vrij snel niet meer naar ons toekomen met hun problemen.

Verder zullen deze kinderen leren hun gevoelens te onderdrukken, vooral wanneer we aandringen op “time-out” in stil zijn. Zijn we vergeten dat huilen en razen gezonde spanningsbevrijdende mechanismen zijn, die ons helpen ons van verdriet en frustratie te bevrijden?5, 6, 7 Hebben we de onderzoeksresultaten genegeerd dat stresshormonen worden afgescheiden via tranen, waarbij mogelijk het effect van stress wordt verminderd en de chemische balans in ons lichaam zich herstelt?.8 Als we kinderen leren tranen te onderdrukken, zullen we zelfs hun vatbaarheid vergroten voor verschillende vormen van emotioneel en lichamelijk uit balans zijn. De Zwitserse psychotherapeut Dr. Alice Miller beweert dat één van de meest verwoestende dingen die we onze kinderen kunnen aandoen is hun vrijheid te ontzeggen om hun boosheid en verdriet te uiten.9

Een bijkomend probleem is dat gebruik van ‘time-out’ zich niet richt op de onderliggende oorzaak van “verkeerd gedrag”. Kinderen reageren op een bepaalde wijze om goede redenen, ook al zijn ze zich daar niet altijd van bewust. Het meeste ongewenste gedrag kan worden uitgelegd door één van de drie factoren: het kind probeert een echte behoefte te vervullen, het kind heeft niet genoeg informatie of is te jong om het te begrijpen, of het kind is van streek (gefrustreerd, verdrietig, bang, in de war, jaloers of onzeker). Als we proberen hun gedrag te veranderen zonder ons te richten op deze gevoelens en behoeften, helpen we de kinderen niet veel verder. Waarom? Omdat het onderliggende probleem er nog steeds zal zijn. Aan kinderen leren aan onze wensen te voldoen, zal dieperliggende problemen niet oplossen.

Bijvoorbeeld, broertjes en zusjes die herhaaldelijk uit elkaar worden gehaald en naar hun kamer worden gestuurd als ze ruzie maken, zullen leren niet meer te vechten waar hun ouders bij zijn. Hun onopgeloste gevoelens van jaloezie en haat, daarentegen, worden indirect, via omwegen geuit, of ze kunnen hun wrok met zich meenemen tot in hun volwassen leven. Symptoombestrijding van een probleem lost het probleem niet op.

Er is ouders wijsgemaakt dat kinderen een “time-out” zullen gebruiken om hun daden te overdenken en in enige mate hun zelfbeheersing terug te krijgen. In werkelijkheid, als kinderen onaanvaardbaar, agressief of vervelend gedrag laten zien, zijn ze vaak zo vol sterk opgekropte gevoelens dat ze niet in staat zijn helder te denken over hun manier van doen. Veel zinvoller dan isoleren is een aandachtig luisteraar die het uiten van eerlijke gevoelens kan aanmoedigen. De gezonde ontlading door praten, huilen of boos zijn kan zelfs herhaling van ongewenst gedrag voorkomen.

Vasthouden van kinderen,die slaan of bijten, is veel effectiever dan ze afzonderen. Stevig maar liefdevol vasthouden creëert veiligheid en warmte, terwijl andere kinderen beschermd zijn tegen pijn gedaan worden. Het nodigt ook uit tot het uiten van echte gevoelens (door huilen en boos zijn) terwijl het kind gerust wordt gesteld over de onverwoestbare ouder-kindband.10 Het lijkt tegenstrijdig maar is waar: kinderen hebben het meest aandacht en liefde nodig, als ze het het minst lijken te verdienen. Een gewelddadig kind zeggen rustig te zitten is zelden constructief en zal alleen maar verder bijdragen aan opgekropte woede en gevoelens van vervreemding.

Het is niet nodig kinderen af te zonderen en te onthouden van onze liefde, om ze te leren hoe ze zich moeten “gedragen”. Sterker nog, het is zeker mogelijk een kind te leren een meewerkend en fatsoenlijk lid van de samenleving te zijn, zonder straf, beloning of welke kunstmatige gevolgen dan ook te gebruiken. In plaats daarvan moeten we elke situatie als een unieke uitdaging zien, en proberen flexibel en creatief te zijn, terwijl we onze kinderen de liefde en het respect geven dat ze verdienen.

