Ik vraag mij weleens af hoeveel tijd andere moeders met hun kindje doorbrengen.
En dan bedoel ik meer van hoe vaak en hoe lang speel je met je kindje of geef je aandacht per dag.
Soms heb ik het idee dat ik mijn kleine weleens aandacht te kort geef.
Dan ben ik weer druk met andere dingen in huis,en zit ie wel lekker alleen te spelen,maar soms denk ik echt van,ben alleen maar druk met van alles en nogwat.
Wat ik wel doe is dan ondertussen veel tegen hem praten en hij helpt ook weleens op zijn manier mee.
Ik speel savonds meestal wel even met hem voor hij naar bed gaat.
Nou ik ben benieuwd naar jullie
Tijdbesteding met je kindje
Hoi,
Dat idee heb ik ook wel eens. Ik probeer daarom bewust tijd vrij te maken. ± half uur puzzelen/ tekenen/ pop verzorgen/ koken of boekje lezen.
S’morgens gaan we altijd nog even een half uurtje op bed tv kijken. ( als ik vrij ben) Ik zorg ook altijd dat we de tijd nemen met lunchen.
Ik denk ook dat het tegen je kind praten en het af en toe betrekken bij jou bezigheden en het aankleden/ bad doen enzv. Toch wel voldoende aandacht geeft.
Toch heb ook ik het druk met van alles en nog wat rond het huishouden op mijn niet werk dagen.
Nu ze wat meer kan probeer ik ook een keer in de twee weken wat speciaals te doen. Iets groots knutselen koekjes bakken ergens naartoe, ergens anders lunchen.
Ben ook benieuwd hoe de andere het doen.
Groetjes
P.s ze is 2,7 jaar
lon106
Hi,
naaah…toen ik jouw bericht las leek het wel alsof ik m’n eigen gedachte las hahaha. Ik had geen tijd om te reageren, nu wel. Ik zit met precies hetzelfde “schuldgevoel”. Mijn mannetje is pas (bijna) 1 en als ik vrij ben, dan ben je toch met het huishouden bezig. En even een wasje draaien, afwasje doen, opruimen,opruimen en nog eens opruimen. Je post doornemen. Boodschappen doen. weer eens wasje. Dan zit ie zich lief te vermaken, maar aan het einde van de dag denk ik ook weleens: wat heb ik nou eigenlijk met hem gedaan? Maar ja die andere dingen kunnen ook niet blijven liggen.
Ik zei het pas nog tegen m’n man: 'geef ik hem wel aandacht genoeg?" Hij keek me aan alsof ik vertelde dat ik van mars kwam. Hij zei: “of je hem aandacht genoeg geeft…? Het is Milo voor en Milo na. Op pinokkio (het kdv waar hij 1 dag heen gaat) zitten kindjes die er 5 dg in de week zitten! En dan ben jij bang dat je geen genoeg aandacht voor hem hebt…?” Nou dat vond ik wel heel lief. Zo had ik het niet bekeken.
Ik heb gelezen dat het ook juist goed is als ze zichzelf vermaken, en dat je ze juist niet moet storen als ze ergens druk mee bezig zijn (zoals het rondraaien van een wiel van een speelgoedauto…) . Ik merk dat als ik in de keuken sta, hij altijd naar me toe kruipt en bij me gaat zitten. Dan denk ik aaah ik ga even met m spelen, en dan gaan we op zn speelkleed zitten en pakken we een puzzel/auto/bal, en dan gaat Milo gewoon na 2 tellen weer alleen spelen. Nah zit ik dan met mn goede gedrag! Hij is veel te veel bezig met zn wereld ontdekken (hij kruipt net). tekenen en knutselen is nu nog niet aan de orde. maar dit zijn ook van die leuke "samen"momentjes. Nu ga ik met m naar de eendjes, stukje lopen, kinderboerderij, thuis maken we lol, gooi ik m in de lucht, of gekke bekken trekken. Maar ik trek niet echt een moment uit, dit soort dingen gebeuren ook als ik m ga verschonen (dan hebben we de grootste lol). en ik klets de oren van zn hoofd. Ik probeer m te betrekken bij dingen die ik doe.
