Te dik?

Hoi Dames,

Ik ben nieuw hier en kom direct met een vraagje: is mijn dochter te dik?
Ze is 22 maanden, ik denk zo’n 86 cm lang (volgens de kledingmaat) en ca. 14 kg. Ze is een lief meisje, speelt graag en is heel levendig. Ze eet wel goed, drinken gaat iets moeizamer, ze drinkt niet graag melk. Hieronder haar eetschema:
7-8 u: een bordje pap (150 cc + 5 schepjes nutrilon + 6 schepjes bambix)
10 u: 1-2 stuks fruit
12 u: 1,5-2 boterhamen met beleg + een bekertje limonade
15:30 u: flesje 120cc + 4 schepjes nutrilon + een klein koekje
17:30 u: groente (ca. 250 gr) + limonade
19:30 u: een beetje yoghurt
Is dit een goede schema? Ik wil niet dat ze een dik kind word.

Kasia

BMI uitrekenen heeft nog geen zin. Ik kan alleen bmi-programma’s vinden voor kinderen vanaf 6 jaar. Als je het niet vertrouwt even contact opnemen met cb of huisarts.

Ik neem aan dat je met 18maanden een consult hebt gehad bij het cb. Als het goed is wegen en meten ze dan dus dan moet toch in het groene boekje te zien zijn waar je kindje zit t.o.v. de curves? Als ze daartussen zit is het goed.

Groetekes, Sje

Ze zit wel tussen de lijntjes, maar met het gewicht aan de hoge kant. Cb zei bij 18 maanden dat ze minder fruit moest krijgen. Maar toen had iets andere schema. Ik vraag me af wat ik bij de huidige schema kan veranderen? Geef ik haar te veel eten? Wat denken jullie?

Ik vind het eerlijk gezegd geen overdreven vol eetschema. Dus er is niet heel veel weg te laten.

Maar: waarom krijgt ze limonade bij haar eten? Dat moet melk of water zijn. Limonade bevat suiker en suiker zet aan. “Ze drinkt niet graag melk” interpreteer ik als “ze lust het wel maar heeft liever iets wat nog lekkerder is”. En dus zou ik haar melk geven.

Ik heb ook liever cola dan melk, maar ik drink wel melk omdat het gezonder is.

Verder: je schrijft 1-2 stuks fruit. Waar praten we dan over? Vaak banaan? Dat kan namelijk ook aanzetten.

En wat voor beleg zit er op haar boterhammen? Als dat zoetbeleg is, dan zou je dat beter kunnen vervangen door vlees en kaas.

Groetekes, Sje

Hier was het schema rond de 22 maanden zo:

's ochtends brood
(2 boterhammen + beker melk)
10.00 fruit
(1-2 stuks)
12.00-13.00 Lunchen
(2 boterhammen + beker melk)
17.00 Warm eten + toetje

Soms tussendoor een koekje of een cracker.
Drinken staat hier vrijwel de hele dag klaar voor haar. Water vind ze net zo lekker als ranja of andere sap dus dat is dan meestal water.

Hoe zit het in de rest van de familie?
Qua hoeveelheid vind ik het niet overdreven veel.
Je zou evt het koekje weg kunnen laten en het 2e stuk fruit geven.
Waarom krijgt ze nog steeds Nutrilon? Gewone melk mag ze nu toch gewoon hebben?

Zoals ik aan het begin schreef: ze is geen makkelijke drinker, daarom krijgt ze limonade (ik bedoel water met een scheutje roos-vicee). Er zijn dagen op het kdv dat ze bijna niks drinkt. Ze hoeft het gewoon niet. Ik wil liever dat ze bij de lunch een bekertje van die limonade opdrinkt dan helemaal niks. Als ze 's middags uit bed komt dan lukt het me om een klein flesje melk te geven. Met de beker wil ze het weer niet. Ik geef steeds nutrilon omdat ik denk dat het beter voor haar is, ben van plan tot haar tweede verjaardag mee door te gaan.
Tussendoor staat altijd een beker water voor haar klaar, daar neemt ze weleens een slok van. De yoghurt die ze krijgt is wel halfvol, maar niet zoet. Dus daar zit het niet in.
Wat betreft fruit: ze krijgt denk ik 2 keer per week een banaan. Meestal een appel of peer of kiwi of mandarijn. In de zomer aardbeien.
Op brood doe ik altijd iets hartig, nooit zoet. Dat lust ze niet graag.

@kasia: dan zou ik ipv roosvicee gewoon taxi (dat is drinken) geven. hier zit zuivel in, en je hebt speciale taxi ZONDER SUIKER. dus denk dat dat dan wel een optie is. of gewoon yoghurtdrank of soms wat chocolademelk.

