Te weinig slaap?

Mijn dochter (15 weken) slaapt overdag erg weinig. Ze slaapt 's ochtends tot 8:30u en dan leg ik haar om 10u weer op bed. Dan slaapt ze 3 kwartier en daarna is ze wakker, ik laat haar dan gewoon liggen in de hoop dat ze weer in slaap valt. Maar de afgelopen dagen valt ze niet meer in slaap en ligt ze zo een uur lang in haar bedje geluidjes te maken en te kletsen. Dan haal ik haar rond 12u eruit en rond 13:30u gaat ze er weer in, dan weer hetzelfde. Rond 15 u gaat ze er weer uit en daarna ga ik nog een poos wandelen met haar en slaapt ze nog eventjes in de wagen. Rond 19u gaat ze slapen en slaapt dan meestal wel goed. Nu vind ik dit alles geen probleem, zolang ze maar vrolijk is. Ik kan haar natuurlijk ook niet dwingen om te slapen.
Maar nu word ik altijd wel een beetje zenuwachtig als er wordt gezegd dat het slapen overdag het slapen 's nachts beinvloedt… Aangezien ik er ook regelmatig 's nachts uit moet. Inbakeren en wakker op bed leggen doe ik al allemaal, maar dat verlengt haar slaap niet.
Wie had er ook een wakkere baby en leed de nachtslaap van jullie baby daar ook onder?

Annemiek de Graaf

Onze oudste was ook een wakkere baby, terwijl de jongste weer een slaapbaby was.
Elk kindje heeft een andere behoefte aan slaap. Dus als je kindje zelf aangeeft dat ze niet veel wil slapen overdag, prima toch?! Gewoon in meegaan. Als je kind op een lekker dagritme zit, heb je een veel leuker kind dan wanneer jij aan dat ritme probeert te sleutelen omdat je denkt dat ze meer zou moeten slapen.

En dat het slapen overdag het slapen 's nachts beïnvloedt, daar geloof ik niet zo in. Als ze eenmaal dag- nachtritme te pakken hebben, slapen ze echt de nacht wel door.

Groetekes, Sje

Hoi Annemiek,

Als jouw kindje van 19.00 tot half 9 s morgens slaapt is dit een hele lange nacht.
Ik denk dat ze om 10 uur nog niet moe genoeg is.
Kijk je goed naar de signalen zoals oogjes wrijven, gapen, jengelen.
Als je kindje met 3 kwartier al weer wakker is dan had ze het slaapje eigenlijk nog niet nodig.
Als je goed naar de signalen kijkt en haar dan wakker op bedje legt zal ze veel langere slaapjes gaan doen.
Als ze echt niet langer slaapt dan 3 kwartier er na een kwartier uithalen en laat haar dan maar lekker in de box kletsen.
Ze zal genoeg aan het slaapje hebben gehad en kan er dan wel weer een poosje tegen.

Onze oudste was een wakkere baby. Die was echt vaak hele dagen wakker en kregen we echt niet aan het slapen.
Wel iedere keer proberen, maar nee hoor er gebeurde niks.
Ging ook niet gapen, oogjes wrijven e.d.
Was echt een vrolijke baby.
Prima toch!
Maakte wel goede nachten, maar was dan gewoon om 7 uur weer wakker.
De jongste sliep eerst niet lang (ook 3 kwartier), maar toen we een slaapje slaapzak via internet hadden besteld sliep ze zo ineens 3 soms 4 uur achter elkaar.

Groetjes Lisan.

Mijn dochter is ook een wakkere baby/kind.
Zij sliep/slaapt ook niet veel. Ook mijn meiske las ingebakerd.
Als ze verder best op schik is zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.

Mag ik vragen waarom je er voor kiest om je kindje nog 1 uur in bed te laten liggen als ze wakker is. Want wat ik begrijp uit je verhaal is dat ze 10.45 weer wakker is en je haar tegen 12en in bed ligt. Wakker? Ligt ze dan 1 uur wakker ingebakerd in bed?
Je zou er ook voor kunnen kiezen om haar als ze wakker is weer uit bed te halen en haar dan in de box en/of even in de wipstoel laten spelen. Hier worden ze dan ook wel weer moe van, dan gaat misschien het middagslaapje ook wat beter.
Het is maar een tip.

En ja dat er s’nachts uit. Wil je niet ontmoedingen…mijn dochter kreeg met 10weken geen nacht voeding meer…maar ik moest er totdat ze 7 maand was bijna elke nacht wel heen voor een speen.
Ik heb zelf niet het idee dat het komt omdat ze overdag niet veel slaapt. Het ene kind slaapt dieper en langer dan de ander.
Ik snap dat het heel vervelend is dat je er s’nachts uit moet. Ik was er op den duur ook wel klaar mee, heb haar toen een avond…misschien heel slecht hoor 3 kwartier laten huilen en daarna was het klaar. Daarna sliep ze elke nacht door.

Succes.

Gr Egberta

Lilypie First Birthday tickers

Egberta,

Dat ik haar een uur in haar bedje laat liggen terwijl ze wakker is, doe ik eigenlijk omdat ze soms na even kletsen wel weer in slaap valt. Maar de laatste tijd dus niet.
En dan denk ik; ze slaapt dan niet, maar ze ligt wel lekker rustig… Tja, ik weet ook allemaal niet wat het beste is.

Annemiek de Graaf

Nee hou maar op, alles is zo moeilijk.
Als je zwanger bent kun moet je dit hebben en dat lezen over
de zwangerschap…maar als de kleine er dan is. Jammer genoeg komt
er nadat je kindje geboren is geen handleiding achter aan.
Zou soms makkelijk zijn.

Je bent echt wel een hele goeie mama hoor, maak je geen zorgen. Uh zegt zelf een onzekere mama.
Kijk goed naar je kindje, lichaamstaal zegt soms al genoeg.

Gr Egberta

Lilypie First Birthday tickers

Ik had een meisje dat om de twee uur twee uur sliep en daar kon ik de klok op gelijk zetten. Mij werd verweten dat ze te veel sliep. He het was gewoon een slaapkop en als ze er behoefte aan heeft geef ik daar aan toe. Jou dochter heeft er minder behoefte aan en zo is elk kindje anders.

Groetjes,

Michèle