Suiker verslaafd?

Ik heb een aantal weken op J’s eetpatroon gelet en ook het slapen gaan. Steeds vaker merk ik als ze moe is dat ze me om iets te eten/ drinken vraagt waar dan veel suiker in zit. Zoals sap, yogurt etc. Dit doet ze dus bij de nanny ook. Ik snap het wel, ze is moe, wil niet slapen, eet of drink wat en kan er weer een paar uurtje tegen aan, maar tegen het einde van de dag word ze dan (zoals ze het in brabant noemen) “stront vervelend” Echt drama om niets etc. Is hier iemand die veel van voeding weet? Kan het zijn dat suiker een beetje verslavend werkt op kids? Ik heb nu al 1 week zoveel mogelijk suikers weggehouden van haar dieet (wel honing in pap 's ochtends en fruitje 's middags), geen sapjes meer maar water, en thee, geen snoepjes meer, geen zoet op brood! Lijkt of ze nu al rustiger word! Of zit dat in mijn hoofd en is het psychisch? Nou laat jullie mening even horen, ben wel benieuwd namelijk!

Ik heb laatst een onderzoek gezien, en daar kwam uit dat kinderen niet extra druk worden van suikers (ondanks dat veel mensen dat wel denken). Maar dat het inderdaad wel psygologisch werkt, zoals je aangeeft.

Wat wel zo is, is dat als je weinig/minder slaapt, je meer trek in eten krijgt en dan vaak zoet.
Daarnaast is het zo dat zoete producten een boost geven, maar je daarna in een nog dieper dal terecht komt wat betreft energie.
Met zoete producten bedoel ik trouwens, de ‘echte’ suikers, de glucose. Niet de suikers uit fruit.

Het kan dus wel dat je verschil merkt bij J. doordat ze minder pieken heeft in haar glucosespiegel, en dus ook minder dalen.
Wat in ieder geval werkt is het eten over de gehele dag verdelen en zorgen voor voldoende vezels (zit in granen, groente en fruit), zodat het langzaam verteerd wordt en die pieken dus minder plaatsvinden.

Daarnaast kan het geen kwaad om je kind minder sap, zoet of brood en snoepjes te geven Maar een stuk fruit of (rauwe) groente kan onbeperkt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Liefs, Anne

Ik ben diabeet en ik weet natuurlijk als geen ander dat suiker een enorme boost geeft op korte termijn. Als mijn suikers heel laag zijn moet ik ook cola drinken. Dan ben ik zo weer op de been. Nadeel is wel dat mijn suikers als een idioot ook weer naar beneden kunnen donderen als ik ze niet met normaal eten stabiel houd. Suiker kan dus wel even boost geven, maar daarna moeten ze wel constant gehouden worden met normaal eten. Dus een boterhom of iets dergelijks. Alleen maar suiker geeft hoge pieken en lage dalen en dan ben je inderdaad dood en doodmoe. Plus dat het niet goed is voor het lichaam Overtollige suikers worden opgeslagen en omgezet in een reserve beter bekend als vet. En op de lange termijn is dat slecht.

En suiker heeft inderdaad een verslavende werking Als ik wat meer gesnoept heb omdat mijn periode er weer aan komt moet ik altijd een beetje afkikken als die weer voorbij is.

Conclusie een beetje suiker is niet slecht maar normaal gedoseerd en niet als gewoonte.

Groetjes,

Michèle

@ Lalala; Ik vind juist dat ze wel goed slaapt; meestal van 7 uur tot een uur of 7, dus klokje rond en dan juist de laatste paar weken (sinds oma er is) ook nog 1 a 2 uurtjes 's middags. Maar voornamelijk als het zo na de lunch is wil ze dan zoet, terwijl ze dan zo moe is en als ik het dus geeft haalt ze het wel tot bedtijd maar is ze echt zo ontzettend vervelend als ik thuis ben. 5-7 dus de laatste uurtjes die we samen hebben. Als ze slaapt en dan later die suikers krijgt/ of niet, is ze veel, veel leuker. Dan heb ik echt een schat in huis. Het is dus een combinatie van niet slapen en veel suikers die haar vervelend maakt. Niet druk hoor; maar janken, niet luisteren, bazen, eigenwijs zijn. Etc. Nog even een vraagje dan daarover; sap is dan niet zo’n probleem? Als het 100% fruitsap is? Hoe zit het met je suiker spiegel schommelingen daar dan?