Maar als je voor m zorgt dan geef je hem ook veel aandacht en liefde. En als wij lunchen dek ik ook echt de tafel, maak het echt gezellig. Samen eten en drinken.
En 'smorgens sesamstraat kijken als ik vrij ben. ook zo gezellig…
Als hij lekker aan het rommelen is pak ik m ook geregeld spontaan op, om m even lekker te knuffelen. en dan gaan we weer verder met onze bezigheden.
Hetgeen je beschrijft is heel herkenbaar. Maar dus ook normaal denk ik…gelukkig!
x Floss
Hoi,
Ik ben een werkende moeder (5 dagen), mijn man is huisman.
Hij kon geen werk meer krijgen dus hebben we de rollen omgedraaid.
Als ik om 4 uur weer thuiskom doe ik leuke dingen met de kinderen.
Elke wordt 3 mei 3 jaar en Anne is 27 week oud.
Ik lees Elke boekjes voor, puzzelen, verstoppertje spelen en nog veel meer.
Anne slaapt meestal nog als ik thuiskom dus eerst alle aandacht voor Elke.
Als Anne wakker wordt dan krijgt zij even alle aandacht.
Met eten zit Anne in de wipstoel op tafel en Elke eet in de kinderstoel.
Dan klets ik ook gezellig tegen de meisjes.
Op het weekend doe ik niks in het huishouden. Mijn man doet alles
doordeweeks.
De was doe ik altijd savonds als de meiden in bed liggen, dus op het
weekend is er geen was meer.
Op het weekend doe ik alleen maar leuke dingen zoals zwemmen met Elke
als Anne smiddags slaapt, wandelen met het gezin, af en toe visite/zelf
op visite, boekjes voorlezen e.d.
Elke kan zichzelf ook heel goed vermaken. Ze kan zich uren vermaken
met folders. Die gaat ze dan steeds weer lezen (plaatjes kijken),
boodschappenkrat is ook erg interressant want daar legt ze haar knuffels
in en die moeten dan slapen zegt ze. Legt er een keukendoek overheen.
Mijn man houd haar door de weeks ook niet de hele tijd bezig.
Ze helpt hem wel vaak met afstoffen, en als mijn man in de keuken
het eten alvast klaarmaakt dan gaat zij daar een puzzeltje maken of
tekenen.
Boekjes lezen wil ze meestal alleen bij mij.
Als de was wordt opgehangen geeft zij de knijpers aan.
Anne ligt nog veel in de box/op de grond te spelen.
Na het flesje knuffel ik haar. En doen we klap is in de handjes en hop paardje hop. Kiekeboe met een doek over haar hoofdje die ze zelf wegtrekt.
Ik denk als je echt niets doet met je kindje dan komt het pas wat te kort.
Wij hebben het geluk dat mijn man dus thuis is bij de meiden en niet
naar het kdv hoeven.
Elke gaat nog 2 dagdelen naar de pz en als Anne niet slaapt krijgt ze
even wat aandacht zonder dat haar zus er bij is.
Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 27 week
hop
ik heb dat schuldgevoel ook wel hoor! Heel herkenbaar! Luca wil heel graag samen spelen met papa of mama… maar goed, dat kan niet altijd, en hij moet ook zeker leren om zichzelf te vermaken!!! Maar ik knutsel veel met hem, boekjes lezen, puzzeltje maken, liedjes luisteren en dansen, lekker wandelen naar de eendjes of de speeltuin. Ik ben ook niet echt een moeder die de hele tijd op de grond bezig is met bouwen enzo. Ik doe het wel… maar met minder enthousiasme… Ik doe liever dingen… naar de dierentuin ofzo!!! Gelukkig houden we allebei heel erg van voorlezen, dus als ik vind dat we weer even quality time moeten hebben, dan pakken we jip en janneke erbij!
