Tim vanmiddag helemaal

ontroostbaar was!!

Hij ging bij zijn buurmeisje (die ruim een jaar ouder is) de disneyfilm Bambi kijken. Op een gegeven moment wordt in de film de mama van Bambi neergeschoten en daar moest hij zo om huilen. De buurvrouw kwam hem terugbrengen want hij moest daar zo ontzettend huilen. Dat vertelde hij ook en hij bleef maar herhalen tijdens zijn huilbui dat Bambi zijn mama kwijt was. Ik heb hem maar verteld dat Bambi zijn mama wel weer ging vinden en toen werd hij weer rustig. Toen wilde hij ook de film weer afkijken, dus dat heeft hij ook gedaan.

Mijn man zei dat ik toch gewoon had kunnen uitleggen dat de mama van Bambi dood was. Hij zegt eens moet je zoiets uitleggen. Dat weet ik ook wel, maar ik wilde dit niet doen naar aanleiding van deze film. Of zouden jullie dat wel gedaan hebben?

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Nou, ik vind dat je het goed hebt aangepakt. De mama van Bambi gaat niet gewoon dood, ze wordt neergeschoten. Vind ik wel even iets anders. Wat sneu dat Tim er zo om moest huilen. Bambi was mijn eerste film die ik in de bioscoop zag en ik was toen ook zo verdrietig

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

ik had het denk ik ook zo aangepakt, pas als je er echt niet om heen kunt (zoals wij laatst) , dan is het niet anders, maar voor nu, heb je goed gedaan!! Trouwens, das ook de reden waarom wij elke keer de film van bambi stil zetten en zeggen dat bambi gaat slapen , om te voorkomen dat hij het ziet!
Vind het een vrij heftige scene en die film is idd opas vanaf 6 jaar (zag ik pas nadat ik hem er al op had staan) , en tot die scene mag bo hem kijken en daarna verzin ik altijd een reden waarom hij uit moet. Gelukkig kijkt hij hem nagoeg nooit!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Ach arme tim en goed opgelost zo
Maar ik kijk indd wel vanaf welke leeftijd een film is. 3 jaar vind ik teveel verschil om hem te laten kijken, hier voorlopig dus geen bambi

Liefs Michelle

Ja, dat ga ik idd voortaan ook maar doen Michelle. Eerst naar de leeftijd kijken. Sowieso kijkt Tim thuis bijna geen tv. Heb nog nooit een Disney voor hem opgezet, terwijl er hier genoeg liggen. Vaak kijkt hij alleen s’ ochtend even zeppelin, maar verder denk ik er nooit aan.

Nu was hij dus met zijn buurmeisje aan het spelen en toen het ging regenen mocht zij binnen Bambi kijken. En toen vroegen ze Tim dus ook. Nooit bij nagedacht dat er zulke stukjes in die film zitten. Ik dacht alleen maar dat Bambi wel een schattige film is. Wij hebben de film wel, maar heb hem al lang niet gezien. Ons buurjongetje is trouwens met 2, maar die had er geloof ik geen last van. Weet ik niet zeker, want ik was er niet bij.

Toen Tim terug was heb ik de film expres nog met hem besproken. En ook gezegd Bambo heeft zijn moeder weer gevonden hè en toen zei hij heel blij ja. Ik vertel hem liever over de dood als het in de directe omgeving gebeurd en niet naar aanleiding van een film.

Groetjes,
Sandra

aaaach arm ventje! wat sneu!
ja ik zou het wel uitleggen dat het is zoals het is, zo doen wij het in ieder geval wel… de dood hoort nu eenmaal bij het leven, en het hoeft natuurlijk niet heel heftig worden uitgelegd.
soms zijn mensen of dieren heel oud, en dan zijn ze te moe om nog door te leven en plezier te maken op aarde. ik zeg over zijn opa b.v. dat hij boven de wolkjes woont en dat hij het daar heel fijn heeft.

Ik kijk inderdaad ook naar de leeftijd toen ik zonder kijken de prinses en de kikker opgezet had. Geen dooie mensen maar wel een scene met een vodoopriester (he het is new orleans waar het zich afspeelt) Dus die hebben we samen gekeken en ik heb er een andere wending aan gegeven maar ik kijk nu ook even op de achterkant.

Is Tim er weer een beetje overheen??

