Tandenpoetsen

Hallo,

Ben hier sinds vandaag nieuw en ik vroeg me af of jullie ook moeite hebben om de kleine zijn tanden te poetsen!
Hij is bijna 13 maanden en wil het steeds zelf doen maar echt tandenpoetsen word het niet hij poetst eerder zijn tong en bijt er eigenlijk op!
Als ik het dan maar weer afpak uiteindelijk word hij woest.
hoe lossen jullie dit op??
Hij heeft nu 7 tandjes dus die moeten wel bijgehouden worden!

Hoi,

Welkom op de site.

Onze meiden wilden het ook het liefst zelf doen. Dan gaven we aan dat wij eerst even zouden poetsen en dat zij het dan verder mochten doen. En dat werkte. Geen idee of dat bij 13 maanden was, maar het is uit te proberen.

Groetekes, Sje

geen zorgen maken…volgens de tandarts. Mijn dochtertje wordt deze maand 2 jaar en nog steeds mag ik haar tandjes niet poetsen en ze heeft toch al een mond vol.
Ze is voor het eerst meegeweest naar de tandarts, ze wilde natuurlijk niet in de stoel en niet dat er in haar modje gekeken werd maar volgens de tandarts moest ik maar eens terug komen als ze 3 was en haar gewoon laten spelen met de tandenborstel en b;ijven proberen of mama het mag doen.

gr Aram

Onze eigewijze man wil ook geen tandjes poetsen en is ruim 2,5 jaar nu. Ik probeer het kriebelmonster en bij het lachen poets ik tandjes whahaha. Als dit echter niet lukt omdat hij bv echt niet wil en geen zin heeft in dat gedoe met kriebelen en zo, dan maar niet. We gaan hem verder niet dwingen. Wel heb ik toevallig de afgelopen week hem mijn elektrische tandenborstel gegeven met een eigen borstel. Tja dit was wel erg spannend en het tandenpoetsen ging super. Maar volgens mij mag je pas elektrisch poetsen vanaf 3 jaar.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi hoi,
Ja ik herken dit ook bij mijn dochter. Zij heeft inmiddels twee tanden. Ze doet er alles aan om de tandenborstel met haar tong uit de mond te duwen of ze bijt erop zodat iki de tandenborstel niet bewegen kan. Ik laat haar ook even zelf met de tandenborstel zelf in het mondje spelen maar als ik het dan wil doen word ze ook boos! Maarja ze krijgt in iedergeval fluride op haar tanden. Ik ben aan het denken om een vingertandenborstel te gaan halen. Dat is zo een soort ding wat je net als een vingerhoedje op je vinger kan zetten. Misschien gaat het dan ook makkelijker. Hopelijk bijt ze me dan niet in de vingers.haha Laatst heb ik die twee tandjes met een dun doekje met beetje tandpasta afgeveegd. Dat ging opzich goed. groetjes chantal

chantal

bij ons was het krijzzen en aangaan nu nog steeds wel blijven proberen jij bent de baas met als gevolg dat mijn zoontje nu echt een heel slecht gebit heeft en wij komen nu bij de angsttandarts met hem

hi,

ik las vlgs mij dat asje een elektrische borstel had geprobeerd. Maar dat dat pas vanaf 3 jr zou mogen. Wordt inderdaad vermeld, maar het kan absoluut geen kwaad. Als je maar een zacht kinderopzetborsteltje gebruikt. Je kunt hem gerust gebruiken onder de 3 jaar. Ik ben mondhygiëniste dus je kunt erop vertrouwen dat deze info klopt, poetsen is mn lust en mn leven!!!hahahaha!
Poetsen bij hele kleine kids kan echt een drama wezen. Ik ben nu zelf ook mama, dus snap nu waar mijn patiënten altijd over klaagden…mn zoon is 15mnd en ik moet hem ook in de houtgreep nemen. Eerst deed ik het spelenderwijs, maar op een gegeven moment is hij het zat, hij wil alleen de tandpasta eraf eten. Maar toch zal hij moeten wennen en moet er het 1 en ander gepoetst worden. En dus neem ik m gerust in de houtgreep.
Later als hij groot is dan zal hij me dankbaar wezen denk ik maar, want het laat mij ook niet onberoerd natuurlijk. Laatst elektrische borstle gprobeerd, en dit ging geweldig. Nu wordt hij dit ook een beetje zat (het nieuwe is ervan af hé…) en dus is het weer "dolle"pret.
Inderdaad, het binnen krijgen van F is belangrijk, maar onderschat het belang van het poetsen niet. HEt melkgebit wortd erg onderschat, maar net zo belangrijk als de blijvende tanden. Dit is een oefengebit, om te wennen aan mondhygiëne. Ze zijn belangrijk als gids voor de nieuwe tanden in de wisselfase. Dus een melkgebit is echt belangrijk, dus toch met regelmaat een grondige poetsbeurt…de aanhouder wint.
Ik heb een vriendin met een kindje met Down. Zij moest altijd haar kind in de houtgreep nemen. Vorig jaar ging ze voor het eerst naar de tandarts, een collega van mij. Het zag er KEURIG uit. Mama blij, kindje blij, geen behandeling bij de tandarts nodig, dus dit blijft ook positief en warempel, het poetsen hoeft niet meer in de houtgreep, ze gaat de “lol” er een beetje van inzien…

Maar het blijft onwijs lastig, ik kan het helemaal beamen!!!succes…

x Floss

Hoi,

Bij Bryan was het ook altijd drama om te poetsen. Ook meerdere dingen uitgeprobeerd, zoals hem bij jou laten poetsen en tegelijkertijd bij hem poetsen, dolle pret natuurlijk. De laatste tijd gaat het gelukkig redelijk. We hebben een washand in de vorm van een hond en die washand gaat om zijn hand heen, hij gaat dan samen met mij vertellen wat we die dag allemaal gaan doen, en savonds vertellen we aan de hond wat we allemaal gedaan hebben. Ondertussen kan ik heel goed zijn tandjes poetsen. Het zit er zo ingebakken dat hij nu dus zelf al met de tandenborstel aankomt en de washand. Als we klaar zijn met vertellen mag hij nog even zelf poetsen. Voor Bryan werkt dit goed.

Groetjes
de mama van Bryan