Taaltoets peuters

wat vinden jullie hier van??

persoonlijke mening van mij BELACHELIJK een kind moet kind kunnen zijn en niet alle kinderen praten nou eenmaal perfect als ze drie zijn

ben diep geschokt

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

Los daarvan: hoe willen ze het testen dan? Voor hetzelfde geld praat zo’n kind prima thuis, maar onder ‘dwang’ komt er dan misschien geen woord uit. En dan concluderen ze dat zo’n kind niet kan praten? Het idee erachter snap ik, maar of het zo uitvoerbaar is en meerwaarde zal hebben…ik betwijfel het.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

volgends mij willen ze dit doen om kinderen op te sporen die bijvoorbeeld thuis alleen maar een vreemde taal spreken, zoals bijvoorbeeld, turks, marokaans of engels en die daardoor nog niet veel met het nederlands in aanraking zijn geweest zodat ze die achterstand inlopen, ben het hier zelf niet zo mee eens, maar dat is de denkwijze hierachter geloof ik!

Ik hoorde het ook vanmorgen op het nieuws en mijn eerste reactie was dat ik het echt belachelijk vind. Ik vind ook dat een kind van 3 nog lekker kind moet zijn en zich nog niet met dit soort dingen bezig hoeft te houden. Als de toets niet goed is willen ze ook dat zo’n kind bijles gaat volgen. Laat een kind van 3 lekker buiten spelen en andere leuke dingen doen. Ze moeten nog lang genoeg toetsen maken en op school zitten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Dat was ook mijn eerste reactie. BELACHELIJK!!
En dan moet het op het CB gebeuren en zij moeten bepalen of het goed is of niet… ??? Bijles op 3 jarige leeftijd?? Je mag bijna geen kind meer zijn. Nee, ik snap hier niets van. Als er nu vermeld word voor buitenlandse kinderen dan kan ik er nog iets bij voorstellen maar voor gewoon nederlandse kindjes… En vervolgens ook nog gekort kunnen worden op de kinderbijslag. Ha,ha, echt een lachertje hoor!
Laten ze die engelse les dan maar een tijdje uitstellen op de basisschool en wat meer tijd aan de nederlandse les besteden!!

Groetjes Bianca

Ik dacht dat we moesten bezuinigen?? Dan ga je toch geen geld uitgeven aan dit soort belachtelijke ideeen. Laat ze lekker op de kleuterschool bekijken hoe het met de taal is en dan inderdaad bij de kindjes met een achterstand omdat ze vanuit huis geen nederlands meekrijgen (iets dat ik overigens ook belachelijk vind, maar goed das een ander onderwerp) bijscholen in plaats van inderdaad met 4 jaar engels geven omdat ze zo makkelijk leren.

Groetjes,

Michèle

OKe meiden
Ik vind het een goede zaak
Ik heb zelf een mannetje rond lopen met een taalontwikkelings achterstand
Hij zit op een speciale groep en straks als hij 5 jaar is gaat hij dus naar speciaal onderwijs wat dus speciaal voor kinder is die dat hebben
We hebben met 2 jaar aangegeven dat zijn taal nog niet goed was
Vorig jaar mei werd hij pas geplaatst op de Kubus
Als je maar denkt van ach het komt wel kan je je zelf ook flink in je vingers snijden
Ik denk dus dat ze die test eerder moeten doen bij 2,5 jaar al
En die testen zijn niet moeilijk om af te nemen
Doen ze op een audiologische centrum ook
Ik ben dus van mening dat testen geen kwaad kan
Weet je hoe moeilijk het is voor een kindje dat niet goed praat om mee te komen in de maatschapij
Ik wel loop er dagelijks tegen aan
En het is dus zwaar K*T om je kindje zo te zien

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

@ Heleen hier sla je helemaal de spijker op zijn kop. Jij hebt zelf aan de bel getrokken, jij hebt zelf aangegeven dat er iets moest gebeuren. De VVD wil dat dit verplicht wordt en bij weigering korten op kinderbijslag (wat overigens al het laagste ligt in heel europa en ook nog eens bevroren is hier).

Ik heb niks tegen die taaltoets maar wel tegen het gedwongenen dat er achter zit. Morgan is een vlotte prater en ze praat best goed al voor haar leeftijd, maar zou ik merken dat hier een probleem was zou ik ook aan de bel trekken, maar ik voel er niks om een gedwongen taaltoets te laten doen als het niet nodig is. Dat vind ik geldverspilling.

