Stukjes eten

Onze kleine vent wordt over enkele weken een jaar.
Zoals ik het allemaal begrijp eten de meeste kindjes van deze leeftijd al met de pot mee en dus ook stukjes.

Nou, ons ventje vind stukjes nog maar helemaal niets.
Hij eet moeizaam een boterham en als hij deze eet, het liefst een geroosterde en dan gaat hij het stukje eerst zacht lopen sabbelen alvorens hij het door slikt.
Hetzelfde gaat het met bijvoorbeeld een stuk liga.

Fruit, wil hij alleen gepureerd maar geen stukje banaan ofzo, daar doet hij echt niets mee.
Toen we over konden naar 8 maanden potjes van Olvarit was dat ook al een struggel, we zijn daar echt weken mee bezig geweest alvorens hij het grovere voedsel accepteerde.
Nu zijn we bezig met de potjes vanaf 12 maanden, maar dit is weer een ramp.

Gewone stukjes groentes wil hij ook niet, dus geen boontje, worteltjes etc.

Dus ik vroeg me toch een beetje af hoe dit bij anderen vergaan is.

Vooral vol blijven houden is het advies.

Hm, en de stukjes niet te klein maken.
Geef die boterham bijvoorbeeld eens gewoon dubbelgevouwen.
Een worteltje (kan ook lekker als tussendoor), hoef je
alleen het tuitje en het kroontje af te snijden en eventueel schillen.
Vooal niet in kleine stukjes snijden.

Hoe gaan koekjes?

M.

Ik heb er hier een van net 1 jaar die ook geen stukjes wil eten, ik ben nu zo ver dat ze een paar hapje fijn gesneden eten moet eten, daarna krijgt ze een beetje toetje, niet te veel , en zo hoop ik dat ze maar wel meer mee gaat eten met de pot.

Ik laat ze altijd eten met haar grotere zus en dan kan ik met mijn man 's avonds later eten, ivm zijn werk. Maar hier wil ze het zelf doen, en dan krijgt ze een lepel in haar had en ik poets daarna dan maar weer de eethoek extra op .

Fruit wil ze ook niet, alleen banaan happen. Soms puree ik wel iets voor haar.
Maar als je haar dan een koekje geeft dan neemt ze het wel.

Succes ermee

quote:
Vooral vol blijven houden is het advies.

Hm, en de stukjes niet te klein maken.
Geef die boterham bijvoorbeeld eens gewoon dubbelgevouwen.
Een worteltje (kan ook lekker als tussendoor), hoef je
alleen het tuitje en het kroontje af te snijden en eventueel schillen.
Vooal niet in kleine stukjes snijden.

Hoe gaan koekjes?

M.

Een snee brood snij ik meestal in 4 stukken en geef hem steeds een stuk. Als ik het in één keer een hele snee dubbelgevouwen geef dan kan ik er zeker van zijn dat het alleen maar op de grond eindigd.
Geroosterde snee brood, doe ik ook een grove stukken geven want zodra één stukje afgesabbeld is dan is het zacht en hoeft hij het niet meer, smijt het op de grond als hapje voor de katten.

De tip wat betreft de groenten wordt gedaan. Ik kook hele wortels en bonen en geef dat dan op zijn plate.
Meestal raapt hij het op, kijkt er verwonderlijk na, komt tot de conclusie dat het blijft plakken aan zijn vingers en dan wordt het er af geschud en op grond gegooit.
Het mag dan van hem ook niet blijven liggen op zijn plate (plate = table top van Stokke).

Koekjes, dus liga, soepstenger e.d. eet hij wel maar zoals aangegeven, hij sabbelt er stukjes van af maar nauwelijk bijt hij er stukjes vanaf. Maar zodra alle kantjes zacht zijn, dan is de interesse over.
Ik kan dan bijvoorbeeld de zachte kantjes er af halen, dan zal hij weer gaan nibbelen/sabbelen aan de harde randjes enzov.

Wij werken allebei 4 dagen per week, dus ik geef alleen eten als ik zelf thuis ben. Andere keren krijgt hij bij KDV te eten of bij oma en dan komt het al snel op een potje Olvarit neer.

Je kan ook eten invriezen, zodat jij de structuur en grofheid kan bepalen, ook als je moet werken. Je zou kunnen beginnen met pureren, dan iets grover, dan stampen evt. Je hoeft in een weekend (vb als je kleine man slaapt) maar een uurtje in de keuken te staan om eenvoudig een paar porties te koken. Ook via internet kom je gemakkelijk aan recepten.
Succes ermee!