Bron: http://www.awareparenting.com/timeoutdutch.htm
vergelijkbaar artikel: http://www.kiind.nl/articles/188/Het_breken_van_de_weerbarstige_kinderwil.html

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Moet zeggen dat ik mezelf heel erg kan vinden in deze artikelen!

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.

Ik ook, ik heb er nooit een lekker gevoel bij als ik hem naar zijn kamer stuur, komt hier trouwens zelden voor.
Praten is met Dylano is tot nu toe meestal wel genoeg,

Liefs Michelle

Helemaal mijn ding Maar af en toe afzonderen gebeurt hier wel als hij na drie keer bijv. met zijn eten blijft klooien. Dan is het echt even naar de gang (waar hij overigens best geluid mag maken of met het speeltje mag spelen wat daar per ongeluk ligt). Na een minuutje ofzo zegt hij sorry en komt hij weer terug aan tafel waar hij dan zonder problemen zijn bord leeg eet

Naar zijn kamer sturen hebben we hier nog niet gedaan, ook omdat het toch geen effect heeft. Want dan zal hij iets zeggen van: ‘nou zeg…ik ga al, dan ga ik wel met mijn radio spelen…’

En prompt als ik dat opschrijf is het zover dat hij na zijn kamer kon vertrekken

Was even een time-out voor alletwee, hij had heel mijn breiwerk verziekt, terwijl hij donders goed weet dat hij daar niet aan mag komen, kan helemaal opnieuw beginnen

Liefs Michelle

Nou, ik ben ook niet helemaal anti-time out hoor. Maar de manier zoals de nannys in de welbekende opvoedprogrammas het doen voel ik me absoluut niet goed bij, en doen we dus ook niet.

Wat wel belangrijk is, hier in ieder geval, is om hem uit de situatie te halen waarin het misgaat.
Gooit hij bijvoorbeeld tijdens een driftbui iets om, gaat ie even op de trap zodat ik het op kan ruimen.
Ik laat hem dan meestal gewoon -gecontroleerd- uitrazen, dus op de plek waar ik hem wil hebben. Is ie rustig kunnen we erover praten en probeer ik hem uit te leggen waarom iets niet kan of mag.

Maar doet hij bewust dingen die niet mogen zet ik hem daarvoor meestal niet op de trap/gang of wat dan ook. Dat helpt toch niet.
Als het echt niet door de beugel kan krijgt hij daar natuurlijk wel straf voor (laatst bijvoorbeeld had hij bij oma voor de lol 1,5 wc rol door de wc gespoeld dus toen afgesproken dat hij de week daarop niet naar oma mocht), maar anders waarschuw ik een keer, gaat hij toch door ga ik er even niet op in maar geef hem een opdracht, zodat hij even iets om handen heeft, en op een rustig moment leg ik hem nog eens een keer uit wat de regels zijn over datgene wat misging.

(nu schrijf ik het overigens heel makkelijk op, maar ehm… hier verloopt het echt niet altijd zo soepel hoor soms weet ik ook gewoon niet waar ik goed aan doe, en doe het ook zeker wel eens fout omdat ik zelf gewoon even op ben en geen geduld meer heb)

Al zou ik het willen, die ‘time-outs’ werken hier niet eens… Luka interesseert het geen bal dat hij in de gang/ hoek moet.
Maar zoals de time-outs op tv worden gebruikt vind ik idd ook wat overdreven, ik vraag me dan ook echt af of dat helpen zal…

Als Luka iets doet wat hij niet mag negeren we hem, en dat werkt geweldig! Daarna leiden we hem af met iets anders en dan is hij het voorval ook zo weer vergeten. Alleen bij slaan of zo spreken we hem streng toe en dan schrikt hij eigenlijk al zo dat we verder niets meer hoeven te doen.

