Te veel aandacht afbouwen

hoi meiden,
Een vraagje aan de deskundigen onder ons, jullie dus…
Mijn dochter van twee vraagt en krijgt veel aandacht. Vaak geniet ik daar ook van. Ben op twee dagen na met haar thuis en in het weekend ook vaak zonder vader. Dus…twee handen op een buik.
Ik besef me heel goed dat ik haar teveel aandacht geef, maar vind het moeilijk dit nu te veranderen. En, ik wil het haar graag naar haar zin maken, ook verkeerd. Nu slaapt ze en zit ik al te bedenken wat ik straks met haar ga doen. Was zelfs al van plan om de lijm etc. klaar te maken en zetten.
Ben benieuwd hoe jullie met enige kinderen om gaan en of het herkenbaar is of juist niet, en dan graag wat tips.
Ik vind op zich de aandacht geven niet erg maar wil wel graag dat ze op kan groeien als een zelfstandig meisje die niet afhankelijk blijft van haar moeder. Maar ja…ze is pas twee he…

Hoi Denise,

aandacht geven is goed. Hier heb ik 2 jongens (5 en 3.5 jaar)
en die vragen ook ontzettend veel aandacht.
Heb daar niet altijd tijd en zin in, soms moeten ze ook gewoon leren even
zelf te spelen zonder mama.
HIer is het ook vaak mama mama mama.
Vaak zeg ik ook er is ook nog een papa hoor, ga daar maar naar toe.
(vooral met het naar bed brengen, dat moest mama altijd doen) het is goed,
dat gebeurt nu echt niet meer.
Op een gegeven moment sta je alleen nog maar voor de kids klaar ,
en tijd voor jezelf heb je niet meer.
Ik heb nu gewoon ook geleerd ff tijd voor mezelf te maken. gaat veel beter,
voel me beter (ben niet alleen mama)

Je werkt 2 dagen in de week, dus dan heb je ff geen kindje?
Ze gaat dan denk ik naar de opvang, dus kan ze veel met andere kindjes spelen./
Ik zou haar wel leren ook zelf eens te spelen.
Is goed voor zelfvertrouwen,

succes ermee en groetjes,
mama van 2 kids

he mama van twee,
Ik kan haar die aandacht ook geven, vind ik niet erg, maar ik wil niet dat ze niet zonder me straks kan. En dat ze ook haar zelf kan gaan vermaken. Dat moet ze leren en dat doet ze ook wel op de creche, in augustus gaat ze daarvan af en gaat ze twee ochtendjes naar de peuterspeelzaal. Weet niet goed wat het verschil is, maar ik werk niet meer en ze hoeft dan niet hele dagen meer weg. Wil zeker wel dat ze ook met andere kindjes speelt ( gaat op het moment niet zo goed dus alleen maar goed om te oefenen…).
Oh, wakker, ga haar uit bed halen, lijm ben ik nu vergeten, ha, ha gaan we wat anders doen!

Erik wordt bijna 3 jaar en kan zichzelf ook niet bijster goed alleen vermaken. Dat heeft hij nog nooit heel goed gekund, waardoor je hem automatisch meer aandacht geeft, etc. Maar ik probeer hem wel te leren dat niet de hele wereld altijd om hem draait; soms moet hij zichzelf even vermaken en doe ik iets voor mezelf. En dat gaat de ene keer beter dan de andere keer

Ik heb ook altijd wel een uitstapje gepland voor de ochtend en middag op de dagen dat ik alleen met hem ben (2 dagen per week). Ik kan er zelf slecht tegen om de hele dag binnen te zitten. Op de fiets, even naar de speeltuin, een boodschap halen, etc.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

oh, dat doe ik zeker op een dag, ook als het regent, naar buiten, frisse neus halen. Ik heb ook een meisje dat vrij veel energie kwijt moet en dan red je het niet met binnen zitten ( of een flink kussengevecht houden…).
ik heb nu weer geprobeerd geen aandacht te geven, kreeg toevallig visite maar dan gaat ze het bij de visite proberen ( en dat lukt…).
moeilijk moeilijk maar we blijven proberen. Eens moeten ze toch op eigen benen staan ( en mama ook weer)…

Haha, dat van dat energieke herken ik wel. Erik barst ook van de energie, hij wordt echt vervelend als we een ochtend of middag binnen blijven. Dus vanmorgen in de regen zijn we dan ook gewoon naar buiten geweest: laarzen aan en paraplu mee en stampen maar in de plassen

Enne, ooit zullen ze heus op eigen benen staan. Maar ze zijn nog zo jong, de meeste kinderen van deze leeftijd kunnen nog slecht lang zichzelf vermaken hoor.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Pfoe lijkt me wel vermoeiend als je kind zich niet alleen kan vermaken. Ik herken het niet. Colin kan als het moet de hele dag alleen spelen. Hij is altijd bezig. Ik hoef ook niet perse iets te gaan doen, al lopen we natuurlijk wel sowieso iedere dag met de honden. Ik kan ook gewoon achter de laptop gaan zitten of een film kijken met hem erbij. Hij speelt gewoon. Af en toe brengt hij me een boekje om samen te lezen of komt hij knuffelen. Hij kan 's morgens ook makkelijk een uur bij ons op de kamer spelen als wij nog blijven liggen.

Ik denk dat het toch wel gedeeltelijk aan ons ligt. Wij hebben altijd samen speel momenten gehad en voor de rest hem gelaten. Hij heeft wel gehad dat hij dan ging zeuren, maar dat negeerden we.
Het lijkt me toch wel fijn als je het een beetje afgeleerd krijgt. Misschien samen met haar gaan spelen en haar na 10 minuten alleen verder laten spelen. Dan help je haar even op gang.

22-12-2009 colin geboren

lekker hoor als je kind zo alleen kan spelen. Ik help haar wel eens op gang maar het is ook de aard van het beestje. Ze is heel snel afgeleid en zelfs als ze in de zandbak speelt is het ’ mama ook’? Soms ga ik dan door mijn knieeen en speel mee en soms zeg ik, mama is even haar thee aan het drinken. Dan komt ze naar me toe, kijkt in de mok en zegt ‘bijna op, mama’! Met andere woorden, ’ zo, dan kan je komen spelen’.
ben benieuwd wanneer het wat minder gaat worden.

Aaron is ook 2 maar die speelt ook het liefst de komplete dag met mij.
Ik probeer ook wel eens van : Aaron…nou moet je even alleen spelen want mama gaat het eten maken.
Dan zegt ie: Äaron helpen!}

Of ik zeg: andere kindjes kunnen ook alleen spelen, jij moet dat ook leren!
Zegt ie: doet ik wel! Hahaha…dan speelt ie 10 minuten alleen en dan zegt ie: mama ook mee pelu?..huppakee…dan ga ik weer want dan heeft ie toch 10 minuten alleen gespeeld.

Komt allemaal goed…soms is het wel vervelend maar ik maak me er niet druk om!

Gr, Danielle

nou ja, ik geniet meest van de tijd er ook van, en ik weet ook dat ik haar ruimte moet geven om zelf te spelen, die krijgt ze ook wel hoor. Al voel ik me wel heel snel schuldig, als ik haar dan geen aandacht geef.
maar goed, gaat ook wel weer over!