Hoi, ik heb ondertussen (na heel wat miserie, trust me) toch een aantal trucjes om onze Robbe ook bij het huishouden te betrekken, en hij vindt het leuk ook.
Stofzuigen: hij zit op de stofzuiger en zo rijden we heel de woonkamer rond
Was doen: hij steekt de sokken en zo in de droogkast, ik hang op wat er moet opgehangen worden
Koken: ik schil de patatjes, hij doet ze in de pot. Ik kuis de groentjes, hij doet ze in de pot…
En als dan echt het kookvuur opstaat, zet ik hem met een grote bak auto’s aan de keukentafel en pendel zelf tussen kookvuur en tafel.
Ik eet altijd samen met Robbe 's avonds, mijn man eet nadat Robbe in bed ligt, omdat hij toch niet op tijd thuis is om samen te eten en dan liever natuurlijk ook nog even met hem speelt. Afwassen doen we dan nadien samen als Robbe slaapt, duurt toch niet zo lang omdat borden, bestek, glazen enz. in de afwasmachine gaan.
Nadat Robbe gegeten heeft, kijken wij samen een kwartiertje tv (3 afleveringen bumba of 3 afleveringen tik-tak, duren telkens 5 minuutjes), lekker knus tegeneen en daarna spelen we wat.
Badje: vaak gaat mijn man samen met Robbe onder de douche, is toch ook quality time of ga ik mee met hem in bad. Na het wassen, drinkt hij nog een flesje op de schoot, sleept hij ons allebei mee naar boven, een van ons leest hem dan nog een verhaaltje voor.
Het zijn kleine dingetjes, die op zich niet veel tijd in beslag nemen, maar als je het optelt heb je toch ook veel tijd bezig geweest met je kindje. Als je bv tv kijkt, wijs je toch dingen aan en leert je kindje weer bij…
En als je dan nog eens een halfuurtje samen speelt, ravot, gaat fietsen, weet ik veel, heeft je kindje toch een prachtige avond gehad.
Onze Robbe is nu trouwens bijna 22 maanden, en trust me, ik heb het nog maar een maand of 3 door hoe het voor mij allemaal haalbaar is. Ben nu druk uit een post natale depressie aan het krabbelen, dus ik weet waar ik het over heb als ik zeg dat het allemaal wat tijd nodig heeft om in te komen
En je kindje moet ook leren alleen spelen he, dat is ook een noodzakelijke vaardigheid. Het zijn alleen soms wij mama’s die zelf vinden dat elke speelminuut van ons kindje ook een minuut met mama moet zijn.
Amaai, ik heb wel weer veel verteld he
Hi Floss,
Ik heb zo gelachen om je verhaal…GEWELDIG en idd HERKENBAAR. maar zoals je zelf al schrijft, schrijf je je schuldgevoel weg. en die ‘samen-momentjes’ zijn zo klein en soms zo vergeten, dat we vergeten hoeveel 'samen-momentjes’we eigenlijk wel niet hebben met onze ukkies.
en mama’s die hun ukkies 5 dagen naar het dagverblijf brengen hebben ook veel momentjes hoor. het gaat juist om die kleine maar zeer waardevolle momentjes.
en niet te vergeten dat ze op het dagverblijf misschien nog wel meer momentjes hebben/krijgen dan thuis.
aram
quote:
Hi,naaah…toen ik jouw bericht las leek het wel alsof ik m’n eigen gedachte las hahaha. Ik had geen tijd om te reageren, nu wel. Ik zit met precies hetzelfde “schuldgevoel”. Mijn mannetje is pas (bijna) 1 en als ik vrij ben, dan ben je toch met het huishouden bezig. En even een wasje draaien, afwasje doen, opruimen,opruimen en nog eens opruimen. Je post doornemen. Boodschappen doen. weer eens wasje. Dan zit ie zich lief te vermaken, maar aan het einde van de dag denk ik ook weleens: wat heb ik nou eigenlijk met hem gedaan? Maar ja die andere dingen kunnen ook niet blijven liggen.