Sommige dingen vind ik best aannemelijk klinken. Maar hier word de time-out methode wel gebruikt maar niet te pas en te onpas(althans meestal niet, soms heb ik ook weleens niet zoveel geduld)gebruikt.
Ik vind het zelf niet nodig dat hij stil in een hoekje gaat zitten. Hij mag best boos zijn/ huilen ed maar om er op dat moment op in te gaan door te praten oid werkt niet bij hem. hij is dan niet voor rede vatbaar en dat maakt de bui alleen maar erger. Ik vind het dus prima dat hij op de gang even tekeer gaat en laat hem daar gewoon uitrazen. Ik breng het ook niet als straf in de zin van dat hij een bepaald aantal minuten moet blijven zitten. Hij word wel teruggebracht als hij er zelf uit komt. Als hij rustig is praat ik er wel altijd over met hem en dan niet alleen bestraffend maar dan probeer ik ook achter het waarom te komen zodat de oorzaak ook aangepakt kan worden als dat nodig is.
Ik vind wel dat het zinvol is dat hij leert dat er consequenties zitten aan het vertonen van ongewenst gedrag. Bv als ik mijn werk niet goed doe loop ik ook de kans om ontslagen te worden. Ik denk dat een kind dat in z’n opvoeding niet met een bepaalde mate van autoriteit te maken krijgt dat als volwassene ook niet makkelijk zal accepteren terwijl ze daar zeker mee te maken krijgen. Dat wil niet zeggen dat ik absolute macht wil over mijn kinderen. Dat zal sowieso niet kunnen dat keert altijd tegen je want dan keren kinderen vroeger of later zich van je af. Ik kan het weten want dat heb ik in mijn leven ervaren omdat ik zwaar autoritair ben opgevoed.
Ik ben van mening dat je kinderen de ruimte moet geven om zichzelf te zijn maar wel moet leren dat bepaald gedrag gewoon niet kan.
Soms vind ik het best wel eens moeilijk om mijn bijna 3 jarige te helpen om met zijn gevoelens om te gaan. Echt een gesprek daarover voeren is niet altijd even makkelijk vind ik. Wat ik wel vaak doe is hem bevestigen in zijn gevoel in de zin van"mama snapt dat je dat graag wil maar…" En bv in conflicten met zijn vriendjes over speelgoed probeer ik dat vaak op te lossen door ze om de beurt te laten spelen met dat speelgoed. Vaak werkt dat wel.
Hij wil nu ook vaak kleien maar als ik bv vlak daarna weg moet en ik dus wil dat hij er dan enigsinds toonbaar uitziet kan dat dus niet. Dan zeg ik dus vaak dat kan niet omdat we zo weg moeten maar bv vanmiddag als we thuis komen mag het wel zo voorkom ik vaak driftbuien. Ik probeer dus echt wel om hem tools te geven conflicten op te lossen anders dan met straf. Ik geef ook aandacht aan positief gedrag. Als er dagen zijn dat time-outs wel erg vaak nodig waren ga ik altijd bij mezelf te rade waar dat aan lag. Soms was er gewoon echt niets met Rens aan te vangen maar het komt ook wel voor dat het meer aan mijn bui lag. daar trek ik dan ook weer lering uit en probeer manieren te verzinnen om bepaalde dingen in het vervolg anders aan te pakken.Hier is het dus vooral een mix van verschillende technieken.
Ik bedoel dit helemaal niet aanvallend naar wie dan ook (Ik denk dat verreweg de meeste ouders hun uiterste best doen om een zo goed mogelijke ouder te zijn voor zijn kind) maar ik ken best een aantal kinderen die weinig of nooit gecorrigeerd worden in de zin van dat er weinig consequenties zitten aan het vertonen van ongewenst gedrag maar waar eindeloos mee gepraat onderhandeld en geknuffeld word zonder dat het gedrag veranderd. Ik vind die kinderen vaak erg verwend en respectloos en nogal op zichzelf gericht.
Ik merk ook op mijn werk(ik werk in een winkel) dat veel scholieren moeite hebben met autoriteit. het is bij ons bv gewoon dat iedereen ongeacht functie ed schoonmaakwerkzaamheden uitvoert. Het gebeurd dat jongeren weigeren hebben dat soort werk te doen omdat ze zich daar te goed voor voelen. Ik vind dat als je leidinggevende jou een opdracht geeft je dit gewoon zonder steeds weerwoorden te geven moet doen. Tenzij het echt nergens op slaat of je steeds de pisang bent als het gaat om minder leuke klusjes. Zeker in de drukke december maand kun je het niet hebben steeds discussies moet voeren over dat soort dingen maar is het toch vaak je moet het doen omdat je ervoor word betaald en de leidinggevende de baas is en niet de werknemer. Je merkt gewoon steeds meer aan jongere werknemers dat ze moeite hebben met autoriteit dwz het uitvoeren van opdrachten en het houden aan regels. Die raken daardoor in de problemen omdat je als volwassene zeker te maken krijgt daarmee tenzij je natuurlijk eigen baas word.
Ik zou het vervelend vinden als mijn kinderen zich niet staande weten te houden in de volwassen wereld omdat ze niet gewend zijn aan gezag.
Maar dat is mijn mening er over, iedereen mag daarover denken zoals hijzelf wil. Ik wil niet zeggen dat mijn kijk er op de juiste is omdat ik dat zelf ook niet weet. mijn kids zijn nog klein, ik hoop dat ik kan zeggen als ze volwassen zijn dat ik het goed gedaan heb.
Ik denk ook niet dat DE juiste methode bestaat. Het is volgens mij vooral kijken naar je kind zijn persoonlijkheid. BV een kind dat nerveus is aangelegd heeft vaak niet zoveel aan kritiek maar heeft juist extra behoefte aan bevestiging en aanmoediging. Terwijl het voor een kind dat erg extravert is soms juist nodig is om even teruggefloten te worden. De kunst is een beetje om daar op in te spelen.