@ michele; ja het lijkt ook echt een soort verslaving hoor; klinkt misschien dramatisch maar dan vraagt ze constant om zoet, en alle verschillende zoetigheid, en lekker dramatisch doen als ze het niet krijgt joh. Verder hebben we haar niet op dieet gezet hoor want ze is al zo klein en licht (90 cm en 12,5kg) maar gewoon binnen proporties vooral omdat Oma haar de eerste weken wel ernstig verwend heeft!

Ja, ze slaapt prima zo te zien.
Maar, je geeft wel aan dat ze ‘vervelender’ is, als ze niet slaapt, toch?

Enfin; je vraag: 100% fruitsap zorgt niet in die mate voor die pieken, omdat daar voornamelijk fructose in zit i.p.v. glucose. Maar dit wordt ook weer niet te vaak geadviseerd, gewoon vanwege de vele kilocalorieën, maar dat is een ander verhaal

Liefs, Anne

@Malawimamajada Nee snap ik maar snoepen beperken tot normaal zie ik ook niet als een dieet hoor.

enne natuurlijke fruitsuikers hebben een ander effect dan kunstmatge suikers. Honing is ook een natuulijke zoetstof. De effecten op het lichaam zijn heel anders. Zo mag ik wel 2 stuks fruit per dag, sterkter noeg moet ik. Maar twee koekjes niet. Oke een beetje overdreven maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Groetjes,

Michèle

@ michele; tja helaas begon de ochtend zo ongeveer;
J; Goedemorgen mama; mag ik chocolade!!! (heeft ze nog nooit gehad 's ochtends)
Ik; Nee
J; Okay, mag ik jam
Ik; Nee, je mag pap; wil je havermout of griesmeel
J; janken, zich op de grond gooien en gillen IK WIL JAM
Ik; Nee, je kan pap krijgen met banaan en een beetje honing!
J; NEEEEEEE, ik wil chocolade, en brood met jam!

Nou sorry hoor, maar dit gaat dus weer helemaal nergens over! Daar word ik dan zo vreselijk pissig van! Dat is natuurlijk PP en net wakker zijn en dat gezeik met die suikers, maar zodra de zoetigheid hier op is komt er niets meer het huis in! Bah

Kan me voorstellen dat het vervelend is!
Ze is inderdaad echt aan het uitproberen, of ze het misschien toch kan krijgen.

Je doet het goed hoor!
Volhouden.

Liefs, Anne

Oh maar dat ken ik wel hoor. Nou moet ik eerlijk bekennen morgan krijgt wel zoet op brood, maar die snoept weer bijna niet eigelijk. Ja fruit dehele dag als ze de kans krijgt en ze vraagt ook regelmatig of ze kaas op brood mag ipv hagelslag, maar zo te horen is J je aardig aan het testen.

Groetjes,

Michèle

Ja jullie hebben gelijk, flink aan het testen jah! Maar goed heel vervelend dus! Kass lust ze echt niet, nou prima die kaas van hier is toch niet te vreten en hageslag hebben we ook niet! Maar d’r is wel nutella, maar zodra die pot leeg is komt er nooit meer een in huis! (zal nog wel 1/2 jaar duren denk ik) Verder doet ze het qua fruit altijd wel goed hoor, het is nu manderijnen, guave en papaya seizoen en dat word wel volop gegeten, daar maak ik me geen zorgen om maar dat gezeur om zoet joh! Ongeloofelijk echt! Zit bijna te denken om maar te beginnen met een vol Engels ontbijt en dan kijken wat ze doet, moet er alleen niet aan denken om 's ochtends om 6 uur worstje te bakken (braakpoppetje hebben ze helaas niet )

Ik weet het ik kan ook helemaal doodmoe worden als Morgan die buien heeft. Echt als die iets in der kop heeft heeft ze het niet in der kont. Vraag me af van wie ze dat heeft

