Tanden wisselen


#1

Hallo,

Mijn zoon is 6, en al veel kinderen van zijn klas zijn al druk bezig met het wisselen van tanden.
Hij is hier ergens erg jaloers over, en niet dat ik daar iets aan kan doen aangezien de melktanden vanzelf los gaan zitten, maar hoe merk je dat een tandje los zit en hoe oud waren\zijn jullie kinderen begonnen met wisselen?
Ik wil natuurlijk niet continu in zijn mond willen voelen haha


#2

Je kind merkt het vanzelf als er tanden los zitten. Vooral met eten voelen ze het.
Over het algemeen gaan de tanden die destijds als eerste doorgekomen zijn, ook als eerste los zitten. Dus dat zijn de onderste 2 en bovenste 2 snijtanden in het midden.

Daarna volgt de rest vanzelf want de blijvende tanden die doorkomen zijn groter dus die drukken de rest in de loop van de tijd los.

Ik heb weleens gehoord: als kinderen laat tanden krijgen, dan gaan ze ook laat wisselen. Bij mijn oudste dochter klopt dat. Die had bij 9 maanden pas haar eerste tandje wat doorkwam en die was ook erg laat met wisselen. Ze is nu bijna 12 en er zijn alleen nog maar 8 voortanden op eigen kracht gewisseld.

Omdat ze smalle kaken heeft, hebben we op advies van de orthodontist de natuur wel een handje geholpen en zijn inmiddels 4 hoektanden en de eerstvolgende melkkiezen getrokken. De rest moet vanzelf gaan, maar dat kan nog wel een poos duren.

Groetekes, Sje


#3

Nathanael heeft best vroeg tandjes gekregen, met 4 a 5 maanden al maar het komt vanzelf…