Groetjes Ramona

@Ramona, dat laatste wat jij zegt is idd helemaal waar!
Dat merk ik hier ook… wel lastig vaak, want ik heb 2 totaal verschillende kinderen, die ook vragen om een totaal andere opvoeding. En dat is moeilijk binnen 1 gezin

Nu hebben we wel het geluk dat de jongste zich makkelijk aanpast, en ook best goed luistert. Tuurlijk heeft ze ook wel dr buien, ze is tenslotte 2,5
Maar is daaruit best makkelijk af te leiden. Gaat ze een keer echt tever, zo dat ze mij slaat ofzo, dan moet ze idd wel even in de hoek. Zodat zij even tot rust kan komen, en ik ook.
Ik zie dat idd ook niet als straf, maar echt even als rustmomentje. Zodra ze gekalmeerd is praat ik ook gewoon weer tegen haar.
MAAR, idd wel met consequenties. Is ze boos omdat ze bijv. de kleidoos niet open krijgt, en dat afreageert op mij, dan mag ze ook die ochtend (of middag, whatever) niet meer met de klei spelen. (en hier helpt het meestal, als ze snel boos is, haar naar bed te brengen. Want bij haar komt het eigenlijk altijd voort uit vermoeidheid. Als ze uitgeslapen is heb ik er geen kind aan, ontdanks dat ze toch ook best druk is. Ze zal echt niet zomaar rustig op de bank met een boekje of een dvdtje gaan zitten ofzo)

Autoriteit is helemaal niet verkeerd hoor, zolang het maar respectvol is.

Als een kind vraagt waarom iets moet, of juist niet mag, en er komt een antwoord als “omdat ik je moeder ben, en jij naar mij moet luisteren” vind ik echt not-done!
Als je een kind iets verbied, of een opdracht geeft moet je daar een reden voor hebben, en die kun je een klein kind echt wel uitleggen.

nou ik ben het eigenlijk niet met alles eens wat in het stuk staat. oa: kinderen die slaan of bijten /agressief zijn, kun je beter vasthouden dan apart zetten? sorry maar dat vind ik onzin. in feite is dit hetzelfde als wat ik als pubertiener heb meegemaakt, ik flipte ooit een keertje door met gillen en slaan (ben er ook niet trots op maar so be it) diegene die ik tegenover me had wilde mij toen vasthouden om me rustig te krijgen: gevolg: helemaal hysterisch.
laat me verdorie toch effe met rust als ik zo’n bui heb!
een beperking in mijn bewegingsvrijheid op zo’n moment is echt not done!
zo beredeneer ik dus bij Rico ook. als hij een driftbui krijgt, en mept de hond, zet ik hem even weg bij de hond. ik ga er overigens wel bij staan. hij is dan totaal niet voor rekenings vatbaar dus “praten” zoals dat stuk aangeeft moet dan helpen? onzin in mijn ogen, maar dat zal wel per kind verschillend zijn. praten heeft geen zin want een kind dat overstuur is is echt niet bezig met luisteren naar wat mama of papa te vertellen heeft. die moet gewoon uitrazen op zo’n moment maar niet bij diegene waar hij daarvoor zijn frustraties op botvierde. de hond dus.
als rico dan rustig is na die “time out” vraag ik of hij snapt aarom hij op zn kamertje zit. dat weet hij ELKE KEER heel duidelijk uit te leggen. dus het is niet zo dat een peuter te dom is om te snappen waarom hij daar zit.
daarna leg ik hem uit dat het pijn doet om te slaan, maar als rico zich boos voelt hij op zijn kussen op bed mag slaan om zich af te reageren. zolang hij maar geen dieren of mensen pijn doet. IK vind dat deze methode dus beter is dan wat er in het stuk staat. maar nogmaals het is maar net hoe je kind in elkaar zit, bij de ene kind werkt een time out juist super en bij het andere kind werkt het averechts. ik kijk gewoon naar: hoe was ik vroeger, hoe reageerde ik op bepaalde dingen… dat pas ik dan toe bij Rico…wat bij mij het beste hielp omdat ik toch van mening ben dat gedrag erfelijk bepaald is en hoe ik zelf niet behandeld wil worden behandel ik mijn kind ook niet. op die manier kijk je naar jezelf en naar je kind wat jij het beste vind. het zou dan nog kunnen dat die aanpak niet werkt maar goed hier toevallig wel.