Ik zei het pas nog tegen m’n man: 'geef ik hem wel aandacht genoeg?" Hij keek me aan alsof ik vertelde dat ik van mars kwam. Hij zei: “of je hem aandacht genoeg geeft…? Het is Milo voor en Milo na. Op pinokkio (het kdv waar hij 1 dag heen gaat) zitten kindjes die er 5 dg in de week zitten! En dan ben jij bang dat je geen genoeg aandacht voor hem hebt…?” Nou dat vond ik wel heel lief. Zo had ik het niet bekeken.
Ik heb gelezen dat het ook juist goed is als ze zichzelf vermaken, en dat je ze juist niet moet storen als ze ergens druk mee bezig zijn (zoals het rondraaien van een wiel van een speelgoedauto…) . Ik merk dat als ik in de keuken sta, hij altijd naar me toe kruipt en bij me gaat zitten. Dan denk ik aaah ik ga even met m spelen, en dan gaan we op zn speelkleed zitten en pakken we een puzzel/auto/bal, en dan gaat Milo gewoon na 2 tellen weer alleen spelen. Nah zit ik dan met mn goede gedrag! Hij is veel te veel bezig met zn wereld ontdekken (hij kruipt net). tekenen en knutselen is nu nog niet aan de orde. maar dit zijn ook van die leuke "samen"momentjes. Nu ga ik met m naar de eendjes, stukje lopen, kinderboerderij, thuis maken we lol, gooi ik m in de lucht, of gekke bekken trekken. Maar ik trek niet echt een moment uit, dit soort dingen gebeuren ook als ik m ga verschonen (dan hebben we de grootste lol). en ik klets de oren van zn hoofd. Ik probeer m te betrekken bij dingen die ik doe.
Maar als je voor m zorgt dan geef je hem ook veel aandacht en liefde. En als wij lunchen dek ik ook echt de tafel, maak het echt gezellig. Samen eten en drinken.
En 'smorgens sesamstraat kijken als ik vrij ben. ook zo gezellig…
Als hij lekker aan het rommelen is pak ik m ook geregeld spontaan op, om m even lekker te knuffelen. en dan gaan we weer verder met onze bezigheden.Hetgeen je beschrijft is heel herkenbaar. Maar dus ook normaal denk ik…gelukkig!
x Floss
quote:
Ik vraag mij weleens af hoeveel tijd andere moeders met hun kindje doorbrengen. En dan bedoel ik meer van hoe vaak en hoe lang speel je met je kindje of geef je aandacht per dag. Soms heb ik het idee dat ik mijn kleine weleens aandacht te kort geef. Dan ben ik weer druk met andere dingen in huis,en zit ie wel lekker alleen te spelen,maar soms denk ik echt van,ben alleen maar druk met van alles en nogwat. Wat ik wel doe is dan ondertussen veel tegen hem praten en hij helpt ook weleens op zijn manier mee. Ik speel savonds meestal wel even met hem voor hij naar bed gaat. Nou ik ben benieuwd naar jullie
hoi hoi
ik snap hoe je je voelt. soms vraag ik me ook wel af of ik mijn dochter genoeg aandacht geef… maar om eerlijk te zijn doe ik het precies hetzelfde als jij. ik speel ook vaak met mijn dochter als ik haar verschoon. heerlijk toch als een kind zichzelf vermaakt? en dat is ook wel belangrijk, want dan hangt ie ook niet zo.
ik denk dat je het gewoon goed doet hoor!!! ze laten zich wel horen als ze iets willen.
groetjes angela