Tandjes en slapen

Hallo

Ik lees vaak dit forum en heb er veel aan. Het valt soms niet mee zo’n kleintje.
Graag wil ik vragen wat jullie ervaring is met de tanden. Mijn zoontje is bijna 12 maanden en heeft 2 tanden. Nu heeft hij al maanden last van zijn 4 boventanden, die maar niet door komen. Steeds een week of paar dagen last en dan nog geen tanden. Ik hoor vaak dat ze na een paar dagen pijn doorkomen, maar hier zijn het groeifases. Hij is dan de hele dag aan het huilen of jengelen en kan niet zelf spelen. Het slapen gaat dan ook helemaal niet goed. Normaal kan hij van 19.00 tot 700 slapen, maar dan wordt hij al 's avonds huilend wakker en komt dan niet meer zelf in slaap. Als hij op mijn schoot zit of als we even samen liggen, dan blijft hij onrustig en blijft bewegen. In zijn bed laten huilen, en dat houdt hij onbeperkt vol, is geen optie als hij pijn heeft. Hij doet dit niet voor zijn plezier of wil niets uitproberen. Stel dat hij weer zelf in slaap zou komen, dan wordt hij toch snel weer wakker van de pijn…en dat is zonde van al die energie geweest. Is dit ook jullie ervaring met de tanden? Uiteraard gebruik ik al VSM, dentinox en 's nachts paracetamol. Kennelijk doet het erg veel pijn en kan ik hem alleen maar troosten. Maar zo langzamerhand, raakt onze energie met dit soort dagen en nachten ook op. Zijn die groeifases normaal.

Groetjes Happy mom

Gewijzigd door - Asje op 12 Feb 2012 09:25:02

Jeetje, wat lastig.
Ik heb hier geen ervaring mee. Mijn dochter heeft nooit last gehad vaan doorkomende tanden/kiezen.
Ze is nu twee en heeft haar gebit bijna compleet.

Sterkte en succes… Heb helaas geen tips voor je.

Voor meidenkleding (vanaf 62) en jongenskleding (vanaf 56) http://verkopers.marktplaats.nl/3924486

Hoi,
Is hij ook erg aan het zeveren? en op alles bijten?
Amy heeft nu drie boventandjes en twee onder. Amy eet iets minder als ze last heeft. We zetten het bedje ophoog en gebruiken voor dat ze naar bed gaat dentinox. Dit helpt bij haar voldoende.
Een koude bijtring vind ze niets aan.
Meer tips weet ik ook niet. Is het erg rood en bobbelig? mss even navraag doen bij de huisarts als hij zoveel last heeft zoals je omschrijft. Want maanden zo erg last bij vier tanden die niet doorzetten?..het klinkt heftig…
liefs Annelies

Lilypie First Birthday tickers

Ja hoor, het doorkomen van tandjes verloopt in fases. Het groeit steeds een beetje en dan stopt het weer even. Heel vervelend. Sterkte!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

we hadden dat bij stefan ook. Eerst een week hangerig/zeurderig en niet/weinig eten, dan weer n beetje koorts, dus we dachten, ooh, daar komt een tandje. Maar nee, dan was het ineens weer over, en géén tandje. Een tijdje later weer, en ook toen nog geen tandje. En na nog een tijdje was dat tandje er ineens, en toen hadden we t heel niet door gemerkt dat ie door was. Is inderdaad dus wel normaal, maar wel heel vervelend! Sterkte ermee!!

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi hoi,

Ik heb geen verdere tips voor je dan dat er al is gezegd of je al doet maar het is wel erg herkenbaar Jesper heeft dit ook zo. Hij krijgt tot nu toe telkens twee tanden tegelijk. Hij heeft inmiddels 4 boven en 4 onder. Ik gebruik voor Jesper Chamodent van VSM. Helpt hier overigens prima. Wanneer hij erge last heeft en er dus ook huilend van wakker wordt en dan niet verder kan slapen krijgt hij een paracetamol. Meestal ga ik altijd even met hem naar beneden, even samen zitten en krijgt hij beetje water. Even rustig worden. Bij Jesper verzacht een bijtring wel. Dit vindt hij ook heerlijk als hij last heeft. Ook hier kan het soms wel weken duren voordat er 1/2 door is/zijn. Maar ik weet dat het ook maanden kan duren.