Groetjes,

Michèle

Tuurlijk als je merkt dat het praten van je kindje niet goed gaat, dan trek je aan de bel. Maar ik vind het absoluut niet nodig en blijf het een belachelijk idee vinden dat je kleine verplicht wordt om een taaltest te doen!!

Groetjes Bianca

bij weigering korten op kinderbijslag vind ik bezopen
Dat ben ik met jullie eens
Maar kindjes moeten zoveel worden kennen als ze 2 jaar zijn of 3
Als ouder weet je nooit hoeveel het er moeten zijn
Ik ken dus ouders die er niets aan doen
En zie dus dat kinderen in de problemen komen
En ja ik heb zelf aan de bel getrokken

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

tja hier is het zo dat allochtone kindjes door de peuterspeelzaalleidsters worden gescand als het ware, en die signaleren een taalachterstand, en trekken aan de bel… die kindertjes krijgen ook extra gratis dagdelen!1 aangeboden op de psz… gesponsord door de gemeente…

nou zijn mijn kinderen ook allochtonen, tenminste voor de wet wel en ik heb hemel en aarde bewogen alexander ook gratis naar de psz te krijgen maar die vlieger ging mooi niet op…
met een twentse mama en een kletskous eerste klas mag mama gewoon betalen hahah

maar als het hier nou over victor gegaan was… die heeft in zijn hele carriere op de psz geen woord gezegd tegen de leidsters…

daar hadden ze toen dertijd het advies met hem naar logopedie te gaan, maar ik wist wel beter… meneer kon heel goed en heeeeel veel kletsen, maar niet tegen anderen, alleen tegen ons.

dus hier zijn ze al op de psz bezig met vroegsignalering, en ik ben er wel voor, die taaltoets, want als ik ze hier op school zie komen zonder dat… de moeders en kinderen spreken al met al 3
woorden nederlands…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Sorry, maar ik vind het ook een beetje tever gaan. Laat ze idd gewoon buitenspelen en kind zijn.

liefs

@ Sann Taaltoets oke wat jij zegt net als een oogtest. Maar het is de dwang en het dreigen er om heen dat mij tegen staat.

Groetjes,

Michèle

Hoi hoi,

ik ben ook voor de taaltoets… hier alleen autochtone kindjes (ja ja een heel progressief dorp ahum), maar ik vind zelf dat de kinderen hier heel laat en slecht gaan praten! Sommigen versta je met 3 en soms 4 jaar nog steeds niet en hebben een vocabulaire van 10 woorden. Dat vind ik gewoon niet kunnen en ik weet dat het bij sommigen gewoon onwil of luiigheid is (van de ouders dan he)… Kinderen kunnen ondanks de test ook echt nog wel kind zijn hoor. Het zal spelenderwijs gaan… Dat van die kinderbijslag is uiteraard wel grote onzin!

Grtz Von

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Kids Birthday tickers

belachelijk is het juiste woord. Een kind moet kind kunnen zijn, zolang mogelijk. Deze mama doet hier niet aan mee, echt ik weiger dit! Een kind kan lang genoeg op school zitten, wij zijn vroeger zonder deze testen ook groot en gelukkig geworden. Wat een onzin zeg!

Lfs

dus de meningen zijn redelijk verdeeld

nou hier dus kindjes met een buitenlandse vader en late praters maar geen verband met elkaar aangezien wij gewoon hollands praten thuis.
daarbij zoals al gezegd hier praten niet alle kinderen even vlot en ook niet op commando
misschien praten ze thuis wel gewoon en doen ze dat tijdens de toets niet en dus word je verplicht om bijles te geven naar een kind van 3
ik blijf dat vreemd vinden maar geloof ook niet dat dat erdoor komt in de tweede kamer hoor maar alleen het idee al.
een kind hoort onbezorgd te spelen en genieten van zijn toch al kortdurende vrijheid aangezien ze vanaf 4 jaar al hele dagen in de schoolbanken zitten!!!

kijk als je als ouderzijnde zegt ik wil hulp want het voelt niet goed dan is het een heel ander verhaal natuurlijk maar ga niks verplichten zeg alsjeblieft

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

Ik ben het er wel mee eens. Dylano praat ook nog niet buiten papa en mama en ja en nee. Nu weet ik dat het straks snel kan gaan en ben ook iemand die zelf wel aan de bel trekt, maar indd genoeg ouders die dat niet doen.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers