Tanden wisselen?


#1

Hoi allemaal,

Mijn zoontje wordt 21 juni 5 jaar. Nu heeft hij al een maand of twee twee loszittende ondertanden. Ik ontdekte dit doordat hij pijn aangaf bij tandenpoetsen. Hij vertelde dat iemand hem met zn gezicht op de grond had geduwd. Dus ik ging er maar vanuit dat daarmee de tandjes los waren gaan zitten. Na een paar week leek het ook weer wat vaster te gaan zitten maar ik bleef het wel goed in de gaten houden. Een week of twee geleden vond ik dat ze weer zo los zaten, heel vreemd allemaal dus ik zat er sterk aan te denken om toch even met hem naar de tandarts te gaan.

Tot ik zojuist ontdekte dat er achter de tandjes een nieuwe tand doorkomt! Ik schrok er eigenlijk van want ik had hier nog helemaal niet op gerekend. Nu vraag ik me af wat ik moet, gewoon de natuur maar even zn gang laten gaan of toch even langs de tandarts, de tand lijkt in mijn ogen wel vreemd ver naar achteren door te komen, maar het kan een vertekend beeld zijn omdat de losse onderstandjes wat scheef naar voren zijn gekomen. De tandarts zal waarschijnlijk toch niets doen gezien zijn leeftijd.

Komt het jullie bekend voor? Hoeven de melktanden er niet eerst uit te zijn voor de nieuwe tand doorkomt? En is Jasper niet nog een beetje jong voor wisselen of kan dat al wel met bijna 5 jaar?

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#2

Niks doen, de natuur z’n gang laten gaan. Onze jongste loopt hier ook met de nieuwe tand die al doorgekomen is en de oude die er nog in zit.

We hebben dit ook al eerder gehad met de oudste en de tandarts trekt liever geen melktanden als het niet nodig is. Dus gewoon lekker laten zoals het is. Komt vanzelf goed!

Wat betreft zijn leeftijd, ook geen zorgen over maken. Had-ie heel vroeg zijn eerste tandjes? Het schijnt namelijk zo te zijn dat kinderen die heel vroeg tandjes krijgen ook heel vroeg gaan wisselen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 03 May 2014 14:45:13


#3

Dank Sje!
Jasper had met 8 maanden z’n eerste tandje, maar als z’n te vroeg geboren weken niet meegerekend worden dan zou t met 6 maanden zijn, dat is misschien iets vroeg.

Had jij bij het doorkomen van de volwassen tanden bij de kids ook wel eens het idee dat ze te ver naar achteren doorkwamen / scheef o.i.d, maar dat het uiteindelijk toch wel gewoon goed bleek te komen? Het lijkt nu bij jasper of die nieuwe tand echt te ver naar achteren door komt, maar als de kaak nog verder groeit en andere tanden/kiezen komen door dan trekt dat misschien wel bij?

Ik wacht het maar rustig af!
Groet Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#4

Ja die tanden komen soms schots en scheef door of ver naar achteren, maar dat schuift vanzelf op z’n plek. Mits natuurlijk de kaak genoeg ruimte daarvoor geeft. Onze oudste heeft bijv. niet genoeg ruimte in de onderkaak dus bij haar kreeg het de kans niet om allemaal goed op z’n plek te komen.

We zitten daarom met haar sinds november in een traject bij de ortho. Haar 4 melk-hoektanden zijn er in december uitgehaald om de 4 nieuwe snijtanden die schots en scheef doorgekomen waren de ruimte te geven. En dat zet zichzelf al aardig op z’n plek. Gaat snel zoiets! Nu is er dus geen ruimte meer voor de nieuwe hoektanden en daarom moeten er eind van het jaar 4 melkkiezen uit om die 4 hoektanden de kans te geven.

Zo blijven we even het ene gat met het andere vullen en om straks de laatste blijvende kiezen de kans te geven goed door te komen, moeten de achterste blijvende kiezen die ze al een paar jaar heeft er ook tegen die tijd uit. Daarna gaat ze een beugeltraject in. Omdat we nu de natuur een handje helpen, hoeft ze t.z.t. maar 1,5 jaar te beugelen ipv 2,5 jaar!

Van een kant zonde natuurlijk om er 4 goede kiezen uit te halen maar ze heeft gewoon echt niet genoeg ruimte voor een volwassen gebit, dus het moet op deze manier. Haar kaak komt toch wel vol met gebit te staan dus die 4 kiezen gaat ze straks niet missen.

Dus als Jasper genoeg ruimte in zijn kaak heeft komt die tand die ver naar achteren doorgekomen is vanzelf op z’n plek!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 May 2014 14:03:41


#5

Hey Sje,
volgens mij ben jij de enige die echt nog actief is op ikkeben…!
Heel anders dan 4 jaar geleden… toen was ik zelf echt verslaafd, elke dag even kijken of er nog nieuwe items waren maar nu…het is echt veel te stil hier. Ben dan ook zelf niet meer zo actief, maar het valt me op dat jij altijd trouw reageert, dank!

Wel een heel gedoe zo voor je dochter, uiteindelijk zal het voor haar ook allemaal wel goed komen, maar dat de 4 melkhoektanden getrokken moesten worden das toch echt wel sneu. Hoe oud is ze?