Groetjes Daniëlle

Hoi Happy mom,

Onze kleine heeft nu bijna een volledig gebit maar ik snap wat je mee maakt.
Pas op met dentinox, er zit lidocaïne in, een stofje die ook word gebruikt bij het verdoven voor bijvoorbeeld hechten. Ik had zelf erg goede ervaringen met chamodent van VSM.
Ik weet niet of je kleine ook een speen heeft, maar die kan je ook lekker lang in de koelkast laten liggen, worden ze goed koud en werk wellicht pijnverlichtend. Koude washandjes uit de koelkast wil ook helpen, en het is misschien niet helemaal de tijd van het jaar, maar ijsblokjes maken van aangelengd diksap en je kleine hierop laten sabbelen/bijten…
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en heel veel sterkte met deze lastige periode… Je voelt je zo machteloos, maar veel meer kan je echt niet doen.

Liefs,
Chirley

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Bedankt voor de reacties. Meer dan het verzachten, kan ik op dit moment niet doen. Dat speentje in de koelkast kan ik nog wel even doen, zeker overdag.
Het is lastig in te schatten wanneer ze komen of wanneer het weer even rustig is. Dat wakker huilen is heel vervelend. Dat zijn we niet gewend.
Bij zijn ondertanden had hij alleen overdag last, maar nu niet. Misschien doen de boventanden meer pijn.
Komen ze altijd met 2 tegelijk? Vorige keer zaten er 1 of 2 dagen tussen.
Komen ze ook wel eens 4 vlak na elkaar, ik vind ze namelijk alle 4 erg uitsteken.
Huilerig, schreeuwerig en ongelukkig. Ook erg aanhankelijk en bang om even alleen te zijn. Hij kruipt steeds achter me aan en gaat huilen als ik even de kamer uitloop. Ik denk dat hij zijn pijn niet kwijt kan en steeds troost wil hebben.

Groetjes Happy mom

Ja ze kunnen met twee tanden tegelijk komen maar hoef niet altijd. Jesper krijgt ze steeds twee tanden tegelijk per keer. Kan ook met 4 tegelijk hoor. De dochter van een vriendin krijgt telkens maar 1 tand tegelijk. Mijn nichtje begon heel laat met tanden krijgen maar die had het hele gebit compleet met een half jaar. Bij jesper zitten er nu alweer twee door te komen boven. Ook hij heeft meer last van zijn boventanden. Zijn ondertanden komen voor mij ook altijd als een verrassing. Ik denk dat er boven dan tanden komen want die zie ik zitten en paar dagen later zijn er onder twee door. Meer dan de pijn verzachten kun je ook niet doen. Ze moeten er door heen en dat is soms idd niet altijd even leuk. Hier heeft hij er altijd 's nachts last van.

Groetjes Danielle

Het huilen als je wegloopt heeft te maken met verlatingsangst. Ik hoef soms bij de box maar weg te lopen naar de keuken terwijl ik nog inzicht ben of hij begint het op een huilen te zetten. Ik trek me daar niks (meer) van aan. Tja kan niet altijd bij hem in de buurt blijven zitten natuurlijk of de hele dag.

Groetjes

Gelukkig is dinsdag 1 boventand doorgekomen. Dus dan weet ik dat dit wel de oorzaak is.
Overdag was hij helemaal vrolijk en opgelucht. Zo heb ik hem tijden niet gezien. Maar 's avonds werd hij weer huilend wakker. Als ik hem in bed troost en weer neerleg, dan is hij helemaal in paniek. Heel hard huilen, zonder pauzes. Hij huilt zich helemaal overstuur. Hij valt dan niet meer zelf in slaap en moet even bij mij liggen.
Ik hoop dat hij echt last heeft van zijn andere tanden en dat hij niet opeens niet meer zelf wil slapen, want dat was nooit echt een probleem.
Vorige week sliep hij nog de 12 uur achter elkaar in zijn eigen bedje, dat kan toch niet zomaar weg zijn door bijvoorbeeld angsten of dromen of verlatingsangst. Ik hoop maar dat hij het nog steeds zijn andere tanden zijn en dat hij daar 's nachts het meeste last van heeft. Meer ervaringen iemand daarmee?

