TE veel veranderingen

he verdorie, ik ben blij en droevig tegelijk. Eindelijk is ons huis verkocht en natuurlijk is dat hartstikke goed!!! Nu kunnen we allemaal echt verder, maar… de sleuteloverdracht is over 3 maanden, dus half september. en per 1 september gaat mijn meisje naar school… (in be mogen ze vanaf 2,5 jaar en ze is dan bijna 3) ik begin met ochtendjes. Ik wil haar ook echt per die datum laten beginnen omdat het bakken met geld scheelt vergeleken met de kdv hier in nl en ik dat echt hard nodig heb nu als alleenstaande moeder. Als het nu een maandje of 2 te overbruggen was om haar even te laten wennen aan het nieuwe huis voor ze met school begint had ik dat natuurlijk gedaan, maar dat gaat niet omdat het volgende instapmoment op school pas weer in maart is, na de carnaval. Dat is een half jaar en echt te lang. maar ik maak me dus echt zorgen en daarom ook een beetje droevig over al die verandereringen weer die het meisje in 1 keer te verwerken krijgt na alles wat er vorig jaar al is gebeurd met ongeluk van mij ex en de scheiding etc etc… ik heb hier geen controle over, het loopt zo, maar wat kan ik doen om het voor haar makkelijker te maken? Ze moet nu dus per 1 sept op een nieuw schooltje beginnen en dan halverwege sept ook nog verhuizen. Mijn maag draait een beetje om… vind het zooooo sneu.

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

aan de andere kant… moeten alle kinderen die verhuizen normaal niet naar een andere school of kdv? Maar ze heeft al zoveel gehad het laatste jaar… je wil ze zo graag beschermen maar soms gaan dingen gewoon boven je macht…

mama1980

Noah is hier in Maart ook naar school gegaan… en volgende week krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis…dus ook 2 dingen…Wij hebben er in Maart al voorgekozen om hem in de wijk waar wij straks gaan wonen ook alvast naar school te doen… zodat hij juist niet van school hoeft te wisselen…

Maar ik snap je gevoelens wel hoor…Ik zou gewoon met je meisje blijven praten over de veranderingen…dat ze dus straks naar school gaat, maar ook vooral dat jullie gaan verhuizen… daar zijn wij ook al erg mee bezig, en tot nu toe gaat dat goed…

Liefs, Melanie

Misschien kun je ook wel een soort kalender met haar knutselen waarin precies staat wanneer er wat gaat gebeuren.
Zo ziet ze precies wanneer jullie naar een ander huis gaan, wanneer ze naar school gaat en zet daar dan ook de dagen in dat ze naar school gaat, zodat ze ziet wat er allemaal gebeurd.
Je kunt dit bijvoorbeeld met plaatjes aangeven op de dagen en dat ze iedere dag een dag mag afstrepen.

Liefs en succes met de veranderingen!
Anne

Ik spreek uit ervaring dat veel veranderingen moeilijk zijn, maar ik heb ook gemerkt dat als je er veel over praat het wel goed gaat. J heeft binnen een paar maanden, moeten verhuizen, dr pa moeten achterlaten in het buitenland, naar school, andere taal leren spreken en mama naar dr nieuwe werk, mee moeten leren omgaan, Nu heeft ze wel een kleine terugval gehad, maar na drie maanden gaat het eigenlijk allemaal best wel goed. Dus ik zou je niet teveel zorgen maken, die zorgen pikt je kind ook op! Succes

thanx allemaal! Die kalender is een goed idee al weet ik niet of ze dat al zal snappen. Ze weet nog niet eens wat morgen is of volgende week… maar ik ga er zeker over praten. Ook dat vind ik lastig, want als ik vandaag zeg over een tijdje, dan vraagt ze morgen of we nu gaan. Tijdsbesef is bij een 2 en half jarige dus nog niet zo goed. En @Jmama, dat zijn idd ook een boel veranderingen!!! Fijn dat het nu goed gaat. En met joueod gaat. en met jou? Ook je draai gevonden?

mama1980

Inderdaad, jezelf zorgen maken is eigenlijk het ergste dat ze oppikt.
Voor de rest wennen kinderen heel snel aan allerlei veranderingen.

Het hele leven van die kids staat vol van veranderingen, veranderingen,
en nog meer nieuwe dingen. Dus daarover hoef je je niet druk te maken.

En het klopt dat het tijdsbesef nog niet zo groot is.
Bij Hylke was tot nog niet zo lang geleden alles in het verleden: vonmorgen,
en alles in de toekomst: vanmiddag.

Toch kan zo’n kalender heel goed helpen.
Het gaat dan niet precies over dat iets volgende week,
over 20 dagen of over 3 maanden gebeurt,
(over een tijdje is trouwens géén goede term om te gebruiken,
dat zegt te weinig.)
maar meer de over de volgorde waarin dingen gebeuren.
Afstrepen wat geweest is, praten over wat nog komt.
En dat kun je al best een eind van te voren doen,
want die geheugentjes is niets mis mee.

Als je er dan een paar keer over gepraat hebt, zul je zien
dat ze er zelf over gaat beginnen, en dan zoiets zegt als:
En dan ga ik morgen naar school,
en daarna gaan we naar het nieuwe huis,
en dan is het snel Sinterklaas (ik roep maar even wat).

M.