ik ben het natuurlijk wel met het stuk eens over dat kinderen dingen niet zo kunnen begrijpen als volwassenen. uiteraard! en daar moet je je dingen ook op aanpassen en dat is soms heel moeilijk. dan “vergeet je even” ohja het is een kind zoiets kan ie misschien nog niet snappen.
daarom vraag ik vaak ook aan rico: snap je wat ik bedoel. of “heb je mama begrepen?” hij geeft ook vaak eerlijk toe als hij het niet begrijpt. dan probeer ik het weer naar leeftijd uit te leggen.

Nou, dat vasthouden werkt hier juist wel. Tuurlijk niet meteen! Dat kan zo 3 kwartier duren…

Als hij een woedeaanval heeft, MOET er wat stuk. Kan ik hem bij datgene weghalen, maar dan neemt ie wel wat anders. Kan ik hem op de trap zetten, maar ons huis is daar gewoon niet goed voor ingedeeld. De meterkast zit bij de trap en daar hangt alleen een gordijn voor, dus geen kastombouw. Geeft ie een flinke trap tegen de gasleiding die daar loopt? Nou ehh… nee dank je. Levensgevaarlijk. Het ruitje van de voordeur is al eens gesneuveld, das ook geen goedkoop grapje.

Timeout heeft in zo’n geval dus totaal geen zin hier. Als het kan, laat ik hem uitrazen. Maar is ie te ver heen, dan is dat gewoon te gevaarlijk, voor zichzelf, voor anderen en voor mn spullen.
Hij heeft zichzelf dan totaal niet meer in de hand, en dan houd ik hem dus vast. Net zolang tot hij uitgeput is.
Is absoluut geen leuke methode, en moet je natuurlijk ook niet bij ieder driftbuitje toepassen.

Ik merk dan echt verschillende fases. Eerst is hij woedend, (was ie natuurlijk al, maar dan wordt het nog even wat erger) en probeert te bijten, schoppen, krabben, spugen etc. Daarna probeert hij zich los te wurmen, daarna wordt hij verdrietig en tenslotte rustig. DAN kunnen we praten en geef ik hem langzaam wat meer ruimte.
De bui duurt dan even lang als ik hem laat doen, maar: alles blijft heel, én daarna is het over.
Laat ik hem in zijn eentje uitrazen, lijkt hij na een tijdje wel rustig, maar er hoeft maar iets te gebeuren of het begint opnieuw. De spanning is er dan duidelijk niet uit.
Het lijkt mij ook ontzettend benauwend als ik me nauwelijks zou kunnen bewegen… maar toch blijkt het hier beter te werken. Hij voelt wel dat ik er ben.
Zou ik hem naar zijn kamer sturen en daar alleen laten razen, is hij ook écht alleen, en vooral eenzaam. Dat maakt de situatie voor hem dus niet beter als hij zichzelf al niet is.

Enne, dan vind ik het bij een pubertiener natuurlijk alweer een heel ander verhaal als bij een peuterpuber of kleuter. Als je tiener bent, kun je op den duur wel relativeren en je verantwoordelijkheid nemen over wat je hebt aangericht toen je flipte, hoewel je toen jezelf niet in de hand had.
Peuters en kleuters kunnen dat niet, en moeten daarbij dus gestuurd worden.

