Tandarts

Hallo allemaal,

Eigenlijk een simpele vraag, maar wanneer zijn jullie voor het eerst met jullie kindje naar de tandarts geweest?

Onze dochter heeft nog niet alle tandjes, maar we zullen toch een keer naar de tandarts moeten. Sommigen zeggen voor hun 2e jaar, maar dat lijkt me toch nog wat vroeg.

Groetjes Jeuly

Lilypie Second Birthday tickers

wij zijn gegaan toen rico 2 werd. de tandarts zei dat het goed was dat we er zo vroeg bij zijn, dat ze heel vaak pas kindjes zien komen die voor het eerst naar de kleuterschool gaan en dan zijn ze dus 4!
ik zou dus gewoon vanaf 2 jaar gaan. of 2.5 maar dat ligt eraan of je kindje veel antibiotica heeft gehad, of reflux klachten of allergieeen oid.
omdat rico reflux heeft(gehad) zijn wij dus eerder gekomen.

Vanaf het 4e jaar zijn ze verplicht om naar het gebit van je kindje te kijken. Maar geadviseerd wordt om je kindjes al eerder mee te nemen, zodat ze kunnen wennen. De tandarts kijkt dan even snel, maar nodig is het nog niet. Wij nemen Tim sinds hij 2 jaar is mee. Beide keren mocht de tandarts echt niet in zijn mond kijken. We moeten over 2 weken weer, dus ben erg benieuwd hoe het dit keer gaat. Ik heb er nog weinig vertrouwen in dat hij het dit keer wel toe laat, maar wie weet.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Erik is net na z’n 2e verjaardag voor het eerst mee geweest. Ik lag in de stoel, hij ging op mijn buik liggen en de tandarts mocht zelfs even kijken in z’n mondje. De tweede keer was eind vorig jaar, toen wilde hij niet in de stoel en bleef hij staan. Toen mocht de tandarts ook wel eventjes kijken.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

@Sandra: ook hier vind rico het niet echt tof dat het moet gebeuren maar de 1ste keer was dus echt drama! brullen en gillen
en de 2e keer ging toch veel beter en na een halve minuut werkte Rico mee.
wij moeten in augustus weer voor de 3e keer

Onze meiden gingen vanaf het eerste doorgekomen tandje op de stoel. Gewoon op schoot bij mijn man of bij mij, gewoon voor de show. Eigen tandenborsteltje mee om te laten zien aan de tandarts.

Ze weten nu niet beter of het hoort er gewoon bij. Ze zijn zich nooit bewust geweest van een “nu mag je voor het eerst mee naar de tandarts”, dus er heeft nooit iets bijzonders aan gehangen.

Plus…ook voordat ze 2 of 2,5 zijn kunnen er al gaatjes ontstaan en hoe eerder je erbij bent, hoe beter!

Groetekes, Sje

Dylano was 2 jaar en 3 maanden en we hebben een speciale kindertandarts gezocht, dit omdat ik zelf doodsbang ben gemaakt door een gewone tandarts en Madelon idem dito. dit gaat hopelijk nu bij me tweede kind niet gebeuren en tot nu toe vind hij het geweldig. Is nu 2 keer geweest waarvan 1 keer bij de mondhygioniste(hoe schrijf je dat?) Die heeft hem alles laten zien en lekker spul op zijntandjes gesmeerd zodat ze konden zien of hij goed gepoetst had (Mama dus) Mocht hij zelf via een spiegel meekijken enzo. Dit gaat allemaal op een hele leuke kinderlijke manier. Ook bij de tandarts zelf, mocht hij de tandarts op zijn hand boren enzo

Liefs Michelle

@Sje: ja dat is waar, ook voor die leeftijd kunnen gaatjes ontstaan, daarom vind ik zeker als een kind antibiotica gehad heeft, of reflux of iets wat dan ook maar het gebit kan beschadigen, dat je dan voortijdig moet gaan. rico was trouwens 1 jaar en 8 maanden toen hij mee ging zag ik net op zn kaart staan. voor die tijd snoepte hij nog niet eens, en ik controleerde zijn gebitje ook regelmatig (nu nog steeds)

quote:
@Sje: ja dat is waar, ook voor die leeftijd kunnen gaatjes ontstaan,

En daarom vind ik het dus zo raar dat je wel moet gaan poetsen bij doorkomen van het allereerste tandje maar dat je kindje dan niet vanaf dat moment elk half jaar gecheckt wordt! Ik snap dat echt niet.

Ik snap tandartsen ook niet dat ze dat niet adviseren en dat ze gewoon zeggen “ah, vanaf het 2e jaar is vroeg zat!”. Het is nooit te vroeg (ja, natuurlijk wel voordat er überhaupt een tandje doorgekomen is!). Gewoon vanaf eerste tandje, tjoepa, in die stoel!

