Stukjes fruit

Hallo meiden,

Onze dochter van bijna 1 jaar ( dat wordt ze 25 januari) eet nog geen stukjes fruit. Ik probeer dat wel, bijv met banaan maar dat spuugt ze gewoon weer uit.
Avondeten krijgt ze ook nog gepureerd, en als ik grovere stukjes probeer spuugt ze dat ook weer uit. Brood, rijstwafeltjes, cracker eet ze wel.
Maar ik zit er een beetje mee dat ze nog geen stukjes fruit eet. Aan de ene kant denk ik: dat gaat ze vanzelf wel een keertje doen, maar aan de andere kant denk ik: ontwikkelt ze haar mondspieren enzo dan wel, leert ze zo wel goed kouwen?!

Graag hoor ik ervaringen of tips van jullie.
Wat kunnen we proberen zodat ze het wel gaat eten of gewoon maar mn gevoel volgen en er vanuit gaan dat ze vanzelf wel een keer stukjes fruit gaat eten?

Groetjes marloes

Rond het jaar horen ze al lang gewoon stukjes te kunnen eten. Maar…rond het jaar doen ze ook allemaal moeilijk met eten. Ze gaan uitproberen hoever ze met mama kunnen sollen.

Ik zou denk ik wat strenger gaan zijn. Je kunt toch niet tot ze 18 is haar eten blijven pureren?

Je schrijft dat ze brood, rijstwafels en crackers wel eet dus ze kan met stukjes overweg. Dus moet ze haar avondeten en fruit ook gewoon in stukjes kunnen eten. Voortaan niet meer pureren. En eet ze niet, dan eet ze maar niet. Als ze genoeg drinkt is het goed.

Uiteindelijk gaat ze echt wel eten als ze merkt dat ze mama niet meer voor haar karretje kan spannen. Klinkt hard, maar zo werkt het wel met die kleine slimme moppen.

Ik zou even niet op je gevoel afgaan en er vanuit gaan dat ze echt wel een keer stukjes gaat eten want ik ken verhalen van kindjes die op de kleuterschool nog potjes Olvarit kregen omdat ze weigerden stukjes te eten. Dan is de weg terug alleen maar pittiger. Dus gewoon nu strenger zijn.

Desnoods pureer je het half in plaats van helemaal. Da’s een mooie overgangsperiode. En dan na een weekje helemaal stoppen met pureren. Heeft ze een week de kans gehad om te wennen. Lang zat, gezien het feit dat ze wel met stukjes brood overweg kan.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Jan 2012 11:26:59

Precies wat Sje zegt en anders eerst met hele kleine stukjes proberen maar wel blijven doorzetten hoor! Mama is de baas

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

Ik zou het idd niet meer pureren. Is allang niet meer nodig. Wij hebben bij beide toen ze net hun warme hap kregen gepureerd en daarna geprakt. Daan krijgt al een tijdje niks meer gepureerd. Fruit hebben we iets langer gepureerd (niet alle fruitstukken) omdat dat toch iets harder is. Maar krijgt Daan ook alweer een tijdje niet meer gepureerd.

Banaan, kiwi, mango en peer krijgt hij gewoon in kleine stukjes, die ik straks steeds groter ga maken. En appel vind ik nu nog iets te hard dus die krijgt hij nog in een grove stand geraspt.

Groetjes,
Sandra

Of je kan het ook raspen, appel of peer, heb ik in het begin ook gedaan om de overgang wat makkelijker te maken.

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

Sluit me aan bij de rest om niet meer te pureren. Als ze rijstwafels ed eet kan ze dus stukjes eten en is het dus een kwestie van niet willen.
Ze gaan idd rond het jaar allemaal moeilijk doen met eten, sowieso gaan ze veel meer uitproberen.
Ik zou er dus gewoon mee stoppen, al zou je het bv wel een tijdje kunnen prakken om haar wat te laten wennen.
Als ze niet wil eten is het dan belangrijk om haar niets anders te geven want dat hebben ze snel genoeg door. Wel altijd een toetje aanbieden.
Verder is het belangrijk dat je het wel gezellig houd aan tafel. Besteed geen aandacht aan het feit dat ze niet eet. Negatieve aandacht is ook aandacht en zou geef je haar een mooi machtsmiddel in handen.
Ik zou niet denken dat ze dat vanzelf wel een keer gaat doen, is echt een kwestie van doorzetten.

Groetjes Ramona

Ik sluit me aan bij de rest.
Appel deed ik vaak nog wel even in de magnetron, beetje water erbij en dan ongeveer 2 minuten in de magnetron. De appel is dan wat zachter. Wel goed laten afkoelen.
Hier hebben ze alleen de eerste maand gepureerd eten gehad en daarna geprakt en dat ging zonder problemen.

Appel kan je ook raspen. Heb ik hier eigenlijk nooit in de magnetron gedaan en dat gaat heel goed zo.

