Mijn moeder zei vroeger altijd “Moeders hebben nooit vakantie”. En dan dacht ik “Me hoela, je bent er toch bij hier in Zuid-Frankrijk? Je hebt toch vakantie?”. Nu begrijp ik pas hoe ze dat bedoelt.
Ga maar eens met 3 kleine kinderen voor 2 weken naar Zuid-Frankrijk en regel het daar maar eens allemaal eventjes zonder wasmachine in je buurt etc.
Mijn moeder had inderdaad weinig vakantie in die 2 weken. Ze had pas weer “vakantie” toen wij na die vakantie weer naar school gingen en mijn vader weer aan het werk was. Toen had ze lekker haar eigen ritme weer. En niet dat ze dan lui achterover zat, want mijn moeder was ook altijd de hele dag door bezig. Naaide voor haarzelf en alle 3 de kinderen alle kleren.
Petje af!
Onze zomervakantie 2 jaar geleden was gewoon thuis. We deden elke dag leuke dingen en ik liep de hele eerste week op mijn tenen. Mijn man zei “Hoezo geen leuke vakantie, we doen allemaal leuke dingen?!”. Maar ondertussen moest wel al het andere huishoudelijk wat nou eenmaal doorgaat (was, strijk, koken) in nog minder tijd dan ik gewend was want we waren al de hele dag weggeweest.
Hij had dus echt vakantie, ik had het dubbel zo druk. Niet dat hij niet meehelpt, want hij is de enige huishoudelijk ingestelde man van Nederland, maar ik vroeg ook niks aan hem omdat hij ook al het hele jaar door hard werkt. Maar ik cijferde mezelf weg en dat is ook niet goed.
Dus de 2e week hebben we dat gelukkig anders aangepakt. En dan nog blijf je als thuisblijfmoeder toch meer dingen regelen tijdens zo’n vakantie. Dat stopt pas weer als de kinderen het huis uit zijn en je met z’n tweeën op vakantie gaat.
Groetekes, Sje