Testen

Hallo allemaal,
Mijn zoontje is ruim 14 maanden en begint ons ontzettend uit te testen. Dit doet hij voornamelijk door met speelgoed tegen het glas in de deur naar de huiskamer te slaan. Hij kijkt er uiteraard erg ondeugend bij en wacht een reactie af. Om niet de halve dag alleen maar ‘nee’ te moeten zeggen, vraag ik mij af hoe andere hiermee omgaan?
Alvast bedankt, alle tips zijn welkom!

door toch gewoon de hele dag ‘nee’ te zeggen en elke keer als hij niet luisterd een minuut op de gang of in z’n kamertje. Heb deze periode ook doorstaan met Emilie, erg vermoeiend maar uiteindelijk wint toch de aanhouder, en dat was ik. Vooral niet toe geven en consequent blijven.

Tja, zit niks anders op om nee te blijven zeggen. En op bepaalde momenten zijn uitprobeergedrag negeren. Dus niet als hij ergens aan zit waar hij niet aan mag komen, maar bijv. als hij begint e krijsen als hij zijn zin niet krijgt. In zo’n geval: negeren! Net doen of je het niet hoort.

Je zult op een gegeven moment gaan merken dat dat nee zeggen en negeren vruchten afwerpt.

Alle sterkte met de kleine man.

Groetekes, Sje

Als je hem wilt straffen zet hem dan niet op zn slaapkamer
want dant denkt hij straks dat slapen in zn kamer een straf is
Verder kan je het speelgoed even weg doen waarmee hij dat mee doet
Zeggen dat hij het terug krijgt als hij er niet meer mee slaat

Hoi,
Dank jullie wel voor jullie reacties. Wij wonen in een redelijk klein appartement, dus straffen op een plek waar hij ook echt het gevoel heeft of kan hebben dat hij iets heeft gedaan dat niet mag hebben we niet. Hij loopt de hele dag tussen huiskamer en zijn slaapkamer, dus dat is zijn speelterrein. Zou ik hem op de gang zetten, telkens voor 1 minuut na zijn test gedrag, dan zou hij heel simpel een schoen pakken uit de gang en daarmee, aan de andere kant van deur op de deur slaan. Nu ik dit schrijf moet ik er ook gewoon om lachen, tis er 1 met pit heb ik soms het idee. Tot nu toe pak ik consequent het speelgoedje af, terwijl ik op oog hoogte van hem duidelijk en kort tegen hem zeg dat wat hij doet niet mag. Soms begint hij inderdaad te huilen omdat ik zijn speelgoed afpak wat ik vervolgens negeer. Soms echter pakt hij gewoon een ander speelgoedje en begint daarmee op de deur te rammen… Is dit echt zo herkenbaar?! Hoe lang duren deze fases over het algemeen? Al begrijp ik dat dat per kind verschillend is natuurlijk…

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Niet voor straf op de slaapkamer zetten, zoals Likie zegt, daar was ik het ook altijd mee eens. Zeker op die leeftijd. Nu zet ik Emilie (nu 2 jaar) wel op haar kamer als ze continue loopt te krijsen zodra je ‘nee’ tegen haar zegt. Wel laat ik de deur dan open en zeg ik tegen haar dat ze weer terug mag komen als ze klaar is met boos te zijn. Ik zeg dan ook tegen haar dat ze het recht heeft om boos te zijn maar dat dit niets veranderd aan de situatie. Nee is nee, en als ze dat niet leuk vind en gaat brullen dat ze dat op haar kamertje kan doen (met andere woorden’ze mag zich uiten’, want het is belangrijk dat je kind zich wel kan uiten als het zich gefrustreerd voelt) En dat werkt fantastisch. Ze brult steeds minder vaak als ze iets niet mag en ziet niet haar kamer als een straf plek.
Wat betreft jouw zoontje Julia, gewoon in de gang en doe de deur maar even dicht. Vaak is het idee, op die leeftijd, dat “mamma je even nu niet wil zien” genoeg als straf. Dat hij dan boos wordt en gaat gooien is een uiting van frustratie hierop. Gewoon lekker even laten zitten en goed uitleggen waarom hij straf heeft. We zeggen vaak alleen maar ‘nee, niet doen’ maar vergeten erbij te vertellen waarom. En ik zie uit eigen ervaring hoe belangrijk dat toch is. Gewoon volhouden, al moet je hem de hele dag elke keer een minuutje op de gang zetten (of een hoekje op in de huiskamer, keuken, what ever. Je zal zien dat hij op een gegeven moment echt wel door gaat krijgen dat als hij zich gedraagd, de time-outs minder worden. De aanhouder wint!

Gewijzigd door - anouschkarosa op 28 Jan 2008 09:01:18

Hoi,

Je kan ook gewoon een hoek van de huiskamer met een stoeltje krukje of kleedje aanmerken als strafhoek.
Zet hem met gezicht naar de muur. Dat heeft hetzelfde effect als op de gang zetten. Zeg hem voor het straffen waarom hij daar moet zitten en laat hem zitten tot de tijd om is. Loopt hij weg of pakt hij toch weer speelgoed. Afpakken en de tijd gaat opnieuw in ook dat moet je duidelijk en heel kort tegen hem zeggen. als hij zonder huilen gillen en weglopen of wat oppakken zijn staf heeft uitgezeten dan hem nogmaals zeggen wat hij heeft gedaan dan een knuffel.
Mijn broer woont ook niet groot maar had in de keuken een hoekje waar ze geen kwaad konden en heeft dat als strafhoek aangemerkt.

Succes

groetjes

lon106