@pranger hoe deed jij dat met vlees? Noa krijgt haar avondeten nu grotendeels geprakt maar heb tot nu toe alleen nog maar gehakt gegeven of vis. Zou bv kip heel fijn gesneden ook al kunnen.
Fruit krijgt ze nu vaak geraspte appel met geprakte banaan ed. Echt grotere stukjes dus nog niet zoals bv halve partjes mandarijn ed. Geen idee meer eigenlijk vanaf welke leeftijd ik daar met Rens mee ben begonnen.
's avonds krijgt ze nog weleens gepureerd eten. Ze krijgt bijna nooit potjes maar ik vind het wel makkelijk om voor haar wat achter de hand te hebben dus gaan er regelmatig wat zelfgekookte hapjes de diepvries in. Dat vind ik in stukjes niet zo erg smakelijk(geen idee hoe dat komt) Dus die pureer ik wel maar niet zo heel glad meer.

Groetjes Ramona

Kip kun je heel fijn snijden en dan lukt dat prima. Filetlapjes willen ook al vrij snel. Als je ze niet te lang laat bakken zijn ze lekker mals.

Hoi Marloes,

Ik weet dat dit item al een paar maanden oud is. Marloes, ik heb met mijn kindje precies hetzelfde probleem. Ik vraag me af hoe je het uiteindelijk hebt aangepakt. Mijn zoontje wordt begin mei 1 jaar en weigert alweer 1,5 maand elke stukje fruit wat je hem wil geven. Daarvoor wilde hij wel kleine plakjes banaan. De rest ook niet. Brood gaat als een speer. Avondeten verschilt. Maar dat krijgt hij nooit meer gepureerd. Ik heb vanuit de tips hieronder zijn peer geraspt maar hij neemt 2 happen en doet vervolgens zijn mond niet meer open. Ik pureer het en hoppa, bijna de hele peer op.
Ik hoor graag hoe je het uiteindelijk hebt aangepakt.

Groetjes,
Gies

@gies1981. Zoals hierboven staat. niet meer pureren. prakken is echt voldoende en wil hij niet eten, dan maar niet. Dat gaat heel snel over hoor. Amy is ruim 1 en met haar ook een periode gehad dat ze ieder klein stukje uit spuugde, maar ik ben gestopt met pureren, want koek, brood een patatje krijgt ze keurig weg. Ze wil wel zelf eten en niet gevoerd worden, zelfs geen pap…bedenk je dus hoe ze eruit ziet als ze zelf haar pap op eet…maar efin…niet pureren, maar prakken. Went heel snel. Tis even een overgang. Als brood etc goed gaat dan weet hij met stukjes om te gaan en komt dat helemaal goed.
liefs Annelies

Daisypath Happy Birthday tickers

Ik ben het niet eens met de rest, als ze het gepureerd wel eten niet moeilijk over doen. Dylano at het ook alleen gepureerd en at de rest van het eten wel in stukken. Ik vond het belangrijker dat hij fruit binnen kreeg dan de manier waarop.
Het komt vanzelf goed hij is nu 3 1/2 en eet alle soorten fruit nu zo op en dat al een hele poos. Gewoon af en toe blijven proberen. (hij moest niet eens vers fruit wou alleen potje )

Ik ben begonnen met bowl te maken en dat met zijn alle als toetje te eten zo is hij het beginnen te eten.

Liefs Michelle

Wij hebben ook nooit moeilijk gedaan en gekeken naar wat hij aangaf. Ben het met Miremady eens: wat ze binnen krijgen, vinden wij belangrijker dan de manier waarop.

Wat wij met de appels deden, is ze een minuut of vijf in kleine stukjes koken. Dan is het wat zachter en smaakt het anders. De onze smulde ervan! Voordeel is dat je die stukjes ook makkelijk kunt invriezen en je dus voor een hele week kunt maken

Gepureerd fruit smaakt ook anders dan wanneer het in stukjes gegeten wordt. Probeer het zelf maar eens. Structuur in de mond is ook heel anders. En als hij de rest wel gewoon zo eet, zou ik me niet druk maken. Hij kan het wel, maar met fruit wil hij gewoon nog even niet. Komt echt vanzelf wel Je kan een kind toch ook niet zeggen: Nu ga je lopen, ik vind dat je daar oud genoeg voor bent…

Hoi Gies,

Ik ben het gewoon blijven aanbieden, af en toe propde ik het gewoon in haar wang zodat ze het toch binnenhield. Alles wat er in ging vond ik gewoon mooi meegenomen en zo ging het langzamerhand beter, en op een gegeven moment vond ze het prima.
Stukjes rijpe peer vond ( en nog steeds) ze heerlijk en at ze op een end wel.
Het heeft even geduurd maar ik denk gewoon blijven proberen. Als je zoontje wel andere dingen zoals een cracker of rijstwafeltje eet, kan hij dat wel.
Of wat je misschien ook kan proberen, is het zelf voor hem neerleggen zodat hij het zelf kan pakken? Of als hij aan het spelen is, af en toe een stukje geven?

Groetjes Marloes