Suiker en zout in potjes Kruidvat

Ik heb vandaag een paar potjes tuingroenten van het Kruidvat gekocht voor 4+. Toen ik thuiskwam zag ik dat daar aardappels, uien en selderij inzit en erger nog suiker en zout. Volgens mij mogen baby’s pas met 6 maanden aardappels, uien volgens mij nog later en al helemaal geen suiker en zout.

Ik geef ze dus nog maar niet. Gebruikt nog iemand deze potjes??

22-12-2009 colin geboren

Zie ook dit topic van vandaag:
http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=18257

Groetekes, Sje

Officieel is het volgens mij zelfs zo dat er geen suiker en zout toegevoegd mag worden aan producten bestemd (waarbij het ook op de verpakking vermeld staat) voor kinderen jonger dan een jaar.
Dus ik zou eens uitleg vragen bij de kruidvat… Kijken wat ze erop te zeggen hebben.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

daar staat niks over de potjes in en gaat ook over grotere kinderen. Vanf 1 jaar is het niet meer zo schadelijk. Mijn vraag gaat toch echt over die potjes. Dus als toch iemand ze gebruikt of weet of het kwaad kan??

Thanks

22-12-2009 colin geboren

staat al een standaard antwoord op de site:

Kruidvat maaltijden bevatten een kleine hoeveelheid toegevoegd zout voor het verbeteren van de smaak.
Ook voor toevoegen van zout aan babyvoeding zijn er wettelijke Europese richtlijnen. Dit zijn uiteraard kleine hoeveelheden waar Kruidvat maaltijd potjes ruim onder blijven. Het toegevoegd zout varieert van 0,075 gram tot 0,12 gram per 100 g in Kruidvat Maaltijden.

Kruidvat fruithapjes bevatten een kleine hoeveelheid toegevoegd suiker om de smaak te verbeteren.Toegevoegde suiker wordt gebruikt om de soms natuurlijke zure smaak van bepaalde fruitsoorten op te heffen. Het is dus wisselend per variant òf en hoeveel suiker er is toegevoegd.

Er zijn Europese richtlijnen t.a.v. hoeveel suiker er mag worden toegevoegd aan voeding bestemd voor baby’s en peuters (heel wenig mag). Dit zijn kleine hoeveelheden waar Kruidvat Fruit hapjes ruim onder blijven. Op de etiketten is het verplicht alle suikers gezamenlijk te vermelden; dit zijn de natuurlijke vruchtensuikers (uit de vruchten zelf) plus het toegevoegd suiker bij elkaar opgeteld.

Als je meer wilt weten over de samenstelling van Kruidvat Maaltijden of Fruit hapjes of andere vragen hebt, kun je het beste even bellen met het gratis nummer 0800-9992229

raar hoor, maar zal dan wel. Ik denk dat ik de potjes maar even laat staan tot hij wat ouder is, of dat ik ze terugbreng. Ik vond ze al zo lekker goedkoop.
Ik maak meestal zelf groenten en fruit klaar, maar is wel handig voor bij oma of als ik geen tijd heb.

22-12-2009 colin geboren

Het is toch wat om de smaak te verbeteren! Je wilt juist dat je kindje alle smaken puur leert kennen, ga je ze als baby al verpesten met zout en suiker. Bah wat heb ik toch een hekel aan sommige producenten…je moet als mama zooo goed opletten wat je je ukkie geeft, ook al staat erop dat het ‘gezond’ is. Grr…
Zo dat lucht op!
groetjes,
wendy

deze potjes waren vorige week in de aanbieding, dus ik heb ze ook gekocht!
Meestal maak ik zelf voor onze zoon van 5 maanden, maar we gingen op vakantie, dus lekker makkelijk!
Zag op het vakantie-adres dus ook dat er zout en suiker in zit!!!
Heb ze maar weer mee terug genomen en in duitsland andere gekocht zonder zout en suiker.
Dus goedkoop is nu duurkoop.

Zit er in de potjes van Etos ook suiker en zout? Ik heb ook nog wat potjes van de C1000 staan en daar zit het in ieder geval niet in.

Zojuist naar Etos geweest en de potjes gekocht (waren nu 4+1 gratis). Er zit wel suiker en zout in (heeeeele kleine hoeveelheid), maar dat las ik OOK op de potjes van Olvarit (heb daar speciaal naar gekeken). Daar zit het dus OOK gewoon in (ook in kleine hoeveelheden).

Hallo Allemaal

Ik heb zelf ook potjes van de Kruidvat gekocht. Die van 4 maanden met tuingroenten.
Jasper vind ze wel lekker en idd zit er in meerdere potjes suiker en zout.
Volgens mij kan het helemaal geen kwaad.
In Nederland zijn zulke strenge regels wat betreft babyvoeding, dat als het niet goed was voor je baby dan mocht het niet verkocht worden.

Succes!

ja, maar er zit ook ui in en dat mogen ze pas met een jaar. Kan dat geen kwaad dan?

22-12-2009 colin geboren

dat zeggen ze ook met aardbeien! dat het pas met een jaar mag, toch word het verkocht in 6-maanden potjes. ook met tomaat moet je zogenaamd pas met een jaar beginnen nou die zit ook in heel veel groentepotjes van olvarit vanaf 6 maanden.

[img]http://lb1f.lilypie.com/K4vNp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Ik werk zelf bij de Kruidvat en de regels zijn alleen in de winkel al heel streng.
ALs er iets is waar over getwijfeld word dan word het gelijk de winkel uit gehaald.
Bij de voedsel en warenwet is alles goed geregeld qua wat wel en niet mag. Waarschijnlijk zijn de hoeveelheden zo klein dat je kleine er geen last van heeft.
De regel dat je kleine geen ui mag tot 1 jaar geld voor de uien die je zelf door het eten doet want die zijn erg scherp.
Ik heb zelf ook altijd alles geproefd wat ik Jasper geef en je proeft ook geen zout, ui en suiker.

Maak je niet te druk, als het slecht was voor je kindje dan werd het niet verkocht.

nee dat zal dan wel niet. Bedankt.

22-12-2009 colin geboren

Tja sorry dat ik het zeg maar “als het slecht was voor je kindje wordt het niet verkocht” is wel wat kort door de bocht hoor. Je zal als ouder altijd moeten kijken wat je je kindje geeft. Dat het geen kwaad kan betekent nog niet dan zo’n ukkie dat al nodig heeft. Suiker en zout toevoegen voor de verbetering van de smaak, toe nou. Ze maken onze kleintjes gewoon nu al “verslaafd” aan suiker en zout. Gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken en wel bedenken dat fabrikanten één doel hebben en dat is geld verdienen.
Ik klink nu wel erg geitenwollensokkerig misschien maar ik wil zo graag dat je zelf blijft nadenken als mama en niet lukraak de fabrikanten volgt. “als het verkocht wordt zal het wel goed zijn” mentaliteit. En alles met mate he? Een keertje ui kan geen kwaad maar als dat nou net het enige potje is wat je uk wil eten en je geeft het hem iedere dag wordt het al minder, net als met suiker en zout.

Zo dat is er uit!
Iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt hoor echt en ik veroordeel niemand maar moest dit toch even kwijt.
groetjes,
Wendy