Thuisschooling

Dames,

Ik vraag me af of iemand hier op het forum er wel een aan heeft gedacht om je kleine/ kleintjes thuis les te geven. Ik speel namelijk er met het idee, vooral omdat de schooling hier in het buitenland niet is wat ik er van verwacht.

Wat zijn jullie ideeen hierover?

Bedankt!

Ik kan me goed voorstellen dat als de kwaliteit van het onderwijs in het land waar je woont niet al te best is, dat je dan thuisscholing overweegt. Maar dan moet je ook wel zeker weten dat je kwalitatief veel te bieden hebt, vind ik.

Als de kwaliteit van het onderwijs goed is, dan vind ik het geen goed idee. De sociale ontwikkeling is minstens zo belangrijk en dat leren ze niet als ze alleen maar thuis zijn en niet met andere kinderen omgaan in groepsverband.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik vraag me af of het in Nederland überhaupt wel mag om je kinderen van een reguliere school weg te houden en zelf thuis les te geven.

Groetekes, Sje

Ik woon gelukkig niet in NL hier mag het wel.
Toch heb ik het voor NL ook naargekeken. Er is een leerplicht in NL maar dat betekend niet per definitie schoolplicht, als er geen school is die bij jou levensfilosofie aansluit of je geloof heb je het recht om thuisschooling te geven, die gebeurt bij ongeveer 200 kids in NL, maar dit schijnt wel moeilijk te zijn vooral met de leerplicht ambtenaar!
Ik twijfel toch wel eens of kinderen op school echt iets leren, behalve het sociaal-emotionele aspect. Er zijn veel artikelen te vinden op internet die zeggen dat kids die thuis les krijgen het veek veel beter doen op allerlei examens maar ook met mensen van alle leeftijden omdat ze niet alleen maar met leeftijds genoten omgaan. Ik vind het eigenlijk zelf heel moeilijk. Veel voordelen, maar ook veel nadelen en dan maar afwegen he ik heb iig nog een aantal jaar de tijd!

Hoi,

Ik ben zelf juf op een basisschool. Ik kan me heel goed voorstellen dat je thuis les wilt geven. Zeker als je wilt dat ze de Nederlandse taal meekrijgen. Als je de juiste materialen hebt zou dat heel goed kunnen. Als je contact met een basisschool in Nederland op neemt kun je vast tegen een kleine vergoeding materialen krijgen en misschien de handleiding erbij. Het is namelijk wel essentieel zeker bij kinderen die bijvoorbeeld leren lezen om een bepaalde strategie te gebruiken. Hier is over nagedacht door de makers en werken ook echt. Zeker als je niet op de PABO hebt gezeten denk ik dat je een bepaalde basis mist.
Sociaal emotioneel hebben je kinderen wel andere kinderen om zich heen nodig. Ook als ze met leeftijdsgenootjes willen spelen hebben ze contacten nodig.
Is het mogelijk om ze de helft van de week daar naar school te laten gaan en de andere helft van de week thuis les te krijgen? Weet niet hoe verwarrend dit voor kinderen is hoor!
Of is het een idee om ze thuis les te geven en ze bijvoorbeeld 2x in de week te laten sporten bij een vereniging? Zo leggen ze toch die contacten en leren ze de sociale omgang die minstens zo belangrijk is als het leren lezen en rekenen… (Is mijn bescheiden mening)

Ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat bij jullie!

Succes,
mariska

[img]http://lb1f.lilypie.com/9NrYp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

@ mamariska

Ja ik ben verpleegkundige van huis uit, dus nee geen PABO, het zou misschien mogelijk zijn om haar naar school te laten gaan, alleen word dit wel in het Engels/ lokale taal gegeven. Ik vraag me ook af of ik haar wel in het Nederlands wil onderwijzen of misschien toch in het Engels. Er zijn veel kids om ons heen (in Afrika geen kind tekort zeg maar) van alle leeftijden en sportclubs/ drama groepen etc zijn er ook best, nu ga ik ook wel eens wat drinken in een park waar veel kids komen dus dat sociale zit denk ik wel goed! Ik vraag me gewoon af of een leek (ben dan wel HBO opgeleid, maar weet niets van lesgeven aan kleine hummels) geschikt is om dit te doen. Nu is ze nog jong, maar je kan er niet vroeg genoeg over nadenken, lijkt me, helemaal omdat we waarschijnlijk over 1 jaar uit de stad verhuizen, (we bouwen een eigen vakantie resort), naar een eiland met ongeveer 6.000 inwoners, 1/2 dag reizen van de bewoonde wereld vandaan!

Dus jij denkt dat als ik contact opneem met een lokale basisschool ze me best zouden kunnen helpen?

quote:
(we bouwen een eigen vakantie resort), naar een eiland met ongeveer 6.000 inwoners, 1/2 dag reizen van de bewoonde wereld vandaan!

Wanneer kunnen we komen?

Als alles goed gaat zijn we in 2011 klaar (ik hoop het zo)