Taalactiviteiten voor peuters

hallo, ik doe spw 3 en zit in het 2de leerjaar. ik loop stage op de peutergroep. nou moet ik voor een toetsopdracht nederlands, een taalactiviteit bedenken voor peuters. aangezien ik met de jonge peuters(2-3) werk, is het lastig om een geschikte activiteit te bedenken. Ik heb de hele ikkeben site afgezocht en eerdere forums bekeken maar er staan alleen maar creative activiteiten in. zou iemand mijn alsjeblieft kunnen helpen. Want ik ben helemaal leeg na 2 weken hard nadenken.

Alvast bedankt…
Groetjes…

Rijmen? Kort woordje in de groep gooien en kijken wat voor woordjes je terug krijgt? Onze jongste van 3 is al langere tijd aardig bezig met spelenderwijs rijmwoordjes verzinnen namelijk. Dus volgens mij moet het kunnen voor jouw groep.

Groetekes, Sje

Iets met liedjes? Liedjes laten aangeven waar dieren in voorkomen? Zijn er zat.

Groetekes, Sje

Iets met tellen?

Groetekes, Sje

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het doet boe… een koe.

Dus niet met kleuren, maar met geluiden, en ze 't dan laten aanwijzen en laten zeggen wat 't is (of helpen zeggen). En dan bijvoorbeeld met een plaatjesboekje (heel leuke te krijgen bij Boekenvoordeel).

Gewijzigd door - Marlala op 14 Oct 2008 18:34:08

Allerlei typische herfst-dingetjes in het bos verzamelen en samen met de kindjes benoemen. Erg leerzaam!

Groetekes, Sje

Hoi,

Pak een leuk eenvoudig prentenboek, bijvoorbeeld de kartonnen prentenboekjes van Kikker (Kikker en eend, kikker en haas) van Max Veldhuis of de kartonboekjes van Bas (Bas helpt mama) van Dagmar Stam. Bied deze interactief (= in gesprek) aan.
Laat de kinderen de voorkant zien, vraag wat ze zien, waar het boek over gaat. Lees een stukje, vraag de kinderen naar de mogelijke afloop. Stel open vragen tussen door (dus vragen waar ze niet alleen ja/nee op antwoorden, maar meer vertellen), bijvoorbeeld: ‘Wat is Bas aan het doen?’ of 'Hoe zou kikker zich voelen?'
Laat de kinderen naderhand proberen het verhaal na te vertellen. Je kan ook nog voorwerpen zoeken en benoemen die bij het boek horen. Heb je meteen een woordenschatactiviteit.

Succes!

Groetjes,

jantje

Heel erg bedankt allemaal, jullie hebben me goed geholpen. alleen nou moet ik weer gaan kiezen wat ik ga doen ze zijn allemaal zo leuk,

Groetjes

Laat nog even weten wat het geworden is en of de peuters het leuk vonden he?!

Groetekes, Sje

is goed, dat zal ik zeker doen jullie horen het snel.

Groetjes