Jasper zn wiebeltand kan ie al helemaal plat naar voren buigen, kijk mama… maar mama kijkt liever niet haha, ik krijg er de kriebels van!
De tandarts gaf bij het laatste bezoekje aan dat hij heel mooi ruimte tussen alle tanden heeft waarbij ze verwacht dat er voldoende ruimte is voor het volwassen gebit, dus als die tand idd vanzelf wat naar voren trekt dan zal het wel goed komen. Hij heeft altijd een heel mooi kaarsrecht gebitje gehad, dus ik hoop natuurlijk dat dat zo blijft (in tegenstelling tot lisa waarbij vanaf het doorkomen nu alles al schots een scheef zit dus ik ben bang dat zij ook wat weinig ruimte heeft voor een volwassen gebit, maar zo ver is het voor haar gelukkig nog lang niet!) We wachten het maar af!

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#6

Tim wordt eind juni 6 en heeft sinds een paar weken zijn 1e wiebeltand. Zijn volwassen tand zit er ook al. En net als bij jouw zoontje lijkt het net alsof die nieuwe tand veel verder naar achter staat. Maar denk dat dat een vertekend beeld geeft

Wat een vervelend traject voor je dochter Sje, sterkte!

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#7
quote:
Hey Sje, volgens mij ben jij de enige die echt nog actief is op ikkeben...! Heel anders dan 4 jaar geleden... toen was ik zelf echt verslaafd, elke dag even kijken of er nog nieuwe items waren maar nu...het is echt veel te stil hier. Ben dan ook zelf niet meer zo actief, maar het valt me op dat jij altijd trouw reageert, dank!

Geen dank, graag gedaan. Ik check gewoon elke dag nog even of er topics zijn waarin ik tips of ervaringen kwijt kan. Maar inderdaad, het is hier stukken stiller dan een paar jaar geleden. Komt door de opkomst van FB denk ik. En aangezien ik niet op FB woon, woon ik hier nog.

Groetekes, Sje


#8

Wat betreft mijn dochter, ze is 10 jaar. Hele stap inderdaad om die hoektanden te laten trekken, maar als heel het traject waar we nu in zitten straks een jaar beugelen scheelt dan heeft ze dat er heel graag voor over.

Ze heeft het ook super gedaan met die hoektanden. Vooral het zetten van de verdovingen op alle plekken waar dat nodig was, heeft tijd gekost. Ze zei op een gegeven moment “gaan we nog trekken of niet?”. Haha!
Het trekken zelf was binnen 5 minuten gepiept! Bizar eigenlijk, hoe vast die tanden in je kaak staan maar hoe makkelijk de tandarts ze eruit tjoept! We waren supertrots op onze dochter, vooral omdat we haar in de aanloop naar de afspraak toe nergens over hebben gehoord terwijl ze voorheen bij alleen al het sealen van nieuwe kiezen (en dat stelt echt helemaal niks voor!) met tranen in de wachtkamer zat!

Op de ochtend van de hoektanden-afspraak zei ze “ik vind het toch wel een beetje spannend”. Stoer wijf! Zijn zat volwassenen die al nachtenlang wakker hadden gelegen van zo’n afspraak!

Lekker gezicht is dat inderdaad als ze zo’n tand helemaal naar voren kunnen klappen. Ik kan er redelijk goed tegen maar mijn zus krijgt er ook de kriebels van. Of dan komt je kind ineens met “Kijk eens mama, ik kan mijn tand helemaal achterstevoren zetten!”. Da’s ook een leuk moment. Bereid je daarop voor!

Fijn dat Jasper genoeg ruimte lijkt te hebben voor het blijvende gebit. Scheelt een hoop gedoe en zorgen!

Laat me weten als de tand eruit is hè?! Bijzonder moment zo’n eerste melktandje wat loskomt!

Groetekes, Sje


#9
quote:
Wat een vervelend traject voor je dochter Sje, sterkte!

Dank je!

Groetekes, Sje


#10

Wat een toppertje! Ik behoor ook tot een van die mensen die al zwetend in de wachtkamer zit als er alleen een gaatje moet worden gevuld…

De tandenfee is vannacht op bezoek geweest!!!
Maandagochtend kwam manlief erachter dat de tand weg was, ik was even bang dat hij hem in zn slaap had ingeslikt dus snel naar boven, maar gelukkig lag het nog gewoon in zn bed! Dus meteen het tandje mee naar school om aan zn juf en klasgenootjes te laten zien, hij was zo trots als een pauw, super leuk om te zien. Hij was alleen verdrietig dat hij de tandenfee niet had gezien…

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 13 May 2014 23:00:13


#11

Oh wat goed dat de tand eruit is! Leuk hè, dat ze dan zo trots zijn?!
Hier moeten ze altijd even huilen als zo’n tand eruit komt. Blijkbaar vinden ze het, ondanks dat ze erop voorbereid zijn dat die tand eruit komt, toch altijd weer een beetje ingrijpend.

Nu zul je zien dat de nieuwe tand die er al achter zat, vrij snel op z’n plaats gaat staan!

Groetekes, Sje


#12

Wiebeltand 2 is er ook al, en ook daar al een puntje zichtbaar van de nieuwe tand…
Pfff wat gaat het ineens hard!!!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#13

Kan tegenvallen hoor, bij onze oudste heeft een keer driekwart jaar een tand los gezeten! Kwam er maar niet uit! En als het niet nodig is, trekt de tandarts liever niet.

Dus het kan zomaar zijn dat-ie straks een jaar lang helemaal niks wisselt.

Maar wat worden ze dan ineens groot hè als ze met wisselen beginnen?! Zo ben je blij dat zo’n eerste tandje eraan komt en zo is het moment gekomen dat ze er alweer uit gaan.

Groetekes, Sje