Maar gewoon strak volhouden dan is het, hier tenminste, het snelste over,

Groetjes,

Michèle

Hahahah kom net thuis voor mijn pauze en word begroet door een peuter, die heel hard JAM!!! loopt te krijsen tegen mijn nanny, meteen even op d’r kamer gezet! Echt belachelijk, gaat weer nergens over. Rustig lunch gehad en na de lunch vraag ze er weer doodleuk om. Ik denk dat ik die 2 geopende potten jam maar mooi aan mijn schoonmoeder ga geven, zijn wij er ook weer vanaf!

Ik wou net zeggen staan ze in het zicht?? Want dan meteen weghalen, dat kan een hoop ellende schelen.

Groetjes,

Michèle

@ michele, nou niet echt, het staat allemaal in de bijkeuken, die gaat natuurlijk constant open en dicht omdat daar veel staat en ook de bezem, wasmachine etc.! Ik ga het verstoppen en dan maar eens aankijken!

Kan helpen hoor uit het oog uit het hart.

Groetjes,

Michèle

of ze echt drukker worden van suiker… ik merk dat niet ik merk wel dat als ik moe ben en dan cola drink of iets eet waar veel suiker in zit dat ik me wat fitter voel.
bij rico merk ik dit ook, hij krijgt dan geen cola ofzo maar b.v. een bepaald toetje ofzo waar dan meer suikers in zitten dan bij gewoon naturel… dan zie je wle dat hij daarna wat meer fit is dan voorheen.
maar druk worden van suiker… ik hoor het regelmatig maar ik herken het niet.
WEL van chocolade, maar dit heeft niets met de suikers te maken.
ik weet verder niet of ze dan suiker verslaafd is… ik denk dat je als mens, kind of volwassenen dat maakt niet uit af en toe gewoon behoefte hebt (ook lichamelijk dus niet alleen geestelijk!) aan suikers. ik heb dit b.v. bij zout.
af en toe voel ik me niet lekker en als ik dan een handje chips heb gegeten voel ik me weer beter.
niet dat ik dan minder moe wordt hoor maar dan ben ik gewoon wat flauwtjes enzo. en dan helpt iets met zout heel goed (lichamelijk!)
en idemdito met suikers. ben ik moe of heb ik minder energie, dan heeft mijn lijf echt behoefte aan iets met suiker om weer wwat fit te worden.
nogmaals het drukker worden van suiker zit denk ik meer in je hoofd dan in je lichaam zelf ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft puur uit eigen ervaring.

Nou Inge, wat ik bedoel is dat ik liever heb dat ze gaat slapen, snap je, als je moe bent en je bent 3 jaar, moet je gewoon een dutje doen en niet om een boterham met jam schreeuwen! Dat vind ik iig! Het is ook niet zo dat ze nooit iets zoets van me krijgt, maar daar wil ik geen gewoonte van maken. Vind het dan wel genoeg!

zoetigheid mag zeker op die leeftijd geen vervanging van slaap worden want 1 het is een te kort werkende oplossing en 2 je gaat misschien geen lichamelijke maar wel een geestelijke afhankelijkheid creeren. Dit is nog geen verslaving maar kan het wel worden. En een geestelijke verslaving of afhankelijkheid is moeilijker tegen te gaan dan een lichamelijke.

Groetjes,

Michèle

ja ik snapte wel wat je bedoelde maar wat ik schreef is gewoon wat ik ervan weet snapje? ik herken het verder niet bij Rico maar ik denk gewoon dat haar lichaam het nodig heeft omdat ze moe is en ze geestelijk dan niet moe wil zijn. dat is het lastige hieraan. want als ze moe is moet ze gewoon slapen en niet weer fitter worden om dat ze zoetigheid nodig heeft.
om het te checken he… kun je dan niet toch eens een boterham met jam geven alleen dan suiker en zoetstof vrij?
gewoon eens kijken hoe ze daarop reageerd en of het inderdaad zo is dat ze die zoetigheid dan nodig heeft of dat ze gewoon een soort van honger heeft?