Ik heb even het BMI uitgerekend, voor een kindje van 2 jaar, 86 cm en 14 kg. Dan is ze inderdaad wat aan de zware kant. Dit kan wel nog veranderen, maar wel iets om in de gaten te houden.

Wat ik dus zeker niet zal doen is beginnen met zoete troep als taksi, chocomel, yoghurtdrank ed (sorry mama van Rico).
Gewoon roosvicee (diksap) of water is prima.

Verder heeft ze helemaal geen flesje met melk meer nodig. Je zou kunnen proberen gewone halfvolle melk een beetje warm te maken en het dan te geven.

Waar je ook naar kunt kijken is het broodbeleg, hartig beleg is prima, maar kan ook heel vet zijn. Kies voor 20+ of 30+ (smeer)kaas, kipfilet, rookvlees, rosbief, gebraden achterham en dat soort magerdere vleeswarensoorten. Ook kan misschien sandwichspread (evt. met plakje tomaat/komkommer) een succes zijn.

Succes ermee.
Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hoi Kasia,
Prima schema hoor in mijn ogen. Onze dochter kreeg ongeveer hetzelfde, alleen geen nutrilon meer maar halfvolle melk en zij drinkt of water of roosvicé.
Vergeet niet dat er in fruit ook veel vocht zit en zo te lezen eet ze dat goed. Heb je al eens een smootie geprobeerd? Lekker wat fruit door de blender en er dan wat melk bij doen? Is hier altijd een succes geweest.
Groetjes Nancy

Zolang je haar niet volstopt met snoep en koek oid zou ik me niet te veel zorgen maken! Bij J hebben wij van baby af aan te horen gekregen dat ze zwaarder was (geen overgewicht). Nu is ze 4 jaar en vorige week bij de kinderarts in het ziekenhuis kregen wij te horen dat ze een mooi slank buikje heeft!!

Tegen de tijd dat ze naar school gaan komen veel kindjes pas van hun babyvet af! Lekker genieten en niet te druk maken!!!

Groetjes mama Ja

@Anne: bmi berekenen bij deze jonge kids werkt toch niet? die zijn zo vol in de groei en is geen pijl op te trekken, enkel een momentopname.
Daarbij… een kind heeft zuivel nodig? dus wat is er mis met taxi zonder suiker? lijkt me gezonder dan diksap waar wel suiker in zit… en in taxi zit nog zuivel ook. de chocolademelk tja daar heb je een punt
(ps: ik weet wat je geleerd hebt mbt je opleiding/werk, ik wil je ook niet verbeteren maar vond het wel logisch zo?)

Gewijzigd door - MamavanRico op 26 Mar 2012 10:02:19

@MamavanRico er zijn wel sites die de bmi van kinderen van deze leeftijd uitrekenen en als je dan in obesitas zou vallen weet je wel dat het niet goed zit

Bij mij geeft hij aan (Dylano dus) ondergewicht. Tja kan er niet meer induwen dan ik al doe

Liefs Michelle

Mamavan Rico: Het is juist goed om niet alles klakkeloos aan te nemen Dus in twijfel trekken mag.
Diksap is eigenlijk gewoon puur vruchtensap, waar je water bij doet. Mits je het niet te zoet maakt, heeft het minder calorieën dan een glas sap. Diksap is zonder toegevoegde suikers, dus alleen de fruitsuikers die er van nature zijn zitten erin.
Roosvicee daarentegen is wel met toegevoegde suikers en dus niet alleen van fruitsuikers.
Taksi is ook gemaakt van vruchtensap en bevat dus wat vruchtensuikers en daarnaast zoetstof, waar je altijd erg voorzichtig mee moet zijn bijkinderen omdat ze snel aan het maximum zitten van wat ze mogen hebben. Dit is erg verschillend per zoetstof en complexe materie.
Natuurlijk is gewoon wate rhet allerbeste, omdat er geen suiker inzitten: goed voor het gebit en de kilo’s (maar ik weet uit ervaring dat dat niet het vaakst gegeven wordt)

Daarnaast is het zo dat kinderen niet persé melk hoeven te drinken. Ik heb eens een lezing gehad van een kinderarts en zei vertelde dat kinderen tot 1 jaar echt melk nodig hebben. Daarna hoeft het niet per sé. De stoffen die in melk zitten welke ze nodig hebben zijn: eiwitten (daar staat onze voeding over het algemeen bol van, dus krijgen ze anders ook genoeg binnen) en calcium, wat ook in bv. kaas zit, maar in groenten en peulvruchten ed. Calcium wordt bovendien pas goed opgenomen als je voldoende vitamine D binnenkrijgt (welke aanbevolen wordt te suppleren tot iig 4 jaar).