nee maar het ging mij puur om de beperking van de bewegingsvrijheid, het is voor de meeste logisch dat ze dan meer in paniek raken, of je nu kleuter peuter of tiener of volwassen bent ik denk dat niemand het prettig vind om tegen je wil vastgehouden te worden.
ik kon als tiener ook niet relativeren waarom iemand mij toen vasthield, nu nog steeds denk ik daar zo over, jaren later. ik ben het type daar gewoon niet naar, kan daar echt heel slecht tegen en daarmee maken mensen me eerder nog woedender dan ik daarvoor al was, sterker nog; het kan ook angst oproepen.
ik kan in jullie geval begrijpen dat je dit doet voor zijn eigen bescherming. want je verteld zelf al: hij gaat erin door. en ik gooide destijds gewoon een paar glazen tegen de muur () en dan was het over, maar door dat vasthouden liep het vaak gewoon erg uit de hand, ook “tijdens” het vasthouden, want let wel: een tiener is sterker dan een peuter/kleuter. dan heb je je spieren al heel ver ontwikkeld en kun je daar ook soms aardig mee wat aanrichten. het feit dat een peuter/kleuter niet zo sterk is wil natuurlijk niet zeggen dat als ie het wel zou kunnen hij zichzelf niet zou verweren snap je wat ik bedoel? nogmaals in jullie geval begrijp ik het wel… maar helpt op zo’n moment b.v. afleiden niet? de “drama” weghalen door iets heel grappigs. zovan" kijk daar!" en dan even je fantasie laten opspelen.
bij rico werkt dit vaak nog wel maar hij is dan ook een stuk jonger dan jullie zoontje. ik kan niet weten hoe hij is als hij zijn leeftijd heeft. misschien is het dan ook wel nodig heb te beperken in zijn beweging. maar ik denk natuurlijk alleen maar mee he. het kan ook zijn dat je die fase allang voorbij bent met dat afleiden en de drama proberen weg te halen op die manier.

Nee afleiden werkt hier niet, heeft nooit gewerkt ook. Niet als ie zo ver heen is dus he.
Het beste is gewoon om het voor te zijn. Dus als ik merk dat ie onrustig wordt, al meteen in een andere situatie plaatsen met duidelijke grenzen en duidelijke afspraken. Wat vaak werkt is hem 15 rondjes te laten fietsen in de straat.

Dan is het dus idd wel afleiden, maar dan in een heel vroeg stadium. Als hij al driftig is is het al te laat en is hij alleen gefocust op protesteren.
Soms helpt het dan nog wel om hem dus even op de trap te zetten om tot rust te komen, en dan meteen daarna een opdracht geven op papier. Praten heeft ie dan meestal nog geen rust voor, dus heb briefjes uitgeprint van een puzzeltje met 5 stukjes, en die stukjes staan voor: Wie, Wat, Waar, Hoe en Wanneer.

Voorbeeldje: “over 10 minuten gaan we eten, dus nu moet je de trein gaan opruimen” Meestal gaat dat goed, maar soms valt dat verkeerd en gaat hij bijv. treinen/spoor door de kamer gooien.
Dan op de trap om tot rust te komen. Lukt dat niet (gaat hij door met gooien en begint met slaan, schoppen etc.) wordt het vasthouden. Lukt het wel om na een paar minuten tot rust te komen, geef ik hem zo’n briefje.
Opdracht kan dan dus zijn: Nathan, Bord leegeten, Op de stoel - bij de tafel, Met je handen, Als de trein is opgeruimd.
Wat dat betreft is het hier zoooooveel makkelijker geworden nu hij kan lezen! want picto’s werkte niet bij hem.
Ik geef hem dat briefje dan zonder te praten, meestal duurt het dan even een paar minuten voordat ie in actie komt, en dan gaat ie het over het algemeen wel doen.

klinkt goed suzsje! ik herken deze methode bij een meisje wat autisme en achterstand heeft. bij haar werkte dit ook heel goed.
Ik snap wel wat je bedoeld hoor met die begin stadium. voorbeeld van hier: vanacht had rico een nachtmerrie, ik werd wakker van zijn gehuil en ik ging erheen en ik kreeg meteen een knal voor mn harses hij flipte helemaal, was wel wakker en alles was NEEE ERUIT, WIL SPELEN, GA NIE MEER SLAPEN! en driftig dat hij was voor s’nachts! kijk het kan natuurlijk erger overdag, maar vond het wel pittig dat ie dat zo s’nachts had, had het nog nooit meegemaakt. maar toen was ie dus ook best ver “heen” in zijn woede, toen moest ik zn handjes ook wel vasthouden want hij bleef maar om zich heen meppen. het was 4 uur s’nachts! gelukkig (dat was het voordeel) was hij nog te slaperig om er lang op door te gaan en was al gauw genoeg weer moe en ging dus weer slapen. maar dan heb je dus ook geen controle meer omdat je het beginstadium “gemist” heeft of sterker nog; die kwam niet eens voor.