Juist voor het tweede jaar, als heel veel kindjes met een fles melk of roosvicee in bed gelegd worden (hoe dom kun je zijn!), als heel veel kindjes de hele dag aan een tuitbeker kunnen sabbelen (ook al geen slimme actie!. Juist in die periode kunnen ze zo makkelijk gaatjes krijgen en juist in die periode wordt er niet naar het gebit gekeken?! Heel tegenstrijdig!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 27 Jul 2011 21:42:17

@Sje: ja opzich is dat best vreemd, maar ik denk dat ze ervan uit gaan dat de tandjes misschien sterk zijn in het begin en door met fluor te poetsen ze allen maar sterker worden. ze beredeneren zo: vanaf 2 of 2.5 jaar gaan ze wat meer zoetigheid gebruiken dus vanaf dan kunnen er sneller gaatjes ontstaan.
ik denk dat ze zo denken, maar idd officieel hoeft het pas vanaf 4, en dat vind ik echt veelste laat.

Ik ben zelf tandartsassistente en in de groepspraktijk waar ik werk is ook een kindertandarts en in de pauze hoor ik vaak de vreselijkste verhalen van haar.
Ouders die hun kindjes verwaarlozen als het om het gebit gaat en dan komen ze daar en moet er direct van alles gedaan worden.
Ik hoor ook vaak kinderen gillen en sinds ik zelf moeder ben gaat het door merg en been, ik heb wel eens geassisteerd bij haar en de tranen stonden dan wel eens in mijn ogen, maar ook hele leuke dingen … tekeningen die je krijgt of dat ze heel nieuwschierig zijn of zelf ook tandarts willen worden hihihhi
Er komt de laatste jaren veel meer cariës voor in de melkgebitjes en dan heb je van die ouders die zeggen ach het is maar een melkgebit !!! dom.
Wat opvallend is dat ouders die zelf een goed gebit hadden/hebben dat zij minder aandacht geven aan het gebit van de kinderen maar omdat je zelf een goed gebit had als kind wil niet zeggen dat jou kind dat ook heeft.
En andersom net als bij Michelle die als kind slechte ervaringen had die het nu gelijk goed aanpakt met haar zoontje.
Ons zoontje gaat al mee naar de tandarts vanaf dat hij nog in de maxicosi lag en de laatste keer was Dion 20 maanden ongeveer en toen heeft de tandarst even ik zijn mondje gekeken.
Ik moet volgende maand weer en dan wordt Dion ook ingeschreven als patiënt en krijgt hij zijn eerste echte controle en hij is dan 2,5 jaar.

@Bakmama, toch niet Beerens?

Wat betreft tijd = geld: puin ruimen in het gebit van een kindje van 4 jaar omdat het dan pas voor het eerst op controle gaat, is veel erger. Die tijd die een tandarts er vanaf het eerste tandje in zou steken, is puur een investering en kan op de lange duur alleen maar tijdwinst en minder geldverspilling opleveren.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 27 Jul 2011 22:25:28

Zo te lezen is het gewoon verstandig om er op tijd bij te zijn.

Zelf moet ik in september terug voor de jaarlijkse controle. Helaas is onze tandarts er heel onverwachts mee gestopt, moet nu dus ook nog eens op zoek naar een andere. Lastig, maar goed onze dochter neem ik dan "gezellig"mee en we zien wel hoe het loopt.

Gr, jeuly

Lilypie Second Birthday tickers

Oh, dan ken je een van mijn vriendinnen! Die is daar volgens mij assistente! Klein pittig verzorgd uitziend vrouwke met kort donkerbruin haar.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Jul 2011 21:18:36

Ze heeft het niet alleen boven de schouders, ze heeft het echt kort, dus mogelijk toch niet dezelfde.

Is die praktijk kortgeleden verhuisd vanuit de Goirkestraat? Anders is er namelijk een andere tandarts die dezelfde naam heeft.

Groetekes, Sje

Hier krijgen ze ook een oproep bij 2 of 2,5 om naar de jeugdtandarts te gaan. Daar zijn de jongens in het begin dan ook naar toe gegaan. Ze hebben het altijd heel normaal gevonden en gelukkig vinden ze het niet eng en mag de tandarts altijd in de mond kijken.
Sinds de laatste keer zitten ze bij onze tandarts, gewoon omdat die om de hoek zit bij ons en fijnere openingstijden heeft. Daar deden ze het ook heel goed.

Ik zal het mijn vriendin eens vragen als ik haar spreek

Groetekes, Sje

Wij zijn ook nog niet met owen naar de tandarts geweest voor controle, maar hij is net 2 jaar dus zal er binnen kort wel van komen.
Hij is met ander half wel een keer geweest omdat ik het idee had dat er stukjes tand van z n voortandje af gingen maar ze moht echt niet kijken ik heb echt moeten helpen.
Maar ik hou me al vast voor de eerste controle zal wel drama worden hij is nu twee jaar maar mag nog steeds niet z n tanden en kiezen na poetsen, ben benieuwd hoe lang dit duurd en over gaat pffff

vanaf dat ze kon lopen is ze mee gegaan1.5 jaar ongeveer.
Elke keer op de stoel en zo laten wennen, nu 5 jaar wilt ze als eerste en is ze zeker niet bang