Dus de reden om taksi te gaan drinken ipv melk zou zijn vanwege de eiwitten en de calcium:
Halvolle melk (250 ml) geeft 8 gram eiwitten en 300 mg calcium
Taksi (met zoetstof, 250 ml) geeft 0 gram eiwit en 15 mg calcium
Dis is dus geen goede vervanging.
Nog wat extra cijfers:
1 plak 48+ kaas geeft 5 gram eiwit en 163 mg calcium
100 gram broccoli geeft 4 gram eiwit en 33 mg calcium

Zo zie je dat die calcium en eiwitten op vele andere manieren ook binnen komen.

Liefs, Anne

O ja, de bmi.
BMI is inderdaad een meting die je gebruikt vanaf ongeveer 6 jaar.
Maar, ze vroeg om het BMI, dus heb ik het even opgezocht. Overigens altijd fijn als je daarmee goed zit.
Belangrijker is eigenlijk op deze leeftijd de groeicurve: zitten hier geen rare hobbels of kuilen in.
Dit behoort een mooie lijn te zijn.

Liefs, Anne

@Anne: thnx voor de info! snap het helemaal.
ehm over die calcium ik dacht dat dat dus in zuivelproducten zat vandaar dat ik het zuivel noem ipv calcium. want idd ik heb zelf vit d gebrek en daardoor wordt mijn calcium niet goed aangemaakt en/of ook afgebroken. dan krijg je dus een slecht gebit en last van je gewrichten. ik weet daardoor dus ook dat als ik niet genoeg vit d krijg dat mijn calcium ook niet op pijl is en dus andersom ook omdat het bij mij dus een wisselwerking is.

calcium in broccoli? goeie genade da wist ik nie! haha apart… nouja rico lust geen broccoli, die gaat ervan overgeven dus houdt ie ook weinig calcium over van de broccoli hihi kaas is ie helemaal gek op dus das netjes. omdat rico zoveel slijm heeft gaven we hem weinig melk.
MAAR dan is wel weer bewezen dat kids die vaak een luchtweginfectie hebben, baat hebben bij VOLLE melk, en groene groentes + rundsvlees. dus nu hebben we hem op dat soort dieet gezet en gaat het gekgenoeg wel beter. we hebben laatst een keer een week halfvolle geprobeerd en weer varkensvlees en meer kip enzo… ook minder groene groentes, gewoon om te checken… en het ging weer helemaal nergens over. dus weer omgezet zoals we het deden… en nu gaat t weer stilletjes aan beter, dit is overigens de 3e keer dat we deze check deden, en elke keer hetzelfde liedje. apart of niet?
maar sorry dit was offtopic

Je dochtertje is idd wel wat aan de zware kant. Maar op deze leeftijd groeien ze vaak eerst in de breedte en dan in de lengte, daar is geen pijl op te trekken.
Je schema is in principe prima. Maar ik zou wel die nutrilon laten vallen, dat is voor kindjes tot 1 jaar en niet voor kindjes van 22 maanden. Ik weet niet welke variant je gebruikt maar die peutergroeimelk zit vol met suiker.
Ik zou haar in de ochtend gewoon brood met een beker melk geven, of anders brinta met halfvolle melk. Als ze geen gewone melk lust kun je ook karnemelk geven. Geen jogi/chocomel oid dat zit bomvol suiker. En als er geen suiker in zit zit het vaak bomvol zoetstoffen zoals bv optimel. Die zoetstoffen zijn ook erg slecht voor opgroeiende kinderen.
Qua broodbeleg zou ik kiezen voor magere producten. Ipv limonade kun je ook proberen of ze thee lust9zonder suiker)
De richtlijn voor zuivelproducten op deze leeftijd is 300cc per dag. dus 2 bekers melk van 100cc en een schaaltje joghurt van 100cc.
Als ze gewone melk niet wil drinken zou ik haar wat vaker kaas op d’r brood doen ofzo maar haar niet opvolgmelk geven.

Groetjes ramona

BMI stellen ze hier tegenwoordig vast tijdens elk consult van het bureau… schijnt wat nieuws te zijn!

Ik geloof dat ik een schema voor een kind van bijna 2 wel wat anders in elkaar zou zetten. Ontbijten met brood, en de yoghurt bij de warme maaltijd aanbieden. Hier ‘hoort’ dat tenminste bij elkaar.
Een beker drinken bij de warme maaltijd krijgen ze hier ook niet, en ik kan ook nergens terug vinden of zo ook aardappels krijgt?

Groetjes Manderijn.

Leuk die alternatieven als vlees en kaas… Hier een vent die dat gewoon weigert, welke vorm van vlees of kaas dan ook! Kipnuggets en vissticks (die ik nuggies noem) is het enige wat ik er met moeite in krijg

Groetjes Manderijn.