Time-out, discipline


#1

Weet even niet zo goed watvoor naam het topic te geven maar verhaal zal vast bekend voorkomen.

Ik heb een peuter van 19 maanden welke al enige tijd behoorlijk in de PP zit. Op het KDV vinden ze dat hij intussen weer wat beter luistert maar thuis merken wij daar weinig van.
Bij alles waar je restrictie op wil leggen maak je het interessanter voor hem. Dus bij aangeven dat hij niet op de bank mag staan/lopen maar op de billen moet zitten, gaat hij het juist nog meer doen. Bij op aanspreken dat hij niet op de salontafel mag klimmen, op gaan staan en lopen, doet hij het juist extra.
En zo dus nog met tig anderen dingetjes zoals zand eten uit de zandbak, eten of bestek op de grond gooien etc.

Daarnaast wil hij maar niet aan stukjes eten gaan geloven. Hij eet, gelukkig intussen, wel boterhammetje en koekjes e.d.
Stukjes vlees gaat sinds kort ook. Eigenlijk alles waar een enigzins krokant of harder korstje aan zit pakt hij en sinds heel kort dan ook wat vaker blokje vlees als kipfile of dergelijke.
Maar groenten of fruit, no way… Dat wordt resoluut op zij gegooit.
Als brood beleg alleen smeerkaas, smeerzuivel of leverpastei maar geen vleeswaren of zoetwaren. Ook geen plakje boterhammenworst bij de slager bijvoorbeeld.

We lopen een beetje te zoeken naar hoe hier nu het beste mee om te gaan.
Als straf proberen we de welbekende time-out te geven, maar daar maakt hij een spelletje van en wordt lachen/gieren/brullen voor hem van halen en brengen.
Hij is niet onder de indruk als je hem streng toespreekt. Het enige wat hem enigzins ongemakkelijk laat voelen is als je hem zegt dat hij “mama moet aankijken” maar dan nog zelden dat hij er opvolging aangeeft.

Qua eten laten we het hem zelf doen, ik schep wat dingetjes voor hem op zijn bord. Dat wat hij lekker vind zoekt hij er tussenuit en de rest laat hij staan en wordt boos dat hij niet meer van het lekkere krijgt.
We hebben ook al geprobeerd om dus eerst groentes met aardappels of rijst te geven en dan daarna pas vleesje maar heeft geen zin.
Alleen als je het prakt dan zal hij geneigd zijn het te eten.

We weten dus niet zo goed hoe dit het beste aan te pakken. Negeren is wat we nu zoveel mogelijk doen in de hoop dat de interesse er dan vanaf gaat.
Ook qua eten geen alternatieven geven en bord weghalen zodra hij ermee gaat spelen of opstandig gedrag vertoond als eten in het rond gooien of bord van tafel af slaan.

Ben wel benieuwd hoe jullie het oplossen want ik zal vast niet de enige zijn die een peuter met deze perikelen heeft.


#2

Volgens mij ben je met het eten al wel goed bezig. Wat stukjes eten betreft, kan ik je niet goed helpen. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Hier werkte bij niet luisteren en dingen doen die niet mogen het stoeltje altijd wel goed. Wij handteren het aantal minuten naar leeftijd. Dus 1 jaar is 1 minuut op de stoel, 2 jaar, 2 minuten enz… Alleen onze jongste heeft er nu ook een handje van om eraf te gaan en verder te klieren. Ik houd haar nu tegen en kijk haar niet aan. Ik laat haar na de 2 minuten zelf uitleggen waarom ze op het stoeltje moest en dan een knuffel en sorry en het is goed. Jou kindje is wat jonger, dus bij hem kun je misschien zelf uitleggen waarom hij “straf” kreeg. Als onze jongste nu verder kliert op de stoel, laat ik haar daarna ook wel uitrazen in bed. Ik haal dan alle knuffels en haar speen weg. Daarna is het altijd wel weer over. Misschien heb je er wat aan. Succes!

Groetjes Natasja



#3

Hier bleef hij op die leeftijd ook niet zitten, oplossing hier vast in de kinderstoel in de hoek met zijn gezicht naar de muur. Vond hij echt niet leuk. Ik liet de stoel dus niet bij tafel staan.

Liefs Michelle


#4

Hi Peach

Behalve het eten klinkt wat jij zegt behoorlijk bekend.
Mijn zoon is nu 2.5 en gaat sinds kort als hij stout is in de hoek. Ik pak dan zijn speelgoedje en of tutteldoekje af, leg hem uit wat hij fout heeft gedaan en zet hem in de hoek. Hij blijft altijd netjes zitten, wel met een hoop gehuil en zielepieterij… Ik hanteer ook de 1 min. per leeftijd regel. Na 1 waarschuwing gaan hij de hoek in. Na de uitgezeten tijd herhaal ik waarom hij in de hoek moest en wil ik een sorry mama en een knuffel zodat hij weet dat ik niet boos op hem ben maar dat zijn acties wel consequenties hebben. Dat wil niet zeggen helaas dat hij nu een engeltje is, hij blijft een dondersteen. Maar het helpt wel.

Ik ben met de hoek wat strenger dan mijn man, maar heb wel het idee dat hij naar mij beter luistert

Over het eten, die van mij vond het tot een jaar of 2 lekker als zijn eten geprakt was. Nu juist lekkerder als hij de stukjes van zijn bord kan pakken…dus misschien lekker even prakken en af en toe proberen of hij al een stukje wil?

Liefs Linda

Lilypie First Birthday tickers