Groetjes,

Michèle

@Inge, ik ben het er idd wel mee eens dat ze het eens moeten weten. Maar dit doe ik dan liever niet als hij overstuur thuiskomt naar aanleiding van een film. Tv kijken moet wel leuk blijven en als hij dan overstuur is zou ik er nog een schepje bovenop doen door idd te zeggen ja de mama van Bambi is doodgeschoten. Ik doe dit liever als er iemand in de omgeving overlijd (al hoop ik daar voorlopig natuurlijk niet op). Maar mocht dit zo zijn dan ga ik dit zeker gewoon uitleggen, want idd moeten ze het leren. Maar dit voelde gewoon niet goed om het nu uit te leggen.

@Michelle, gelukkig is hij weer helemaal rustig.

Groetjes,
Sandra

Wij hadden dat vorige week bij een film van Hans en Grietje. Die kwam bij Zeppelin. Natuurlijk valt de heks dan in de oven en dat leek me ook wat minder. Eva loste het toen zelf goed op en zei: ‘De heks is weg he mama?’ Ik: ‘Ja’. Omdat de heks zoveel eten maakte om Hans vet te mesten, zei Eva: ‘Even boodschappen doen!’ Ik: ‘Precies, kan ze straks weer lekkere taarten bakken!’ Opgelost!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Dat is idd goed opgelost Rainbow. Grappig he hoe kinderen zelf in hun fantantasie al dingen oplossen.

Groetjes,
Sandra

Ach, arme Tim!!
Gelukkig is hij weer bijgetrokken.

Toevallig heb ik het er laatst met Seth over gehad, na aanleiding van een dode duif langs de kant van de weg. Ook is een tijd geleden onze buurman overleden, dus ook dat nog uitgelegd. En hij leek er vrede mee te hebben.

Liefs, Anne

Ja dat hebben wij hier wel eens gehad met een dooie platgereden hond op de weg (darmen er uit en alles enfin, you get the picture) Zegt Jada zo; die hond is dood! (wijze diagnose doctor!) Nu is hij een Engel in de Hemel samen met oma K. want die is ook dood! (mijn overgroot oma die nogal wat indruk heft gemaakt op haar toen we in NL waren) Ook werd er nog gezegd; dokter kan hem niet meer beter maken he?! Nee! Hij is dood! (in gesprek met zichzelf)

Tja zo kan het ook! Mijn zusje is ook heel gevoelig die ging ook altijd om alles huilen! Moeilijk hoor, maar gewoon sommige dingen niet aanzetten hoor Sandra, Wij krijgen best vaak Nederlandse DVD’s, maar die screen ik eerst voordat J ze mag zien. Ik had laatst Maya opgezet, maar zelfs die vond ze eng, want daar zat een gemene spin in!

Op zich zijn we altijd heel nuchter en eerlijk als het gaat over zaken zoals dood o.i.d. maar ik kan me voorstellen dat je daar geen schepje boven op gaat doen als je kindje erg overstuur is. Je wilt het ook niet bang maken voor zo’n onderwerp.

Onze oudste is 4,5 en weet eigenlijk al best goed wat het inhoudt. Dan bedoel ik dat hij het heel goed kan benoemen. Ik denk dat hij nog niet de complete context ervan kan overzien, wat logisch is en wat ook nog niet hoeft, maar hij snapt wel dat als je dood bent, je niet meer ademt en je niet meer terugkomt en dat andere mensen je dan niet meer zien.
Hij is ook best wijs in dat soort dingen en wil graag veel weten.

Pas vroeg hij aan mij wanneer je dood kan gaan. Toen heb ik uitgelegd dat als je heel oud of heel ziek bent, dat kan gebeuren. Wanneer ben je heel ziek mama? Nou, als je bijvoorbeeld kanker hebt. Wat is kanker mama? Wat doet dat met je? Ik heb maar uitgelegd dat als iemand kanker heeft er allemaal hele kleine cellen, een soort " beestjes" in je lichaam zitten, die je heel ziek maken. Maar daar kun je ook beter van worden. Oh, net als oma mama. Ja net als oma, oma had ook borstkanker. Toen deed de borst van oma heel pijn en toen had ze geen haren meer, weet je dat nog. Ja dat weet ik nog en toen was oma heel ziek he mama. Dat was niet leuk. Maar oma heeft heel hard gevochten en vecht nog steeds en is niet doodgegaan. Nee gelukkig niet mama, want als oma doodgaat moet ik haar heeeeeel erg missen…

…en zulke gesprekken heb ik met mijn oudste regelmatig over allerlei onderwerpen van zo’n aard…
Ik vind het zelf best heftig hoor deze gesprekken, maar hij snapt het allemaal zo goed en ik merk dat hij geen genoegen neemt met een antwoord waarvan hij al merkt dat hij er niks mee kan. Gewoon omdat het antwoord te makkelijk is in zijn ogen. Eerlijk tene hem zijn in een taal die hij begrijpt is voor hem het fijnst.