Je hebt echt grote kans dat dit puur te maken heeft met zijn tanden die dwars zitten. Ik weet niet hoe oud hij precies is maar als het niet zijn tanden dan kan het ook een sprong zijn. Weet niet of je bekend bent met het “Oei ik groei boek”. Er zijn hier ook veel forums over. Ik geloof dat er 1 zit rond de 11 maanden. Hier kunnen ze ook last van hebben waardoor ze huilend, jengelend wakker worden en niet willen slapen.

Nee het doorslapen is niet verdwenen. Ook hier kan hij deze avonden/nachten soms 2/3/4/ dagen achter elkaar hebben en dan ineens weer een aantal weken niet. Maar meestal is er dan ook echt wel iets aan de hand, tanden/ziekjes/sprongetje. Soms gebeurt het ook wel eens dat hij gewoon wakker wordt, niks aan de hand verder, en dan zo eigenwijs is dat hij gewoon niet wilt slapen. Ik geef hem dan een nepflesje melk. Dit is namelijk dan het enige waardoor hij weer gaat slapen. Ook als hij ergens last van heeft krijgt hij wat te drinken van mij. Meestal water. Helpt dit niet dan schepje melk erbij.

Ik weet het is soms echt niet leuk en vermoeiend vooral 's nachts, ik herken het maar al te goed, maar het zijn vaak toch ook bepaalde fases waar ze door heen moeten en dus ook wij als ouders. Het komt echt goed.

Groetjes Daniëlle

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb het vrijdag even gevraagd bij het consultatiebureau, want daar moesten we toch heen. Daar deed ze een beetje vaag over: ja, dat kan heel lang duren, ja dat kan pijn doen en ja daar kunnen ze wakker van worden. Ze wilde niet eens even kijken hoe ver ze waren en of hij daar last van heeft. Vreemd.
Dus daar had ik niet zo veel aan.

Weet iemand waarom kinderen daar 's nachts zoveel last van hebben? Is dat doordat ze er op liggen (meneer slaapt op zijn zij en buik) en niets anders te doen hebben zoals overdag?
Overdag merk je het ook wel, maar dan is hij natuurlijk bij je en zorg je voor afleiding en kan hij continu iets in zijn mond doen.

Groetjes Happy mom

Hoi Happy mom,

Goh, wat herkenbaar, jouw topic! Klinkt misschien raar, Onze kleine man (nu 10 maanden) heeft ook ERG veel last van z’n tandjes. Tenminste, dat vermoeden wij. Hij heeft er nu 4 (2 onder, 2 boven) en de eerste klachten kreeg hij al toen ie 4/5 maanden oud was. Hij heeft de gebruikelijke klachten (kwijlen, knagen en kauwen, koorts/verhoging, ‘scherp’ speeksel, etc). Daarnaast slaapt ook hij er erg slecht van. Overdag slaapt ie 3 kwartier tot max 2 uur (maar dat laatste is eerder uitzondering dan regel!) en 's nachts wordt hij ook heel vaak huilend wakker. Erg zielig! Langere tijd liggen doet blijkbaar pijn. Overdag, als hij wakker is en afleiding heeft, voelt hij de pijn minder volgens ons, want dan gaat het goed met hem. We hebben voor de zekerheid wel z’n oren laten checken door de KNO arts. Gelukkig was daar niets raars aan te zien.
Wat jij schrijft, dat jullie zoontje dit niet voor z’n plezier doet en ook niets uitprobeert, zo ervaren wij het ook.
Helaas heb ik geen gouden tip voor je, maar wellicht dat het helpt om te lezen dat jullie niet de enige ouders zijn die hier mee tobben. Dat vond ik in ieder geval wel fijn! Heel veel sterkte!

Groetjes, Mirte