Tandenpoetsen......nog steeds dramatisch!

We poetsen de tandjes van onze zoon, nu 14 maanden, al sinds dat hij zijn eerste tandjes kreeg (nu 8 tandjes en kiezen komen door). Vanaf het begin af aan gaat dit zeeeeer moeizaam. We hebben alles geprobeerd, van liedje zingen, vingertandenborstel, verschillende tandpasta’s tot zelf laten doen toe. Is de enige oplossing om hem dan elke avond in de houtgreep te nemen? Dat gaat zo tegen mijn gevoel in en vraag me daarbij af of dat echt wel goed is voor een kind, daar krijgt het toch alleen maar meer een “trauma” voor tandenpoetsen voor? Hoe doen jullie dat toch?

Mijn dochter vind het ook niet leuk, maar de tanden moet wel gepoetst dus ja dan maar even in de houdgreep.
Mijn zoontje heeft gewoon een heel gevoelig bekkie, bij hem zijn we erachter gekomen dat het met een electrische borstel wel goed gaat.

Zo herkenbaar! Hier nog zo’n drama bij het tandenpoetsen…
En alles wat jij noemt ook geprobeerd maar niets dat hielp.
De houtgreep bleef tot dusver de enige goede oplossing, heel vervelend maar dan zijn de tandjes wel goed gepoetst.

Ik heb nu 1 manier die redelijk werkt, Jasper op de arm voor de spiegel in de badkamer. Hij een tandenborstel in z’n hand waarmee hij in z’n mond gaat porren en dan ik met m’n enige vrije hand met een andere tandenborstel er ook tussendoor prutsen en zoveel mogelijk poetsen. Geen ideale manier, maar hij krijst dan in elk geval geen moord en brand! Nadeel is wel dat ie alles uit z’n mond laat kwijlen en ik geen hand vrij heb om dat even fatsoenlijk op te vangen. Dus ik doe het voor dat ik zijn pyama aantrek, zodat ie gewoon op z’n trui kan kwijlen want z’n bovenkleertjes gaan toch elke dag in de was.
Doe nu elke avond zoals bovenstaand, maar om de avond poets ik het dan onder flink gekrijs nog even na op het aankleedkussen zodat het om de dag ook echt goed gebeurd.

Maar ik lees natuurlijk nog even mee met dit topic, wie weet komt er een nog betere oplossing!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

hier ook niet echt een succes, maar wat iets helpt is steeds even mijn eigen tanden zogenaamd poetsen en dan weer verder bij hem. Ik moet dat wel vaak doen, maar dan lukt het redelijk. Ik vind het eigenlijk het handigst als hij juilt want dan houdt hij zijn mond tenminste open… Maar ik dwing niet echt heel erg omdat hij er dan helemaal een aversie tegen krijgt. Het moet wel, maar als hij echt niet wil dan maar eventjes.

22-12-2009 colin geboren

Tim had zijn eerste tandje toen hij precies 7 maanden was. Vanaf dat moment zijn we gaan poetsen en dat ging in het begin goed. Op een gegeven moment vond hij het echt niet leuk en moest hij alleen maar heel hard huilen. Niks werkte, dus hebben we hem ook in de houtgreep genomen. Want ja de tandjes moeten toch gepoetst worden. Dit heeft een aantal maanden geduurd en ineens was het over. Sindsdien gaat tanden poetsen goed en nog steeds doet hij meteen zijn mond open als we met de tandenborstel aankomen. Hier dus geen trauma’s over gehouden aan “de houtgreep”.

Groetjes,
Sandra